Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2863597_0001.png
B
ETYDNING
AF UDDANNEDE
SOCIALPÆDAGOGER PÅ
SOCIALOMRÅDET
Kunde
Socialpædagogerne
Dato
16-11-2021
Dokumenttype
Rapport
R
APPORT
25-11-2021
Kilde:
Xxx…; Xxx…; Xxx…
Note: Xxx…
*Xxx; **Xxx; ***Xxx
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
1
INDLEDNING
DATA OG METODE
SLIDE 4
SLIDE 6-12
2
2.1
2.2
2.3
DEFINITION AF MEDARBEJDERE OG BØRN - ANBRINGELSESSTEDER
KLASSIFIKATION AF UDDANNELSE OG BORGERRETTEDE STILLINGER
SLIDE 7
SLIDE 9
SLIDE 11
SLIDE 13-22
SLIDE 14
SLIDE 18
SLIDE 23-28
SLIDE 26
SLIDE 28
2
DEFINITION AF UDFALD
UDVIKLING OG STATUS PÅ UDDANNELSESSITUATIONEN
3
3.1
3.2
STATUS I UDDANNELSESNIVEAU PR. NOV. 2020
UDVIKLING I UDDANNELSESNIVEAU OVER TID
SAMMENHÆNGSANALYSER
MEDARBEJDERE IFT. FASTHOLDELSE OG FRAVÆR
BØRN OG UNGE IFT. FRAVÆR, TRIVSEL OG GRUNDSKOLEKARAKTERER
4
4.1
4.2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0003.png
AFSNIT 1
Indledning
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0004.png
OPGAVEFORSTÅELSE
Hos
Socialpædagogerne
eksisterer der et stærkt ønske om at
sikre kvalitet i sociale tilbud.
Dette indebærer at
borgere overalt i landet skal mødes af høj faglig kvalitet leveret af
uddannede socialpædagoger.
Udover at
dokumentere uddannelsesniveauet på de socialpædagogiske tilbud, ønsker Socialpædagogerne at kunne
dokumentere, at der er en
sammenhæng
mellem socialpædagogisk faglighed og
kvalitet
for berørte borgere
For at kunne besvare ovenstående spørgsmål leverer Rambøll en todelt analyse, der
1) Belyser udviklingen i andelen af uddannede socialpædagoger på tværs og internt i kommunerne
2) Etablerer den første dokumentation af sammenhængen mellem uddannet socialpædagoger og kvalitetsindikatorer:
A) Fastholdelse og fravær af medarbejdere
B) Trivsel, fravær, grundskolekarakter og folkeskolens afgangseksamen hos børn og unge
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0005.png
PRIMÆRE KONKLUSIONER
Andelen af uddannede socialpædagoger der varetager borgernære
opgaver i det specialiserede socialområde, har været faldende i perioden
2015-2020, mens andelen af andre social- og sundhedsuddannelser har
været relativ konstant i samme periode
Der er substantielle forskelle mellem andelen af uddannet personale på
tværs af tilbudsafdelinger
Forskellene er ikke begrænset til mellem kommunerne, men der er også
store forskelle i andelene indenfor kommuner
Der er en positiv sammenhæng mellem andelen af ansatte med en
socialpædagogisk uddannelse i borgernære stillinger og sandsynligheden
for at fastholde personale
Der er en negativ sammenhæng mellem andelen af ansatte med en
socialpædagogisk uddannelse i borgernære stillinger og ansattes fravær
Deskriptivt
overblik
Sammenhænge
medarbejdere
Sammenhænge
anbragte børn
og unge
Der er en negativ sammenhæng mellem andelen af uddannede
socialpædagoger og anbragte børns fravær i grundskolen
Der er en positiv sammenhæng mellem andelen af uddannede
socialpædagoger og børnenes trivsel, grundskolekarakterer i dansk og
sandsynligheden for at gennemføre folkeskolen afgangseksamen som
16-årig
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0006.png
AFSNIT 2
Data og metode
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0007.png
DEFINITION AF MEDARBEJDERE PÅ TILBUD
Brug af registerdata
Medarbejdere på døgntilbud er
identificeret via en kobling af data fra
Danmarks Statistiks registre over
beskæftigede lønmodtagere og
Tilbudsportalsdata for årene 2019 og
2020
Vi har haft adgang til individ-
specifikke beskæftigelsesdata på
månedsniveau fra 2015 til 2020.
Dette indeholder information om
branche, fagklassifikation o.lign. Fra
uddannelsesregistret kan vi
identificere individer med
pædagogisk uddannelse.
