Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2871552_0001.png
Danish International Adoption
S/I
Røjelskær 15, 3.
2840 Holte
DIA’s samarbejde med Impilo i Sydafrika – høring af DIA
Ankestyrelsen har den 4. december 2023 modtaget DIA’s svar på
Ankestyrelsens høring af 17. november 2023 om ansættelsen af Pamela
Wilson som lokal kontaktperson i Sydafrika. Ankestyrelsen har endvidere
den 7. december 2023 modtaget nye oplysninger om dokumentationen i en
konkret matchningssag fra Sydafrika og DIA’s håndtering af disse
oplysninger.
På baggrund af de modtagne oplysninger besluttede Ankestyrelsen den 14.
december 2023 at suspendere DIA’s samarbejde med Impilo i Sydafrika
indtil videre. Ankestyrelsen indførte samtidig et skærpet tilsyn med DIA’s
nye matchningsforslag fra alle DIA’s samarbejdslande.
Efter at have foretaget en nærmere vurdering af oplysningerne fra DIA er
det Ankestyrelsens samlede vurdering, at DIA’s formidlingsarbejde i
Sydafrika ikke er i overensstemmelse med DIA’s akkrediteringsvilkår og
de danske og internationale regler på området.
Ankestyrelsen er opmærksom på, at DIA efterfølgende har opsagt DIA’s
kontaktperson i Sydafrika. Dette ændrer imidlertid ikke på styrelsens
vurdering af det fortsatte samarbejde. Det er styrelsens vurdering, at det
ikke forekommer realistisk for DIA at have et fortsat samarbejde med
Impilo uden at yde fortsat økonomisk støtte, hvilket efter styrelsens
vurdering ikke er muligt inden for de gældende regler og procedurer i
Danmark og Sydafrika.
Ankestyrelsen agter på denne baggrund at indstille til social- og
boligministeren at DIA’s godkendelse til at samarbejde med
Impilo i Sydafrika tilbagekaldes.
12. januar 2024
J.nr. 23-107992
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
Såfremt DIA fortsat er af den opfattelse, at samarbejdet med Impilo kan
fortsætte inden for de gældende krav og fastsatte standarder for
samarbejdet, herunder at adoptioner til Danmark bliver gennemført på et
lovligt, etisk og fagligt forsvarligt grundlag (akkrediteringsvilkårenes pkt.
5.1 og 5.5), har DIA mulighed for at indsende DIA’s bemærkninger hertil
inden 3 uger fra i dag.
Vi beder også DIA om
inden for 3 uger
at indsende:
-
-
-
DIA’s korrespondance med Impilo og Pamela Wilson i de
gennemførte konkrete adoptionssager i 2023,
den generelle korrespondance mellem DIA, Impilo og Pamela
Wilson i 2023,
dokumentation for DIA’s opsigelse af Pamela Wilson.
Ankestyrelsen vil efter høringsfristens udløb vurdere, om DIA har
tilvejebragt væsentlige oplysninger, der kan medføre, at styrelsen ikke vil
indstille til ministeren, at godkendelsen af samarbejdet med Impilo
tilbagekaldes.
Ankestyrelsen har ved vurderingen af formidlingen fra Sydafrika særligt
lagt vægt på, at:
-
DIA’s ansættelse af en kontaktperson i Sydafrika udgør en
indirekte støtte til Impilo, som er i strid med DIA’s
akkrediteringsvilkår, punkt 4.6, og adoptionsbekendtgørelsens §
59, stk. 3.
DIA og Impilo, mod bedre vidende og i samarbejde, har indgået
en aftale om et ansættelsesforhold af en kontaktperson med den
hensigt indirekte at fortsætte støtten til Impilo og dermed omgå
de danske regler om adoptionsrelateret støtte. DIA’s samarbejde
med Impilo synes dermed ikke længere at opfylde de gældende
krav og fastsatte standarder for samarbejdet om, at Impilo skal
drives på et etisk og fagligt forsvarligt niveau og uden økonomisk
vinding for øje, jf. akkrediteringsvilkårenes punkt 5.1. og 5.5.
DIA i en konkret matchningssag bevidst har undladt at give
væsentlige oplysninger til Ankestyrelsen til brug for sagens
behandling og det generelle tilsyn med formidlingen fra Sydafrika.
Oplysningerne er egnede til at skabe tvivl om Impilos håndtering
af dokumenter i adoptionssagerne. Der er dermed også skabt
-
-
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
tvivl om, hvorvidt adoptioner fra Sydafrika til Danmark bliver
gennemført på et lovligt, etisk og fagligt forsvarligt grundlag.
Hertil kommer, at det efter Ankestyrelsens vurdering er en skærpende
omstændighed, at:
-
DIA har indgået aftalen om ansættelse af en kontaktperson med
Impilo i juli 2022 og fornyet aftalen i oktober 2023, hvor DIA var
bekendt med, at kontaktpersonen fortsat var ansat i Impilo.
DIA den 15. februar 2023 over for Ankestyrelsen har givet
urigtige oplysninger om, at DIA’s kontaktperson ikke længere var
ansat ved Impilo, og at DIA havde undersøgt, om
ansættelsesforholdet var i overensstemmelse med sydafrikansk
lovgivning.
DIA, under den nuværende ledelse som reaktion på oplysninger
fra Impilo fra maj 2023 om, at Impilo betragter ansættelsen af
DIA’s kontaktperson som økonomisk støtte til Impilo, hverken har
reageret internt i organisationen ved at få undersøgt, om
ansættelsen var i overensstemmelse med de gældende regler for
støtte i Danmark, eller har videregivet disse oplysninger til
Ankestyrelsen.
DIA den 31. oktober 2023 fik en advarsel for mod bedre vidende
ikke at have overholdt de danske og internationale regler på
området, herunder reglerne for udbetaling af støtte efter
akkrediteringsvilkårenes punkt 4.6. ved formidlingen fra
Madagaskar.
-
-
-
Forløbet omkring DIA’s ansættelse af en lokal kontaktperson viser, at
DIA den 16. maj 2023 modtog oplysninger fra Impilo om, at DIA’s
kontaktperson ikke alene fortsat var ansat af Impilo, da hun blev ansat
af DIA, men at ansættelsen er begrundet med, at DIA ikke længere kan
støtte Impilo økonomisk, og at Impilo betragter DIA’s ansættelse af
Pamala Wilson som et økonomisk sponsorat af Impilo.
