Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2873852_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 3343
Doknr.
865391
Dato
27-05-2024
Folketingets socialudvalg har d. 29. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
458 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 458:
”Vil
ministeren
i forlængelse af FIU alm. del
spørgsmål 184
redegøre for,
hvad årsagen har været til de nuværende regler registrering og dokumentation
ift. magtanvendelse, hvad en revision af magtanvendelsesreglerne, herunder
bl.a. ved minimering af registrerings- og indberetningspraksis, vil betyde for
retssikkerheden, og hvordan borgernes retssikkerhed vil blive sikret ved en
revision af reglerne? Endvidere bedes oplyst, hvordan ministeren vil balancere
forenklingen med behovet for at sikre borgeres rettigheder.”
Svar:
Registrering og indberetning bruges i dialog mellem personalelederen og
medarbejderen som et vigtigt element i læring og refleksion, bl.a. i forhold til
hvordan indgreb i fremtiden vil kunne undgås ved brug af socialpædagogiske
metoder.
Registrering af indgreb indberettes månedligt af personalelederen til
kommunalbestyrelsen. Indberetningen har til formål at gøre det personrettede
tilsyn opmærksomt på hvor mange magtanvendelser, der foretages over for
den enkelte borger, med henblik på at foretage en løbende vurdering af, om
der skal foretages en ændring af kommunalbestyrelsens hjælp og indsatser
over for borgeren, samt på ældreområdet til brug for kommunalbestyrelsens
driftsorienterede tilsyn. Indberetning til tilsynet (socialtilsynet på socialområdet
og kommunalbestyrelsen på ældreområdet) har til formål at skabe grundlag for
tilsynets vurdering af det enkelte botilbud. Således skal tilsynet påse, om
indberetningerne af magtanvendelse giver anledning til tilsynsmæssige
overvejelser.
Med den med lovforslag nr. 188 foreslåede ændring af § 135 b, stk. 1, i
serviceloven, vil social- og boligministeren kunne fastsætte nærmere regler om,
at forhåndsgodkendte indgreb ikke skal registreres hver gang af det personale,
som har foretaget indgrebet. Personalet vil i stedet skulle angive et skøn for,
hvor mange indgreb der er foretaget. Hertil vil indgå en beskrivelse af, hvilke
pædagogiske indsatser der har været forsøgt for at forhindre eller minimere
antallet af indgreb for at opnå borgerens frivillige medvirken, samt en vurdering
af, om betingelserne for den kommunale afgørelse (forhåndsgodkendelse)
fortsat er tilstede.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om, hvad årsagen har været til de nuværende regler registrering og dokumentation ift. magtanvendelse
2873852_0002.png
Disse dokumentationskrav vil derfor skulle understøtte faglig læring og fortsat
refleksion hos personale og personaleleder.
Med den med lovforslaget foreslåede ændring af § 135 b, stk. 1, vil
indberetningsfrekvensen for nogle typer af indgreb også kunne fastsættes
lempeligere, således at der f.eks. vil skulle foretages indberetning af
magtanvendelser på årsbasis eller hvert andet år.
Hertil bemærkes at, hvis der i løbet af den periode, hvor forhåndsgodkendelsen
er gyldig, forekommer en ændring i borgerens situation, herunder f.eks.
funktionsevne som gør, at betingelserne for indgrebet ikke længere er tilstede,
vil personalet på bo- eller dagtilbuddet skulle foretage en indberetning straks.
Hertil vil der blive fastsat krav om indberetning, såfremt borgeren kraftigt og
negativt modsiger sig personalets brug af indgreb. Såfremt betingelserne for
forhåndsgodkendelsen ikke længere er opfyldt, vil kommunen skulle
tilbagekalde afgørelsen.
Forslaget vil ikke ændre på, at socialtilsynet som led i sit driftsorienterede tilsyn
med tilbuddets samlede kvalitet vil skulle forholde sig til forebyggelse af
magtanvendelse, herunder at den pædagogiske indsats understøtter, at
magtanvendelse så vidt muligt undgås, selvom visse typer af magtanvendelser
fremover ikke vil skulle registreres, hver gang de anvendes.
Samtidig vil indberetning til kommunalbestyrelsen fortsat have til formål at gøre
det personrettede tilsyn opmærksomt på, via en overordnet beskrivelse heraf,
hvor mange magtanvendelser der foretages over for den enkelte borger, samt
blandt andet også hvilke socialpædagogiske tiltag, der er foretaget i perioden,
med henblik på, at kommunalbestyrelsen kan foretage en løbende vurdering af,
om der vil skulle foretages en ændring af hjælpen til og indsatserne for
borgeren.
Begrundelsen for den foreslåede ændring af indberetnings- og
registreringspraksis er, at personale på bo- og dagtilbud for personer med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne fremadrettet bør bruge mindre
tid på dokumentation og mere tid på socialpædagogiske indsatser.
Afslutningsvis bemærkes det, at det ikke er hensigten at foretage ændringer i
magtanvendelsesbekendtgørelsen af reglerne om registrering og indberetning
af akutte magtanvendelser eller indgreb foretaget som led i nødværge eller
nødret.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2