Ved anvendelser af disse registre
(oversigt til højre) kan vi meget
præcist definere, hvorvidt
medarbejderen arbejder på et
døgntilbud i det givne år, er
uddannet social pædagog samt
arbejder i en borgerrettet stilling
Definition
Beskæftigelse for lønmodtagere
Anvendelse af registre
Identificerer antallet af medarbejdere i virksomheden
Gør os i stand til at skelne mellem fuldtid/deltid/ikke
beskæftigede
Gør det muligt at kategorisere virksomheder under forskellige
brancher
Konkret gør det os i stand til at udvælge virksomheder, der
døgninstitutioner eller bosteder
Dansk branchekode
Fagklassifikation
Giver et overblik omkring de stillingsklassifikationer der er på
anbringelsesstederne
Konkret gør det os i stand til at klassificere borgerrettede
arbejdsstillinger og derved frasortere administrative og andre ikke
relevante funktioner*
Gør det muligt for os at identificere medarbejdernes uddannelsesniveau
Gør det muligt at kategorisere efter socialpædagogisk, anden social-
og sundhedsfaglig samt ikke relevant uddannelse**
Komprimeret Elevregister
Tilbudsportal
Gør det muligt at identificere døgninstitutioner og bosteder der reelt
er tilbud
Gør os i stand til at klassificere hvilke områder tilbuddet primært
henvender sig til (sociale problemer, kognitive forstyrrelser mv.)
* En komplet liste over inkluderede fagklassifikationer fremgår af baggrundsnotatet
** En komplet liste over inkluderede uddannelseskategorier fremgår af baggrundsnotatet
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0008.png
DEFINITION AF BØRN PÅ DØGNTILBUD
Brug af registerdata
Børn og unge på døgntilbud og
anbringelsessteder er identificeret via
en kobling af data fra Danmarks
Statistiks forløbsregister over
anbragte børn og unge med
Tilbudsportalsdata
Konkret har vi haft adgang til en
række individspecifikke paneldata fra
2015 til 2020 af forskellige registre,
der har givet os information om
børnenes varighed på
anbringelsesstedet, hvilken
kommune, trivsel og
grundskolekarakter mv.
Vha. af definitionsparametrene (til
højre) kan vi meget præcist definere
om den enkelte barn har været
anbragt, i hvilke år, i hvor lang tid og
få et indblik i hvilken kommune
barnet har været anbragt
Definition
Børn og Unge anbragte
forløbsregister
Indblik i definitionsparametre
Gør os i stand til at identificere hvilke børn og unge, der er anbragte
Giver et indblik i varigheden for anbringelsen samt hvor anbringelsen
har fundet sted (kommuneniveau), samt anbringelsesform
Dansk branchekode
Giver os mulighed for at afgrænse til børn og unge der er anbragt
inden for branchekoden DB87 som specifikt henvender sig til
institutionsophold
Tilbudsportal
Gør det muligt at identificere virksomheder på tilbudsniveau
Eftersom Børn og Unge anbragte forløbsregister ikke har et tilkoblet
institutionsnummer, identificerer vi deres tilbud efter kommuneniveau
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0009.png
KLASSIFIKATION AF UDDANNELSE OG STILLINGER
Klassifikation af uddannelse
Helt overordnet er uddannelse kategoriseret i tre forskellige
grupper: Socialpædagogisk uddannelse, anden social- og
sundhedsfaglig uddannelse og ikke relevant uddannelse
Klassifikation af stillinger
Medarbejdere der arbejder på døgntilbud og anbringelsessteder
kan godt varetage administrative eller servicefunktioner såsom
madlavning, rengøring mv. Derfor er det vigtigt at kategorisere
stillinger efter om de henvender sig til borgerrettet pædagogisk
arbejde eller ej
Socialpædagogisk uddannelse: Inkluderer medarbejdere med
socialpædagogiske uddannelser. En pædagog er
uanset den
konkrete specialisering - socialpædagog, hvis han/hun arbejder på
det sociale område Vi har inkluderet 9 forskellige uddannelseskoder i
denne kategori.
Anden social- og sundhedsfaglig uddannelse: Inkluderer uddannelser
som f.eks. sundheds- og sygeplejersker, fysio- og ergoterapeuter. Vi
har inkluderet 25 forskellige uddannelseskoder i denne kategori.
Ikke relevant uddannelse: Inkluderer uddannelser som ikke er
pædagogiske, social- eller sundhedsfaglige. Det kan f.eks. være
uddannelser som folkeskolens afgangseksamen, automekaniker eller
kok. Vi har inkluderet 43 forskellige uddannelser i denne kategori
I baggrundsnotatet optræder en opgørelse af de
specifikke uddannelseskoder der er anvendt til
kategoriseringen af uddannelserne
Borgerrettet stillinger: Defineret pba.
Fagklassifikationskoden (DISCO_8) hvor vi har ekskluderet
alle de stillingsbetegner der ikke omfatter borgerrettet
arbejde. På den måde inkluderer vi kun stillinger, der
henvender sig til pædagogisk eller anden borgerrettet
arbejde. Det kan f.eks. være pædagogiske, sygeplejerske
og ergoterapeutiske stillinger.