På trods af disse oplysningers alvorlige karakter og tydelige indikation af,
at DIA’s ansættelse af kontaktpersonen i Sydafrika ikke er i
overensstemmelse med akkrediteringsvilkårenes punkt 4.6, undlader
DIA at videregive disse oplysninger til Ankestyrelsen, og undlader at
iværksætte interne overvejelser om, hvorvidt DIA overtræder de regler,
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
2871552_0004.png
der er fastlagt for DIA’s formidlingsarbejde. DIA fornyer tilmed
kontaktpersonens ansættelseskontrakt i oktober 2023.
Først efter den 31. oktober 2023, hvor Ankestyrelsen giver DIA en
advarsel for blandt andet ikke at have overholdt reglerne for udbetaling
af støtte i Madagaskar, videregiver DIA til Ankestyrelsen oplysningerne
om, at DIA’s kontaktperson fortsat er ansat i Impilo. DIA informerer
uformelt Ankestyrelsen om dette medio november 2023 i en
telefonsamtale, hvor Ankestyrelsen indkalder DIA til møde i anledning af,
at styrelsen via egne undersøgelser er blevet opmærksom på de reelle
forhold om kontaktpersonens ansættelse.
Oplysningerne viser, efter Ankestyrelsens vurdering, at DIA - i
umiddelbar forlængelse af ændringerne i akkrediteringsvilkårene om
støtte i 2022 - mod bedre vidende og i samarbejde med Impilo har
indgået en aftale om et ansættelsesforhold af en kontaktperson med den
hensigt indirekte at fortsætte støtten til Impilo og dermed omgå de
danske regler om adoptionsrelateret støtte.
Endelig viser oplysningerne i en konkret adoptionssag, at DIA har
tilbageholdt oplysninger over for Ankestyrelsen i en konkret
adoptionssag fra Sydafrika så sent som i
2023, hvilket
efterlader Ankestyrelsen med en usikkerhed om, hvorvidt den beskrevne
praksis i den konkrete sag er i overensstemmelse med reglerne i
Sydafrika, ligesom det skaber tvivl om dokumenternes karakter.
Udvidelse af det skærpede tilsyn med DIA’s samlede formidling
Ankestyrelsen kan samtidig oplyse, at vi på baggrund af forløbet har
besluttet generelt at udvide tilsynet med DIA’s samlede formidlingsarbejde.
Vi henviser til brev af dags dato herom.
Reglerne om adoptionsrelateret hjælpearbejde (støtte) og
samarbejdsparter
De nugældende akkrediteringsvilkår om adoptionsrelateret
hjælpearbejde (støtte) i punkt 4.6. trådte i kraft den 1. januar 2022.
Med disse vilkår blev der indført en skærpelse af DIA’s muligheder for at
yde adoptionsrelateret hjælpearbejde. Skærpelsen er vedtaget af et
flertal blandt Folketingets partier ved en politisk aftale i november 2020.
Udmøntningen af den politiske aftale om skærpelsen fremgår af § 59,
stk. 4, i bekendtgørelsen om adoption og af DIA’s akkrediteringsvilkår
punkt 4.6. Før ændringen af akkrediteringsvilkårenes punkt 4.6. om
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
adoptionsrelateret hjælpearbejde var det tilladt for DIA at yde direkte
støtte til en privat samarbejdspart i udlandet. Med ændringen af reglerne
for adoptionsrelateret hjælpearbejde den 1. januar 2022 er dette ikke
længere tilladt.
Af de nugældende regler i DIA’s akkrediteringsvilkår punkt 4.6 fremgår
det, at det alene er tilladt at yde adoptionsrelateret hjælpearbejde hvis:
-
-
DIA kan indbetale midlerne til centralmyndigheden, eller
rammen, kriterierne og reglerne for betalingen er reguleret af
myndighederne eller i afgiverlandets regler.
Skærpelsen har baggrund i det løbende internationale samarbejde
mellem modtagerlande, afgiverlande og internationale organisationer,
hvor der i disse år er et øget fokus på de økonomiske aspekter i
international adoptionsformidling. Som konventionsland er Danmark
forpligtet til at overholde Haagerkonventionens principper og følge de
retningslinjer, som fastlægges i international sammenhæng.
Det overordnede formål med de skærpede betingelser for udbetaling af
støtte er at opnå en større gennemsigtighed i disse betalinger, samt at
både den danske centralmyndighed og centralmyndigheden i
afgiverlandet får et større indblik i og kontrol med disse betalinger.
Derudover fremgår det af akkrediteringsvilkårenes punkt 5.1 og 5.5, at
Ankestyrelsen kan tilbagekalde en godkendelse til at samarbejde med en
konkret samarbejdspart, hvis samarbejdet ikke længere opfylder de
gældende krav og fastsatte standarder for samarbejdet, herunder særligt
hvis der er tvivl om, hvorvidt adoptioner til Danmark bliver gennemført
på et lovligt, etisk og fagligt forsvarligt grundlag og uden økonomisk
vinding for øje.
Oplysninger om formidlingen fra Sydafrika
1. Dialog med DIA og Impilo om mulighederne for støtte
(november 2020 – august 2022)
Impilo i Sydafrika var en af de samarbejdsparter, som DIA indtil
ændringen i akkrediteringsvilkårene i 2022 kunne yde direkte økonomisk
støtte til. I 2021 støttede DIA Impilo med i alt 281.340 kr., og i 2020
med i alt 282.300 kr.
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
Fra 1. januar 2022 vil DIA skulle indbetale den adoptionsrelaterede
støtte til den sydafrikanske centralmyndighed (SACA), idet der ikke i de
sydafrikanske regler findes en nærmere regulering af betalinger om
adoptionsrelateret støtte.
Ankestyrelsen har siden november 2020 haft en løbende dialog med DIA
om DIA’s overvejelser i forhold til mulighederne for fortsat at yde
økonomisk støtte til Sydafrika i 2022 og frem.
Den 22. december 2020 skrev DIA’s daværende direktør følgende til
Ankestyrelsen:
” … Vi ved godt at det vil være sidste gang at vi kan støtte
IMPILO`s projekt afd. På denne måde og at støtten skal
søges omlagt fra 2022. Det arbejder vi også med og håber
på det kan lade sig gøre at vor projekt støtte med udgangen
af 2021 kan betales via Socialministeriet i Sydafrika (SACA).
