Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
Social- og
Boligministeriet
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 5911
Doknr.
903176
Dato
14-09-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 16. august 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
602 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 602:
”Vil ministeren redegøre for, om og hvornår det er ministeren selv eller
Ankestyrelsen, der har kompetencen til at rejse tilsynssager og besvarelse af
udvalgsspørgsmål? Der henvises til SOU alm. del
– bilag 282 (fortroligt).”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at det altid er den til enhver tid siddende
minister, som besvarer udvalgsspørgsmål. Hvis det vurderes relevant, kan der
indhentes faglige input til besvarelsen fra relevante styrelser, herunder f.eks.
Ankestyrelsen.
Derudover beder spørgeren mig om at redegøre for, hvem der har
kompetencen til at rejse tilsynssager. For at kunne svare på det, vil jeg gerne
begynde med at uddybe Ankestyrelsens to funktioner.
For det første tager Ankestyrelsen stilling til klager over afgørelser truffet af
kommunerne. Som klagemyndighed har Ankestyrelsen ikke nogen
sanktionsbeføjelser, men kommunen skal følge den afgørelse, som
Ankestyrelsen træffer. På børneområdet har Ankestyrelsen derudover en
særlig egendriftsbeføjelse efter § 151 i barnets lov, som giver mulighed for, at
Ankestyrelsen kan tage en sag op af egen drift, dvs. uden en klage, hvis det
må antages, at en kommune i en konkret sag ikke har foretaget de fornødne
sagsbehandlingsskridt eller ikke har truffet de fornødne afgørelser.
Ankestyrelsen kan pålægge kommunen at foretage de fornødne
sagsbehandlingsskridt eller at træffe de fornødne afgørelser.
For det andet fører Ankestyrelsen tilsyn med kommunerne. Dette tilsyn hører
under indenrigs- og sundhedsministerens ressort. Ankestyrelsen fører tilsyn
med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for
offentlige myndigheder. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig
anledning til at rejse en tilsynssag. Ankestyrelsen kan dermed afvise at rejse
en tilsynssag, uanset at det f.eks. er en anden offentlig myndighed, der
anmoder om det. Det betyder også, at Ankestyrelsen kan rejse en tilsynssag
uden, at styrelsen har modtaget en anmodning. Som tilsynsmyndighed kan
Ankestyrelsen under visse betingelser træffe afgørelse om sanktioner.
Jeg kan supplerende oplyse, at jeg som social- og boligminister fører et
ulovbestemt generelt tilsyn med kommunernes administration af lovgivningen
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om det er almindelig praksis at henvise til Ankestyrelsen for at “få sagen væk fra ministerens bord
2906769_0002.png
inden for Social- og Boligministeriets ressortområde, herunder tilsyn med om
lovgivningen generelt overholdes, og om lovgivningen fortsat er
hensigtsmæssig. Dette tilsyn føres f.eks. via statistikkerne på børneområdet,
som giver mulighed for at følge udviklingen i de afgørelser, kommunerne
træffer, og handle derpå.
Derudover har jeg som minister i medfør af kommunestyrelseslovens § 63
mulighed for at indhente oplysninger
f.eks. i form af en redegørelse
fra
kommuner om behandlingen af konkrete sager eller om et område generelt.
Anledningen til det kan f.eks. være, hvis jeg bliver bekendt med enkeltsager
gengivet i medierne, der giver bekymring for de konkrete kommuners generelle
overholdelse af lovgivningen. På baggrund af en redegørelse kan jeg
eksempelvis afgive en udtalelse, eller jeg kan vælge at oversende
redegørelsen til Ankestyrelsen, hvis jeg mener, at Ankestyrelsens kommunale
tilsyn med fordel kan overveje, om de finder grundlag for at rejse en tilsynssag
over for kommunen.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2