Ikke borgerrettede stillinger: omfatter alle stillinger som
ikke omfatter borgerrettet arbejde. Kan f.eks. være
rengøring, madlavning og bogholderi
I baggrundsnotatet optræder en opgørelse af de
specifikke fagklassifikationskoder der er anvendt til
kategoriseringen af borgerrettet stillinger
9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0010.png
DEFINITION AF ANDEL SOCIALPÆDAGOGISK UDDANNET
PERSONALE OG BORGERRETTEDE STILLINGER
Forklaring af komponenter i andelen
Det er helt centralt, hvordan
andelen af specialiseret
arbejdskraft
defineres. I denne rapport arbejder vi med en
definition, der reflekterer andelen af borgernære stillinger på en
tilbudsafdeling, der varetages af en ansat med en
socialpædagogisk baggrund.
1
Antal socialpædagogisk uddannede personale
Klassifikationen af socialpædagogisk personale
sker med udgangspunkt i uddannelsesregistret
Socialpædagogisk uddannelse er baseret på en
række pædagogiske uddannelseskoder
2
1
Antal socialpædagogisk uddannede personale
=
2
Antal borgerrettede stillinger
3
Andel SPU
personale
Antal borgerrettede stillinger
Klassifikationen af borgerrettede stillinger sker med
udgangspunkt i fagklassifikationskoden DISCO_8
reflekterer alle borgernære stillinger
Hermed inkluderes der bl.a. pædagogiske,
sygeplejerske og ergoterapeutiske stillinger
Andel Socialpædagogisk uddannet (SPU)
Forholdet mellem tæller og nævner:
holdes antallet af
socialpædagogisk uddannet personale konstant, mens
antallet af borgerettede stillinger øges, vil andelen af
SPU falde.
3
10
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0011.png
UDFALDSDEFINITION
Fastholdelse af medarb.
Beskæftigelse for
lønmodtagere
registret
Fravær
Danmarks
Statistiks
fraværsstatistik
Skolefravær
Fraværsmåling
fra Styrelsen for
IT og læring
Skoletrivsel
Trivselsmåling
fra Styrelsen for
IT og læring
Grundskolekarakterer i
dansk og matematik
Gennemførsel af FSA
Register
Grundskolekarakter
registret
Grundskolekarakter
registret
Konstruktion
Konstrueret som en
binær variabel, der
angiver 1 hvis
medarbejderen har
skiftet job og 0 hvis
medarbejderen ikke har
i det givne år.
Angiver det totale antal
fraværsdage en
medarbejdere har haft
inden for det given år.
Angiver det totale antal
fraværsdage for den
enkelte elev på et
givent år. Inkluderer
både sygefravær,
ulovligt og lovligt
fravær
Angiver den samlet
trivsel for eleven i det
givne år. Er derfor
bestemt pba. følgende
trivselsparametre:
faglig, social, støtte og
inspiration og ro og
orden
Angiver
karaktergennemsnittet
for 9. klasses
afgangsprøve i
henholdsvis dansk og
matematik.
Angiver om barnet har
gennemført FSA med et
gns. på min 2 i både
dansk og matematik
enten i eller før året
hvor barnet fyldet 16 år
Fortolkning
Udfaldsmålet fortolkes
som sandsynligheden
for at skifte
job/branche inden for
det given år
Udfaldsmålet skal
fortolkes som det årlige
antal dage en
medarbejder har været
fraværende fra sit
arbejde
Udfaldsmålet skal
fortolkes som antallet
af fraværsdage i det
givne år for den
enkelte elev
Udfaldsmålet skal
fortolkes som den
samlet årlige trivsel for
den enkelte elev
Udfaldsmålet skal
fortolkes som den
gennemsnitlige
afgangskarakter i
mundtlig og skriftlig
dansk og skriftlig
matematik
Udfaldsmålet skal
fortolkes som ssh for at
have gennemføre FSA
med et gns. I både
matematik og dansk på
minimum 2 i sit 16.
leveår
Population
Medarbejdere på
anbringelsessteder og
døgntilbud
Medarbejdere på
anbringelsessteder og
døgntilbud
Børn og unge der
anbragt på et
døgntilbud eller
anbringelsessted
Børn og unge der er
anbragt på tilbud og
har gennemført
trivselsmålingen i
observationsperioden
Børn og unge der er
anbragt på tilbud og
har gennemført FSA i
observationsperioden
Børn og unge der
anbragt på et
døgntilbud eller
anbringelsessted
11
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0012.png
DATAKONSTRUKTION: STIKPRØVER OG BEGRÆNSNINGER
Tilbud
Tilbud er defineret fra tilbudsportalen i perioden
2019-2020.
