Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
Bekendtgørelse om ansøgningspuljen til ungekrisecenter
I medfør af tekstanmærkning nr. 111, stk. 1, ad 15.26.19. til § 15 på finansloven for finansåret 2020
fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 16 af 12. januar 2018 om
delegation af børne- og socialministerens beføjelser i lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
og visse beføjelser i finansloven:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og formål
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på Socialstyrelsens forvaltning af tilskud fra ansøgningspuljen
til ungekrisecenter, jf. § 15.26.19.20. på finansloven for finansåret 2020.
§ 2.
Ansøgningspuljens formål er at støtte et forsøg med etablering og drift af et ungekrisecenter drevet
af en eller flere private eller frivillige organisationer, hvor børn og unge under 18 år i akut krise eller
kriselignende tilstand og med akut brug for hjælp og støtte kan henvende sig direkte for at få rådgivning
og vejledning i trygge rammer.
§ 3.
De forventede resultater for de støttede projekter er, at private og frivillige organisationer etablerer
kontakt til børn og unge under 18 år i krise og kriselignende situationer og yder akut rådgivning og
vejledning i trygge rammer.
Kapitel 2
Kompetence
§ 4.
Socialstyrelsen kan yde tilskud fra ansøgningspuljen til ungekrisecenter i overensstemmelse med
reglerne i denne bekendtgørelse.
Kapitel 3
Ansøgerkreds og målgruppe
§ 5.
Tilskud kan ydes til private og frivillige organisationer, som har indgået en samarbejdsaftale med
en eller flere kommuner af en vis volumen om etableringen af et ungekrisecenter.
§ 6.
Målgruppen for ansøgningspuljen er børn og unge under 18 år i krise eller kriselignende tilstand.
Stk. 2.
Det kan både være børn og unge, som er anbragte, og børn og unge, som bor hjemme.
Kapitel 4
Tildelingskriterier
§ 7.
Der gælder følgende faglige krav for at opnå tilskud fra ansøgningspuljen:
1) Ungekrisecentret skal være et fysisk sted med gratis rådgivningstilbud for personlige henvendelser,
som skal levere rådgivning og vejledning i trygge rammer for børn og unge i krise eller i kriselignen-
de situationer.
2) Børnene og de unge skal kunne henvende sig anonymt til centret.
3) Børnene og de unge skal modtage rådgivning og vejledning, som passer til deres behov.
4) Der skal være mulighed for, at unge i alderen 14 til 17 år kan overnatte på stedet i akutte situationer i
en kortere periode.
5) Den unge kan opholde sig på centret i op til 5 dage med mulighed for forlængelse i op til yderligere 2
dage, hvis der konkret viser sig behov for det.
6) For at etablere sengepladser skal Socialtilsynet godkende ungekrisecentret som anbringelsessted.
BEK nr 293 af 27/03/2020
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af projektbeskrivelsen i forbindelse med Joannahusets tilblivelse
7) Sengepladserne kan alene anvendes med samtykke fra forældremyndighedsindehaver, medmindre der
er truffet afgørelse om akut anbringelse af et barn på 14 år eller derover.
Stk. 2.
Der gælder endvidere følgende organisatoriske krav for at opnå tilskud fra ansøgningspuljen:
1) Der skal blandt personalet på ungekrisecentret være børnefagligt uddannet personale til stede dag-
ligt.
2) Det personale, eller de frivillige, som skal forestå rådgivning og vejledning af børn og unge på
ungekrisecentret, skal have dokumenteret erfaring og kompetencer i forhold til at arbejde med
målgruppen.
3) Ungekrisecentret skal have indgået en samarbejdsaftale med en eller flere kommuner af en vis
volumen om etablering af et ungekrisecenter. Socialstyrelsen fastsætter rammerne for indholdet i
samarbejdsaftalen.
4) Ungekrisecentret skal være et supplement til de eksisterende rådgivnings- og støttemuligheder i
kommunen til at hjælpe udsatte børn og unge.
5) Ungekrisecentret må ikke yde egentlig behandling, og derfor forudsættes det, at centret hjælper
unge, der har tungere problemstillinger, med at få hjælp fra den kommunale socialforvaltning.
6) Ungekrisecentret skal lave retningslinjer for samarbejdet med kommunale myndigheder, psykia-
tri/sundhedsvæsen og politi. Socialstyrelsen fastsætter rammerne for indholdet i retningslinjerne.
