Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2906912_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 5838
Doknr.
898530
Dato
17-09-2024
Folketingets Socialudvalg har den 14. august 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 596 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 596:
”Vil ministeren redegøre for, hvornår ministeren kan anlægge en tilsynssag og
oplyse,
hvor ofte dette er sket gennem de sidste 5 år?”
Svar:
Der findes flere former for tilsyn på social- og boligområdet, og jeg bemærker
derfor indledningsvist, at jeg ved min besvarelse lægger til grund, at der med
spørgsmålet især sigtes til det tilsyn, som jeg som minister kan iværksætte på
ulovbestemt grundlag på mit ressortområde.
Det ulovbestemte ressorttilsyn angår dels lovligheden af myndigheders
afgørelser og øvrig virksomhed på social- og boligområdet, dels om
lovgivningen på disse områder fungerer efter hensigten. Tilsynet retter sig mod
de myndigheder, som anvender lovgivningen, herunder kommunerne.
Departementet fører således på mine vegne et overordnet tilsyn med
lovgivningen på social- og boligområdet i forhold til, om lovgivningen generelt
overholdes, og om lovgivningen er hensigtsmæssig. Dette tilsyn hviler på en
almindelig retsgrundsætning, som har støtte i ministeransvarlighedsloven,
hvorefter en minister generelt har en forpligtelse til i rimeligt omfang at føre
tilsyn med sit ministerområde. I forhold til kommunerne er der regler i
kommunestyrelsesloven, der har betydning for dette tilsyn.
Tilsynet sker på departementets initiativ og tager udgangspunkt i den viden og
information, som er i departementet, eller som departementet indhenter i
forbindelse med udførelsen af sine opgaver. Tilsynet kan også være baseret på
information, som tilgår departementet udefra, for eksempel ved henvendelser
fra pressen, interesseorganisationer og borgere eller ved spørgsmål fra
Folketinget.
Tilsynet kan eksempelvis iværksættes, hvis en række henvendelser fra
forskellige parter indikerer, at en myndighed administrerer i strid med
lovgivningen. I den situation handler tilsynet om at vejlede myndigheden til at
efterleve lovgivningen.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om, hvornår ministeren kan anlægge en tilsynssag
2906912_0002.png
Der kan også være tale om, at lovgivningen ikke er fyldestgørende,
tidssvarende eller i overensstemmelse med anden lovgivning, og her kan
tilsynet munde ud i, at ministeriet tager initiativ til at ændre lovgivningen.
Jeg har som minister ikke kompetence til at ændre konkrete afgørelser, som er
truffet af en kommune. Men som led i tilsynet har jeg som minister en række
andre beføjelser, som ministeriet kan gøre brug af, hvis det efter en faglig
vurdering er nødvendigt. Ministeriet kan for eksempel udstede generelle
vejledninger om forståelse af gældende lovgivning. Særligt i forhold til
kommunerne kan der efter kommunestyrelseslovens § 63 indhentes en
redegørelse om forhold i kommunen til brug for tilsynet, og der kan efter § 63a
afgives en udtalelse om lovligheden af kommunale dispositioner eller
undladelser.
Sager under det ulovbestemte ressorttilsyn har meget forskellig karakter og
omfang, og registreres i nogle tilfælde som selvstændige sager og i andre
tilfælde på eksisterende sager inden for samme tema eller lignende. Det er
derfor desværre ikke muligt at oplyse antallet af tilsyn.
Jeg bemærker afslutningsvist, at det almindelige tilsyn med kommuner og
regioner varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet
som overordnet tilsynsmyndighed. Reglerne herom findes i
kommunestyrelseslovens kapitel VI og kapitel VII.
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der
særligt gælder for offentlige myndigheder. Tilsynet omfatter ikke sager, hvor en
særlig klage- eller tilsynsmyndighed kan tage stilling til den pågældende sag.
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en
tilsynssag. Ankestyrelsen har en række beføjelser som led i dette tilsyn.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan tage spørgsmål om lovligheden af
kommunale dispositioner eller undladelser, som Ankestyrelsen har udtalt sig
om, op til behandling, når ministeren skønner, at sagen er af principiel eller
generel betydning eller har alvorlig karakter. Tilsvarende gælder, hvis
Ankestyrelsen har besluttet ikke at tage spørgsmål om lovligheden af
kommunale dispositioner eller undladelser op til behandling.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2