Ved at koble til DST kan de følges baggrund i tid.
Der begrænses til tilbud som har mindst
1
fuldtidsækvivalent medarbejder
med
borgerrettet fagklassifikation og branchekoden
”institutionsophold”.
En svaghed ved denne udtagelse af stikprøve er,
at vi betinger på at tilbuddene skal være tilstede i
perioden 2019/20. Det betyder, at tilbud som
lukker før 2019
ikke
er med i vores analyse. For at
teste denne svaghed har vi afsøgt en
alternativ
definition,
hvor der er udvalgt tilbud indenfor
branchekoder med særdeles stort overlap med
tilbudsportalen i 2019/20. Denne alternative
definition af tilbud, indeholder dog ikke information
om eks. tilbudstypen, hvorfor vi vælger den første
tilgang.
Medarbejdere
Medarbejdere er udvalgt som
lønmodtagere
på et
af de
udvalgte tilbud.
Vi konstruerer et datasæt, hvor hver medarbejder
er observeret på årsniveau. Beskæftigelse og
tilknytning til tilbud er målt i november i et givet
år.
Vi udvælger
kun
medarbejdere som er klassificeret
som havende en borgerrettet fagklassifikation.
Dvs. at vi fjerner alle som sidder i administrative
positioner, rengøring o. lign.
Hvis en medarbejder arbejder ved flere
institutioner/virksomheder, vælger vi at inkludere
medarbejderen i den virksomhed, hvor der bliver
arbejdet mest (primær arbejdsplads).
En medarbejder skal som minimum have arbejdet
halv tid (18,5 timer om ugen) i den pågældende
måned for at blive inkluderet i analysen. Dette er
for at undgå, at inkludere helt korte ansættelser,
som ville gøre sammenhængsanalyserne
misvisende. *
Børn
Vi udvælger børn som optræder i
BUAF
(Børn og
Unge anbragte forløbsregister) i perioden 2015-
2020
Vi betinger på, at der skal være registreret en
handlekommune,
samt at barnet ikke er i
plejefamilie, men er anbragt på et bosted.
Da institutionsnummeret ikke fremgår af BUAF, er
vores eneste mulighed at gennemføre
sammenhængsanalyser på kommunalt niveau.
Altså vil undersøgelsen for børne-udfaldene være
på kommune-niveau.
Børn der indgår i sammenhængsanlayserne for
karakterer er den gruppe af børn der i perioden
2015-2020 gennemfører FSA.
* At inkludere de korte ansættelser vil kun sænke andelen af ansatte med socialpædagogisk uddannelse(bias mod 0), da ansatte i korte stillinger i langt højere
grad ikke har en socialpædagogisk uddannelse.
12
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0013.png
AFSNIT 3
Status og udvikling i uddannelsesniveau
13
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0014.png
DESKRIPTIVT OVERBLIK AF ANALYSEPOPULATION
Størrelse af endelig analyse population
Årstal
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Antal tilbud
1.591
1.633
1.697
1.741
1.814
1.801
Antal Ansatte
27.649
28.887
30.055
31.374
32.039
32.725
Antal Børn
7.029
7.172
7.177
7.113
6.821
6.842
Note:
Det stigende antal tilbud og ansatte skyldes, at der tages udgangspunkt i tilbud, som er tilstede i 2019 og/eller 2020, som så bliver fulgt bagud i tid.
14
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0015.png
DESKRIPTIV STATUS FOR DE SPECIALISEREDE TILBUD I
NOVEMBER 2020
1
Overordnet uddannelsesniveau
I november 2020 var der i alt
1801 specialiserede tilbud i
Danmark
Her er det gennemsnitligt
47,5 pct. af personalet i
tilbuddene, der har en
socialpædagogisk uddannede
2
Børn & voksenområdet
I november 2020 var der i alt
583 tilbud på børneområdet
og 1589 for voksenområdet*
Der er en større andel af
ansatte uden relevant
uddannelse blandt tilbud til
børn
3
Tilbudstype
I november 2020 var der flest
tilbud indenfor det kognitive
område og færrest indenfor
det fysiske område**
Det tilbuddene indenfor
kognitive problemer og
udvikling der har den højest
andel af medarbejdere med
en socialpædagogisk
uddannelse
4
Tilbudsstørrelse
I november 2020 var der flest
mellemstore tilbud (10-24) og
færrest store tilbud (50 +)
De små tilbud (0-4, 5-9) har
den højeste andel af
socialpædagogisk personale,
hvor de store tilbud (25-50,
50+) modsat har den laveste
andel
Uddannelsesfordeling
Overordnet
Børn & unge
Målgruppe
Størrelse
Driftsform***
Kategori
Overordnet fordeling
Børn
Voksen
Fysisk
Kognitiv
Udvikling
Psykisk
Social
Andre
0-4
5-9
10-24
25-50
50-
Privat
Offentlig
Socialpædagogisk uddannelse
47,50%
50,00%
46,00%
46,00%
50,00%
50,00%
43,00%
47,00%
42,00%
54,00%
52,00%
45,00%
42,00%
40,00%
43,00%
48,00%
Andel social- og
sundhedsuddannelse
19,60%
13,00%
21,00%
20,00%
16,00%
14,00%
22,00%
19,00%
18,00%
18,00%
18,00%
20,00%
22,00%
22,00%
17,00%
20,00%
Andel uden relevant uddannelse
33,00%
37,00%
33,00%
34,00%
34,00%
36,00%
35,00%
34,00%
40,00%
28,00%
30,00%
35,00%
36,00%
38,00%
40,00%
32,00%
Antal tilbudsafdelinger
1801
583
1589
304
1012
814
824
880
313
378
393
600
302
128
178
1623
* Det enkelte tilbud kan godt både henvende sig til børn og til voksne.
