Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2859442_0001.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
1
BØRNENE FØRST
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
PARTNERSKAB OM
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0002.png
2
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
November 2023
Udgivet af
Social- og Boligstyrelsen for Partnerskab om Børnene Først
Social- og Boligstyrelsen
Edisonvej 1, 5000 Odense C
Tlf: 72 42 37 00
www.sbst.dk
Download eller se rapporten på www.sbst.dk
Der kan frit citeres fra rapporten med angivelse af kilde.
ISBN: 978-87-94445-14-6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0003.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
3
Indhold
1. Indledning
Et tidssvarende børnesyn
Partnerskab om Børnene Først
Barnet og den unge som en del af en familie og netværk
Introduktion til anbefalingerne
Læsevejledning
2. Introduktion til børneinddragelse
Det juridiske grundlag for inddragelse af barnet eller den unge i egen sag
Barnets eller den unges perspektiv
Laura Lundys model for børneinddragelse
3. Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Et fælles børnesyn på tværs af det samlede børne- og ungeområde i kommunen
Etablering af organisatoriske rammer, der understøtter inddragelse af barnet eller den unge i egen sag
Tydelig ramme og løbende dialog med barnet eller den unge om inddragelse
Opbygning af en tillidsfuld relation mellem barn eller ung og rådgiver
Tilpasning af kommunikationsformer til det enkelte barn eller den enkelte unge
Involvering af forældre og netværk i afdækningen af barnets eller den unges perspektiv
Inddragelse af barnets eller den unges perspektiver i beslutninger og iværksættelse af passende tiltag
4. Hvordan er anbefalingerne blevet til?
5. Litteraturliste
6. Noter
5
6
6
7
8
9
10
10
12
13
17
18
20
22
24
26
28
30
33
34
36
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0004.png
4
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0005.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
5
1. Indledning
Vi udvikler og vokser alle ved at blive lyttet til og inddraget.
Det gælder også børn og unge.
Børn er eksperter på eget liv, og ligesom alle andre skal de
lyttes til og have indflydelse på beslutninger, der betyder
noget for dem. Børn og unge, som inddrages og mødes
med positive forventninger, har lettere ved at bakke op om
de beslutninger, der træffes. Det skaber engagement og
ejerskab i forhold til den indsats, de er en del af
1
.
At inddrage barnet eller den unge kan være med til at
understøtte et godt samarbejde mellem jer rådgivere og
barnet eller den unge. Ved at inddrage får I væsentlig viden,
der er afgørende for at kunne træffe de rette beslutninger
og finde de rigtige løsninger sammen med barnet eller den
unge. Inddragelsen kan desuden medvirke til at øge tilliden til
voksne og til systemet som helhed
2
.
Når børn og unge inddrages, kan det medvirke til en oplevelse
af ligeværd og anerkendelse. Det kan øge livskvalitet, selv-
værd og mestringsevne, og inddragelse kan således være
med til at modvirke børn og unges sårbarhed. Endelig kan
inddragelse understøtte, at børn og unge oplever at være
aktive medborgere i et demokrati. De får erfaring med at
give udtryk for egne synspunkter, og at deres stemme har
betydning
3
.
Inddragelse af børn og unge i egen sag kan dog ikke ses
løsrevet fra barnets eller den unges forudsætninger og
konkrete situation. Nogle børn og unge vil gerne give ud-
tryk for egne ønsker og behov og har måske voksne
omkring sig, der kan støtte op. Andre børn skal hjælpes
på vej, og nogle har måske slet ikke lyst til at indgå i
inddragelsesprocessen. I arbejdet med inddragelse af det
enkelte barn eller den enkelte unge er der derfor mange
forhold, I som rådgivere skal tage hensyn til og understøtte,
så det sikres, at det enkelte barn eller den enkelte unge
føler sig mødt og forstået i processen.
”Med en ny barnets lov ønsker partierne at stadfæste
et tidssvarende børnesyn, der både i lovgivning og
praksis skal sikre, at børn ses i deres egen ret, får flere
rettigheder, og at rettighederne og barnets stemme får
større betydning i sagsbehandlingen. Børns retssikker-
hed skal prioriteres, og de skal opleve et børnevenligt
system, der møder dem med en målrettet og sammen-
hængende indsats.”
4
I denne publikation kommer Partnerskab om Børnene Først
med syv anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen.
Anbefalingerne er målrettet alle jer, der arbejder på myn-
dighedsområdet i kommunerne – både ledere og medar-
bejdere.
Børneinddragelse efter barnets lov fastlægger, at handle-
pligten for børnenes trivsel og udvikling er et myndigheds-
ansvar. Derfor er anbefalingerne rettet mod myndighedsar-
bejdet; når børn, unge og deres familier har brug for støtte
efter barnets lov. Formålet er at tilbyde praksisnære anbe-
falinger til, hvordan børn og unge bliver aktører i deres egen
sag.
Imidlertid er børneinddragelse en kompleks opgave, hvilket
disse anbefalinger også beskriver og er udtryk for. Reel
børneinddragelse bør ses som et fælles kommunalt ansvar
og opgave, hvor der sigtes mod tværfagligt samarbejde
og fælles forståelse på tværs af det samlede børne- og
ungeområde i kommunen. Det er derfor en væsentlig
forudsætning, at den samlede kommunale organisation
sammen forholder sig til, hvordan børneinddragelsen skal
foregå i den enkelte kommune.
