Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2848448_0001.png
Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theils
talepapir
Anledning
Samråd V-X vedr.
specialeplanlægning og
ekspertudvalget.
Torsdag den 4. april kl. 13:00
Socialudvalget
Ca. 9 minutter
Besvarelse af samrådsspørgsmål V-
X
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Samrådsspørgsmål V, W og X stillet efter ønske fra
Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Samrådsspørgsmål V
Vil ministeren på et åbent samråd redegøre for, hvorfor
regeringen igen har udskudt den længe ventede
specialeplanlægning på handicapområdet, når man jo
allerede i den foregående regering havde et færdigt udspil
klar på området?
Samrådsspørgsmål W
Vil ministeren på et åbent samråd redegøre for, hvorfor
ministeren ikke for længst har indkaldt til forhandlinger om en
specialeplanlægning og samtidig redegøre for om
aflysningen af forhandlingerne om specialeplanlægningen
hænger sammen med det, som bliver beskrevet i NB-
Økonomi den 30. januar 2024, hvor statsministeren er citeret
for, ”at det er en forudsætning at få styr på udgifterne på det
specialiserede socialområde, hvis man skal sikre, at de
ældre rent faktisk kan mærke, at regeringen i de kommende
år sender mange milliarder til ældreområdet i form af
demografidækning og den nye ekstra milliard.”?
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om handicapområdet
Samrådsspørgsmål X
Vil ministeren på et åbent samråd redegøre for, om det er
vigtigere at udfolde ekspertudvalget på socialområdets
forslag end at fremtidssikre specialtilbuddene på
handicapområdet? Og vil ministeren redegøre for, om
ministeren vil indkalde de tidligere forligspartier til
forhandlinger om udmøntning af de midler, som var afsat til
specialeplanlægningen?
Det talte ord gælder
Indledning
Tak for det.
Og ikke for at skulle overtrumfe på antallet af år, man har
beskæftiget sig med det her. Men specialplanen var, mens
jeg var ordfører, og der er vi ved at være rigtig mange år
tilbage.
Et af de hovedkrav, vi fra Socialdemokratiets side havde
med ved, snart sagt hver eneste forhandlingsbord.
Så der er ikke nogen tvivl om, at specialplanen har været
længe undervejs.
Og har været noget, der har været drøftet i rigtig mange
forskellige regi af rigtig mange omgange. Og jeg opfatter
specialplanen som værende det, der skal være den både
faglige, men jo netop også kapacitetsmæssigt
’backbone’
hele socialområdet.
Og man har det jo på sundhedsområdet, og det vil sige, at
det er en kendt måde at arbejde på fra andre dele af vores
velfærdssamfund.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om handicapområdet
Man har aldrig haft det på socialområdet af årsager, jeg ikke
kan forklare, andet end at området er meget umodent, og
derfor mangler nogle af de fundamentale ting på kvaliteten,
som man har på andre velfærdsområder.
Men bare for også at understrege, at det her er efter min
mening overmodigt vigtigt.
Og jeg vil tage samrådsspørgsmålene et efter et.
Og på spørgsmålet om, hvorfor vi har valgt at udskyde
specialplanen, så er det jo simpelthen fordi, vi sidder og
forhandler i Sammen om Handicap.
Så der er ikke andet forklaring end det. Vi sidder og
forhandler i Sammen om Handicap, og en af de ting vi
forhandler om er specialplanen.
Så derfor er det blevet udskudt, fordi de forhandlinger gerne
skal være gjort færdige.
Og jeg er enig i den beskrivelse, at vi i rigtig mange år både
har hørt om frustrerede borgere, der ikke får den hjælp, de
har behov for.
Det handler om bureaukrati, det handler om lange
sagsbehandlingstider, det handler om utallige møder.
Og jeg synes faktisk #enmillionstemmer lige har leveret, jeg
tror det er her i påsken, de kom med det, for nogle dage
siden, nogle rigtig gode vidnesbyrd, til dem, der ikke har læst
dem, som handler om præcis det.
