Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2882513_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 4002
Doknr.
870897
Dato
17-06-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 24. maj 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
495 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 495:
”Vil ministeren redegøre for, om det er en korrekt fortolkning af
servicelovens §
110, når Socialtilsynet siger, at den selvejende institution Dalhoffsminde ikke
lovligt kan udbetale arbejdsdusør for det arbejde, som beboerne på
Dalhoffsminde udfører? Der henvises til artiklen ”De hjemløse på
Dalhoffsminde vil så gerne arbejde,
men det må de ikke for systemet” i
Kristeligt Dagblad den 22. april 2024.”
Svar:
Den selvejende institution Dalhoffsminde er et tilbud efter §§ 107 og 110 i
serviceloven, og er dermed både et herberg til personer med særlige sociale
problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig og et botilbud,
som tilbyder midlertidigt ophold til personer, som på grund af betydelig nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for
det.
Jeg kan oplyse, at beskæftigelsesrettede indsatser ikke er omfattet af
indsatsen på et herberg efter servicelovens § 110 eller på et botilbud efter §
107. Herudover giver hverken servicelovens §§ 110 eller 107 hjemmel til at
udbetale arbejdsdusør til beboerne.
Det fremgår af servicelovens § 103, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde
beskyttet beskæftigelse til personer under folkepensionsalderen, som på grund
af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale
problemer ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, og som ikke kan benytte tilbud efter anden lovgivning.
Herudover fremgår det af servicelovens § 103, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
kan tilbyde særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb til personer med særlige
sociale problemer.
Det er borgerens handlekommune, der kan visitere en borger med betydelig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer til
beskyttet beskæftigelse efter § 103 i serviceloven, også mens borgeren
opholder sig på et tilbud efter §§ 107 eller 110. Kommunen aflønner borgeren
for den beskyttede beskæftigelse.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm., om det er en korrekt fortolkning af servicelovens§110, når Socialtilsynet siger, at den selvejende institution Dalhoffsminde ikke lovligt kan udbetale arbejdsdusør for det arbejde, som beboerne på Dalhoffsminde udfører
2882513_0002.png
Aflønningen i den beskyttede beskæftigelse sker i videst muligt omfang efter
indsats og vurdering af arbejdet i det enkelte tilfælde. Hvis personen på grund
af betydelig nedsat funktionsevne kun kan yde en meget beskeden indsats,
kan der fastsættes en arbejdsdusør, der skal være på mindst fem procent af
den mindste overenskomstmæssige timeløn på det pågældende
arbejdsområde.
Beskyttet beskæftigelse er et tilbud til socialt udsatte og personer med
betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne under folkepensionsalderen,
der ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår, og som ikke
kan benytte tilbud efter anden lovgivning. Kommunen kan anvende et tilbud
med offentlig eller privat driftsherre til at yde beskyttet beskæftigelse til
borgeren. Den beskyttede beskæftigelse kan herunder ydes af den samme
driftsherre, som driver herberget efter § 110 eller botilbuddet efter § 107. Det er
under alle omstændigheder borgerens handlekommune, der kan visitere en
borger til beskyttet beskæftigelse efter serviceloven og udbetale
arbejdsdusøren dertil.
I forhold til beskæftigelse for borgere på herberger har jeg til brug for
besvarelsen indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, som oplyser
følgende:
”Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at der ikke er regler i
beskæftigelseslovgivningen, der konkret forholder sig til ansættelse af
borgere, der opholder sig på herberg. Der er generelt intet til hinder for, at
borgere kan arbejde i ordinær beskæftigelse samtidigt med, at de fx
modtager kontanthjælp eller førtidspension.
Hvis der udbetales løn, vil denne indgå som en indtægt, der kan nedsætte
den offentlige forsørgelsesydelse. Der er derudover ikke regler om, at et
herberg, uanset om det er privat eller offentligt, ikke kan oprette fleksjob
eller job med løntilskud til førtidspensionister (tidligere skånejob), hvis
reglerne herfor i øvrigt er opfyldt. Det er en forudsætning for ansættelse i
fleksjob, at kommunen har visiteret borgeren til fleksjobordningen og
godkender den konkrete ansættelse som et fleksjob. Det er en forudsætning
for ansættelse i job med løntilskud til førtidspensionister, at borgeren
modtager førtidspension, og at kommunen godkender den konkrete
ansættelse.”
I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at det vil være muligt for et herberg eller et
botilbud efter § 107 at ansætte borgere i ordinær og ustøttet beskæftigelse på
en ansættelseskontrakt. Borgeren vil i den forbindelse kunne anvende et
socialt frikort, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Ordningen med et socialt
frikort giver særligt socialt udsatte borgere mulighed for at tjene op til 41.280 kr.
(2024-niveau) skattefrit årligt, uden at indtægten fradrages i borgerens
forsørgelsesydelser.
Herberger efter § 110 og botilbud efter § 107 med kommunal driftsherre, der
ønsker at ansætte en borger i ordinær og ustøttet beskæftigelse, skal være
opmærksom på, at deres erhvervsaktiviteter skal være inden for
kommunalfuldmagten, og at aktiviteterne ikke må forvride konkurrencen med
private aktører.
Et socialt frikort kan anvendes i forbindelse med ordinær og ustøttet
beskæftigelse. Frikortet kan ikke anvendes i forbindelse med indtægt, der f.eks.
er opnået gennem beskyttet beskæftigelse efter servicelovens § 103.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm., om det er en korrekt fortolkning af servicelovens§110, når Socialtilsynet siger, at den selvejende institution Dalhoffsminde ikke lovligt kan udbetale arbejdsdusør for det arbejde, som beboerne på Dalhoffsminde udfører
2882513_0003.png
Hvis et herberg efter § 110 eller et botilbud efter § 107 udbetaler løn til en
borger for beskæftigelse på herberget eller botilbuddet, kan lønudgifterne ikke
direkte indregnes i taksten for den pågældende borgers ophold på herberget
eller botilbuddet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3