Syv anbefalinger om børneinddragelse
Barnets lov tydeliggør, at børn og unge har en grund-
læggende ret til at blive inddraget og få indflydelse
på de forhold, som vedrører dem. Folketingets partier
har stadfæstet et tidssvarende børnesyn, hvor børn og
unge anerkendes som selvstændige individer med egne
holdninger, ønsker og perspektiver på deres eget liv:
”Jeg forstår godt, at hun skal sætte sig ind i min
sag, men hvis hun havde startet med at høre
mig om det (…) Tog udgangspunkt i min side af
sagen (…) Hvis man ligesom bare startede med,
at jeg fik lov til at forklare og sige, hvordan jeg
havde det med det. Så kan det godt være, at
det var megaurimeligt, altså et totalt børnesyn,
men det var stadig mit syn frem for en eller anden
professionel.” (Sofie, 17 år)
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0006.png
6
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Partnerskab om Børnene Først
I forbindelse med Børnene Først og barnets lov er der nedsat et partnerskab om Børnene Først.
Partnerskabets opgave er bl.a. at inspirere og give anbefalinger til, hvordan I kan arbejde med kvalitet
i sagsbehandlingen med afsæt i intentionerne i barnets lov.
Partnerskab om Børnene Først består af repræsentanter fra følgende organisationer: Kommunernes
Landsforening (KL), Børne- og Kulturchefforeningen (BKF), Danske Professionshøjskoler, Kommu-
nale Velfærdschefer, De Anbragtes Vilkår (DAV), ForældreLANDSforeningen (FBU), Dansk Social-
rådgiverforening (DS), Socialpædagogernes Landsforbund (SL), Danske Handicaporganisationer
(DH) og Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Et tidssvarende børnesyn
Anbefalingerne har afsæt i det tidsvarende børnesyn, der er beskrevet i Børnene Først og i barnets
lov. Derudover hviler anbefalingerne på den model for børneinddragelse, som er udviklet af Laura
Lundy
6
. Partnerskabet udfolder det tidssvarende børnesyn på følgende måde:
I et tidssvarende børnesyn anerkendes barnet eller den unge som et selvstændigt og
kompetent individ med egne holdninger, ønsker og perspektiver på eget liv og forhold.
Barnet eller den unge besidder væsentlig viden om egen livssituation. Denne viden er
afgørende for at forstå barnets eller den unges situation og finde de rigtige løsninger – i
et samspil mellem barn/ung, forældre og netværk samt rådgiver.
Det er barnets eller den unges grundlæggende rettighed at blive inddraget og få ind-
flydelse på de forhold, der vedrører dem selv. Det gælder uanset barnets eller den unges
alder, modenhed og eventuelle funktionsnedsættelser. Det er vigtigt, at barnet eller den
unge ikke opfattes som problembærer. Barnet eller den unge kan have udfordringer og
eventuelle funktionsnedsættelser, men barnet eller den unge er aldrig et problem, der skal
løses. Problemer og udfordringer skal altid ses i relation til den kontekst, de opstår i.
Barnet eller den unge skal behandles ligeværdigt og med blik for at fremme barnets eller
den unges individuelle ressourcer. Barnets eller den unges måde at opfatte og forstå
verden er lige så værdifuld, som de voksnes måde at opfatte verden på.
Barnet eller den unge har brug for trygge og tillidsfulde relationer til de voksne omkring
sig for at kunne realisere og udøve sin ret til at blive inddraget. Det er de voksne omkring
barnet eller den unge, som har ansvaret for at skabe en tryg og tillidsfuld relation. Det er
også de voksnes ansvar at inddrage barnet eller den unge, træffe de rette afgørelser og
sikre omsorg og beskyttelse. Med voksne menes både forældre og netværk, rådgiver og
andre fagpersoner omkring barnet.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0007.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
7
Barnet og den unge som en del af en familie
og netværk
Størstedelen af de børn og unge, som har brug for støtte
efter barnets lov, bor sammen med deres familie og skal
blive der med den støtte, som kommunen kan yde. I ind-
dragelsen af barnet eller den unge bør der derfor være øje
for, at forældrene i hverdagen udøver deres forældrerolle
som alle andre forældre blot med kommunens støtte.
Også i tilfælde, hvor barnet eller den unge er anbragt, har
forældrene fortsat ofte en vigtig rolle i barnets liv. Part-
nerskabet ønsker at sætte fokus på, at inddragelsen tager
afsæt i, at forældre og netværk er en helt central del af
barnets eller den unges liv med de muligheder og den
kompleksitet, det medfører.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0008.png
8
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Introduktion til anbefalingerne
fælles
børnesyn
i
org
ani
An
lin
efa
b
Et
g
sa
ti
on
en
Anbefaling
Inddragelse af bar-
nets perspektiver i
beslutninger
Anbefaling
Tydelig ramme og
løbende dialog
med barnet
Anbefaling
Involvering af
forældre og
netværk
Anbefaling
Tilpasning af kom-
munikationsformer
Anbefaling
Opbygning af en
tillidsfuld relation
An
be
fal
ing
iske
Etab
ator
lering
af
organis
r
me
ram
Med disse anbefalinger ønsker partnerskabet at henvende
sig til jer, som arbejder med børneinddragelse på myn-
dighedsområdet i kommunerne – både ledere og medar-
bejdere. Anbefalingerne bør dog også ses i et tværgående
perspektiv for hele børne- og ungeområdet i kommunen.
