Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2872860_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 3296
Doknr.
860515
Dato
24-05-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 26. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
449 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 449:
”Hvordan
forholder ministeren sig til, at borgere med handicap presses til at
søge om udskiftning af handicapbil, inden bevillingsperioden på 8 år udløber,
fordi de ellers risikerer, at afgiftsfritagelsen på den eksisterende bil frakendes,
så bilen ikke må anvendes i klageperioden?”
Svar:
Det lægges til grund, at baggrunden for spørgsmålet er den problemstilling,
som beskrives i artiklen ”Det sku’ være så godt og så’ det faktisk skidt” af Eva
Christensen, udgivet på Muskelsvindfondens hjemmeside den 15. april 2024.
Muskelsvindfonden problematiserer i artiklen, at varslingsordningen, jf.
servicelovens § 3 a, ikke gælder for borgere, der får afslag på udskiftning af
handicapbil efter otte år, hvis borgeren først søger om udskiftning, efter de otte
år er udløbet.
Hensynet bag indførelsen af varslingsordningen er at give borgeren 14 uger til
at indrette sig på, at kommunen frakender eller nedsætter en hjælp, som
borgeren hidtil har fået. Ordningen gælder kun for udvalgte bestemmelser, hvor
kommunen som nævnt frakender eller nedsætter hjælpen til borgerne.
Støtte til køb af bil efter servicelovens § 114 er i sig selv en tidsbegrænset
støtte, og formålet med varslingsordningen i forbindelse med § 114 er således
at sikre borgeren i forhold til en førtidig frakendelse af bilstøtten. Bilstøtte
bevilges for en periode på otte år, og varslingsordningen sikrer derfor kun
borgeren mod frakendelse af bilstøtten inden udløbet af de otte år, jf.
servicelovens § 3 a, stk. 1. Borgeren skal derfor søge om genbevilling inden
udløbet af de otte år for undgå et hul i hjælpen.
Borgeren er som udgangspunkt berettiget til støtte til udskiftning efter otte års-
periodens udløb, forudsat at de almindelige helbredsmæssige og sociale
betingelser for støtte fortsat er opfyldt. Det er også en betingelse for
genbevilling, at borgeren fortsat har et kørselsbehov, der berettiger til støtte, jf.
bilbekendtgørelsens § 3, og at dette kørselsbehov under hensyn til borgerens
alder, almentilstand og forholdene i øvrigt ikke mere hensigtsmæssigt kan
dækkes af andre ordninger.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om, hvordan forholder ministeren sig til den unødvendige ekstraudgift, der kan opstå fordi både kommune og borger har udgifter til flextrafik
2872860_0002.png
Det forhold, at borgeren tidligere har modtaget støtte til køb af bil, kan ikke i sig
selv begrunde fornyet støtte, men indgår som et moment i helhedsvurderingen
af funktionsevnen og behovet for bil.
Muskelsvindfonden skriver desuden i artiklen, at de kender til sager, hvor
borgeren søger om udskiftning af handicapbil efter genanskaffelsesperioden er
udløbet, og hvor kommunen vurderer, at borgeren ikke længere opfylder
betingelserne for støtte, og samtidig konkluderer, at borgeren heller ikke har ret
til fortsat afgiftsfritagelse på den handicapbil, pågældende allerede har.
Reglerne om afgiftsfritagelse hører under Skatteministeriet. Mit ministerium har
derfor til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Skatteministeriet, som
oplyser følgende:
”Det følger af § 16 i bekendtgørelse
nr. 1107 af lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. af 2. juni 2021 (vægtafgiftsloven) og § 7 i bekendtgørelse
nr. 1147 af lov om afgift efter brændstofforbrug m.v. for visse person- og
varebiler af 31. maj 2021 (brændstofforbrugsafgiftsloven), at personer med
varigt nedsat funktionsevne, som efter lov om social service kan opnå støtte til
erhvervelse af bil, kan fritages for afgiften til vægtafgift, tillægsafgift for privat
anvendelse og brændstofforbrugsafgift. Afgørelse om fritagelse for vægtafgift
og tillægsafgift for privat anvendelse samt for brændstofforbrugsafgift træffes af
kommunalbestyrelsen.
Afgiftsfritagelsen efter vægtafgiftslovens § 16 og brændstofforbrugsafgifts-
lovens § 7 gælder kun, så længe køretøjet er registreret for personen med
varigt nedsat funktionsevne og benyttes af den pågældende. Skatteforvaltning-
en træffer afgørelse om ophør af afgiftsfritagelsen, hvis bopælskommunen
oplyser Skatteforvaltningen om, at borgeren ikke længere opfylder kravet om
registrering og benyttelse.
Herudover kan handicapbusser fritages for registreringsafgift, jf. § 2, stk. 1, nr.
7, litra b, i bekendtgørelse af lov nr. 785 om registreringsafgift af motorkøretøjer
m.v. af 24. maj 2022 med senere ændringer (registreringsafgiftsloven).
Afgiftsfritagelsen forudsætter, at køretøjet er afgiftsfritaget efter
vægtafgiftslovens § 16 og brændstofforbrugsafgiftslovens § 7.
Det er Skatteforvaltningen, der træffer afgørelse om registreringsafgiftsfritag-
else af køretøjer omfattet af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nummer 7,
litra b. Hvis den pågældende person ikke længere er berettiget til støtte efter
lov om social service, vil kriteriet for afgiftsfritagelse ikke længere være opfyldt,
og afgiftsfritagelsen vil ikke kunne opretholdes. Skatteforvaltningens afgørelse
kan påklages til Skatteankestyrelsen.”
Hvis man som borger er utilfreds med en afgørelse fra kommunen, herunder
hvis kommunen har givet afslag på genbevilling af bil, fordi de vurderer, at man
ikke længere opfylder betingelserne for støtte efter servicelovens § 114, og
kriteriet for afgiftsfritagelse dermed heller ikke længere er opfyldt, kan man
klage til Ankestyrelsen over kommunens afgørelse om afslag på genbevilling af
bil efter servicelovens § 114.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2