Det er endvidere en problemstilling vi har gjort IMPILO
opmærksom på. At der ikke er politisk flertal for at yde
denne form for projektstøtte til samarbejdspartnere, hvor
der er samtidig er en aktiv formidling.
Jeg ved lægger de tre projektansøgninger og håber på at
høre nærmere. Vi har beklageligvis været lidt afventende
med at sende ansøgningerne ind, idet vi ville være helt
sikker på det vare relevant i forhold til den måde de nye
restriktioner vil blive rulle ud.”
Det fremgår af denne mail, at DIA har informeret Impilo om de ændrede
muligheder for at yde økonomisk støtte fra 1. januar 2022, herunder at
det som følge af ændringen i akkrediteringsvilkårene ikke vil være muligt
for DIA at yde økonomisk støtte direkte til Impilo længere.
DIA fandt inden 2022 ikke frem til en løsning, som gjorde det muligt at
fortsætte med at yde økonomisk støtte til Impilo.
På et møde i Ankestyrelsen den 31. august 2022 med Impilo og DIA,
informerede Ankestyrelsen ligeledes Impilo om de ændrede regler for at
yde økonomisk støtte gældende fra 1. januar 2022.
2. Oplysninger om den af DIA lokalt ansatte i Sydafrika
(august 2022 – oktober 2023)
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
I forbindelse med den planmæssige re-godkendelse af DIA’s samarbejde
med Impilo i 2022 bad styrelsen den 11. august 2022 DIA om blandt
andet at oplyse:
”Har DIA gjort sig overvejelser om evt. fremtidig økonomisk
støtte/donationer efter indførelsen af de nye retningslinjer?”
DIA oplyste i ansøgningen om re-godkendelse af samarbejdet med
Impilo den 15. november 2022, at DIA på dette tidspunkt ikke havde
gjort sig konkrete overvejelser i forhold til at yde konkrete donationer i
Sydafrika. DIA oplyste også, at organisationen var i gang med at
undersøge mulighederne for at donere gennem den sydafrikanske
centralmyndighed, og at DIA ville orientere Ankestyrelsen løbende
herom.
Sammen med ansøgningen om re-godkendelse sendte DIA en kopi af
DIA’s kontrakt med Pamela Wilson som DIA’s lokaltansatte i Sydafrika. DIA
oplyste også, at Pamela Wilson tidligere havde været ansat i Impilo.
DIA oplyste i ansøgningen,
”at ansættelsen af Pamela Wilson er er en
projektansættelse. Ansættelsen indebærer et styrket samarbejde i forhold
til PAS-arbejdet i Sydafrika, herunder i forbindelse med adopteredes
tilbagerejse til Sydafrika for at søge deres ophav. Herudover medvirker
Pamela Wilson til at støtte adoptanter i tilknytningen til børnene under
deres ophold i Sydafrika…”
Kontrakten var gældende fra 1. juli 2022 og et
år frem.
Den 30. januar 2023 forlængede Ankestyrelsen DIA’s eksisterende
samarbejde med Impilo med kun 4 måneder til den 30. april 2023.
Grunden til denne meget korte forlængelse af samarbejdet var, at
styrelsen fandt, at der var behov for at få belyst DIA’s ansættelse af
Pamela Wilson nærmere, før der kunne træffes en endelig afgørelse om
det fortsatte samarbejde.
Som led i denne afklaring skrev styrelsen den 30. januar 2023, følgende
til DIA:
”I ansættelseskontrakten er der endvidere beskrevet en
række opgaver som DIA frem over selv vil varetage gennem
Pamela Wilson. Disse opgaver fremgår dog også i den
gældende samarbejdsaftale mellem DIA og Impilo, som
opgaver, der henhører under Impilo.
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
Dette skaber efter vores vurdering tvivl om, hvordan
opgavefordelingen mellem Impilo og DIA er aftalt efter
DIA’s ansættelse af en lokal repræsentant i Sydafrika. Det
er efter vores opfattelse ligeledes uklart, om DIA ifølge
reglerne i Sydafrika selv kan varetage de beskrevne opgaver
via en lokalt ansat.
Samtidig finder vi det i lyset af de ændrede regler pr. 1.
januar 2022 om adoptionsrelateret støtte også relevant at
belyse de eventuelt ændrede økonomiske relationer mellem
Impilo og DIA nærmere.”
Styrelsen bad i samme skrivelse DIA om at redegøre for en række
afklarende spørgsmål vedrørende ansættelsen af Pamela Wilson som en
lokalt ansat i Sydafrika. Herunder spørgsmål vedr. ansvars- og
arbejdsfordelingen mellem DIA og Impilo efter ansættelsen af Pamela
Wilson.
Styrelsen bad DIA redegøre for:
”Med udgangspunkt i den gældende samarbejdsaftale
mellem DIA og Impilo redegøre for, hvilke opgaver der på
nuværende tidspunkt varetages af DIA via Pamela Wilson,
og hvilke opgaver der varetages af Impilo.
Oplyse, om dette har givet anledning til at revidere
samarbejdsaftalen, så opgave- og ansvarsfordelingen er
tilpasset efter DIA’s ansættelse af en lokal repræsentant.
Oplyse, om det forhold, at DIA pr. 1. juli 2022 har påtaget
sig en række af de opgaver, der tidligere har påhvilet
Impilo, har givet anledning til en justering af det gebyr,
DIA betaler til Impilo i den enkelte adoptionssag.
Oplyse, hvilke opgaver der nærmere er indeholdt i det
Attachment program, som Impilo siden maj 2022 har
opkrævet et gebyr på 3.000 ZAR for.
Redegøre for, hvordan DIA har sikret sig, at det ikke er i
strid med reglerne i Sydafrika, at DIA, som en udenlandsk
organisation, har ansat en person i Sydafrika til at varetage
PAS-arbejde og bistå Impilo med arbejdsopgaver i relation
til adoptionsarbejdet.
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
Oplyse hvordan DIA følger op på de arbejdsopgaver
Pamela Wilson varetager. DIA bedes også oplyse, hvor
mange PAS-henvendelser og verserende adoptionssager
Pamela Wilson har bistået i, fra hun blev ansat den 1. juli
til d.d., samt hvilke konkrete arbejdsopgaver hun har
varetaget. DIA bedes også oplyse, hvornår Pamela Wilsons
ansættelse i Impilo ophørte.”