Det er partnerskabets hensigt, at I både som ledere og
medarbejdere er nysgerrige på og aktivt arbejder med,
hvordan I kan omsætte de syv anbefalinger, så de får be-
tydning for praksis i jeres kommune og dermed for de børn
og unge, det hele handler om. Ledelsen spiller her en vigtig
rolle i at gå forrest og skabe opmærksomhed på og tid til, at
anbefalingerne kan omsættes til praksis.
De syv anbefalinger består af to anbefalinger, som under-
støtter rammerne for at kunne arbejde med reel børneind-
dragelse i sagsbehandlingen, og fem anbefalinger, der handler
om den konkrete praksis med at inddrage børn og unge i
egen sag.
Den første anbefaling handler om arbejdet med kommunens
børnesyn eller værdigrundlag for børneinddragelse, og den
anden anbefaling har fokus på, hvordan I kan etablere or-
ganisatoriske rammer for børneinddragelsen.
Partnerskabet anbefaler dermed, at I både forholder jer ak-
tivt til jeres børnesyn og jeres organisatoriske rammer som
led i arbejdet med anbefalingerne om børneinddragelse i
sagsbehandlingen. Dette for at sikre et fælles værdigrund-
lag og retning i arbejdet med børneinddragelse, og at der
er de rette organisatoriske forudsætninger til stede, for at
I kan arbejde med reel børneinddragelse på tværs i kom-
munen.
De fem efterfølgende anbefalinger handler om at skabe
tydelige rammer for inddragelsen sammen med barnet eller
den unge, at opbygge en tillidsfuld relation, at have fokus
på kommunikationsformer målrettet barnet eller den unge,
at involvere forældre og netværk i afdækningen af barnets
eller den unges perspektiv og endelig at inddrage barnets
eller den unges perspektiver i beslutninger og i valg af ind-
sats.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0009.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
9
Læsevejledning
Anbefalingerne indeholder følgende:
-
Anbefalingerne indledes med en introduktion til forståelsen
af børneinddragelse, bl.a. med en kort fremstilling af det ju-
ridiske grundlag for inddragelse af barnet eller den unge i
egen sag og en uddybning af forståelsen af barnets eller den
unges perspektiv.
- Dernæst følger partnerskabets anbefalinger om børneind-
dragelse i sagsbehandlingen. Anbefalingerne er handlean-
visende og beskriver, hvorfor hver anbefaling er vigtig, og
hvordan I kan arbejde med anbefalingen i praksis.
-
Endelig beskrives kort, hvordan anbefalingerne er udarbejdet.
I et selvstændigt katalog til anbefalingerne finder I en række
praksiseksempler – ét praksiseksempel for hver anbefaling.
Formålet med praksiseksemplerne er at give jer inspiration til
at omsætte anbefalingerne i praksis.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0010.png
10
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
2. Introduktion
til børneind-
dragelse
Det juridiske grundlag
for inddragelse af barnet
eller den unge i egen sag
Børn og unge har ret til at
blive inddraget i egen sag. De
har ret til at blive hørt, og til
at deres synspunkter tages
alvorligt. Dette er fastsat i
dansk lovgivning og i interna-
tionale konventioner
7
. I dansk
lovgivning er børn og unges
ret til at blive inddraget i egen
sag fastsat i lov om retssikker-
hed og administration på det
sociale område, i forvaltnings-
loven og i barnets lov.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0011.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
11
Barnets lov
Barnets lov fastsætter en række grundlæggende rettigheder
for barnet og den unge, herunder at alle dele af sagsarbejdet
skal ske i samarbejde med barnet eller den unge både i oplys-
ningen af sagen, ved screening, afdækning og børnefaglig un-
dersøgelse, i udviklingen af barnets plan eller ungeplan, i valg
af støttende indsats eller anbringelsessted og i opfølgningen
på barnets eller den unges trivsel og udvikling. Inddragelsen af
barnet eller den unge skal ske løbende. Sagsbehandlingen skal
tilrettelægges, så barnets eller den unges perspektiv altid er i
fokus og er styrende i sagsbehandlingen. Det gælder uanset
barnets eller den unges alder, modenhed og eventuelle funk-
tionsnedsættelse. Barnet, som er fyldt 10 år, får partsbeføjel-
ser i en række sager og har dermed mulighed for at klage over
visse afgørelser og kan ligeledes anmode om partsaktindsigt.
Loven har med de nye bestemmelser således et stærkt fokus på
barnets eller den unges rettigheder, men understreger samti-
dig, at det er de voksne omkring barnet eller den unge, som
har ansvaret for at inddrage, træffe de rette afgørelser og sikre
omsorg og beskyttelse. Sikring af barnets eller den unges bedste
er altid de voksnes ansvar.
Barnets lov, Kapitel 1: Formål og anvendelsesområde
§ 2, stk. 2. Hjælp og støtte efter denne lov skal ydes med
afsæt i barnets eller den unges perspektiv, ressourcer og
behov med henblik på at sikre barnets eller den unges bed-
ste […]
§ 3. Børn og unge, der er fyldt 10 år, udøver partsbeføjelser
i følgende sager:
1) Indsatser efter § 32, stk. 1.
