Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2871546_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1846
Doknr.
833940
Dato
12-03-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 27. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
268 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 268:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”I januar suspenderede socialministeren
international adoption. Nu kritiserer forskere hende for at »kortslutte processen
og skrue op for dramatikken«”, bragt i Information den 24. februar 2024? Og vil
ministeren samtidig redegøre for, om nedlukningen af international adoption er
i strid med proportionalitetsprincippet?”
Svar:
I artiklen fra Information lægges det til grund, at der blev truffet afgørelse om
suspension af den internationale adoptionsformidling til Danmark, inden
bestyrelsen for Danish International Adoption (DIA) besluttede at iværksætte
en kontrolleret afvikling af organisationens adoptionsformidlende virksomhed.
Denne præmis er ikke korrekt.
Inden DIA den 16. januar 2024 offentliggjorde bestyrelsens beslutning om at
iværksætte en afvikling, havde jeg besluttet, at der skulle indledes en proces
med henblik på midlertidig suspension af DIA’s adoptionsformidling.
Den påtænkte suspension skulle alene have virkning i perioden, hvor
Ankestyrelsen gennemførte et skærpet tilsyn af DIA’s formidlingsvirksomhed.
Denne proces indebar en planlagt varsling af DIA forud for en afgørelse om
suspension. DIA blev telefonisk orienteret om den forestående proces dagen
inden, varslingen skulle have været sendt. Denne fremgangsmåde blev valgt af
hensyn til at forberede DIA på det kommende forløb. Efter orienteringen, men
inden varslingen blev sendt til DIA, offentliggjorde DIA imidlertid bestyrelsens
beslutning om afvikling af den adoptionsformidlende virksomhed.
Den 18. januar 2024 meddelte ministeriet DIA, at ministeriet tog bestyrelsens
beslutning til efterretning. I den forbindelse meddelte ministeriet blandt andet,
at ministeriet forudsatte, at det var en følge af bestyrelsens beslutning, at der
ikke optages nye ansøgere, og at igangværende sager indtil videre sættes i
bero.
Jeg vedlægger faktaark med tidslinje over forløbet.
For så vidt angår spørgsmålet om proportionalitet skal jeg præcisere, at der
ikke er tale om en nedlukning af international adoption til Danmark, jf. også
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm., om proportionalitetsprincippet og de forvaltningsretlige sagsbehandlingsregler om f.eks. partshøring, blev iagttaget i forbindelse med beslutningen om at suspendere internationale adoptioner til Danmark
2871546_0002.png
ovenstående. Beslutningen om at indlede en proces med henblik på
suspension af DIA’s samlede formidlingsvirksomhed, mens Ankestyrelsen
gennemførte et skærpet tilsyn med formidlingen, baserede sig på
Ankestyrelsens orientering af 12. januar 2024 til mig om styrelsens tilsyn med
DIA.
Af orienteringen fremgår det bl.a., at DIA gentagne gange mod bedre vidende
har tilsidesat væsentlige regler, hvilket på dette tidspunkt gjorde det vanskeligt
med sikkerhed at konkludere, at DIA’s manglende efterlevelse af
akkrediteringsvilkårene alene omfattede adoptionsformidlingen fra
tilsynssagerne vedrørende Sydafrika og Madagaskar. Ankestyrelsen
vurderede, at der var skabt en betydelig usikkerhed om, hvorvidt DIA generelt
er i stand til at løfte de opgaver, som organisationen har ansvaret for, i
overensstemmelse med de danske og internationale regler på området.
Ankestyrelsens orientering til mig indeholdt derudover en henvisning til § 31,
litra 1, stk. 2, i adoptionsloven, som bemyndiger ministeren til at tilbagekalde en
organisations tilladelse til at yde adoptionshjælp ved væsentlig eller gentagen
tilsidesættelse af adoptionsloven, lovens forskrifter eller organisationens vilkår.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet vurderede, at Ankestyrelsens orientering af
12. januar 2024 udgjorde det fornødne grundlag for at indlede en proces i
forhold til suspension af DIA’s adoptionsformidling. På baggrund af en
indstilling fra ministeriet besluttede jeg, at DIA’s tilladelse til at yde
adoptionsformidlende virksomhed skulle suspenderes i forhold til samtlige
samarbejdslande. Som det dog også fremgår ovenfor, blev der aldrig iværksat
en suspension af DIA’s adoptionsformidling, da DIA offentliggjorde
bestyrelsens beslutning om afvikling af den adoptionsformidlende virksomhed,
inden varslingen blev sendt til DIA.
Jeg vedlægger Ankestyrelsens orientering af 12. januar 2024.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
1. Artikel fra Information
2. Faktaark med tidslinje
3. Ankestyrelsens orientering af 12. januar 2024
2