DIA besvarede Ankestyrelsens spørgsmål i brev af 15. februar 2023. DIA
oplyste bl.a.:
”Pamela Wilson er ansat som Post Adoptive Service
Consultant Representive for DIA in Sydafrika. Pamela er
ansat til at varetage de arbejdsopgaver, som fremgår af
hendes ansættelseskontrakt, der har virkning fra 1. juli
2022, hvorfor vi henviser til denne. Pamela er således
primært involveret i specifikke og begrænsede
arbejdsopgaver efter at matchningen er foretaget til en af
DIAs familier. Det er særligt i relation til kontakten med
familierne, når de opholder sig i Sydafrika og får overdraget
børnene, at Pamela yder særlig service for DIA, idet hun
bidrager til at støtte familierne i tilknytningsprocessen og
kulturmødet med Sydafrika.
Impilos arbejde er derimod omfattende og svært at
afgrænse. Arbejdet relaterer sig både til tidspunktet før,
under og efter matchningen af børnene. Impilo står således
for alt arbejde vedrørende udredning af børnenes forhold og
baggrund til brug for selve matchningen eller sammenføring
med barnets familie, herunder opsøgning af biologisk
familie. Impilo har ansvaret for frigivelsesprocessen af
børnene til primært national adoption, subsidiært til
international adoption. Endelig bemærkes det, at
ansættelsen af Pamela er et pilotprojekt og det er
forventningen, at ansættelsen vil blive evalueret efter
udløbet af ansættelseskontrakten.”
Samarbejdsaftalen mellem DIA og Impilo af 1. september
2015 er i nuværende stund ved at blive revideret. Ved
udløbet af Pamelas kontraktansættelse vil DIA som nævnt
evaluere forløbet og tage stilling til, om der er saglige
9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
argumenter for at forlænge ansættelsen og/eller om en
mulig ny ansættelseskontrakt skal indeholde øvrige
opgaver. Dette vil naturligvis samlet set indgå i vores
overvejelser, om hvorvidt Pamelas evt. videre ansættelse i
DIA giver anledning til justering af samarbejdsaftalen. Den
nye samarbejdsaftale og fremsendes til Ankestyrelsen, når
den er færdiggjort medio juni 2023.
DIA har naturligvis sammen med Impilo sikret sig, at det
ikke er i strid med reglerne i Sydafrika, at DIA, som
udenlandsk organisation, har ansat en person i Sydafrika til
at varetage PAS-arbejde og bistå Impilo med
arbejdsopgaver i relation til adoptionsarbejdet. DIA har
således forhørt sig direkte hos Impilo, om
ansættelseskontrakten er i overensstemmelse med
sydafrikansk ret, hvilket Impilo har forsikret os om.
Pamelas ansættelse ved Impilo ophørte som vi har forstået
det i foråret 2022. Til vores orientering begyndte hun at
udfase sin ansættelse fra maj måned 2022 ved IMPILO.
Således at hendes stilling var endeligt udfaset i forhold til
projektansættelsen for DIA 1. juli 2022, som vores
kontaktperson.”
Den 28. april 2023 re-godkendte Ankestyrelsen DIA’s samarbejde med
Impilo i en periode på et år, gældende fra 1. maj 2023. Almindeligvis
gives en re-godkendelse for en periode på to år, men henset til at
styrelsen fortsat havde visse bekymringspunkter til DIA’s ansættelse af
Pamela Wilson, som styrelsen mente, det var nødvendigt med en
nærmere afklaring af, valgte styrelsen derfor kun at re-godkende
samarbejdet i en kortere periode for at have særlig fokus på DIA’s
ansættelse af Pamela Wilson og DIA’s betalinger til Impilo.
Styrelsen skrev i brevet om re-godkendelsen følgende til DIA:
”Ankestyrelsen vil i den næste re-godkendelsesperiode have
særligt fokus på DIA’s ansættelse af Pamela Wilson og DIA’s
betalinger til Impilo.
10
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
Ankestyrelsen har flere opmærksomhedspunkter hertil, som
DIA skal komme med en tilbagemelding på senest den 15.
august 2023.
Ankestyrelsen bad bl.a. DIA redegøre for følgende afklarende spørgsmål:
”Nr. 1: Ud fra DIA’s besvarelse, er det styrelsens opfattelse,
at de arbejdsopgaver som varetages af DIA via Pamela
Wilson, er arbejdsopgaver der ligger efter matchningen, og
når ansøgerne er i Sydafrika for at hjemtage deres barn.
Det er vores opfattelse, at Pamela Wilson ikke varetager
arbejdsopgaver der ligger før matchningen. Der er imidlertid
flere steder i Pamela Wilsons kontrakt hvoraf det fremgår,
at hun også har arbejdsopgaver der ligger før selve
matchningen.
Det fremgår f.eks. at hun skal:
”help find background information about adopted
children, before, during and after an adoption has
been completed”
“Assist in contacting biological family before and
after an adoption ..”
Hvis Pamela Wilson ikke varetager arbejdsopgaver der ligger
før og under matchningsprocessen, da er det misvisende, at
det fremgår af kontrakten.
Vi beder DIA redegøre for, om Pamela Wilsons konkrete
arbejdsopgaver også indebærer, at hun skal udføre de
opgaver, der er beskrevet i kontrakten. Såfremt dette ikke er
tilfældet, skal vi bede DIA redegøre for, hvorfor disse opgaver
fremgår.
Nr. 2: I forhold til Ankestyrelsens andet spørgsmål vedr.
samarbejdsaftalen mellem DIA og Impilo har DIA oplyst, at
samarbejdsaftalen mellem DIA og Impilo på nuværende
tidspunkt er ved at blive revideret. DIA forventer, at den nye
samarbejdsaftale, vil være færdig medio juni 2023 hvor DIA
vil fremsende den til Ankestyrelsen.
11
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
Ankestyrelsen finder det problematisk, at DIA ikke har ændret
og tilpasset samarbejdsaftalen med Impilo fra det tidspunkt
hvor Pamlea Wilson bliver ansat. Efter vores opfattelse kan
der på denne baggrund opstår tvivl om opgave- og
ansvarsfordelingen mellem Impilo og DIA – særligt henset til
at Pamela Wilson varetager opgaver der tidligere blev
varetaget af Impilo, ligesom Pamela Wilson tidligere har
været ansat i Impilo.
