Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2863603_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 3188
Doknr.
857244
Dato
07-05-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 23. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
429 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 429:
”Vil ministeren kommentere høringssvaret fra DAV –
De Anbragtes Vilkår til
udkast til forslag om lov om ændring af lov om social service, lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge, lov om opkrævning af
underholdsbidrag og forskellige andre love (Ændringer af reglerne om
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten og om
forældelse af underholdsbidrag m.v.)?”
Svar:
Jeg har med interesse læst De Anbragtes Vilkårs (DAV) høringssvar. Jeg
hæfter mig ved, at de anerkender, at der i få
men vigtige
situationer kan
være brug for, at det enkelte barn eller den unge beskyttes, hvor brug af fysisk
magt eller midlertidig fratagelse af elektroniske kommunikationsmidler kan
være nødvendig for at undgå en farlig situation.
Hensigten med lovforslaget er at give personalet de rette redskaber til at sikre
barnets eller den unges trivsel, sundhed eller udvikling. Heri ligger f.eks. at
undgå en farlig situation, hvor en anbragt ung via sin mobiltelefon
gråzoneprostituerer sig selv eller køber euforiserende stoffer.
Jeg deler DAV’s opfattelse af, at magtanvendelser er særdeles indgribende, og
jeg anerkender, at det kan opleves som voldsomt for det pågældende barn
eller den unge, samt for de børn og unge, der er vidner til en magtanvendelse,
som DAV skriver i deres høringssvar. Det fremgår derfor også eksplicit af
lovforslaget, at magtanvendelse og inddragelse af en mobiltelefon altid vil
skulle betragtes som meget indgribende og af væsentlig intensitet, såvel som
at det kun må ske undtagelsesvis og aldrig må erstatte omsorg og en
socialpædagogisk indsats.
Jeg deler desuden DAV’s betragtning om, at barnets perspektiv er vigtigt, og
jeg er bevidst om, at barnets eller den unges udtalelse alt for sjældent indgår i
de indberetninger, der foretages ifm. en magtanvendelse.
Af samme årsag fremgår det af bemærkningerne til forslaget, at der forud for
inddragelsen af et barns eller en ungs mobiltelefon og andet elektronisk
kommunikations- og spilleudstyr, altid vil skulle søges en dialog med barnet
eller den unge med henblik på at få barnets eller den unges perspektiv på
årsagen til adfærden, og for at få barnet eller den unge til at forstå, hvorfor den
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om ministerens kommentar til høringssvaret fra DAV – De Anbragtes Vilkår til udkast til forslag om lov om ændring af lov om social service, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, lov om opkrævning af underholdsbidrag og forskellige andre love
2863603_0002.png
pågældende adfærd er til skade for barnets eller den unges trivsel, sundhed
eller udvikling, således at en inddragelse vil kunne forsøges undgået.
Blandt andet på baggrund af DAV’s høringssvar er
vigtigheden af barnets og
den unges perspektiv skrevet tydeligere frem af lovforslaget. For yderligere at
understøtte, at barnet eller den unges perspektiv sikres, har jeg til hensigt at
foretage en ændring af voksenansvarsbekendtgørelsen, der udvider
indberetningsfristen for magtanvendelse fra 24 timer til 72 timer. Dette skal
sikre, at der er god tid til at høre barnet eller den unge, der kan have brug for
tid, inden de er klar til at tale om hændelsen.
DAV udtrykker i høringssvaret bekymring over, at beføjelsen til at kunne
inddrage en mobiltelefon eller andet elektronisk spille- og
kommunikationsudstyr, lægges hos lederen i stedet for at være en
afgørelsesbestemmelse.
Lovforslaget har til formål at give personalet mulighed for at varetage den
daglige omsorg for de anbragte børn og unge, således at personalet får
mulighed for at handle i situationer, hvor personalet fx bliver bekendt med, at
en ung er ved at gråzoneprostituere sig selv eller købe stoffer over
mobiltelefonen. Ministeriet har i udformningen af bestemmelsen lagt vægt på,
at inddragelsen kun vil kunne ske i en midlertidig periode, samt at der ikke vil
kunne fastsættes regler, der helt afskærer de anbragte børns og unges adgang
til elektronisk kommunikation og medier. Der vil ligeledes ikke kunne indføres
regler om, at samtaler til eller fra et barn eller en ung skal kontrolleres. Kontrol
med telefonsamtaler og anden kommunikation vil kun kunne ske på baggrund
af en afgørelse fra børne- og ungeudvalget.
DAV bemærker desuden i deres høringssvar, at det er problematisk, at
muligheden for at anvende magt kobles op på husordenen, da det er
ødelæggende for husordenen som et pædagogisk værktøj.
Jeg deler opfattelsen af, at husordenen som udgangspunkt skal være et
pædagogisk dialog- og ordensredskab, hvorfor der her alene er givet adgang,
når barnet eller den unge har en adfærd, der er til fare for egen sundhed,
udvikling eller trivsel, eller når anbringelsesstedet har fastsat regler om alkohol
på anbringelsesstedet. For sidstnævnte finder jeg det fornuftigt, at (åbne)
opholdssteder og døgninstitutioner får samme muligheder for med fysisk magt
at håndhæve regler fastsat i husordenen om alkohol og euforiserende stoffer,
som de delvist lukkede døgninstitutioner, delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, der
allerede i dag har mulighed herfor.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2