Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2882015_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 4154
Doknr.
875140
Dato
14-06-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 29. maj 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
512-517 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 514:
”Vil ministeren redegøre for,
om ministeren finder det retssikkerhedsmæssigt
forsvarligt, ikke at sikre, at der sker kontaktbevarende samvær med børnene?
Og er ministeren enig i, at man ved tvivlstilfælde kan sætte overvåget
kontaktbevarende samvær op, så børnene ikke mister relationen til
forælderen? Der henvises til SOU alm. del - bilag 222.”
Svar:
Som det også fremgår af min samtidige besvarelse af SOU alm. del spørgsmål
512, så vedrører henvendelsen, som spørgeren beder mig kommentere,
brugen af krisecentererklæringer i forbindelse med afgørelser om samvær,
herunder afgørelser efter forældreansvarslovens § 29 b. Det fremgår også af
svaret på spørgsmål 512, at jeg ikke kan gå ind i konkrete sager.
Jeg kan generelt oplyse, at når en forælder fremlægger en
krisecentererklæring i forbindelse med en sag i Familieretshuset, sendes
erklæringen i partshøring hos den anden forælder. Dette følger af de
almindelige regler om partshøring i forvaltningsloven og skal sikre, at den
anden forælder får mulighed for at kommentere på oplysningerne heri.
Familieretshuset eller familieretten skal nøje påse, at krisecentererklæringen
indeholder den fornødne godtgørelse af, at opholdet på krisecenter skyldes
vold fra den anden forælder og dermed en belysning af barnets bedste. Kan
det ikke på baggrund af krisecentererklæringen lægges til grund, at opholdet
skyldes vold fra den anden forælder, skal volden godtgøres på anden måde for
at § 29 b kan bruges. Det kan f.eks. ske ved politianmeldelse,
skadestuerapport, andre sagkyndige udtalelser m.v.
Jeg kan dertil oplyse, at det er det klare udgangspunkt i forældreansvarsloven,
at barnets forbindelse med begge forældre søges bevaret ved, at barnet har
samvær med den forælder, som det ikke har bopæl hos. Hvis forbindelsen er
afbrudt uden grund, bør det derfor sikres, at den hurtigst muligt genoprettes, så
barnet igen får kontakt med samværsforælderen for eksempel ved en afgørelse
om kontaktbevarende samvær. Dette gælder dog ikke, hvis der er begrundet
tvivl om, hvorvidt samværet er bedst for barnet.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm., om ministeren finder det retssikkerhedsmæssigt forsvarligt, ikke at sikre, at der sker kontaktbevarende samvær med børnene
2882015_0002.png
Det er i min optik vigtigt, at der som udgangspunktet fastsættes
kontaktbevarende samvær, når et samvær afbrydes uden grund. Omvendt er
det også vigtigt at beskytte barnet, når der er begrundet tvivl om, hvorvidt
samværet er bedst for barnet. Hensynet til barnets bedste og barnets ret til
trivsel og beskyttelse kommer altid i første række.
Hvis Familieretshuset træffer afgørelse om kontaktbevarende samvær,
fastsættes samværet som et standardiseret minimumssamvær for at sikre en
hurtig genoprettelse af kontakten mellem barn og forælder. Det
standardiserede samvær fremgår af § 8 i forældreansvarsbekendtgørelsen.
Får en forælder afslag på kontaktbevarende samvær, kan sagen behandles
videre med henblik på at fastsætte et midlertidigt samvær, der afspejler barnets
situation og dermed barnets bedste, herunder eksempelvis ved fastsættelse af
overvåget samvær.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: SOU alm. del
svar på spm. 512
2