Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2897253_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 5435
Doknr.
895317
Dato
21-08-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 24. juli 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 594
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 594:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad man forventer at kunne spare i tid og penge
ved hvert af følgende initiativer fra økonomiaftalen mellem KL og regeringen for
2025:
1) Forslagsnummer 64 om tilbagerulning af skærpede krav til kommunalbe-
styrelsens opfølgning på Danmarkskortet m.v.
2) Forslagsnummer 66 om tilbagerulning af lov ang. forberedelse af overgan-
gen til voksenlivet for unge med varig og betydeligt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
3) Forslagsnummer 45 om afskærelse af klageadgang for borgere som afvi-
ses fra § 110-tilbud
4) Forslagsnummer 69 om takstlofter på §§109- og 110-tilbud.
5) Forslagsnummer 28 om regulering i Ankestyrelsens tilsyn med kommu-
nerne på det udsatte børne- og ungeområde og handicapområdet.”
Svar:
Jeg vil indledningsvist bemærke, at det fremgår af
Aftale om kommunernes
økonomi 2025,
at en række af de aftalte regelforenklingstiltag kræver yderli-
gere arbejde, herunder udformning af konkrete modeller, inden der kan skøn-
nes over effekten af den konkrete regelforenkling. Det bemærkes endvidere, at
der generelt skønnes symmetrisk for tilbagerulninger af initiativer. Det indebæ-
rer fx, at selvom kommunerne har fremhævet et initiativ som administrativt
tung, så afspejler den økonomiske konsekvens ved en tilbagerulning det skøn,
som blev foretaget ifm. initiativet blev indført. Det gælder fx initiativ nr. 64 om
Danmarkskortet, som kommunerne har fremhævet som administrativt tungt.
Regeringen har med
Aftale om kommunernes økonomi 2024
forpligtet sig til at
foretage konkrete regelforenklinger som skal bidrage med at reducere de kom-
munale administrationsudgifter mhp. i større omgang at kunne prioritere midler
til den nære velfærd, herunder lønløftet til udvalgte grupper af offentlige an-
satte.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om, hvad man forventer at kunne spare i tid og penge ved hvert af følgende initiativer fra økonomiaftalen mellem KL og regeringen for 2025
2897253_0002.png
Ad 1. Tilbagerulningen af skærpede krav til kommunalbestyrelsens opfølgning
på Danmarkskortet m.v.
Initiativet er indført med lov nr. 912 af 21. juni 2022, hvor kommunalbestyrelsen
forpligtes til særskilt at tage stilling til, hvorvidt der skal udarbejdes en hand-
lingsplan til sikring af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. I for-
bindelse med initiativets blev indført er det skønnet at medføre administrative
udgifter for kommunerne på 0,7 mio. kr. i 2025 (2025-pl)
svarende til knap 1
årsværk - og herefter 0,0 mio. kr. årligt. Dertil blev det skønnet at indebære
merudgifter i Ankestyrelsen på 0,7 mio. kr. i 2025 (2025-pl)
svarende til knap
1 årsværk
og herefter 0,0 mio. kr. årligt.
Ad 2. Tilbagerulning af lov ang. forberedelse af overgangen til voksenlivet for
unge
Initiativet er indført med lov nr. 2216 af 29. december 2020 om ændring af lov
om social service, hvor kommunerne forpligtes til at forberede overgangen til
voksenlivet for unge med nedsat funktionsevne fysisk eller psykisk eller kronisk
sygdom. En tilbagerulning skønnes at medføre en administrativ besparelse for
kommunerne på 2,9 mio. kr. årligt (2025-pl). Den administrative besparelse ud-
gør ca. 4.300 timer årligt for en kommunalt ansat socialrådgiver, svarende til
ca. 3 årsværk.
Ad 3. Afskære klageadgang for borgere som bortvises fra § 110-tilbud
Opfølgningen på at udmønteforslaget om at afskære klageadgang for borgere
som bortvises fra § 110-tilbud pågår fortsat, og Social-, Bolig og Ældreministe-
riet har derfor for indeværende ikke et skøn over besparelsespotentiale for
dette forslag.
Ad 4. Takstlofter på §§109- og 110-tilbud
Den økonomiske virkning afhænger af forslagets udformning, og det er derfor
ikke muligt at skønne over denne uden en konkret model.
Ad 5. Regulering i Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne
Forslaget vedrør regulering i Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne på det
udsatte børne- og ungeområde og handicapområdet. Med initiativet får kom-
munalbestyrelsen mulighed for at delegere behandlingen af Ankestyrelsens
praksisundersøgelser på det sociale område til et underliggende udvalg, f.eks.
socialudvalget. Det skønnes at kunne medføre en administrativ besparelse for
kommunerne på 0,0-1,0 mio. kr. årligt (2025-pl), svarende til op mod lidt over 1
årsværk. Den administrative besparelse afhænger af, i hvilket omfang kommu-
nerne vælger at benytte muligheden for at delegere behandlingen af Ankesty-
relsens praksisundersøgelser på det sociale område til et underliggende ud-
valg.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2