Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
Social- og Boligministeriet
Folketingets Socialudvalg
Sagsnr.
2024 - 5435
Doknr.
900123
Dato
12-09-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 14. august 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
600 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 600:
”Vil
ministeren kommentere på udtalelserne fra ansatte og tidligere ansatte i
Esbjerg Kommunes familierådgivning og redegøre for, hvordan ministeren me-
ner, at der kan rettes op på tilstande som denne, hvor borgernes retssikkerhed
og trivsel sættes over styr som direkte konsekvens af dårlig kommunal ledelse,
jf. bl.a. artiklen »Ansatte afslører chokerende og syge forhold på stor arbejds-
plads: Magtmisbrug, nepotisme og bevidst svigt af sårbare borgere«, bragt den
6. august 2024 i JydskeVestkysten? Vil ministeren yderligere oplyse, om Es-
bjerg Kommune bliver omfattet af skærpet tilsyn?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at det er helt afgørende, at man
som familie får den nødvendige hjælp, som loven giver ret til, når ens barn har
brug for omfattende støtte. Det ærgrer mig derfor at læse, at der er flere bor-
gere i Esbjerg Kommune, som ikke oplever, at deres børn får den rette hjælp.
Sådan bør det ikke være. Særligt når der er tale om børn, som står i en sårbar
situation.
Jeg noterer mig, at der i artikelserien beskrives en meget stor utilfredshed med
Esbjerg Kommunes Familierådgivning. Men som minister kan jeg ikke kom-
mentere konkrete sager eller pålægge andre myndigheder at træffe en bestemt
afgørelse i en sag.
Jeg kan generelt oplyse, at det for børn og unge med fysisk eller psykisk funkti-
onsnedsættelse er kommunerne, der har ansvar for at sikre en sammenhæn-
gende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkeltes behov. Og
her skal kommunerne altid foretage en helhedsvurdering af den samlede livssi-
tuation for det enkelte barn og dets familie og give passende støtte og hjælp
herefter.
Ud over ansvaret for at yde hjælp til den enkelte borger har kommunerne også
pligt til at sikre kvaliteten i deres sagsbehandling generelt, således at borgerne
får den rigtige afgørelse første gang. For at understøtte dette er der med SSA-
aftalen for 2022-2025 afsat midler til en retssikkerhedspakke med en lang
række initiativer, som lige nu er under udrulning. Disse initiativer, som bl.a. om-
fatter kursustilbud til sagsbehandlere, juridisk serviceeftersyn på
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om ministeren vil forholde sig til borgernes oplevelser i mødet med Esbjerg Kommunes familierådgivning, som de står beskrevet i flere artikler
2905267_0002.png
handicapområdet, har alle til formål at understøtte en højnelse af kvaliteten i
kommunernes sagsbehandling.
Jeg kan også oplyse, at kommunernes afgørelser i konkrete sager i mange til-
fælde kan påklages til Ankestyrelsen, som er klagemyndighed på det sociale
område. Kommunerne skal vejlede om klagemulighederne, når de træffer afgø-
relse.
Herudover skal det bemærkes, at betegnelsen ”skærpet tilsyn” ikke formelt be-
nyttes for så vidt angår Ankestyrelsens tilsynsforpligtigelse. Man kan imidlertid
rette henvendelse til Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner, hvis
man for eksempel mener, at en kommune ikke overholder loven inden for et
sagsområde. Ankestyrelsen tager selv stilling til, om der er anledning til at rejse
en tilsynssag.
Jeg bemærker, at det i artikelserien fremgår, at Esbjerg Kommune har valgt at
iværksætte en genopretningsplan. Jeg forventer på den baggrund, at Esbjerg
Kommune sikrer, at børn og unge med funktionsnedsættelse tildeles den rette
hjælp og støtte.
Jeg har for god ordens skyld bedt Social- og Boligministeriet om at videresende
artikelserien til Ankestyrelsens Kommunaltilsyn.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2