Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2882649_0001.png
Foreningen Danske Revisorer
FSR - Danske Revisorer
Kopi til:
KL
Danske Regioner
Selveje Danmark
Dansk Erhverv
LOKK
Sammenslutningen af Boformer
for Hjemløse i Danmark
Lederforeningen for offentlige
chefer og ledere i
hjemløshedsindsatser (LOCHI)
Kirkens Korshær
KFUM’s Sociale Arbejde
Sagsnr.
2024 - 4156
Doknr.
874182
Dato
11-06-2024
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Orienteringsskrivelse om beregning og revisionspåtegning af takster for
krisecentre efter § 109 i lov om social service
Social-, Bolig- og Ældreministeriet er blevet gjort opmærksom på, at der kan
være uklarhed om mulighederne for, at krisecentre efter § 109 i lov om social
service (serviceloven) lader et ønsket overskud indgå i beregningen af
krisecentrets takst. Social-, Bolig- og Ældreministeriet ønsker derfor med
denne orienteringsskrivelse at henlede opmærksomheden på det gældende
retsgrundlag for beregning og revisionspåtegning af takster for krisecentre efter
§ 109 i serviceloven.
Taksterne for krisecentre efter § 109 i serviceloven er reguleret i
bekendtgørelse nr. 348 af 4. april 2024 om finansiering af visse ydelser og
tilbud efter lov om social service og barnets lov samt betaling for unges ophold
i Kriminalforsorgens institutioner (finansieringsbekendtgørelsen). Det fremgår
af § 10, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 347 af 4. april 2024 om Tilbudsportalen, at
taksterne for krisecentre efter § 109 i serviceloven skal være
revisionspåtegnede.
Kravet om revisionspåtegning er begrundet i, at krisecentre er omfattet af
selvmøderprincippet, dvs. at afgørelse om optagelse træffes af krisecentrets
leder, og at der således ikke indgås en aftale mellem krisecentret og borgerens
handlekommune om prisen for borgerens ophold. Handlekommunen er
forpligtet til at betale den revisionspåtegnede takst for borgerens ophold.
Beregningsgrundlaget for taksten for krisecentre er reguleret i § 2 i
finansieringsbekendtgørelsen. Det følger af § 2, stk. 1, at som
beregningsgrundlag ved fastsættelse af taksten anvendes de samlede
langsigtede gennemsnitsindtægter og -omkostninger ved drift af krisecentret.
Af § 2, stk. 2 og 3, fremgår en udtømmende oplistning af, hvilke indtægts- og
omkostningstyper der indgår i beregningsgrundlaget for taksten for krisecentre.
Det drejer sig om:
1) Almindelige indtægter, herunder indtægter fra salg af producerede
ydelser.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om kommentar til artiklen "Private kan høste gevinst på centre for voldsramte kvinder. Flere af dem får kritik for at være uforholdsmæssigt dyre",
2882649_0002.png
2) Alle direkte og indirekte driftsomkostninger, f.eks.
personaleomkostninger, borgerrelaterede udgifter,
administrationsomkostninger, omkostninger til kompetenceudvikling,
ejendomsomkostninger, afskrivninger og forrentning af kapital.
3) Andelen af eventuel central ledelse og administration fastsat som de
faktiske omkostninger eller som en fast procent af et tilbuds øvrige
budget.
4) Udgifter forbundet med tilsyn.
5) Udgifter til sundhedsfaglig behandling, som ikke er forbeholdt bestemte
autoriserede sundhedspersoner at udføre, og som ydes af tilbuddets
personale i tilbuddet.
6) Udgifter til sundhedsfaglig behandling, som er forbeholdt bestemte
autoriserede sundhedspersoner at udføre, og som udføres efter
delegation af tilbuddets personale i tilbuddet.
7) Indregnet over- eller underskud efter reglerne i §§ 3-7.
8) Omkostninger ved ophold for danske statsborgere, hvis den tidligere
handlekommune ikke kan findes.
9) Omkostninger ved ophold for udenlandske statsborgere, hvis der ikke
kan findes en dansk handlekommune.
Idet ønsket overskud ikke er oplistet i § 2, stk. 2 eller 3, i
finansieringsbekendtgørelsen, er det ikke muligt for et krisecenter at lade et
ønsket overskud indgå som en udgift i beregningsgrundlaget for taksten.
Revisor er forpligtet til ved sin påtegning af et krisecenters takst at påse, at
lovgivningen ved beregning af taksten er overholdt. Dette omfatter bl.a., at
revisor skal påse, at der ikke indgår udgiftsposter i beregningsgrundlaget for
krisecentrets takst, som ikke fremgår af § 2, stk. 2 og 3, i
finansieringsbekendtgørelsen, herunder at der ikke som udgiftspost indgår
ønsket overskud i beregningsgrundlaget.
Afslutningsvist skal ministeriet gøre opmærksom på, at ovenstående også
finder anvendelse for takster for herberger og forsorgshjem m.v. efter § 110 i
serviceloven.
Med venlig hilsen
Malene Vestergaard
Afdelingschef
2