Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2883418_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 3927
Doknr.
870292
Dato
19-06-2024
Folketingets Socialudvalg har den 22. maj 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
492 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 492:
Er det ministerens opfattelse, at Danmark ingen forpligtelser har til at sikre
retssikkerheden for familier i sager, hvor vi har indgået aftaler med andre lande
om, at det er deres opgave? Der henvises til besvarelsen af SOU alm. del
spørgsmål 398, 293, 271”.
Svar:
Spørgsmålet henviser til mine besvarelser af SOU (alm. del) spørgsmål nr.
398, 293 og 271, som er vedlagt. Jeg forstår på den baggrund spørgsmålet
således, at det angår sagsbehandling i sager om international adoption.
Jeg mener klart, at Danmark har forpligtelser med hensyn til at sikre
retssikkerheden for de familier, som er involveret i et internationalt
adoptionsforløb, og i mine svar på spørgsmål nr. 398, 293 og 271 beskrives
netop Ankestyrelsens forpligtelser i henhold til gældende lovgivning på
området.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål nr. 398, er der en ansvarsfordeling
mellem Danmark som modtagerland og afgiverlandet, hvorefter det er
afgiverlandets ansvar, at grundlaget for frigivelse af barnet til international
adoption lever op til dette lands regler og betingelser. Ud fra den foreliggende
information påser modtagerlandet, at afgiverlandets frigivelse af barnet til
adoption er sket i overensstemmelse med afgiverlandets lovgivning.
I den kontrol, som finder sted i dag, er den såkaldte 17c-erklæring central, og
erklæringen er et udtryk for, at de danske myndigheder vurderer, at
oplysningerne i adoptionssagen viser, at adoptionen på det foreliggende
grundlag vil være til barnets bedste og ikke strider mod afgiverlandets
lovgivning, dansk lovgivning og internationale konventioner frem til
matchningstidspunktet.
I svaret på spørgsmål nr. 271 er der redegjort for processen. Ved behandlingen
af et matchningsforslag gennemgår Ankestyrelsen sagens dokumenter om
barnet, herunder dokumenterne om barnets baggrundshistorie og om
frigivelsen af barnet, herunder subsidiaritetsprincippet (at mulighederne for at
barnet kan vokse op i udvidet familie, eller der kan gennemføres en national
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm. om det er ministerens opfattelse, at Danmark ingen forpligtelser har til at sikre retssikkerheden for familier i sager, hvor vi har indgået aftaler med andre lande om, at det er deres opgave
2883418_0002.png
adoption, er afsøgt). På baggrund af oplysningerne om barnets
helbredsmæssige og psykosociale forhold vurderes det også, om barnet er
omfattet af ansøgernes godkendelse, eller om Adoptionssamrådet skal tage
stilling til, om ansøgerne har de fornødne ressourcer til at tage sig af det
konkrete barn.
Hvis Ankestyrelsen vurderer, at de fremsendte oplysninger om barnets
baggrundshistorie og det juridiske grundlag for frigivelsen af barnet til
international adoption er mangelfulde, beder Ankestyrelsen DIA om at indhente
yderligere oplysninger fra de udenlandske samarbejdsparter.
Særligt for så vidt angår Sydkorea, som først tiltrådte Haagerkonventionen i
2023, var det sådan, at der blev udstedt en 17c-lignende erklæring. Dette er
nærmere beskrevet i mit svar på spørgsmål nr. 293.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: SOU alm. del
svar på spm. 398
Bilag 2: SOU alm. del
svar på spm. 293
Bilag 3: SOU alm. del
svar på spm. 271
2