7) Ungekrisecentret skal være centralt placeret i en by af en vis volumen for at sikre let tilgængelighed
og adgang for målgruppen og for at sikre, at centret når så bredt ud til målgruppen som muligt.
8) Ungekrisecentret skal have døgnåbent.
9) Ungekrisecentret skal være gratis at benytte for børn og unge. Det er kun i de tilfælde, hvor der ikke
foreligger en afgørelse om anbringelse fra kommunen, at overnatningen er gratis for forældrene.
10) Tilskudsmodtager skal forpligte sig på at afrapportere løbende på antal brugere af tilbuddet, deres
karakteristika mv. til brug for en samlet erfaringsopsamling af forsøget.
11) Tilskudsmodtager skal samarbejde med den eksterne leverandør om den afsluttende erfaringsopsam-
ling og kortlægning.
Stk. 3.
Ungekrisecentret kan aftale med en eller flere kommuner, at det bruges som et børnevenligt,
trygt, fysisk sted for fx afholdelse af samvær mellem anbragte børn og forældre eller netværk.
§ 8.
Ansøgningen vurderes på baggrund af, hvordan den beskriver følgende tildelingskriterier:
1) Ansøgningens formål falder inden for ansøgningspuljens formål.
2) Ansøger falder inden for ansøgningspuljens ansøgerkreds.
3) Ansøgningens målgruppe falder inden for ansøgningspuljens målgruppe.
4) Ansøgningen indeholder en beskrivelse af aktiviteter og tilgang eller metode, der kan forventes at
bidrage til opfyldelse af de forventede resultater, jf. § 3.
5) Ansøgningen beskriver projektets sammenhæng mellem formål, målgruppe, aktiviteter, målsætninger
på borgerniveau, tidsplan, organisering mv.
6) Ansøgningen skal opfylde krav til budget, jf. § 9.
§ 9.
Der gælder følgende krav til udarbejdelse af budget:
1) Budgettet skal være realistisk og sparsommeligt.
2) Budgettet skal fordeles på måneder i det projektår, hvor projektet har udgifter.
3) Budgettet skal udarbejdes på en sådan måde, at det udgør en fyldestgørende og sandfærdig beskrivel-
se af projektets forventede udgifter, som er afstemt i forhold til projektets aktivitetsniveau, tidsplan og
organisationsstruktur.
4) Indholdet af den enkelte aktivitet og forudsætningerne for udgiftens størrelse skal fremgå af ansøg-
ningen.
5) Udgifter skal specificeres i budgettet.
6) Der kan ikke budgetteres med uforudsete udgifter.
BEK nr 293 af 27/03/2020
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af projektbeskrivelsen i forbindelse med Joannahusets tilblivelse
7) Udgifter kan ikke samles i overordnede budgetposter som overhead, administrationsbidrag og diver-
se.
8) Lønniveauet for ansatte i projektet må ikke være højere end det, der er aftalt i overenskomster for
arbejdet på området. Hvis området ikke er dækket af en overenskomst, må lønniveauet ikke være
højere end det, der er aftalt i de statslige overenskomster for lignende arbejde.
9) Udgifter til transport i egen bil kan højst udgøre statens lave takst pr. km.
Kapitel 5
Ansøgning om tilskud og indberetning af oplysninger
§ 10.
Socialstyrelsen fastsætter retningslinjer for indkaldelse af ansøgninger og for kravene til sådanne
ansøgninger. Retningslinjerne offentliggøres på Socialstyrelsens elektroniske ansøgningsportal.
§ 11.
Indgivelse af ansøgning og indberetning af oplysninger til ansøgningspuljen sker digitalt på
Socialstyrelsens elektroniske ansøgningsportal.
Stk. 2.
Fysiske og juridiske personer, der er fritaget fra tilslutning til digital post, er undtaget fra kravet i
stk. 1.
Kapitel 6
Ydelse og udbetaling af tilskud
§ 12.
Tilskud ydes til enten hel eller delvis dækning af projektrelaterede udgifter. Ved projektrelaterede
udgifter forstås udgifter, der er nødvendige for at gennemføre projektet. Ved udgifter forstås afholdte
udgifter, der er bogført, godkendt i henhold til regnskabskrav for tilskuddet og betalt, dog maksimalt det
bevilligede tilskudsbeløb.
