Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2882648_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 4238
Doknr.
879151
Dato
18-06-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 3. juni 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 529
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 529:
”Vil ministeren kommentere på artiklen "Private kan høste gevinst på centre
for
voldsramte kvinder. Flere af dem får kritik for at være ”uforholdsmæssigt dyre”",
bragt i Kristeligt Dagblad den 30. maj 2024, samt redegøre for hvad der præcist
menes, når Socialtilsynet kalder et privat tilbud "uforholdsmæssigt dyrt"?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at socialtilsynet i forbindelse med det økonomiske tilsyn skal
vurdere, om et tilbud er uforholdsmæssigt dyrt sammenholdt med tilbuddets
kvalitet, og hvis dette er tilfældet, skal der gøres bemærkning herom i tilsyns-
rapporten og på Tilbudsportalen, jf. socialtilsynslovens § 11 a, stk. 5. Baggrun-
den herfor er, at det skal være tydeligt for de anbringende og visiterende kom-
muner i deres valg af tilbud til den enkelte borger, at pris og kvalitet ikke står
mål med hinanden i det konkrete tilbud.
Dette gælder også for krisecentre efter servicelovens § 109, hvortil borgere kan
lade sig indskrive uden en forudgående visitation af kommunen.
Af forarbejderne til § 11 a, stk. 5, som blev indsat i socialtilsynsloven med virk-
ning fra 1. februar 2022 som led i bl.a. styrkelse af det økonomiske tilsyn med
sociale tilbud, fremgår bl.a. at:
”Vurderingen af om det enkelte tilbud er uforholdsmæssigt dyrt foretages
op i mod socialtilsynets viden om andre tilbud af samme type og til
samme målgruppe og sammenholdt med kvaliteten i tilbuddene. Det be-
tyder, at socialtilsynet i deres vurdering bl.a. kan tage udgangspunkt i
oplysninger og viden om det enkelte tilbuds personaleomkostninger,
overskud og udbytte, medarbejdersammensætning, borgerrettet norme-
ring, kompetenceniveau, takstniveau, kvaliteten af den pædagogiske
praksis m.v.
Det er centralt, at socialtilsynet i deres vurdering indrømmer det konkrete
tilbud en vis margin og tilstræber en så objektiv vurdering som muligt.
Det er desuden vigtigt, at markeringen på Tilbudsportalen fjernes så hur-
tigt som muligt, når det ikke længere er socialtilsynets vurdering, at til-
buddet er uforholdsmæssigt dyrt.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om kommentar til artiklen "Private kan høste gevinst på centre for voldsramte kvinder. Flere af dem får kritik for at være uforholdsmæssigt dyre",
2882648_0002.png
Der vil for tilbuddet ikke være nogen retsvirkning forbundet med socialtil-
synet vurdering og markering af tilbuddet som uforholdsmæssigt dyrt.
Der er alene tale om en oplysning til visiterende kommuner, som vil
kunne anvende oplysningen, når de skal vælge tilbud, og som kan søge
yderligere oplysninger på Tilbudsportalen om socialtilsynets vurdering af
tilbuddets kvalitet og om tilbuddets omkostningssammensætning via til-
buddets regnskabsnøgletal, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger
punkt 2.2.1.3.3.”
Det er en vigtig problemstilling, som Kristeligt Dagblad sætter fokus på i bl.a.
artiklen af 30. maj 2024. Jeg er opmærksom på de særlige udfordringer, der er
i forhold til krisecentre med hensyn til at styre udgifterne, og at der ser ud til at
være udbydere af kommercielle private krisecentre, der trækker store overskud
ud i udbytte.
I § 2, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse om finansiering af visse ydelser og tilbud ef-
ter lov om social service og barnets lov mv. fra 2024, fremgår en udtømmende
oplistning af hvilke indtægts- og omkostningstyper, der indgår i beregnings-
grundlaget for taksten for krisecentre. Et ønsket overskud er ikke nævnt her, og
derfor er det ikke muligt at lade et ønsket overskud indgå i beregningsgrundla-
get for taksten på krisecentret. Revisor er ved sin påtegning af krisecentrets
takst forpligtet til at påse, at lovgivningen ved beregningen af taksten er over-
holdt.
Ministeriet har den 11. juni 2024 sendt en orienteringsskrivelse om beregning
og revisionspåtegning af takster for krisecentre efter servicelovens § 109 til
Foreningen Danske Revisorer og FSR - Danske Revisorer, ligesom skrivelsen
er sendt i kopi til en række øvrige interessenter, for at gøre opmærksom på det
gældende retsgrundlag.
Regeringen og KL blev med sidste års økonomiaftale enige om at indføre lofter
for, hvor meget et krisecenter må opkræve i takst for en borgers ophold. Arbej-
det med udmøntningen heraf pågår.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om kommentar til artiklen "Private kan høste gevinst på centre for voldsramte kvinder. Flere af dem får kritik for at være uforholdsmæssigt dyre",
2882648_0003.png
Bilag:
Bilag 1. Orienteringsskrivelse om beregning og revisionspåtegning af takster
for krisecentre efter § 109 i lov om social service af 11. juni 2024.
3