2) Børne- og ungepålæg efter § 39.
3) Anbringelse uden for hjemmet efter § 46.
4) Valg af anbringelsessted efter § 52.
5) Behandling og uddannelse m.v. efter § 97, stk. 2.
6) Hjemgivelse og hjemgivelsesperiode efter § 100, stk. 1.
7) Samvær og kontakt efter § 104, stk. 2-4.
8) Ungestøtte efter §§ 114-116 og opretholdt anbringelse
efter § 120, der træffes i medfør af § 111 og § 112, stk. 3,
inden den unge fylder 18 år.
9) Sager, der behandles efter §§ 142, 143, 146-148 og 151.
Kapitel 2: Barnets og den unges rettigheder og grundlæg-
gende principper
§ 5. Udsatte børn og unge og børn og unge med nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne har ret til omsorg, beskyttelse og
inddragelse for at opnå udvikling, sundhed og trivsel og har
ret til at udvikle sig i gode sociale fællesskaber.
Stk. 2. Udsatte børn og unge og børn og unge med nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne har ret til indflydelse på de
forhold, som vedrører dem.
Stk. 3. Barnets eller den unges holdning og synspunkter skal
tilvejebringes og inddrages ved direkte kontakt og samtaler,
inden der træffes beslutninger eller afgørelser efter loven om
barnets eller den unges forhold. Inddragelse og samtaler kan
finde sted uden samtykke fra forældremyndighedsindehaver
og uden dennes tilstedeværelse, når hensynet til barnets
eller den unges bedste taler herfor.
Stk. 4. Stk. 3 kan i helt særlige tilfælde helt eller delvist fraviges,
hvis barnets eller den unges alder eller andre forhold i af-
gørende grad taler imod det. Barnets eller den unges perspek-
tiver skal i disse tilfælde tilvejebringes på anden vis.
§ 6. Et barn eller en ung, hvis sag behandles efter barnets lov,
har på ethvert tidspunkt af sagens behandling ret til at lade
sig bistå af andre. Kommunalbestyrelsen skal oplyse barnet
eller den unge om retten efter 1. pkt.
§ 8. Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge sagsbehand-
lingen, således at barnet eller den unge har mulighed for at
medvirke aktivt i forløbet på lige fod med forældrene, jf. §
5, stk. 2 og 3. Tilrettelæggelsen af barnets eller den unges
medvirken skal ske med respekt for børns og unges forskel-
lighed og skal bl.a. tage hensyn til det enkelte barns eller den
enkelte unges modenhed og ressourcer, herunder eventuel
funktionsnedsættelse hos barnet eller den unge.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge arbejdet med
det enkelte barn eller den enkelte unge og familie med fær-
rest mulige fagprofessionelle voksne om barnet.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal i alle sager overveje,
hvordan der kan ske en systematisk inddragelse af barnets
eller den unges familie og netværk.
Kapitel 8. Hjælp og støtte til børn og unge med funktions-
nedsættelser og deres familier
§ 80, stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at hjælp og støtte
efter dette kapitel tilrettelægges med afsæt i barnets eller den
unges perspektiv og i samarbejde med forældrene […]
Lov om retssikkerhed og ad-
ministration på det sociale
område
§ 4. Borgeren skal have mulighed
for at medvirke ved behandlingen af
sin sag. Kommunalbestyrelsen tilret-
telægger behandlingen af sagerne
på en sådan måde, at borgeren kan
udnytte denne mulighed.
Forvaltningsloven
§ 19. Kan en part ikke antages at være bekendt med, at myndigheden er i
besiddelse af bestemte oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eks-
terne faglige vurderinger, må der ikke træffes afgørelse, før myndigheden
har gjort parten bekendt med oplysningerne eller vurderingerne og givet
denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun,
hvis oplysningerne eller vurderingerne er til ugunst for den pågældende
part og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse. Myndigheden kan
fastsætte en frist for afgivelsen af den nævnte udtalelse.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0012.png
12
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Barnets eller den unges perspektiv
om små børn samt børn og unge med kognitive og kommu-
nikative udfordringer, eller hvis barnet eller den unge ikke
ønsker at deltage. Barnets lov giver i de tilfælde mulighed
for, at du kan få barnets eller den unges holdninger og syns-
punkter på anden vis
11
. Her kan du eksempelvis arbejde
med et tilstræbt indefra-perspektiv, hvor andre omkring
barnet forsøger at sætte sig i barnets eller den unges sted,
og forstå, hvordan bestemte situationer eller livsvilkår
opleves af barnet eller den unge. Du kan eksempelvis ar-
bejde med observation, eller du kan bede barnets eller den
unges forældre eller kendte voksne om at indtage barnets
eller den unges perspektiv
12
. Det er i denne sammenhæng
vigtigt at understrege, at hvis barnet eller den unge ikke øn-
sker at deltage, er det også inddragelse at respektere dette.
Ung om samarbejdet med rådgiver
”Der var ikke noget specielt, hun var bare god
generelt. Hun var i hvert fald interesseret i mig
og ikke bare i min diagnose og alle spørgs-
målene. Det var nok tingen, som gjorde hende
virkelig god.” (Johan, 15 år)
8
Når vi taler om at inddrage barnets eller den unges per-
spektiv kan der være forskellige betydninger af dette.