Stk. 2.
Tilskud kan i særlige tilfælde ydes til dækning af udgifter, som ansøgeren har afholdt eller
påtaget sig at afholde, før der blev ydet tilskud, hvis de er åbenbart knyttet til projektet.
Stk. 3.
Tilskud ydes alene i det omfang, der ikke er opnået eller senere opnås tilskud fra anden side til
dækning af de budgetposter, som har opnået tilskud fra den ansøgte ansøgningspulje.
§ 13.
Der kan ydes tilskud til følgende udgifter:
1) Lønudgifter, der afholdes i forbindelse med udvikling og drift af ungekrisecenter.
2) Konsulenthonorar
3) Udgifter til revisor.
4) Lovpligtige forsikringer, herunder arbejdsskadeforsikringer.
5) Udgifter til transport.
6) Udgifter til aktiviteter til målgruppen herunder rådgivning.
7) Udgifter til udvikling og drift af ungekrisecentret herunder etablering af overnatningspladser, ram-
mer for samvær og samarbejde med kommunale myndigheder, drift af aktiviteter og rådgivningstil-
bud samt udgifter til Socialtilsynet.
8) Udgifter til specifikke uddannelses- og kursusaktiviteter af begrænset omfang.
9) Udgifter til formidling.
10) Udgifter til lokaler herunder indgåelse af lejemål og mindre udgifter til ombygning og renovering.
11) Materielanskaffelser.
§ 14.
Der kan ikke ydes tilskud til dækning af følgende udgifter:
1) Anskaffelse af fast ejendom.
2) Anlægsudgifter, herunder større ombygning og renovering.
3) Dækning af underskud.
4) Tilskud til enkeltpersoners underhold.
5) Aktiviteter der fuldt ud er finansieret fra anden side.
BEK nr 293 af 27/03/2020
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af projektbeskrivelsen i forbindelse med Joannahusets tilblivelse
6) Generelle uddannelses- og kursusaktiviteter.
7) Aktiviteter for personer uden lovligt ophold i Danmark.
8) Udgifter til projekter forankret i udlandet samt Grønland og Færøerne.
§ 15.
Socialstyrelsen fastsætter de nærmere betingelser for udbetaling, herunder betingelser med hensyn
til følgende:
1) Regnskab og revision vedrørende aktiviteter, hvortil der gives tilskud.
2) Løbende rapportering af resultater og indberetning vedrørende aktiviteter, hvortil der gives tilskud.
3) Offentliggørelse af projektets resultater.
4) Evaluering af projektet, herunder om efterfølgende opfølgning og effektmåling.
§ 16.
Udbetaling af tilskud sker efter, at Socialstyrelsen har modtaget anmodning om udbetaling fra
tilskudsmodtager.
Stk. 2.
Anmodning om udbetaling skal være modtaget i Socialstyrelsen senest 3 måneder efter, at
Socialstyrelsen har udstedt tilskudsbrevet. Hvis anmodningen om udbetaling ikke er modtaget i Socialsty-
relsen inden for fristen, kan Socialstyrelsen lade tilskuddet bortfalde uden yderligere varsel, jf. § 32, nr. 7.
§ 17.
Tilskud udbetales ratevis.
Kapitel 7
Ændring i projektet
§ 18.
Forud for en væsentlig ændring i projektet eller budgettet skal tilskudsmodtager indsende en
skriftlig og begrundet anmodning herom. Der skal også vedlægges et nyt budget. Socialstyrelsen beslutter
derefter, hvorvidt ændringen kan godkendes.
Uforbrugte tilskudsbeløb
§ 19.
Forud for en overførsel af uforbrugt tilskudsbeløb i et projektår til det efterfølgende projektår,
skal tilskudsmodtager indsende en skriftlig og begrundet anmodning herom. Der skal også vedlægges et
budget med omdisponering inden for de samme budgetposter. Socialstyrelsen beslutter derefter, hvorvidt
overførslen kan godkendes.
Stk. 2.
Tilskudsmodtager kan overføre det uforbrugte beløb til det efterfølgende projektår uden forudgå-
ende godkendelse fra Socialstyrelsen, hvis det uforbrugte beløb udgør mindre end 10 pct. af tilskuddet i
projektåret, dog maksimalt 100.000 kr. Det er en betingelse, at tilskuddet fortsat anvendes inden for den
samlede tilskudsperiode, som er fastsat i tilskudsbrevet.