** Det enkelte tilbud kan godt både henvende sig til flere forskellige målgrupper
*** Selvejende institutioner klassificeres som offentlige.
15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0016.png
DEN KUMULATIVE FORDELING AF ANDEL AF ANSATTE MED
EN SOCIALPÆDAGOGISK UDDANNELSE I 2020
Konklusion
Figuren viser
den kumulative
fordeling af andelen af ansatte med en
Opsummerende viser
den første
røde stiplede linje, at 20 pct. af
tilbuddene har ca. 30 pct. eller mindre
uddannede social-pædagoger. Den
anden røde stiplede linje viser at 50
pct. af tilbuddene har omkring 45. pct.
eller færre uddannede
socialpædagoger. Den sidste røde
stiplede linje viser at 80 pct. af
tilbuddene har ca. 65 pct. eller færre
uddannede socialpædagoger.
Andel social pæd. uddannelse
socialpædagogisk uddannelse i 2020
Andel af tilbud
16
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0017.png
KOMMUNALE FORSKELLE I SOCIALPÆDAGOGISK PERSONALE
I 2020
Konklusioner
Figur 1:
Andel uddannede socialpædagoger
Figur 2:
Forskel mellem 75. og 25. percentil af andelen af uddannende
socialpædagoger i kommunerne målt i procent point*
< 15 %
16-20 %
21-25 %
26-30 %
31-35 %
36-40 %
41-45 %
>46 %
Figur 1 viser
andelen af socialpædagogisk
uddannede personale på kommuneniveau.
< 36 %
36-40 %
41-45 %
46-50 %
51-55 %
56-60 %
61-65 %
>66 %
Figur 2 viser
hvor stor forskel, der er
mellem 1. og 3. kvartilen i andelen af
socialpædagogisk personale på tværs af
tilbuddene internt i kommunen målt i
procentpoint.
Note:
Kommuner markeret med grå er udeladt pga. diskretionshensyn.
*: En lille forskel her betyder, at der ikke er stor forskel på andel af socialpædagogisk uddannede personale på tilbudsafdelingerne i denne kommune
17
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0018.png
UDVIKLINGEN I ANDELEN AF UDDANNEDE PERSONALE OVER
TID PÅ TVÆRS AF UDDANNELSESKATEGORIER
Konklusion
Figuren viser
udviklingen i andelen af ansatte med
en socialpædagogisk, anden social- og sundhedsfaglig
uddannelse samt ikke relevant uddannelse fra 2015-
2020
Opsummerende af figuren ses det
at andelen af
socialpædagogisk personale er faldende over tid
29%
(optrukne linje). Hertil ses det at andelen af anden
social- og sundhedsfaglig personale er stabil over tid
hvis noget en smule stigende (stiplede linje). Andelen af
ikke-relevant uddannede personale har været stigende.
Andel blandt
beskæftigede
Socialpædagoger
Anden social- og
sundhedsfaglig
uddannelse
Ikke relevant
uddannelse
Nov
2015
Nov
2017
Nov
2020
18%
19%
33%
53%
48%
53%
18%
52%
19%
48%
19%
Socialpædagogisk
uddannelse
Anden social- og
sundhedsfaglig uddannelse
29%
29%
33%
Ikke relevant uddannelse
18
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0019.png
UDVIKLINGEN I ANDEL AF SOCIALPÆDAGOGER PÅ TVÆRS AF
TILBUDSSTØRRELSE
Konklusion
Figuren viser
udviklingen i andelen af
socialpædagoger fra 2015-2020 fordelt
på tilbudsstørrelse
Opsummerende af figuren ses det
først og fremmest at andelen af
socialpædagoger generelt har været
faldende på tværs af alle
tilbudsstørrelser. Mere konkret ser vi at
de større tilbud (10-24, 25-49 og 50-)
har en lavere andel af socialpædagoger
sammenlignet med de mindre tilbud
(0-4 og 5-9)
19
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0020.png
UDVIKLINGEN I ANDELEN AF SOCIALPÆDAGOGER PÅ TVÆRS
AF TILBUDSTYPE
Konklusion
Figuren viser
udviklingen i andelen af
udannede socialpædagoger fra 2015-
2020 på tværs af tilbudstyper.