Nr. 5: Ankestyrelsen har spurgt DIA, om organisationen har
sikret sig, at det er i overensstemmelse med de sydafrikanske
regler, at DIA har en ansat i Sydafrika til at varetage
arbejdsopgaver, som Impilo tidligere har varetaget.
DIA oplyser i sin besvarelse, at Impilo over for DIA har oplyst,
at ansættelsen af Pamela Wilson er i overensstemmelse med
sydafrikansk lovgivning.
Det er umiddelbart Ankestyrelsens opfattelse, at en sådan
ansættelsesaftale skal godkendes af den sydafrikanske
centralmyndighed Department of Social Development (SACA).
Vi henviser til Practice Guidelines on Inter-country Adoption,
kap 2, pkt. 7.4.1, hvoraf det fremgår, at SACA skal godkende
Impilos samarbejdsaftaler med formidlende organisationer i
andre lande. Det er Ankestyrelsens umiddelbare opfattelse, at
DIA’s ansættelse af en lokalansat i Sydafrika også kræver
SACA’s godkendelse.
Ankestyrelser beder DIA om snarest muligt at følge op på
dette særskilt overfor SACA.
DIA skal kunne dokumentere, at SACA har bekræftet, at det
er i overensstemmelse med reglerne i Sydafrika, at DIA har
en lokalansat i Sydafrika til at varetage arbejdsopgaver, som
Impilo tidligere har varetaget, arbejdsopgaver som naturligt
ligger hos den akkrediteret organisation i Sydafrika.
Ankestyrelsen stillede herefter den 10. juli 2023 flere supplerende
spørgsmål til DIA om Pamela Wilsons ansættelsesforhold. Styrelsen bad
DIA redegøre for, hvorfor DIA havde udbetalt løn to gange til Pamela
12
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
Wilson i juli 2022, når hun ifølge DIA’s oplysninger først blev ansat fra 1.
juli 2022, samt hvorfor DIA havde udbetalt en halv ekstra månedsløn til
Pamela Wilson i december 2022. Styrelsen blev opmærksom på disse
betalinger i det løbende tilsyn med DIA’s økonomiske forhold, som blandt
andet indebærer en gennemgang af DIA’s kvartalsregnskaber.
DIA sendte den 13. oktober 2023 svar på Ankestyrelsens spørgsmål i
brevet om re-godkendelse af den 28. april 2023 samt Ankestyrelsens
supplerende spørgsmål i brev af 10. juli 2023.
I forhold til Ankestyrelsens spørgsmål i brev af 28. april 2023 oplyser DIA
bl.a., at:
” DIA skal understrege, at Pamala Wilson ikke har
indflydelse på selve matchningen. Pamela Wilson varetager
heller ikke opgaver før eller under matchningen, herunder
ved tilvejebringelse af oplysninger til brug for
frigivelsesprocessen. Pamela Wilsons arbejdsopgaver
foregår således efter en matchning har fundet sted.
DIA medgiver, at det ikke fremgår med tilstrækkelig
tydelighed i Pamela Wilsons nugældende
ansættelseskontrakt, hvorvidt hendes opgaver alene
relaterer sig til sager, hvor der er sket matchning.
DIA har derfor i det seneste udkast til ansættelseskontrakt
indsat en præcisering af, hvad der menes med ’pre-adoption
work’, herunder at der er tale om services efter at
matchningen er godkendt af de danske myndigheder, dvs.
at der skal være udstedt en artikel 17 c erklæring, samt
efter familien har accepteret barnet. Udkast til
ansættelsesaftalen er vedhæftet til orientering, udkastet
mangler en endelig underskrift af Pamela Wilson.
Endelig skal DIA understrege, at Pamela Wilson som ansat i
DIA er forpligtet til at iagttage principperne i
samarbejdsaftalen mellem DIA og Impilo i hendes arbejde.
DIA henviser til vedhæftede udkast til revideret
samarbejdsaftale. DIA har således i det seneste udkast til
samarbejdsaftale i fællesskab med Impilo præciseret, hvilke
13
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
2871552_0014.png
opgaver, der varetages af DIA’s repræsentant i Sydafrika og
hvilke opgaver Impilo varetager. Det fremgår derfor
tydeligt, hvilke arbejdsopgaver henholdsvis Impilo og DIA
varetager. Udkastet til samarbejdsaftalen er vedhæftet, og
mangler aktuelt Impilos endelig underskrift.
Som ovenfor oplyst har DIA justeret samarbejdsaftalen med
Impilo (se vedhæftede udkast), således at den tydeliggør,
at DIA har ansat en repræsentant i Sydafrika samt vores
ansattes arbejdsopgaver. Denne nye samarbejdsaftale skal
godkendes af SACA jf. Practice Guidelines on Inter-Country
Adoption, kapitel 2, pkt. 7.4.1. Ved godkendelsen af
samarbejdsaften tager SACA således stilling til aftalens
indhold, herunder ansættelse af DIA’s repræsentation
Pamela Wilson. Udkast til samarbejdsaftalen er i proces. Når
samarbejdsaftalen er underskrevet af Impilo og godkendt af
SACA, sender DIA dokumentation til Ankestyrelsen. DIA vil
holde Ankestyrelsen løbende orienteret som anmodet.”
I forhold til Ankestyrelsen supplerende spørgsmål i brev af 10. juli 2023
vedrørende ekstra udbetaling af løn i juli 2022 til Pamela Wilson svarede
DIA bl.a.:
”… DIA kan konstatere, at regnskabsafdelingen den 28. juni
2022 fik besked fra den tidligere direktør om at overføre
DKK til Pamela Wilson til dækning af udgifter til
hjemmekontor. Der findes imidlertid ikke kvitteringen
herfor.
I forbindelse med kvartalsrapporteringen for 2 kvartal blev
disse
DKK bogført i balancen, idet der ikke forelå
dokumentation for udgiften. Efterfølgende i forbindelse med
3. kvartalsrapportering bad den tidligere direktør
regnskabsafdelingen om at bogføre denne udgift som løn.
Da 2. kvartal er lukket og rapporteret til Ankestyrelsen, blev
denne bogført i førstkommende måned efter 2 kvartal (juli).
Derfor fremgår der to udgifter til løn i juli måned.
Det er uklart på hvilket grundlag beslutningen herom er
truffet og DIA kan derfor beklageligvis ikke redegøre for den
tidligere direktørs beslutning. Det er DIA's vurdering, at
udbetalingen dækkede Pamela Wilson's løn i juni måned i
14
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
overgangsperioden mens hendes nærmere opgaver og
vilkårene for hendes ansættelsesforhold under pilotprojektet
med DIA blev færdiggjort.”