Projektforlængelse
§ 20.
Socialstyrelsen kan i særlige tilfælde godkende en projektforlængelse. Forud for en projektfor-
længelse skal tilskudsmodtager indsende en skriftlig og begrundet anmodning herom. Der skal også
vedlægges et budget for den forlængede periode. Socialstyrelsen beslutter derefter, hvorvidt forlængelsen
kan godkendes og i givet fald med hvilke betingelser og frister.
Kapitel 8
Rapportering
§ 21.
Tilskudsmodtager skal aflægge rapport om gennemførte aktiviteter og resultater for de projektpe-
rioder og til de frister, som er fastsat i tilskudsbrevet.
Stk. 2.
Ved projektets endelige afslutning skal tilskudsmodtager indsende en afsluttende rapport inden
for den i tilskudsbrevet angivne frist.
BEK nr 293 af 27/03/2020
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af projektbeskrivelsen i forbindelse med Joannahusets tilblivelse
Kapitel 9
Regnskab og revision
§ 22.
Tilskudsmodtager skal indsende revideret regnskab eller anden dokumentation i henhold til
kravene i tilskudsbrevet.
§ 23.
Regnskabet skal opfylde følgende krav:
1) Tilskudsmodtager skal anvende det regnskabsskema, som findes på Socialstyrelsens elektroniske
ansøgningsportal.
2) Tilskuddet skal være opført som særskilt indtægtspost.
3) Tilskuddet skal være anvendt i projektperioden, som fremgår af tilskudsbrevet.
4) Udgifter, der er afholdt af tilskuddet, skal være specificeret på samme måde som det senest godkendte
budget.
5) Væsentlige udgifter skal være yderligere specificeret, eventuelt tilskud fra anden side til samme
projekt, eventuel medfinansiering samt eventuelle øvrige indtægter skal opføres som særskilte ind-
tægtsposter.
Stk. 2.
Regnskabet skal underskrives af tilskudsmodtager. Er tilskudsmodtager en selvejende institution
eller forening, skal regnskabet underskrives af den, der ifølge vedtægten tegner institutionen eller forenin-
gen.
Stk. 3.
Socialstyrelsen kan indkalde grunddokumentation, herunder bilag, for de afholdte udgifter.
§ 24.
Regnskabet for tilskud over 100.000 kr. skal være revideret af en registreret eller statsautoriseret
revisor.
Stk. 2.
Regnskabet for tilskud op til 100.000 kr. skal være revideret af en af tilskudsmodtager valgt
revisor, der skal være regnskabskyndig, men ikke behøver være registreret eller statsautoriseret. Revisor
skal være uafhængig af tilskudsmodtagers virksomhed og må ikke have nogen personlig eller økonomisk
interesse i revisionens udfald.
Stk. 3.
I tilfælde af revisorskift i tilskudsperioden skal den tiltrædende revisor rette henvendelse til den
fratrædende revisor, der har pligt til at oplyse årsagen til fratrædelsen. Desuden skal tilskudsmodtager
skriftligt give Socialstyrelsen besked om revisorskift.
§ 25.
Revisionen foretages i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, således som dette
begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19.
januar 2012, samt i Rigsrevisionens standarder for offentlig revision (SOR).
Stk. 2.
Ved revisionen efterprøves, om projektregnskabet er retvisende, og om de dispositioner, der
er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Der foretages endvidere en vurdering af,
hvorvidt der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler, der er omfattet af
projektregnskabet.
§ 26.
Revisionens omfang afhænger af tilskudsmodtagers administrative struktur og forretningsgange,
herunder den interne kontrol og andre forhold af betydning for regnskabsaflæggelsen. Desuden har
tilskuddets størrelse betydning for revisionens omfang.
§ 27.
Ved revisionen skal revisor efterprøve, om:
1) projektregnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler, herunder at dispositionerne er
inden for de godkendte satser for løn, transport og konsulentbistand,
2) tilskudsbetingelserne er opfyldt,
3) tilskuddet er anvendt til formålet,
4) tilskudsmodtagers ledelse har foretaget en afrapportering og
5) tilskudsmodtager har udvist sparsommelighed.
BEK nr 293 af 27/03/2020
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af projektbeskrivelsen i forbindelse med Joannahusets tilblivelse
Stk. 2.