Opsummerende af figuren ses det
at
andelen af socialpædagoger er faldet på
tværs af alle tilbudstyper fra 2015-2020.
,
Mere konkret ses det, at tilbud med
psykiske vanskeligheder samt øvrige
tilbud har den laveste andel og et af de
største fald i uddannede socialpædagoger
over tid. Udviklings- og kognitive
forstyrrelser er de tilbud med den højeste
andel socialpædagogisk uddannede
personale
20
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0021.png
UDVIKLINGEN I ANDEL AF SOCIALPÆDAGOGER PÅ TVÆRS AF
VOKSEN- OG BØRNEOMRÅDET
Konklusion
Figuren viser
udviklingen i andelen af
uddannede socialpædagoger fra 2015-
2020 på tværs af voksen- og
børneområdet
Af figuren fremgår det
først og
fremmest, at andelen uddannede
socialpædagoger er væsentlig højere på
børneområdet sammenlignet med
voksenområdet for hele perioden. For det
andet ses det på tværs af de to
tilbudstyper at andelen uddannede
socialpædagoger har været faldende over
tid
og næsten lige stort på tværs af de
to tilbudstyper.
21
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0022.png
UDVIKLINGEN I ANDEL AF SOCIALPÆDAGOGER PÅ TVÆRS AF
DRIFTSFORM
Konklusion
Figuren viser
udviklingen i andelen af
socialpædagoger 2015-2020 fordelt på
private og ikke-private tilbud
Af figuren fremgår det
først og
fremmest, at andelen af uddannede
socialpædagoger er højere for ikke-
private tilbud sammenlignet med private
tilbud for hele perioden. For det andet ses
det på tværs af de to tilbudstyper at
andelen af uddannet socialpædagoger har
været faldende over tid
faldet har
været omtrent lige stort på tværs af de to
driftsformer, hvor der dog har været
støre udsving på de private tilbud.
22
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0023.png
AFSNIT 4
Sammenhængsanalyser
23
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0024.png
SAMMENHÆNGSANALYSER
Efter at have dokumenteret, at der eksisterer substantielle forskelle i andelen af uddannede socialpædagoger på tværs af tilbudsafdelinger, er det nærliggende at spørge, om der
eksisterer en
sammenhæng imellem denne andel og kvalitetsindikatorer
for borgertrivsel. Ideelt set ville man isolere
effekten
af uddannede socialpædagoger ved at benytte et
randomiseret kontrolleret forsøg. Sådanne designs er dog meget sjældne i socialforskningen, pga. den række etiske udfordringer, der vil være forbundet med at randomisere borgere
til forskellige kvalifikationsniveauer. Der er ikke tidligere konstrueret datasæt, hvor det er muligt, at undersøge sammenhængen imellem kvalifikationsniveau og kvalitet, og selvom vi
ikke kommer til at kunne sige noget om den
kausale effekt
af at øge andelen af udannet socialpædagogisk personale, er etableringen af sammenhænge et vigtigt første skridt. På
denne måde har sammenhængsanalyserne to primære funktioner: 1) de afsøger for første gang en sammenhæng, og 2) de rejser nogle interessante pointer, og lægger på den måde
et fundament for
videre afsøgning
af spørgsmålet.
Det er vigtigt, at sammenhængsanalyserne tager højde for den tidligere dokumenterede geografiske spredning i socialpædagogisk uddannet personale. Derfor benyttes en metode
som kun bruger ændringer i niveauet af socialpædagogisk personale indenfor et geografisk område. Metoden gør, at det kun er forskelle imellem tilbud i den samme kommune, som
indgår i beregningen af sammenhængen. På den ene side, er det en fordel at den underliggende niveauforskel i andelen af pædagogisk personale mellem eksempelvis Esbjerg og
Frederiksberg kommune ikke kommer til, at bidrage til den estimerede sammenhæng. På den anden side bliver det sværere at finde en sammenhæng, da man udnytter en mindre
del af variationen. Derfor er det bemærkelsesværdigt, at vi på trods af de metodiske udfordringer er forskelle imellem tilbud i den samme kommune, som indgår i stand til
at
dokumentere sammenhænge
indenfor en lang række områder*.
