Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 3343
Doknr.
865391
Dato
27-05-2024
Folketingets socialudvalg har d. 29. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
458 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 458:
”Vil
ministeren
–
i forlængelse af FIU alm. del
–
spørgsmål 184
–
redegøre for,
hvad årsagen har været til de nuværende regler registrering og dokumentation
ift. magtanvendelse, hvad en revision af magtanvendelsesreglerne, herunder
bl.a. ved minimering af registrerings- og indberetningspraksis, vil betyde for
retssikkerheden, og hvordan borgernes retssikkerhed vil blive sikret ved en
revision af reglerne? Endvidere bedes oplyst, hvordan ministeren vil balancere
forenklingen med behovet for at sikre borgeres rettigheder.”
Svar:
Registrering og indberetning bruges i dialog mellem personalelederen og
medarbejderen som et vigtigt element i læring og refleksion, bl.a. i forhold til
hvordan indgreb i fremtiden vil kunne undgås ved brug af socialpædagogiske
metoder.
Registrering af indgreb indberettes månedligt af personalelederen til
kommunalbestyrelsen. Indberetningen har til formål at gøre det personrettede
tilsyn opmærksomt på hvor mange magtanvendelser, der foretages over for
den enkelte borger, med henblik på at foretage en løbende vurdering af, om
der skal foretages en ændring af kommunalbestyrelsens hjælp og indsatser
over for borgeren, samt på ældreområdet til brug for kommunalbestyrelsens
driftsorienterede tilsyn. Indberetning til tilsynet (socialtilsynet på socialområdet
og kommunalbestyrelsen på ældreområdet) har til formål at skabe grundlag for
tilsynets vurdering af det enkelte botilbud. Således skal tilsynet påse, om
indberetningerne af magtanvendelse giver anledning til tilsynsmæssige
overvejelser.
Med den med lovforslag nr. 188 foreslåede ændring af § 135 b, stk. 1, i
serviceloven, vil social- og boligministeren kunne fastsætte nærmere regler om,
at forhåndsgodkendte indgreb ikke skal registreres hver gang af det personale,
som har foretaget indgrebet. Personalet vil i stedet skulle angive et skøn for,
hvor mange indgreb der er foretaget. Hertil vil indgå en beskrivelse af, hvilke
pædagogiske indsatser der har været forsøgt for at forhindre eller minimere
antallet af indgreb for at opnå borgerens frivillige medvirken, samt en vurdering
af, om betingelserne for den kommunale afgørelse (forhåndsgodkendelse)
fortsat er tilstede.
1