I forhold til styrelsens spørgsmål vedr. DIA’s udbetaling af en halv ekstra
månedsløn i december 2022 til Pamela Wilson svarede DIA bl.a.:
”DIA kan oplyse, at den tidligere direktør iværksatte
udbetalingen af en halv månedsløn til Pamela Wilson, idet
han havde fået oplyst, at det er kutyme i Sydafrika at
udbetale en bonus i december måned. DIA har i forbindelse
med fornyelse af Pamela Wilson's ansættelse tilføjet dette
forhold i hendes ansættelseskontrakt. …”
3. DIA’s høringssvar december 2023
På baggrund af DIA’s svar og et opslag på Impilos Facebook-side, der
oplyser, at Pamela Wilsons ansættelse i Impilo ikke ophørte ved hendes
ansættelse i DIA, sendte Ankestyrelsen den 17. november 2023 en ny
høring til DIA. Styrelsen skrev bl.a. følgende:
”Vi anmoder således DIA om at
-
sende en oversigt over, og dokumentation for,
samtlige udgifter i DIA, der relaterer sig til Pamela
Wilsons ansættelse og arbejde. Det gælder både
udgifter til løn, kontorhold, eventuelle udgifter i
forbindelse med de konkrete sager hun er involveret
i, mv. Vi anmoder om oplysninger for hele den
periode Pamela Wilson har været ansat.
redegøre for hvordan det rent praktisk foregår, når
Pamela Wilson afholder udgifter i forbindelse med
hendes arbejde som kontaktperson for DIA. DIA skal
således oplyse, om Pamela Wilson foretager udlæg
for sine udgifter eller om DIA’s hovedkontor
overfører beløb til en konto i Sydafrika. Samtidig skal
DIA også oplyse, hvem der godkender de udgifter
Pamela Wilson afholder på DIA’s vegne. Endelig
ønsker vi oplyst, hvor Pamela Wilson har sit kontor.
-
15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
-
bekræfte, at ansættelseskontrakten mellem DIA og
Pamela Wilson også er sendt til godkendelse hos
SACA.
….
Vi beder DIA redegøre for:
-
hvordan oplysningerne på Facebook om at Pamela er
ansat af Impilo og arbejder med Impilos internationale
adoptionssager, samt at Pamela stadig fremgår som
Impilos kontakt person i nationale adoptionssager på
Impilos hjemmeside, hænger sammen med DIA’s
oplysninger i brev af 15. februar 2023 om at Pamelas
ansættelsesforhold ved Impilo ophørte i foråret 2022.
hvordan de ovenfornævnte oplysninger med Pamelas
ansættelse er i overensstemmelse med DIA’s
akkrediteringsvilkår pkt. 4.6, hvoraf det fremgår, at DIA
ikke kan yde støtte til private samarbejdsparter eller
andre myndigheder i afgiverlandet, medmindre
indbetalingen sker via landets centralmyndighed, eller i
det omfang det følger af landets regler. ”
-
DIA sendte sit høringssvar til Ankestyrelsen den 4. december 2023.
I forhold til Ankestyrelsens spørgsmål vedr. DIA’s afholdelse af udgifter i
relation til Pamela Wilsons ansættelse oplyser DIA bl.a. følgende:
”Der henvises til det medsendte bilag. Heraf fremgår en
oversigt over samtlige udgifter i DIA, der relaterer sig til
Pamela Wilsons ansættelse og arbejde. Oversigten omfatter
hendes løn siden juni 2022. Der har ikke været afholdt
andre udgifter. Impilo oplyser at de har stillet kontor- og
transportfaciliteter til rådighed samt afholdt øvrige udgifter i
relation til Pamela Wilsons arbejde for DIA.”
DIA oplyser følgende som svar på Ankestyrelsen anmodning om en
bekræftelse på, at ansættelseskontrakten mellem DIA og Pamela Wilson
også var sendt til godkendelse hos SACA:
”DIA har drøftet spørgsmålet om godkendelse af Pamela
Wilsons ansættelseskontrakt af SACA med Impilo, der har
16
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
henvist til, at det ikke henhører under SACA’s område at
godkende en ansættelseskontrakt. Impilo har i stedet
foreslået et møde mellem SACA, Ankestyrelsen, DIA og
Impilo i februar 2024 med henblik på at få belyst
ansættelsesforholdet i relation til gældende lovgivning i
Sydafrika. Da DIA har opsagt ansættelsesforholdet med
Pamela Wilson, jf. besvarelsen nedenfor, vurderer vi, at det
ikke længere er aktuelt med en godkendelse af
ansættelseskontrakten fra SACA. Af hensyn til afklaringen af
forløbet bagudrettet vil DIA foreslå, at forholdet drøftes med
SACA i forbindelse med ovennævnte møde.”
Ankestyrelsen finder ikke, at ovenstående svar stemmer overens med, at
DIA i brev af den 15. februar 2023 oplyste, at DIA sammen med Impilo
naturligvis havde sikret sig, at ansættelseskontrakten var i
overensstemmelse med sydafrikansk lovgivning.
I forhold til Ankestyrelsens spørgsmål om, hvordan oplysningerne på
Impilos Facebook-side hænger sammen med DIA’s oplysning i brev af
15. februar 2023 om, at Pamela Wilson ansættelsesforhold i Impilo var
ophørt, da hun blev ansat af DIA, svarer DIA følgende om forløbet og
DIA’s manglende reaktion på den identificerede urigtighed i de
oplysninger, der er blevet givet til Ankestyrelsen:
”Den 15. februar 2023 oplyste den daværende direktør i
DIA på forespørgsel fra Ankestyrelsen følgende:
’Pamelas ansættelse ved Impilo ophørte som vi har forstået
det i foråret 2022. Til vores orientering begyndte hun at
udfase sin ansættelse fra maj måned 2022 ved Impilo,
således at hendes stilling var endeligt udfaset i forhold til
projektansættelsen for DIA 1. juli 2022, som vores
kontaktperson’.
Brevet var i et udkast underskrevet af en medarbejder i DIA
og sendt til den daværende direktør, som færdiggjorde
høringssvaret og indsendte det til Ankestyrelsen med den
pågældende medarbejders underskrift.
Denne oplysning er ikke korrekt.