Analysen vil belyse følgende sammenhænge
Sammenhæng
mellem
Sammenhæng mellem
andelen af
uddannede
socialpædagogiske
kollegaer
og skift af
kollegaer
og skift
af arbejde
arbejde
Sammenhæng mellem
andelen af
socialpædagogiske
kollegaer og fravær
Sammenhæng mellem
anbragte børns trivsel i
skolen og andelen af
socialpædagoger i kommunen
Sammenhæng mellem
Sammenhæng mellem
anbragte børns fravær i
anbragte børns karakterer og
skolen og andelen af
gennemførsel af FSA** og
socialpædagoger i kommunen andelen af socialpædagoger i
kommunen
*: Se eksempelvis Kapitel IV i DØRS forår 2021, hvor der forsøges at etablere sammenhæng mellem børns udvikling og pædagogisk normering i dagtilbud. Her
findes små til ingen sammenhænge.
** Folkeskolens afgangseksamen
24
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0025.png
SAMMENHÆNG MELLEM ANDELEN AF KOLLEGAER MED EN
SOCIALPÆDAGOGISK UDDANNELSE OG SANDSYNLIGHEDEN
FOR AT SKIFTE AF JOB
-.07 ***
-.09***
-.03
- .09***
Socialpædagoger
Der er en
negativ
sammenhæng mellem andelen
af ens kollegaer der har en
socialpædagogisk uddannelse og
sandsynligheden for at skifte job
for socialpædagoger generelt.
Sammenhængen fortolkes som
at for den
gennemsnitlige
socialpædagog
vil en 10
procentpoints stigning i andelen
af uddannede kollegaer medføre
ca. en 0,7 procentpoint
reduktion i sandsynligheden. for
at skifte job næste år.
Da den gennemsnitlige
sandsynlighed for at skifte job
er 25% svarer dette til en ca.
3% stigning i ssh for at
fastholde den givne
medarbejder.
Socialpædagogiske
mænd
Der er en
negativ
sammenhæng mellem andelen
af ens kollegaer der har en
socialpædagogisk uddannelse og
sandsynligheden for at skifte job
for socialpædagogiske mænd.
Sammenhængen fortolkes som
at for den
gennemsnitlige
socialpædagogiske mand
vil
en 10 procentpoints stigning i
andelen af uddannede kollegaer
medføre ca. en 0,9 procentpoint
reduktion i sandsynligheden. for
at skifte job næste år.
Da den gennemsnitlige
sandsynlighed for at skifte job
er 25% svarer dette til en ca.
3% stigning i ssh for at
fastholde den givne
medarbejder.
Socialpædagoger
yngre end 30 år
Der er en
negativ
sammenhæng mellem andelen
af ens kollegaer der har en
socialpædagogisk uddannelse og
sandsynligheden for at skifte job
for socialpædagoger der er
yngre end 30 år.
Sammenhængen fortolkes som
at for den
gennemsnitlige
socialpædagog under 30 år
vil en 10 procentpoints stigning i
andelen af uddannede kollegaer
medføre en reduktion på
0,3
0,9 procentpoint reduktion i
sandsynligheden. for at skifte
job næste år.
Forskellen er dog ikke statistisk
signifikant
Socialpædagoger
ældre end 30 år
Der er en
negativ
sammenhæng mellem andelen
af ens kollegaer der har en
socialpædagogisk uddannelse og
sandsynligheden for at skifte job
for socialpædagoger der er
ældre en 30 år.
Sammenhængen fortolkes som
at for den
gennemsnitlige
socialpædagogiske
medarbejdere der ældre en
30 år
vil en 10 pp stigning i
andelen af uddannede kollegaer
medføre ca. en 0,9 procentpoint
reduktion i sandsynligheden. for
at skifte job næste år.
Da den gennemsnitlige
sandsynlighed for at skifte job
er 25% svarer dette til en ca.
3% stigning i ssh for at
fastholde den givne
medarbejder.
Note:
Tallene oplistet over figurerne skal tolkes som ændringen i udfaldet, hvis man gik fra 0% til 100% social pædagogisk personale.
*** : Forskellen er signifikant på et 1% niveau
25
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0026.png
SAMMENHÆNG MELLEM ANDELEN AF KOLLEGAER MED EN
SOCIALPÆDAGOGISK UDDANNELSE OG FRAVÆR
-3.4***
-3.2*
-6.5
-3.0***
Socialpædagoger
Der er en
negativ
sammenhæng mellem andelen
af ens kollegaer der har en
socialpædagogisk uddannelse og
antallet af fraværsdage for
socialpædagoger generelt.
Sammenhængen fortolkes som
at for den
gennemsnitlige
socialpædagog
vil en 10
procentpoints stigning i andelen
af uddannede kollegaer medføre
en reduktion på
0,34
fraværsdage per individ per år.