Indefra-perspektiv
Når du arbejder med at inddrage barnet eller den unge,
handler det om at give ordet til barnet eller den unge for at få
adgang til barnets eller den unges holdninger, oplevelser og
ønsker. Det enkelte barn eller den enkelte unge kan have
mange forskellige måder at kommunikere eget perspektiv
på. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at barnets
eller den unges holdninger kan komme til udtryk på andre
måder end gennem sproget
9
.
Barnets lov har netop fokus på, at du som rådgiver skal
inddrage barnet eller den unge gennem samtaler og/eller
anden direkte kontakt. Barnet eller den unge skal ses i sin
egen ret, og det er barnets eller den unges egne ønsker, be-
hov og perspektiver, der i høj grad skal være i centrum for
sagsbehandlingen og den støtte, der iværksættes
10
.
Et udefra-perspektiv
Et udefra-perspektiv er den voksnes syn på barnet eller
den unge, herunder den voksnes forståelse af barnets eller
den unges livssituation, udfordringer, behov og udviklings-
muligheder. Udefra-perspektivet er kendetegnet ved de
voksnes generaliserede forståelser af barnets eller den unges
behov og udviklingsmuligheder
13
.
I sagsbehandlingen vil alle tre perspektiver ofte være i spil.
Det vigtige er, at der er et løbende fokus på, at barnets eller
den unges eget perspektiv bliver tydeligt i forløbet og ikke
overskygges af udefra-perspektiver. Når du skal inddrage
et barn eller en ung gennem en samtale, kan der eksem-
pelvis være behov for, at du tydeligt sætter rammen for
barnets eller den unges forældre eller kendte voksne; at
formålet med samtalen er at høre barnets eller den unges
perspektiv, og at forældrenes rolle er at understøtte dette
14
.
Et tilstræbt indefra-perspektiv
I nogle tilfælde vil det være vanskeligt at opnå et inde-
fra-perspektiv. Det kan eksempelvis være, når der er tale
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0013.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
13
Laura Lundys model for børneinddragelse
Til arbejdet med at drøfte jeres inddragelsespraksis kan
I hente inspiration fra Laura Lundys model for børneind-
dragelse. Som nævnt skal sagsbehandlingen tilrettelægges,
så barnets eller den unges perspektiv altid er i fokus og sty-
rer sagsbehandlingen. Lundys model peger på fire elementer,
der skal være til stede, for at der er tale om reel inddragelse
af børn og unge:
Rum, Stemme, Tilhører og Indflydelse
15
.
Modellen tager udgangspunkt i Børnekonventionens artikel
12, som indeholder to hovedelementer:
retten til at udtrykke
synspunkter samt retten til, at synspunkter tillægges passende
vægt.
Barnets lov giver ligeledes barnet og den unge ret til at
blive inddraget og til at få indflydelse på forhold, som vedrører
dem selv, jf. § 5.
De to første elementer i modellen
rum
og
stemme
handler om
retten til at udtrykke synspunkter. De to følgende elemen-
ter
tilhører
og
indflydelse
omhandler retten til, at synspunkter
tillægges passende vægt
16
.
Når I bruger modellen er det væsentligt, I er opmærk-
somme på, at barnets lov slår fast, at inddragelsen
af barnet eller den unge skal ske løbende, så
barnets eller den unges perspektiv altid er i
fokus og er styrende i sagsbehandlingen.
Det betyder, at du som rådgiver bør ar-
bejde med modellens fire elementer
i en kontinuerlig proces, hvor ele-
menterne genbesøges flere gange
RUM
i forløbet, så den løbende ind-
Børn skal gives mulighed
dragelse sikres.
I det følgende kan du læse
mere om Lundys fire elemen-
ter til reel børneinddragelse,
og hvordan de konkret kan
komme til udtryk i praksis
17
.
for at udtrykke deres
synspunkter
Ung om samarbejdet med rådgiver
”Hun tager den for det meste altid, når jeg ringer.
Og hvis jeg har brug for et møde, så skal jeg
skrive det til hende. Så finder hun et så hurtigt
som muligt.” (Emma, 15 år)
18
Børn skal støttes i at give
udtryk for deres synspunkter
STEMME
Retten til at kunne
udtrykke synspunkter
Børnekonventionens artikel 12
Retten til, at synspunkter
tillægges passende vægt
INDFLYDELSE
Børns synspunkter skal der
handles passende på
TILHØRER
Børns synspunkter
skal der lyttes til
Model for børneinddragelse – inspireret af Laura Lundy (Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv, 2023).
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0014.png
14
Anbefalinger om børneinddragelse i isagsbehandlingen
Anbefalinger om børneinddragelse sagsbehandlingen
Rum:
Børn skal gives mulighed for at
udtrykke deres synspunkter
En forudsætning for børn og unges ind-
dragelse er, at de får mulighed for at
blive involveret. Med andre ord at de
tilbydes et ”rum”, hvor de støttes i at
give udtryk for deres synspunkter
19
.
