Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2921758_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 6156
Doknr.
903169
Dato
14-10-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 27. august 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
623 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 623:
”Mener
ministeren, at f.eks. den beskrevne situation i artiklen »Kritiske
tendenser i gennemgang af 236 børnesager«, bragt den 23. august 2024 i
Fyns Amts Avis, giver anledning til, at vi indfører konkrete krav til øget
tværkommunalt samarbejde for at sikre den nødvendige kvalitet vha.
erfaringsudveksling?”
Svar:
Der findes i dag regler, som giver mulighed for, at de kommuner, som indgår i
et forpligtende kommunalt samarbejde, kan samarbejde på eksempelvis
børneområdet. Små kommuner vil således kunne drage fordel af større
kommuners kapacitet med henblik på at forbedre kvaliteten i
sagsbehandlingen. Reglerne reguleres i lov om forpligtende kommunale
samarbejder, som henhører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser følgende:
”Efter
lov om forpligtende kommunale samarbejder udpeger indenrigs- og
sundhedsministeren de grupper af kommuner, hvis kommunalbestyrelser skal
samarbejde efter reglerne i loven, og udpeger, hvilken kommunalbestyrelse der
inden for hver af de udpegede grupper af kommuner er bemyndiget til at
varetage udøvelsen af opgaverne på vegne af de øvrige kommunalbestyrelser.
Hvilke kommuner, der indgår i forpligtende kommunale samarbejder, er fastsat
ved bekendtgørelse nr. 656 af 29. juni 2005 om revision af den kommunale og
regionale inddeling og om forpligtende kommunale samarbejder med virkning
fra den 1. januar 2007 og ændret ved bekendtgørelse nr. 1628 af 14. december
2015 om ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om
ændringer af forpligtende kommunale samarbejder.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan alene i forbindelse med en beslutning
om opløsning af et forpligtende kommunalt samarbejde udpege en ny gruppe
af kommuner, hvis kommunalbestyrelser skal samarbejde efter reglerne i lov
om forpligtende kommunale samarbejder.
Kommunalbestyrelserne i Langeland og Svendborg Kommuner samarbejder
efter reglerne i lov om forpligtende kommunale samarbejder med de
fravigelser, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte fastsætte efter lovens
§ 11. Det betyder, at kommunalbestyrelsen i Svendborg Kommune varetager
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 623: Spm. om ministeren mener, at f.eks. den beskrevne situation i artiklen »Kritiske tendenser i gennemgang af 236 børnesager«, giver anledning til, at vi indfører konkrete krav til øget tværkommunalt samarbejde for at sikre den nødvendige kvalitet vha. erfaringsudveksling
2921758_0002.png
udøvelsen af opgaverne inden for beskæftigelsesområdet,
genoptræningsområdet, natur- og miljøområdet, det sociale område og
specialundervisningsområdet på vegne af kommunalbestyrelsen i Langeland
Kommune.
På det sociale område skal kommunalbestyrelserne bl.a. samarbejde om en
række opgaver efter barnets lov. Kommunalbestyrelsernes samarbejde på
socialområdet omfatter ikke opgaver om anbringelse af børn og unge efter
reglerne i barnets lov.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter ansøgning fra
kommunalbestyrelser, der indgår i et forpligtende kommunalt samarbejde, og
efter forhandling med vedkommende minister tillade, at
kommunalbestyrelsernes samarbejde efter loven omfatter andre kommunale
opgaver end dem, der følger af § 2, stk. 1, nr. 1- 5, i lov om forpligtende
kommunale samarbejder. Dette følger af lovens § 11 a, stk. 1. Det vil bero på
en konkret vurdering, om der kan gives en sådan dispensation.”
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2