Socialpædagogiske
mænd
Der er en
negativ
sammenhæng mellem andelen
af ens kollegaer der har en
socialpædagogisk uddannelse og
antallet af fraværsdage for
socialpædagogiske mænd.
Sammenhængen fortolkes som
at for den
gennemsnitlige
socialpædagogiske mand
vil
en 10 procentpoints stigning i
andelen af uddannede kollegaer
medføre en reduktion på
0,32
fraværsdage per individ per år.
For en virksomhed med ti
ansatte vil betyde en årlig
forskel på ca.
3
fraværsdage om
året.
Socialpædagoger
yngre end 30 år
Der er en
negativ sammen-
hæng
mellem andelen af ens
kollegaer der har en
socialpædagogisk uddannelse og
antallet af fraværsdage for
socialpædagoger der er yngre
end 30 år.
Sammenhængen fortolkes som
at for den
gennemsnitlige
socialpædagog på under 30
år
vil en 10 procentpoints
stigning i andelen af uddannede
kollegaer medføre en reduktion
0,65
fraværsdage per individ
per år.
Forskellen er dog ikke statistisk
signifikant
Socialpædagoger
ældre end 30 år
Der er en
negativ
sammenhæng mellem andelen
af ens kollegaer der har en
socialpædagogisk uddannelse og
antallet af fraværsdage for
socialpædagoger der er ældre
end 30 år.
Sammenhængen fortolkes som
at for den
gennemsnitlige
socialpædagogiske mand
vil
en 10 procentpoints stigning i
andelen af uddannede kollegaer
medføre en reduktion på
0,3
fraværsdage per individ per år.
For en virksomhed med ti
ansatte vil betyde en årlig
forskel på ca.
3
fraværsdage om
året.
For en virksomhed med ti
ansatte vil betyde en årlig
forskel på ca.
3
fraværsdage om
året.
Note:
Tallene oplistet over figurerne skal tolkes som ændringen i udfaldet, hvis man gik fra 0% til 100% social pædagogisk personale
*** : Forskellen er signifikant på et 1% niveau
* : Forskellen er signifikant på et 10% niveau
26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0027.png
SAMMENHÆNG MELLEM ANBRAGTE BØRNS TRIVSEL, FRAVÆR
GRUNDSKOLEKARAKTER OG FSA I FOLKESKOLEN OG
ANDELEN* AF UDDANNEDE SOCIALPÆDAGOGER I KOMMUNEN
+.87 **
-5,7**
+2.54**
+ 0.1
+4.6%
Der er en
positiv
sammenhæng mellem
andelen af
socialpædagogisk
uddannet personale i
den enkelte kommune
og barnets trivsel.
Et barn som bor i en
kommune med 10 pp
højere andel af
pædagogisk uddannet
ansatte har i
gennemsnit ca 0.1% af
en std. afvigelse højere
trivsel
Der er en
negativ
sammenhæng mellem
andelen af
socialpædagogisk
uddannet personale i
den enkelte kommune
og barnets fraværsdage.
Et barn som bor i en
kommune med 10 pp
højere andel af
pædagogisk uddannet
ansatte har i
gennemsnit ca 0.6
dages mindre fravær
om året
Der er en
positiv
sammenhæng mellem
andelen af pædagogisk
uddannet personale i
den enkelte kommune
og barnets karakterer i
dansk.
Et barn som bor i en
kommune med 10 pp
højere andel af
pædagogisk uddannet
ansatte scorer i
gennemsnit 0.25
karakterpoint højere i
Dansk til FSA
Der er en
ikke nogen
betydelig
sammenhæng mellem
andelen af pædagogisk
uddannet personale i
den enkelte kommune
og barnets karakterer i
matematik.
Et barn som bor i en
kommune med 10 pp
højere andel af
pædagogisk uddannet
ansatte scorer i
gennemsnit 0.01 i
matematik til FSA
Der er en
positiv
sammenhæng mellem
andelen af pædagogisk
uddannet personale i
den enkelte kommune
og ssh. for at barnet
gennemfører
folkeskolens
afgangsprøve før eller i
sit 16. leveår
Et barn som bor i en
kommune med 10 pp
højere andel af
pædagogisk uddannet
ansatte er 0,5 pp mere
sandsynlig til at
gennemføre FSA
rettidigt (før eller i sit
16. leveår)
Note:
Tallene oplistet over figurerne skal tolkes som ændringen i udfaldet, hvis man gik fra 0% til 100% social pædagogisk personale, FSA = Folkeskolens afgangsprøve
* : Andelen af socialpædagogisk personale er beregnet på kommunalt niveau pba. tilbudsafdelinger der er målrettet børn
** : Forskellen er signifikant på et 10% niveau
27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm., om der er evidens for, at uddannet personale på anbringelsessteder for børn og unge medfører mindre anvendelse af magt
2863597_0028.png
28