Stemme:
Børn skal støttes i at give udtryk for
deres synspunkter
Børn og unge har ret til frit at kunne
give udtryk for deres synspunkter. Det
enkelte barn eller den enkelte unge
kan have behov for støtte til at forme
og give udtryk for disse synspunkter.
Det omfatter bl.a., at der er den nødven-
dige tid til, at barnet eller den unge kan
forstå de forhold, som han/hun ind-
drages i, at barnet eller den unge til-
bydes relevante kommunikationsformer,
og at barnet eller den unge tilbydes
børnevenlig, tilpasset information
20
.
“Rum” omfatter både det fysiske rum,
det mentale rum, det inkluderende rum
samt tid:
>
Barnet eller den unge høres så
tidligt som muligt, om og hvordan
barnet eller den unge vil inddrages.
>
De fysiske rammer tilpasses barnets
eller den unges behov og alder.
>
De fysiske rammer understøtter en
inddragende og tryghedsskabende
proces.
> Deltagelsesrummet er trygt for
barnet eller den unge uden risiko for
irettesættelser.
> Der opbygges en engageret og
tillidsfuld relation mellem rådgiver
og barnet eller den unge.
>
Interaktionen og kommunikationen
mellem barnet eller den unge og
rådgiver afspejler barnets eller den
unges behov, kommunikative fær-
digheder og eventuelle funktions-
nedsættelser.
>
Der er nødvendig tid til inddragel-
sen – både til forberedelse og op-
følgning med barnet eller den unge
og til opbygning af en tillidsfuld
relation.
”Stemme” sætter fokus på følgende
fokuspunkter:
>
Barnet eller den unge tilbydes
information om sag og proces, som
er tilpasset barnets eller den unges
modenhed og kommunikative
færdigheder.
>
Rådgiver er forpligtet til at fremme
og understøtte den løbende dialog
med barnet eller den unge, og at
barnet eller den unge kommer til
orde.
>
Rådgiver har viden og kompe-
tencerne til at kunne facilitere
deltagelsen.
>
Barnet eller den unge tilbydes flere
mulige kommunikationsformer,
som skaber grundlag for, at det
enkelte barn eller den enkelte unge
kan komme til orde.
> Rådgiver sikrer, at barnets eller den
unges ønsker og synspunkter er
tydelige i den skriftlige dokumenta-
tion.
> Inddragelse af familie og kendte
voksne kan understøtte barnets
eller den unges perspektiv.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0015.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
15
Tilhører:
Børns synspunkter skal der lyttes til
Det er centralt, at du lytter til og forstår
de synspunkter, som barnet eller den
unge giver udtryk for, og generelt, at
de personer, som indgår i beslutnings-
processerne, hører dem. Det kræver, at
beslutningstagerne er forpligtet til at
lytte, og at der er formelle strukturer til
stede, der understøtter dette. Hvis ikke
beslutningstagerne er forpligtet til at
lytte, er der risiko for, at inddragelsen blot
bliver en symbolsk gestus, som ikke får
betydning for de endelige beslutninger
21
.
Indflydelse:
Børns synspunkter skal der handles
passende på
At sikre, at barnet eller den unge får
en stemme, er ikke nødvendigvis en
udfordring i sig selv. Det udfordrende
kan være at tillægge barnets eller den
unges synspunkter passende vægt i
overensstemmelse med barnets eller
den unges alder og modenhed. At “pas-
sende vægt” kobles med barnets eller
den unges “alder og modenhed”, efter-
lader således et skøn hos dig som råd-
giver
22
.
”Tilhører” sætter fokus på følgende
fokuspunkter:
>
Beslutningstagere er forpligtet til
at lytte til barnet eller den unge.
>
Der er organisatorisk klarhed over,
hvem der har beslutningskompe-
tencerne, og barnet eller den unge
er informeret om dette.
>
Fagpersoner og beslutningstagere
fører en åben og nysgerrig dialog
med barnet eller den unge.
>
Beslutningstagere er motiveret
til at handle på barnets eller den
unges ønsker og synspunkter.
> Beslutningstagere forstår vig-
tigheden af at lytte til og forstå
barnet eller den unge, og at bar-
nets eller den unges synspunkter
vægtes.
”Indflydelse” sætter fokus på følgende
fokuspunkter:
>
Fagpersoner og beslutningstagere
tager barnets eller den unges
synspunkter alvorligt.
>
Fagpersoner og beslutningstagere
er åbne over for barnet eller den
unge, i forhold til hvad der kan lade
sig gøre, og hvad barnet eller den
unge har indflydelse på.
>
Fagpersoner og beslutningstagere
er bevidste om deres magt og
anvender denne til, at barnet eller
den unge kan komme til orde og
opnå indflydelse.
> Barnet eller den unge er informeret
om beslutningsprocessen.
> Barnet eller den unge informeres
om, hvordan barnets eller den
unges synspunkter er indgået i
beslutningsprocessen, og hvorfor
den endelige beslutning er truffet.