Til brug for besvarelsen af Ankestyrelsens høring af den 28.
april 2023 indhentede DIA en række oplysninger fra Impilo.
17
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
DIA spurgte således bl.a. Impilo den 16. maj 2023 om
følgende:
‘Our CA requests that DIA must document that SACA has
confirmed that it is in accordance with the law of South
Africa for DIA to have a local employee in South Africa to
handle work tasks that Impilo previously handled, tasks that
naturally belong to the accredited organization in South
Africa. We would kindly like to request for your assistance in
providing such documentation’.
Den 16. Maj 2023 svarede Impilo følgende:
’She is also still employed by Impilo, and the situation is
that, because DIA could not support our work directly, this
occurred. Other organizations gets posts sponsored, so I’m
unclear why SACA becomes involved’.
Desværre fulgte DIA ikke yderligere op på disse oplysninger
på dette tidspunkt, idet DIA’s fokus som beskrevet var på at
udrede opgaver og ansvarsområder for Pamela Wilsons
arbejde for henholdsvis DIA og Impilo samt en revision af
samarbejdsaftalen, som kunne skabe den klarhed og
gennemsigtighed, som Ankestyrelsen havde efterspurgt i sin
høring af 28. april 2023.
DIA’s frist for svar på høringen af 28. april 2023 blev udsat
grundet andre hastende leverancer til Ankestyrelsen til den
23. oktober 2023.
Den 13. oktober 2023 sendte DIA svar på Ankestyrelsens
opmærksomhedspunkter til afklaring. Beklageligvis fik DIA
ikke i dette høringssvar redegjort for, at Pamela Wilson
også fortsat var ansat i en deltidsstilling hos Impilo.
Særligt i lyset af Ankestyrelsens advarsel af 31. oktober
2023 har DIA skærpet sin opmærksomhed og opfølgning på
det igangværende tilsyn og spørgsmål fra Ankestyrelsen,
herunder spørgsmålet om Pamela Wilsons
fortsatte ansættelse hos Impilo og DIA’s manglende
berigtigelse af oplysningerne omkring hendes ansættelse,
som blev indsendt til Ankestyrelsen den 15. februar 2023.
18
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
DIA sendte herefter den 8. november 2023 en mail til
Impilo for at få Pamela Wilsons ansættelsesforhold
beskrevet nærmere.
I en mail den 9. november 2023 svarede Impilo følgende:
‘With regard to Pam, she is currently also employed by
Impilo at a nominal amount. The reason for this is that she
has to be an employee of Impilo in order to do any adoption
work, in terms of our legislation and accreditation. She has
no involvement with the statutory social workers in terms of
the adoptability decisions of any children. She liaises with
them to obtain background information of parents and the
child’.
DIA nåede beklageligvis ikke at få indsendt denne
orientering og dermed berigtiget forholdet inden
nærværende høring af 17. november 2023 blev modtaget.
DIA ser således med stor alvor på forholdet og bemærker,
at forløbet samlet set er udtryk for manglende
sammenhængskraft og overblik i DIA’s arbejde i forbindelse
med forløbet. DIA vil derfor i den kommende tid rette fokus
på at sikre de nødvendige arbejdsgange og procedurer med
henblik på at styrke dette overblik med henblik på at sikre
rettidighed og klarhed i oplysning over for Ankestyrelsen.”
I forhold til Ankestyrelsen spørgsmål om, hvordan oplysningerne om
Pamela Wilsons ansættelse er i overensstemmelse med DIA’s
akkrediteringsvilkår pkt. 4.6 om adoptionsrelaterede hjælpearbejde,
svarer DIA bl.a.:
Der kan således konstateres en direkte sammenhæng
mellem ophøret af støtte til Impilo med
Akkrediteringsvilkårene fra 1. januar 2022 og ansættelsen
af Pamela Wilson, da Impilo som følge af bortfaldet af den
adoptionsrelaterede støtte ikke længere havde mulighed for
at yde den samme understøttelse og bistand til de danske
familier som tidligere, men alene den formelle del af
sagsbehandlingen i Sydafrika, som hører under Impilo.
19
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
2871552_0020.png
DIA har senest den 28. november 2023 fra Impilo modtaget
en opgavebeskrivelse af Pamela Wilsons opgaver for
henholdsvis Impilo og for DIA. Beskrivelsen af de konkrete
opgaver, som Pamela Wilson efter det oplyste varetager for
DIA i Sydafrika, giver imidlertid DIA anledning til tvivl, om
hvorvidt de to funktioner i praksis er tilstrækkelig adskilt.
DIA vedhæfter dette overblik til orientering.
På den baggrund og i lyset af Ankestyrelsens advarsel af 30.
oktober 2023 til DIA samt den seneste dialog med
Ankestyrelsen om Pamela Wilsons ansættelse har DIA valgt
at opsige Pamela Wilson med virkning fra den 31. december
2023.
Dette er dels fordi DIA vurderer, at der samlet set er tvivl
om, hvorvidt der er den tilstrækkelige adskillelse af
opgaverne hos henholdsvis DIA’s kontaktperson, Pamela
Wilson, og Impilo, dels for at sikre, at DIA ikke overtræder
vores akkrediteringsvilkår punkt 4.6.
Efter en gennemgang af forløbet må DIA desværre
konstatere, at vi ikke har fulgt rettidigt og tilstrækkeligt op
på Ankestyrelsens bekymring vedrørende om
ansættelsesforholdet kunne være i strid med
akkrediteringsvilkårene som en indirekte støtte. Dette
skyldes bl.a., at det var DIA’s forståelse fra begyndelsen af
2022, at det var inden for rammerne af akkrediteringen, at
DIA kunne overtage ansvaret for den yderligere støtte til
familierne, som Impilo tidligere udførte, som en konsekvens
af, at det ikke længere var tilladt at yde adoptionsrelateret
støtte til Impilo’s arbejde.
DIA’s fokus har været på at samarbejde med Impilo
omkring udviklingen af en revideret samarbejdsaftale og
jobbeskrivelse, som kunne skabe den klarhed og
gennemsigtighed som Ankestyrelsen havde efterspurgt i sin
høring og uden i tilstrækkelig grad at have sikret os, at
grundlaget for at indgå en aftale var i orden.”
