Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2883913_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 4365
Doknr.
878449
Dato
19-06-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 7. juni 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 547
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra udvalget
Spørgsmål nr. 547:
”Vil
ministeren i fortrolig form redegøre for, om Joannahuset er gået ud over
deres beføjelser, jf. forsøgsgodkendelsen med det kendskab, som
ministeren har på nuværende tidspunkt?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at baggrunden for Joannahuset er en
forsøgsordning med et ungekrisecenter, som blev etableret på baggrund af
aftalen om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds og
arbejdsmarkedsområdet 2020-2023. Forsøgsordningen blev godkendt efter §
184 i serviceloven.
Ungekrisecentret skulle først og fremmest være et fysisk sted med gratis
rådgivningstilbud for personlige (evt. anonyme) henvendelser og skulle således
levere rådgivning og vejledning i trygge rammer for unge i krise og
kriselignende situationer. Derudover var der mulighed for, at unge i alderen 14
til 17 år kunne overnatte på stedet i akutte situationer i en kortere periode med
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren.
Joannahusets oprindelige forsøgsordning udløb d. 31. december 2023.
Det blev besluttet med aftalen om udmøntning af reserven til foranstaltninger
på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2023-2026, at der skulle
etableres et nyt forsøg i forlængelse af det tidligere forsøg med Joannahuset,
hvor rammerne for forsøget blev ændret. Denne forsøgsordning er blevet
godkendt af Social-, Bolig- og Ældreministeriet efter § 206 i barnets lov og
trådte i kraft 1. januar 2024.
Forsøgsgodkendelsen vedrører alene husly-delen af Joannahusets tilbud.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har således ikke mulighed for at regulere
rådgivningsdelen af tilbuddet, da Joannahuset ligesom alle andre
organisationer kan tilbyde rådgivning til børn og unge. Dermed føres der heller
ikke offentligt tilsyn med denne del af tilbuddet.
Joannahuset har med forsøgsordningen efter § 206 i barnets lov tilladelse til at
fravige anbringelsesbestemmelserne i barnets lov, således at unge i alderen
12-17 år kan få husly på ungekrisecenteret i en afgrænset periode på syv
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm., om Joannahuset er gået ud over deres beføjelser
2883913_0002.png
dage, med mulighed for i særlige tilfælde at forlænge opholdet i yderligere syv
dage. Som en del af forsøgsordningen kan unge opholde sig i Joannahuset i
op til 48 timer uden eksplicit samtykke fra forældremyndighedsindehaveren,
men med orientering af denne. Der skal dermed indhentes et forudgående
samtykke fra barnets eller den unges forældremyndighedsindehaver i de
tilfælde, hvor opholdet vil vare ud over 48 timer.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har modtaget en række klager fra forældre,
der har børn, som har opholdt sig i Joannahuset.
Ministeriet har endvidere modtaget en henvendelse fra Socialtilsyn
Hovedstaden, der fører tilsyn med Joannahusets husly-del, hvori der ligeledes
er vedhæftet en række klager om Joannahuset fra både kommuner, politiet og
forældre.
Henvendelserne gav anledning til en bekymring for, om Joannahuset efterlever
de betingelser, der fremgår af Joannahusets forsøgsgodkendelse, herunder om
Joannahuset giver mulighed for, at forældrene kan afhente barnet, hvis de
modsætter sig barnets ophold i Joannahuset. Samtidig bliver der i
henvendelserne givet udtryk for, at Joannahuset vanskeliggør samarbejdet
mellem kommune, forældre og barn. Der peges endvidere på, at Joannahuset
udleverer cigaretter til de unge og lader dem drikke alkohol mv. på værelserne.
På baggrund af de modtagne henvendelser har ministeriet d. 26. april 2024
anmodet Joannahuset om en redegørelse, hvor Joannahuset er blevet bedt om
at redegøre for en række forhold, der bl.a. vedrører Joannahusets orientering
af forældremyndighedsindehaveren, hvordan Joannahuset forholder sig til
unge, der er uden for målgruppen for ungekrisecentrets huslyindsats, og
Joannahusets samarbejde med relevante myndigheder, herunder kommuner
og politiet. Ministeriet modtog denne redegørelse d. 14. maj 2024.
Redegørelsen gav anledning til yderligere opfølgning.
Joannahusets redegørelse gav anledning til tvivl om, hvorvidt Joannahuset i
tilstrækkelig grad medvirker til, at forældremyndighedsindehaveren har
mulighed for at afhente barnet eller den unge i de tilfælde, hvor
forældremyndighedsindehaveren modsætter sig, at barnet eller den unge får
husly, herunder om Joannahuset giver forældremyndighedsindehaveren
fornøden adgang til Joannahuset.
Derfor anmodede ministeriet d. 30. maj 2024 om, at Joannahuset udarbejdede
en supplerende redegørelse om, hvordan det sikres, at Joannahusets praksis
er i overensstemmelse med forsøgsgodkendelsens betingelse om, at
forældremyndighedsindehaveren skal have mulighed for at afhente barnet eller
den unge i de tilfælde, hvor forældremyndighedsindehaveren modsætter sig en
huslyindsats for barnet eller den unge.
Ministeriet anmodede ydermere om, at Joannahuset, som en del af den
supplerende redegørelse, ligeledes redegjorde for, hvordan Joannahuset
sikrer, at rådgivning i nattetimerne ikke omgår regler og procedurer for husly.
Ministeriet har modtaget den supplerende redegørelse fra Joannahuset d. 10.
juni 2024.
Jeg vedhæfter den supplerende redegørelse af d. 10. juni 2024 til min
besvarelse, idet jeg skal understrege, at der pågår en proces i ministeriet, hvor
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm., om Joannahuset er gået ud over deres beføjelser
2883913_0003.png
den supplerende redegørelse er ved at blive behandlet. Dog giver
redegørelsen ikke umiddelbar anledning til, at det kan konkluderes, at
Joannahuset skulle være gået ud over de rammer, der er sat i deres
forsøgsgodkendelse efter barnets lov § 206.
Samtidig bemærkes det, at forsøgsordningen forudsætter, at socialtilsynet
godkender tilbuddet som anbringelsessted efter barnets lov. Joannahuset skal
således for husly-delen opfylde betingelserne for at blive godkendt som
anbringelsessted. Det fremgår af Tilbudsportalen, at socialtilsynet har godkendt
Joannahuset som opholdssted efter § 43 i barnets lov. Socialtilsynet fører efter
reglerne i lov om socialtilsyn et løbende driftsorienteret tilsyn med Joannahuset
som anbringelsessted.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1. Supplerende redegørelse fra Joannahuset til Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
3