>
Barnet eller den unge understøttes
i at kunne komme til orde om
sin oplevelse af samarbejdet og
inddragelsen.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0016.png
16
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0017.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
17
3. Anbefalinger om
børneinddragelse i
sagsbehandlingen
An
ling
fa
be
lle
Et
s
børnesyn
i
o
rgan
i
sa
ti
on
en
Anbefaling
Inddragelse af bar-
nets perspektiver i
beslutninger
Anbefaling
Tydelig ramme og
løbende dialog
med barnet
Anbefaling
Involvering af
forældre og
netværk
Anbefaling
Tilpasning af kom-
munikationsformer
Anbefaling
Opbygning af en
tillidsfuld relation
An
be
fal
ing
r
me
am
er
k
Etab
toris
lering
af
organisa
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0018.png
18
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Et fælles børnesyn på tværs af det
samlede børne- og ungeområde i
kommunen
HVAD
Det anbefales, at I:
Arbejder med at udvikle et fælles tidssvarende børnesyn på tværs i organisationen, så
børnesynet bliver rettesnor for en fælles praksis for børneinddragelse.
HVORFOR
Faglig begrundelse
Et fælles børnesyn, som går på tværs af det samlede børne- og ungeområde i kommu-
nen, kan understøtte, at de børn, I som kommune er i kontakt med, oplever at blive
mødt med samme tilgang og forståelse af, hvordan de kan byde ind og få indflydelse på
forhold i eget liv. Et fælles børnesyn giver fælles fodslag i samarbejdet med børnene, i
det tværfaglige samarbejde og i samarbejdet med forældre og netværk
23
.
I et fælles børnesyn kan I som ledelse sætte en retning for arbejdet med børneind-
dragelse i praksis, hvilket bidrager med tydeligt ledelsesansvar og ledelsesopbakning
24
.
Et børnesyn handler om, hvilket perspektiv vi har på børn og unge og dermed den
måde, vi opfatter børn og unge på. Børnesynet har indvirkning på, hvordan vi møder
børnene og de unge og således den praksis, vi møder dem med
25
.
Når vi arbejder med inddragelse af barnet eller den unge, tager vi altid udgangspunkt
i det enkelte barn eller den enkelte unge, den situation, som barnet eller den unge
befinder sig i, og de muligheder, der er til stede i inddragelsen af barnet eller den unge.
Den faglighed, dømmekraft og refleksion, vi som fagpersoner praktiserer, er væsentlig
for, hvordan inddragelsen af det enkelte barn eller den enkelte unge falder ud. I dette
arbejde kan der være brug for at have noget at læne sig op ad.
Foruden relevant lovgivning på området kan et fælles børnesyn netop sætte retning
for, hvordan børns eller unges inddragelse skal forstås og integreres i vores praksis.
Vi ved, at børnesynet er kulturelt og historisk defineret og derfor hele tiden er i be-
vægelse. Det betyder, at flere børnesyn kan være til stede på samme tid hos jer som
ledere og medarbejdere i organisationen. Disse børnesyn kan være modstridende og
skabe uenigheder og forskellige praksisser i inddragelsen af børn eller unge
26
.
En fælles bevidsthed om og tydeliggørelse af jeres børnesyn kan derfor være med til at:
-
skabe klarhed over formålet med inddragelsen.
-
sætte en værdimæssig rettesnor for god praksis for inddragelse.
- styrke grundlaget for, at børnesynet implementeres og indlejres i praksis
27
.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0019.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
19
HVORDAN
Hvad betyder det for praksis?
- I arbejdet med et fælles tværgående børnesyn er det relevant at tage udgangspunkt i
viden om et tidssvarende børnesyn. Der kan desuden tages udgangspunkt i relevant
lovgivning, herunder barnets lov samt i lokale politikker og strategier inden for det
samlede børne- og ungeområde i kommunen. I kan bl.a. finde viden om et tidssvarende
børnesyn i Lundys model og i partnerskabets udfoldelse af et tidssvarende børnesyn,
som I kan finde i indledningen.
-
Formuleringen af et fælles tidssvarende børnesyn kan eksempelvis ske i forbindelse
med kommunens udarbejdelse eller opdatering af en sammenhængende børnepoli-
tik på tværs af special- og almenområdet
28
.
-
I processen med at definere et fælles børnesyn i organisationen kan I med fordel re-
flektere over, hvad I ser er vigtigt i inddragelsen af børn og unge samt muligheder og
dilemmaer i inddragelsen af børn og unge. Formålet er, at I opnår en fælles forståelse
af det grundlæggende syn på børn og unge, som understøtter jeres arbejde med
børneinddragelse i praksis
29
.
- Arbejdet med et fælles organisatorisk børnesyn er forankret i ledelsen, da børnesynet
sætter retning for de strategiske visioner for børneinddragelse og for arbejdet i
praksis på tværs i organisationen.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0020.png
20
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Etablering af organisatoriske rammer,
der understøtter inddragelse af
barnet eller den unge i egen sag
HVAD
Det anbefales, at I:
Etablerer organisatoriske rammer, som understøtter, at rådgiverne har kompetencer
til og kan arbejde fleksibelt med inddragelsen af barnet eller den unge i egen sag, så
inddragelsen sker løbende, systematisk og med høj faglighed fra start til slut i sags-
forløbet.
HVORFOR
Faglig begrundelse
En afgørende forudsætning for, at I kan arbejde fokuseret med inddragelse af barnet
eller den unge i egen sag, er, at der skabes organisatoriske rammer, der understøtter
dette, samt at der sættes en ledelsesmæssig retning for arbejdet
30
.
