Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2875605_0001.png
Folketingets socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 3678
Doknr.
865342
Dato
30-05-2024
Folketingets socialudvalg har den 13. maj 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
484 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra socialudvalget.
Spørgsmål nr. 484:
Vil ministeren redegøre for, om det personale, der er tilstede i Joannahuset om
natten, har de faglige kompetencer til at kunne yde den nødvendige rådgivning
til børnene og de unge?
Svar:
Jeg kan oplyse, at det af ministeriets forsøgsgodkendelse fremgår, at
godkendelsen er betinget af, at der blandt personalet på ungekrisecenteret er
børnefagligt uddannet personale tilstede på daglig basis.
Det er ikke reguleret yderligere i forsøgsgodkendelsen, om det børnefagligt
uddannede personale også skal være til stede om natten.
Det er socialtilsynet, der er ansvarlig for at godkende Joannahuset som
anbringelsessted efter barnets lov, jf. § 5, stk. 1, i lov om socialtilsyn og for
efterfølgende at føre tilsyn med, at Joannahuset fortsat opfylder kravene for at
være godkendt herunder ikke mindst, at tilbuddet har den fornødne kvalitet
som døgntilbud.
Socialtilsynet foretager i den forbindelse en vurdering af tilbuddets kvalitet
inden for temaet ”kompetencer”, og vurderer herunder i hvilken grad
tilbuddets
medarbejdere, herunder ikkefastansatte medarbejdere, har de faglige,
relationelle og personlige kompetencer, der er nødvendige i forhold til
tilbuddets målsætninger og målgruppe, de metoder tilbuddet anvender, samt
borgernes aktuelle behov.
Det følger ligeledes af den kvalitetsmodel, der ligger til grund for socialtilsynets
vurderinger af kvaliteten, at socialtilsynet skal vurdere, om børn og unge i
forhold til deres behov har tilstrækkelige kontakt til medarbejdere med
relevante kompetencer. I denne vurdering vil det også kunne indgå, om
børnene og de unges behov imødekommes i f.eks. nattetimerne.
Jeg kan endvidere oplyse, at godkendelsen af Joannahuset som
anbringelsessted efter barnets lov, jf. § 5, stk. 1, i lov om socialtilsyn, ikke
omfatter rådgivningsdelen, såvel som det driftsorienteret tilsyn heller ikke
omfatter rådgivningsdelen.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om det personale, der er tilstede i Joannahuset om natten, har de faglige kompetencer til at kunne yde den nødvendige rådgivning til børnene og de unge
2875605_0002.png
Jeg kan herudover oplyse, at det fremgår af ministeriets forsøgsgodkendelse,
at ungekrisecenteret vil være et supplement til de eksisterende rådgivnings- og
støttemuligheder til udsatte børn og unge, og Joannahuset må derfor ikke yde
egentlig behandling. Derfor forudsætter forsøgsgodkendelsen også, at
ungekrisecenteret hjælper børn og unge med tungere problemstillinger,
herunder eksempelvis misbrug eller psykiske lidelser, med at få hjælp af barnet
eller den unges handlekommune.
Jeg kan dertil oplyse, at det fremgår af Joannahusets redegørelse af den 14.
maj 2024, at:
”I
Joannahuset er der 17 fuldtidsansatte samt et korps af nattevagter, som er
deltidsansatte. De frivillige, som er tilknyttet Joannahuset, er omsorgsfrivillige.
De frivillige har ikke noget fagligt ansvar i relation til børn og unge.
Sammensætningen af det faglige personale er tilpasset de kompetencebehov,
der er knyttet til at drive et krisecenter målrettet børn og unge. Den
fuldtidsansatte personalegruppe rummer blandt andet 10 socialrådgivere, en
jurist, to pædagoger, en psykolog, to sociologer, en antropologisk
vidensmedarbejder og en advokat. De deltidsansatte er alle under uddannelse
indenfor et felt, som er relevant for at arbejde med Joannahusets målgruppe.
Heraf er de fleste under uddannelse til socialrådgiver, psykolog, pædagog eller
jurist. Alle medarbejdere kommer på et introkursus, som forløber over to dage.
Derudover er der obligatoriske jura- og rådgivningskurser for alle lønnede
medarbejdere, ligesom alle medarbejdere, herunder også frivillige, deltager i
obligatorisk supervision.”
Redegørelsen er vedhæftet, jf. bilag 1.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om det personale, der er tilstede i Joannahuset om natten, har de faglige kompetencer til at kunne yde den nødvendige rådgivning til børnene og de unge
2875605_0003.png
Bilag:
Bilag 1 Redegørelse fra Joannahuset af den 14. maj 2024
3