For tilskud over 500.000 kr. skal der gennemføres forvaltningsrevision. Ved forvaltningsrevision
skal revisor særligt efterprøve, om:
1) de oplysninger, som tilskudsmodtager har meddelt Socialstyrelsen om opfyldelsen af resultatkravene,
er dokumenterede og
2) de data, der ligger til grund for den faglige afrapportering, er pålidelige.
Stk. 3.
Revisionen udføres ved stikprøvevise undersøgelser.
§ 28.
Tilskudsmodtager skal give revisor de oplysninger, som må anses for at have betydning for
bedømmelsen af regnskabet samt for revisors vurdering af forvaltningen, herunder mål og opnåede resul-
tater. Tilskudsmodtager skal give revisor adgang til at foretage de undersøgelser, denne finder nødvendige
og skal sørge for, at revisor får de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nødvendig for
udførelsen af sit hverv.
§ 29.
Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af forskrifter af væsentlig
betydning i forbindelse med midlernes forvaltning, påhviler det revisor straks at give tilskudsmodtager
meddelelse herom, samt påse, at tilskudsmodtagers ledelse inden 3 uger foretager underretning til So-
cialstyrelsen. I modsat fald er det revisors pligt at orientere Socialstyrelsen. Revisors bemærkninger
indsendes sammen med meddelelsen.
Stk. 2.
Hvis revisor under sin revision eller på anden måde bliver opmærksom på, at projektets
gennemførelse er usikker af økonomiske eller andre grunde, finder stk. 1 tilsvarende anvendelse.
§ 30.
Det reviderede regnskab forsynes med en erklæring, hvoraf det fremgår, at regnskabet er revideret
i overensstemmelse med reglerne om revision og regnskab. Eventuelle forbehold og supplerende oplys-
ninger skal fremgå af erklæringen.
Stk. 2.
Revisor skal afgive en revisionsprotokol med sin vurdering og konklusion af den udførte
revision, jf. § 27. Revisionsprotokollen kan afgives i slutningen af erklæringen.
Stk. 3.
Genpart af revisionsprotokollen indsendes af tilskudsmodtager til Socialstyrelsen sammen med
det påtegnede regnskab.
Kapitel 10
Midlertidig indstilling, bortfald og tilbagebetaling af tilskud
§ 31.
Socialstyrelsen kan beslutte, at udbetaling af tilskud indstilles midlertidigt, hvis:
1) tilskudsmodtager ikke har indsendt relevante dokumenter, rapporter m.v. i overensstemmelse med de
vilkår, der er fastsat i tilskudsbrevet,
2) Socialstyrelsen ikke kan godkende statusrapport, løbende regnskab, budget for resterende tilskudspe-
riode, udbetalingsanmodning, det endelige regnskab eller den afsluttende rapport,
3) en forfalden tilbagebetaling for et tilskud fra Socialstyrelsen ikke er indbetalt til Socialstyrelsen
senest 2 måneder efter forfaldsdagen,
4) Socialstyrelsen bliver bekendt med forhold, som rejser tvivl om, hvorvidt tilskudsmodtager anvender
tilskud i overensstemmelse med de givne vilkår, eller
5) forudsætningerne for tilskud i øvrigt er ændrede.
Stk. 2.
Udbetaling af tilskud genoptages, når Socialstyrelsen beslutter herom.
§ 32.
Socialstyrelsen kan beslutte, at tilskuddet bortfalder helt eller delvist, hvis:
1) projektet ikke gennemføres i overensstemmelse med vilkårene for tilskuddet,
2) tilskudsmodtager har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af
betydning for afgørelsen om ydelse af tilskud eller beslutningen om udbetaling af tilskud,
3) projektet ikke er påbegyndt inden 6 måneder efter godkendt startdato,
4) projektet indstilles,
BEK nr 293 af 27/03/2020
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af projektbeskrivelsen i forbindelse med Joannahusets tilblivelse
tilskudsmodtager går konkurs, træder i likvidation, standser sine betalinger, indleder forhandlinger
om tvangsakkord, eller hvis der foretages udlæg eller arrest hos tilskudsmodtager,
6) aktiviteten eller de opnåede resultater i projektet afviger markant fra det beskrevne i ansøgningen,
7) tilskudsmodtager ikke har indsendt relevante dokumenter, udbetalingsanmodning, rapporter m.v. i
overensstemmelse med vilkår, der er fastsat i tilskudsbrevet,
8) Socialstyrelsen ikke kan godkende statusrapport, løbende regnskab, budget for resterende tilskudspe-
riode, udbetalingsanmodning, det endelige regnskab eller den afsluttende rapport,
9) en forfalden tilbagebetaling for et tilskud fra Socialstyrelsen ikke er indbetalt til Socialstyrelsen
senest 2 måneder efter forfaldsdagen,
10) de samlede godkendte, bogførte og faktiske projektrelaterede udgifter, fratrukket eventuelle indtæg-
ter i det endelige regnskab, er mindre end tilskuddet, herunder at tilskud fra anden side m.v. viser sig
at overstige det forudsatte ved ydelsen af tilskuddet, eller
11) forudsætningerne for tilskud i øvrigt er ændrede.
