Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2883931_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 4365
Doknr.
878449
Dato
19-06-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 7. juni 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 548
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 548:
”Vil ministeren oversende projektbeskrivelsen i forbindelse med Joannahusets
tilblivelse?”
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at baggrunden for Joannahuset er aftalen om
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
for 2020-2023. Her fremgår følgende af aftaleteksten:
”Der er i dag en gruppe af
unge, som oplever at være i krise, fx på grund af
omsorgssvigt, overgreb eller mistrivsel derhjemme, og som er i fare for at ende
med at sove på gaden, i parker eller på sofaen hos venner og bekendte. Derfor
er partierne enige om at afsætte midler til at støtte et forsøg med etablering og
drift af et ungekrisecenter, drevet af en eller flere private eller frivillige
organisationer, der har indgået en samarbejdsaftale med en eller flere
kommuner om etableringen af et sådant center.
Midlerne udmøntes gennem en ansøgningspulje, jf. bilag 2. Formålet er at
afdække, om et sådant initiativ kan hjælpe til at nå nogle unge, som ikke nås i
dag, inden de ender på gaden. Ungekrisecentret skal først og fremmest være
et fysisk sted med gratis rådgivningstilbud for personlige (evt. anonyme)
henvendelser og skal således levere rådgivning og vejledning i trygge rammer
for unge i krise og kriselignende situationer.
Derudover skal der være mulighed for, at unge i alderen 14 til 17 år kan
overnatte på stedet i akutte situationer i en kortere periode. Hvis centret
etablerer sengepladser, er det et krav, at tilbuddet godkendes som et
anbringelsessted, og den unge kan alene opholde sig på stedet i op til fem
dage med mulighed for forlængelse i op til yderligere to dage. Sengepladserne
vil derudover alene kunne anvendes enten med samtykke fra
forældremyndigheds-indehaver eller uden forældrenes samtykke i de tilfælde,
hvor der bliver truffet en egentlig afgørelse om en akut anbringelse af et barn
på 14 år eller derover.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af projektbeskrivelsen i forbindelse med Joannahusets tilblivelse
2883931_0002.png
Derudover er partierne enige om at øremærke en del af midlerne til en
erfaringsopsamling, som bl.a. skal belyse antallet af brugere og deres
karakteristika mv. samt belyse sammenhænge med øvrige tilbud.”
Da midlerne til et ungekrisecenter blev udmøntet som en ansøgningspulje, blev
dette gjort på baggrund af bekendtgørelse om ansøgningspuljen til
ungekrisecenter, BEK nr. 293 af 27. marts 2020. Jeg har vedlagt
bekendtgørelsen, som bilag til min besvarelse. I bekendtgørelsen er der
således listet en række tildelingskriterier. På baggrund heraf blev midlerne
tildelt til Joannahuset. Bekendtgørelsen er ikke længere gældende, da puljen
løb til og med 2023.
Derudover har jeg vedhæftet Joannahusets forsøgsgodkendelse efter
servicelovens § 184 af d. 7. september 2020 som bilag til min besvarelse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1. Bekendtgørelse om ansøgningspuljen til ungekrisecenter
Bilag 2. Forsøgsgodkendelse Joannahuset - 7. september 2020
2