4. Nye oplysninger i konkret sag fra Sydafrika
I forbindelse med behandlingen af to konkrete matchningsforslag fra
Sydafrika i
2023 bad Ankestyrelsen i mail af
20
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
2871552_0021.png
2023 DIA om at få berigtiget to såkaldte art. 156-kendelser fra retten.
Disse kendelser dokumenterer, at retten finder barnets forhold
tilstrækkeligt belyst til at vurdere, om barnet enten har behov for
beskyttelse i form af plejefamilieanbringelse, anbringelse med henblik på
adoption eller et andet børnebeskyttelsesinstrument.
DIA oplyste Ankestyrelsen i mail af
2023, at de to art.
156-kendendelser ikke kunne blive berigtiget af retten. Ankestyrelsen
godkendte på denne baggrund de to matchningsforslag og lod
adoptionsprocessen i de to sager fortsætte.
Først den 7. december 2023 - efter at Ankestyrelsen havde godkendt at
adoptionsprocessen i de to sager kunne fortsætte - oplyste DIA
Ankestyrelsen om, at DIA allerede den
2023 i den ene af
de to matchningsforslag havde modtaget en berigtiget original art. 156-
kendelse fra Impilo. DIA har forklaret, at årsagen hertil var, at DIA selv
blev i tvivl om, hvorvidt art. 156-kendelsen kunne være blevet berigtiget
af retten, idet DIA allerede modtog berigtigelsen samme dag, som DIA
havde bedt Impilo om at få art. 156-kendelserne berigtiget ved retten.
Forløbet vedrørende berigtigelsen af de to 156-kendelser fra retten er
gengivet af DIA nedenfor.
DIA oplyste i mail af den
til Ankestyrelsen at:
”Vi er opmærksomme på de to 156-kendelser i
matchningssagerne, herunder at der i den ene sag mangler
afkrydsning og i den anden sag er der krydset af ved
placering i plejefamilie. På baggrund af jeres spørgsmål om
berigtigelse af de to 156-kendelser i matchningssagerne har
vi således været i dialog med Impilo herom.
Indledningsvist skal det oplyses, at Impilo har meddelt, at
de ikke kan bede dommeren om at berigtige en
retskendelse.
Impilo henviser herved til, at domstolene er suveræne, og
at det ikke henhører under Impilos område at bede dem om
at korrigere en af domstolenes udstedte kendelse.
Hertil kommer, at Impilo oplyser, at 156-kendelsen ikke har
noget at gøre med om barnet er ”adoptable”. 156-
kendelsen er således ikke relevant i forhold til, om en
adoption eventuelt kan finde sted. 156-kendelsen er truffet
21
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
2871552_0022.png
på baggrund af Section 155 i Children’s Act, hvor dommeren
træffer afgørelse om, at barnet har brug for beskyttelse og
pleje (orders when child is found to be in need of care and
protection). Vi forstår det sådan, at det forhold, at der i
156-kendelsen er afkrydset fx ”placed in fostercare” således
ikke har betydning for, om barnet kan blive bortadopteret
på sigt.
Det er Section 230, der regulerer, hvornår et barn kan
adopteres og hvornår et barn er ”adoptable”. Det
bemærkes, at det af Section 230 ikke fremgår, at der skal
foreligge en 156-kendelse for at et barn kan blive adopteret.
Impilo henviser til, at SACA og den regionale myndighed i
de to konkrete sager har taget stilling til, at børnene kan
adopteres og er ”adoptable”, og at retsgrundlaget herfor
fremgår af rapporten ”Permission to an article 17”
udarbejdet af Impilo, hvorefter der efterfølgende er udstedt
en artikel 17c af SACA.
Uagtet ovennævnte, medgiver Impilo, at der kan være
forkerte afkrydsninger i 156-kendelserne, men det vil i
udgangspunktet altid stå i kendelsen, hvor barnet befinder
sig, og det gør der også i de pågældende kendelser.
Som I selv har været inde på i jeres mail, har spørgsmål om
156 kendelsen tidligere været drøftet med Sue. Vi kan
huske at ovennævnte er tidligere blevet bekræftet af Impilo
ved et møde, vi har desværre ikke kunnet finde møde
notatet, men vi hører gerne hvis I har et notat fra mødet.”
DIA har den 7. december 2023 oplyst til Ankestyrelsen:
”Ved e-mail af
2023 til DIA anmodede
Ankestyrelsen om en berigtigelse af 156-kendelserne i de to
ovennævnte matchningssager.
Samme dag anmodede DIA lmpilo om at modtage en 156-
kendelse med den relevante afkrydsning i sagen vedrørende
.
22
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke tidsfrister der blev fastsat i forbindelse med Ankestyrelsens indhentelse af oplysninger fra DIA den 12/1-24
2871552_0023.png
lmpilo sendte samme dag en 156-kendelse dateret den
med afkrydsning i punktet 'foster care with a
suitable foster parent'.
Idet den fremsendte 156-kendelse med afkrydsning blev
modtaget fra lmpilo samme dag, og meget kort tid efter DIA
havde anmodet herom, gav det DIA anledning til tvivl om,
hvorvidt kendelsen var blevet berigtiget af domstolen.
Af hensyn til dette tvivlsspørgsmål besluttede DIA at få ud
redt dette særskilt med lmpilo.
Den
2023 oplyste lmpilo telefonisk bl.a. over
for DIA, at de ikke kan bede domstolene om at berigtige en
kendelse. DIA forstod denne tilbagemelding fra lmpilo som
en generel tilbagemelding vedrørende 156-kendelser,
herunder at det ikke var muligt at få kendelserne berigtiget
af domstolen i begge sager.
DIA gav på den baggrund Ankestyrelsen en tilbagemelding
ved e-mail af
2023 om, at domstolene ikke
kan berigtige 156-kendelser, hvilket er i overensstemmelse
med lmpilos oplysninger ovenfor.
Den
2023 udstedte Ankestyrelsen 17 c i
sagen.
DIA har efterfølgende den
2023 fulgt op med
lmpilo vedrørende spørgsmålet om den hurtige
fremsendelse af 156-kendelsen med afkrydsning.
lmpilo har hertil svaret, at der var to originale dokumenter i
barnets sag, herunder et med afkrydsning og et uden, og at
de med det samme tjekkede sagen og fandt den anden
version med afkrydsning i forbindelse med DIA's
forespørgsel den
2023. lmpilo har endvidere
oplyst, at det ofte hænder, at de fra retten får flere
eksemplarer af kendelser.”
Venlig hilsen
Lise Gry Beder
23