Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
Social- og Boligministeriet
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 6003
Doknr.
902385
Dato
18-09-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 21. august 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
612 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Socialudvalget.
Spørgsmål nr. 612:
”Hvordan
forholder ministeren sig til, at Børnehusene i høj grad er fokuseret
på udredning og i mindre grad på selve behandlingen af børnene? Mener
ministeren, at de eksisterende indsatser og retningslinjer er tilstrækkelige,
når det gælder børn, som har oplevet overgreb?”
Svar:
Der er ingen tvivl om, at børn og unge, der har været udsat for noget så alvorligt
som seksuelle overgreb, skal have den hjælp og støtte, de har brug for. Her
spiller det arbejde, der foregår i børnehusene, en helt afgørende betydning.
Formålet med børnehusene er at er sikre, at alle børn og unge, der har været
udsat for overgreb, får en koordineret, skånsom og tværfaglig indsats.
Børnehusene udgør således den fysiske ramme for håndteringen af sager,
hvor der som følge af en mistanke eller viden om, at et barn eller en ung under
18 år har været udsat for overgreb, skal udarbejdes en børnefaglig
undersøgelse efter § 20 i barnets lov, og hvor der er behov for et samarbejde
mellem barnets eller den unges handlekommune, politi og sundhedsvæsen, jf.
bekendtgørelse om børnehuse § 1.
Børnehusene skal, som led i tilrettelæggelsen af den børnefaglige undersøgelse
efter § 22 i barnets lov, bistå barnets eller den unges handlekommune med at
undersøge barnets eller den unges behov for støtte som følge af overgrebet, jf.
bekendtgørelse om børnehuse § 3.
Sideløbende og i forlængelse af udredningen af barnets eller den unges behov
for særlig støtte, skal børnehuset tilbyde krisestøtte og psykologsamtale til
barnet eller den unge samt til barnets eller den unges nærmeste
omsorgspersoner i sager, hvor personalet i børnehuset vurderer, at det er
relevant, jf. bekendtgørelse om børnehuse § 3, stk. 1. Den akutte krisestøtte er
da en del af forløbet i børnehuset.
Kommunen bevarer myndighedsansvaret for barnet eller den unge under hele
forløbet i børnehuset. Med afsæt i den børnefaglige undersøgelse skal
kommunen træffe afgørelse om iværksættelse af støttende indsatser, så det
sikres at barnet får den rette hjælp og støtte. Den børnefaglige indsats skal
tilrettelægges ud fra en helhedsbetragtning og skal afdække udfordringer og
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 612: Spm. om, hvordan forholder ministeren sig til, at Børnehusene i høj grad er fokuseret på udredning og i mindre grad på selve behandlingen af børnene
2907276_0002.png
ressourcer hos barnet eller den unge, familien eller netværket, jf. barnets lov §
22, stk. 1. Kommunen har således ansvaret for indsatsen, da de med afsæt i den
børnefaglige undersøgelse, har et helhedsorienteret blik på barnet, den unge og
familien og ved, hvad der er behov for at igangsætte og hvad, der i øvrigt er
igangsat af hjælp.
Jeg mener, at de børn, der har været udsat for overgreb, skal have adgang til
den bedste mulige hjælp og behandling. Forudsætningen for at dette kan lykkes
er den koordinerede og tværfaglige indsats, som børnehusene leverer.
Supplerende kan jeg oplyse, at vi med udmøntningen af Udviklings- og
Investeringsprogrammerne for 2023 besluttede at udbrede traumefokuseret
behandling (TF-CBT) som et behandlingstilbud i alle landets børnehuse.
Evaluering af behandlingsmetoden
”Behandling af børn og unge udsat for
seksuelle overgreb”,
udført af VIVE i 2023, viste blandt andet at behandlingen er
velegnet til at nedbringe PTSD-symptomer, symptomer på depression og angst.
Kommunerne har således mulighed for at træffe afgørelse om at tilbyde barnet
eller den unge et behandlingsforløb med TF-CBT i et børnehus. Dette er en
tilkøbsydelse, og kommunerne er ikke forpligtede til at benytte dette specifikke
behandlingstilbud. Det er dog en del af den kommunale forsyningspligt at stille
tilbud til rådighed for målgruppen. Kommunerne kan opfylde forpligtelsen ved
brug af egne tilbud og ved samarbejde med andre kommuner, regioner eller
private tilbud. Dermed har kommunerne samlet set et ansvar for at yde den
nødvendige støtte til målgruppen, uanset om det vurderes at støtten skal gives i
børnehusene.
Jeg er altid åben for at høre nye forslag til, hvordan vi kan styrke indsatsen
yderligere og hjælpe de mest udsatte børn og unge til de bedste mulige
forudsætninger for et godt liv på den anden side af overgrebet.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2