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om handicapområdet
Hvor jeg tror det er det allerførste vidnesbyrd, hvor der er en,
der tilkendegiver, at der er blevet brugt mere tid på møder,
end den tid man så har fået tilkendt.
Og bare lige for at sætte et par ord på det, fordi det er så
lavpraktisk jo, et spørgsmål om, at hvis man sidder, for
eksempel fire mennesker til et møde, og der er så mange af
de møder, at det til sammen udgør flere timer, end det man
bliver tildelt.
Prøv lige at oversætte det til penge, bare midt i den der
økonomidiskussion.
Alle de penge kunne jo være brugt på borgeren i stedet for.
Altså hver eneste af de mandetimer, der bliver lagt det ene
sted, kunne jo være vekslet til, at man faktisk fik noget mere
hjælp og støtte, fik mulighed for at kunne komme mere ud,
eller hvad ved jeg.
Altså der ligger sådan en absurditet i det. Og en meget stor
del af det her vender tilbage til det, der er det fundamentale
problem på det her område, nemlig at ting har fået lov til at
knopskyde. Der har aldrig været en samlet plan, og noget af
det, der ikke har været er så specialplanen.
Og specialplanen er blandt andet, bare for at sætte et par
ord mere på den, det er forløbsbeskrivelser.
Altså det vil sige, noget af det, som jeg oplever rigtig mange,
f.eks. forældre med børn med handicap, sige, det er, at de
oplever, at der ikke er viden om det handicap, deres barn
har.
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om handicapområdet
Og det vil sige, at dem, der skal hjælpe dem med at få hjælp,
ved ikke noget om det handicap, deres barn har.
Noget af det, som specialplanen kan, det er jo lige at sige,
lige præcis at sætte lys på, hvor er det, vi har at gøre med
noget, som er en karakter, hvor man umuligt kan tage sig,
altså hvor man umuligt kan sprede det ud i et tyndt lag og
skulle tage sig af det.
Og så er det kapacitetsforsættelse. Kapacitetsforsættelse
kan lyde enormt kedeligt og halvdjøffet og et bureaukratisk
ord, men det, der ligger inde i maven på det, er vildt vigtigt.
Fordi f.eks. på sundhedsområdet, hvor man jo har
specialplaner, der er det sådan, at nogle ting, det ved vi alle
sammen godt, kan man kun blive behandlet for, f.eks. på
Rigshospitalet og Skejby.
Der er ikke andre steder i Danmark, de driver den
behandling. Det er kun på Rigshospitalet og Skejby, der gør
det.
Så er der andre ting, hvor det findes også på lokale
hospitaler eller hos ens egen praktiserende læge.
Det system findes ikke på socialområdet.
Og det vil sige, noget af det, jeg faktisk synes er allervigtigst,
og det er jo til hele den her diskussion om, kan kommunerne
køre det her område?
Jeg mener, at det er en helt umulig opgave at stille
kommunerne og sige, at alle kommuner skal kunne drive alt.
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om handicapområdet
Det gør vi jo heller ikke på sundhedsområdet.
Så selvom regionerne har ansvaret, så er det jo ikke hver
eneste region, der tilbyder behandling i alt.
Der har man jo netop samlet, at det så f.eks. er
Rigshospitalet og Skejby, og dermed kun to regioner, der
kan tilbyde en bestemt type behandling.
Og det vil sige, at specialplanen skal for mig at se på sin
kapacitetsfastsættelse, netop være den
’backbone’,
der gør,
at man kan sige, hvad er det for nogle ting, der er så
specialiserede, at man selvfølgelig ikke skal kunne have et
tilbud i alle kommuner.
Så derfor er det vigtigt.
Og den eneste grund til, at vi udskyder det, er altså, at der
bliver forhandlet om det i Sammen om Handicap.