§ 33.
Socialstyrelsen kan beslutte, at udbetalte tilskud skal tilbagebetales helt eller delvis, hvis:
1) der er sket helt eller delvist bortfald af tilskud i henhold til § 32,
2) tilskudsmodtager efterfølgende får ydet tilskud fra anden side til dækning af de budgetposter, som har
opnået tilskud fra ansøgningspuljen,
3) der i forbindelse med projektet udvikles teknologier m.v., der af tilskudsmodtager efterfølgende
udnyttes erhvervsmæssigt, eller
4) hele beløbet ikke er brugt og ikke ønskes overført til næste periode.
Stk. 2.
Ved hel eller delvis tilbagebetaling af udbetalt tilskud opkræves det skyldige beløb til betaling
senest 14 dage efter påkrav.
Kapitel 11
Underretnings- og dokumentationspligt
§ 34.
Tilskudsmodtager skal straks, og senest inden for 3 uger, underrette Socialstyrelsen skriftligt, hvis
tilskudsmodtager bliver bekendt med forhold, der kan medføre midlertidigt ophør, bortfald, reduktion
eller tilbagebetaling af tilskud, jf. §§ 31-33, eller hvis tilskudsmodtager skifter revisor i løbet af projektpe-
rioden, jf. § 24, stk. 3.
§ 35.
Socialstyrelsen kan pålægge tilskudsmodtager at dokumentere, at betingelserne for udbetaling af
tilskud fortsat er opfyldt.
Stk. 2.
Tilskudsmodtager kan pålægges at indsende nærmere oplysninger om projektet, herunder status-
rapporter, projektregnskaber, reviderede regnskaber, budgetter og revisionserklæringer m.v.
Stk. 3.
Hvis Socialstyrelsen skal have mulighed for at offentliggøre projektresultater, skal det fremgå af
tilskudsbrevet.
§ 36.
Tilskudsmodtager er forpligtet til at opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra
udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører.
Kapitel 12
Projektets anskaffede materiel ved projektophør
§ 37.
Når projektet ophører, kan tilskudsmodtager eller projektmedarbejder erhverve tiloversblevet
materiel. Prisen fastsættes af en uafhængig vurderingsmand.
Stk. 2.
Det afsluttende regnskab skal indeholde indtægter fra eventuelt salg af tiloversblevet materiel
ved projektophør.
Stk. 3.
Projektet kan uden forudgående beslutning fra Socialstyrelsen beholde anskaffet materiel, hvis
det fortsætter efter tilskuddets ophør, og hvis værdien af materiellet er op til 10.000 kr.
5)
BEK nr 293 af 27/03/2020
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af projektbeskrivelsen i forbindelse med Joannahusets tilblivelse
Stk. 4.
Socialstyrelsen kan beslutte, at projektet kan beholde anskaffet materiel til en værdi på over
10.000 kr., hvis projektet fortsætter efter tilskuddets ophør.
Stk. 5.
Der kan ikke foretages afskrivning af materiellet.
Kapitel 13
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 38.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 31. marts 2020.
Stk. 2.
For tilskud, der ydes i medfør af denne bekendtgørelse, finder bekendtgørelse nr. 97 af 27. januar
2014 om regnskab og revision m.v. af regnskaber for modtagere af tilskud fra puljer under Social-, Børne-
og Integrationsministeriets område ikke anvendelse.
Socialstyrelsen, den 27. marts 2020
Birgitte Anker
/ Anna Jin Rolfgaard
BEK nr 293 af 27/03/2020
8