Så til samrådets spørgsmål W.
Så spørges der ind til, hvornår der indkaldes til forhandlinger,
og der er svaret jo så det samme, at vi sidder og forhandler i
Sammen om Handicap, og efterfølgende vil der selvfølgelig
være et politisk spor.
Og det vil sige, at når de forhandlinger er færdige,
kan vi gå i gang med det andet.
Samrådsspørgsmål X er i forhold til ekspertudvalget på
socialområdet og deres anbefalinger.
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om handicapområdet
Der vil jeg sige, at de er jo lige kommet med deres rapport i
går, 3. april, og der er blevet lagt et stort stykke arbejde i det,
og de er kommet med anbefalinger i alle fem spor, og
således forholder de sig også til vigtigheden af forebyggelse
og udfordring med kerneopgaven hos medarbejdere på
socialområdet og borgernes progression.
Og jeg ser selvfølgelig frem til at drøfte de anbefalinger i
Sammen om Handicap.
Men jeg mener altså, at det er en fejlslutning, at der skulle
være en modsætning til på den ene side at lytte til de
forskellige anbefalinger og overvejelser, der er, og så
fremtidssikre specialtilbud på socialområdet.
Og det er klart også, at regeringspolitik og ekspertudvalgets
anbefalinger er ikke én og samme ting.
Det har jeg understreget før, og det gør jeg gerne igen.
Jeg synes dog, at der er rigtig mange interessante elementer
i både de overvejelser, der er kommet, og de ting, som
ekspertudvalget er kommet med.
Og derfor glæder jeg mig også til at få læst det helt i
detaljen, og selvfølgelig at få det drøftet i Sammen om
Handicap, hvor alle interessenter sidder, og hvor vi har
mulighed for at finde ud af, hvordan vi tilrettelægger et
forløb.
Så spørges der til, om jeg vil indkalde de tidligere
forligspartier, til forhandlinger om specialplanlægning.
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om handicapområdet
Og der vil jeg bare helt formelt gøre opmærksom på, at der
ikke er noget forlig på området.
Det synes jeg sådan set er en selvstændig udfordring, at vi
ikke har en fast aftale- eller en fast forlis-kreds, fordi i
Sammen om Skolen på skoleområdet, der har du været den,
der har udgjort den politiske del af Sammen om Skolen.
Men det findes ikke på socialområdet. Og det vil være mit
sigte, at der indgås en bred politisk aftale om
specialplanlægning.
Det håber jeg, at vi kan.
Og jeg håber også, at vi efter den første aftale, som vi
forhåbentlig indgår i Sammen om Handicap, kan få etableret
en aftalekreds, som gør, at de partier, der er med der, også
kan være med i de fremadrettede møder.
For der er, synes jeg, bestemt hensigten at få etableret et
forum, a la det vi har i Sammen om Skolen, hvor
Folketingspartier kan komme ind og deltage i det, der
foregår.
Så der er sådan en lidt amputeret mellemvariant, så længe
Folketingspartier ikke er inviteret ind ved det bord.
Og det er jo simpelthen fordi, der ikke findes en forlis- eller
aftalekreds, ligesom der er gjort det på folkeskoleområdet.
Så det håber jeg meget er en af de ting, vi kan få etableret.
Jeg glæder mig rigtig meget.
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra samrådet den 4/4-24 om handicapområdet
Altså jeg er virkelig glad for, at I tager initiativ til de her
samråd, fordi det giver sådan en anledning til at drøfte det
herovre.
Altså fordi ellers, så synes jeg faktisk, det er meget
mærkeligt, når man sidder som undervisningsminister med
bred forliskreds i mange år, at komme ind på et område,
hvor der ikke er samme type brede aftalekreds.
Det synes jeg giver det bedste afsæt, også for simpelthen at
blive klogere og få nogle bedre processer omkring tingene.
Tak.
9