Det kan kræve justeringer af praksis og i nogle tilfælde fælles udvikling af ny praksis, ar-
bejdsgange og brug af nye metoder. Når praksis skal udvikles og forandres, er der særligt
tre drivkræfter, der bør arbejdes med, og som er gensidigt afhængige og i realiteten over-
lappende. Det drejer sig om organisatorisk understøttelse, kompetencer og ledelse
31
.
Som omtalt i anbefaling om et fælles børnesyn kan organisationens arbejde med et
fælles børnesyn tilbyde strategiske visioner for børneinddragelse, som sætter retning
for arbejdet i praksis og bidrager med et tydeligt ledelsesansvar og ledelsesopbak-
ning
32
.
Sideløbende er der behov for, at de strategiske visioner omsættes til organisatoriske
rammer, som understøtter arbejdet med børneinddragelse i praksis. De organisatoriske
rammer omfatter bl.a., at rådgiver kan tilpasse inddragelsen til det enkelte barn eller
den enkelte unge ved at kunne arbejde løbende og fleksibelt med inddragelse og have
den fornødne tid til inddragelsen
33
, samt at der er mulighed for at møde barnet eller
den unge på en måde, de ønsker og har behov for. Det kan bl.a. omhandle, at der til-
bydes fysiske eller digitale børnevenlige rammer, som understøtter, at barnet eller den
unge føler sig tryg og kan give udtryk for egne synspunkter.
Rådgiveren bør have mulighed for at afsøge og opdatere sig på viden om og kompe-
tencer til at kunne facilitere, at det enkelte barn eller den enkelte unge bliver reelt
inddraget
34
. Dette også med fokus på målgrupper af børn eller unge, som kan have
særlige behov i inddragelsesprocesser
35
.
Den faglige ledelse er afgørende, når kvaliteten i sagsbehandlingen skal styrkes, og
når der skal sikres sammenhæng fra det overordnede strategiske niveau til den daglige
praksis. Den faglige ledelse skal sikre strukturer, der understøtter lovmedholdelighed
samt systematik, ensartethed, læring og høj faglighed i inddragelsespraksis.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0021.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
21
HVORDAN
Hvad betyder det for praksis?
-
Der er behov for, at ledelsen understøtter et fagligt læringsmiljø og er med til at
skabe arbejdsgange, hvor der arbejdes med at styrke barnets eller den unges rolle
som aktør i egen sag. Inddragelse kan praktiseres og udvikles, eksempelvis gennem
kompetenceudvikling, supervision, tæt refleksiv sparring og feedback.
- Når der følges op på implementeringen af barnets eller den unges inddragelse og
deres perspektiv som styrende for sagsbehandlingen, kan ledelsen eksempelvis an-
vende observationer eller deltagelse i sagsbehandlingen. Løbende sparring og feed-
back er også vigtige greb, der kan anvendes. Desuden kan strukturerede ledelsestil-
syn bidrage til at afstemme fælles faglig forståelse og tilgang til børneinddragelse,
således at der bidrages til løbende justering af praksis, fælles læring og udvikling i
afdelingen og hos den enkelte rådgiver.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0022.png
22
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Tydelig ramme og løbende dialog
med barnet eller den unge om
inddragelse
HVAD
Det anbefales, at I:
Fra start i sagsforløbet sætter en tydelig ramme og har løbende dialog med barnet eller
den unge om, hvordan de ønsker at blive inddraget, så deres perspektiv, ønsker og
behov bliver en integreret del af sagsbehandlingen.
HVORFOR
Faglig begrundelse
En forudsætning for børns og unges inddragelse er, at de får mulighed for at blive
involveret. Med andre ord, at I tilbyder barnet eller den unge et ”rum”, som er trygt,
inkluderende, og hvor barnet eller den unge støttes i både at give udtryk for egne syns-
punkter og give feedback på sin oplevelse af at blive inddraget
36
. ”Rummet” henviser
både til det mentale, det inkluderende og det fysiske rum samt tid
37
.
Barnets eller den unges alder, modenhed, kommunikative kompetencer og funktions-
niveau kan have betydning for, hvordan inddragelsen kan sikres og skal tilrettelæg-
ges
38
. I bør tidligt i forløbet og løbende have en dialog med barnet eller den unge om,
hvordan barnet eller den unge gerne vil inddrages. I skal have opmærksomhed på, at
barnets eller den unges ønsker til inddragelse kan ændre sig over tid, fx i forbindelse
med at barnet eller den unge bliver ældre, mere moden eller får nogle andre behov,
som skal imødekommes
39
.
Det er afgørende at opsøge faglig viden om målgruppen og at kende barnets eller
den unges situation, udvikling og alder, så I kan målrette rammerne for inddragelsen
og sikre, at de er inkluderende i forhold til barnet eller den unge
40
. Foruden dialog
med barnet eller den unge kan deres forudsætninger for deltagelse også afdækkes via
forældre, andre fagpersoner eller sagsakter
41
.
Det er vigtigt, at barnet eller den unge oplyses om og forstår sine rettigheder, da barnet
eller den unge derved kender sine handlemuligheder i sagsforløbet. Det er desuden
vigtigt, at I løbende informerer barnet eller den unge om sagsbehandlingsprocessen,
aktørers forskellige roller og beslutningskompetencer, så barnet eller den unge oplever
en transparent proces med tydelig, konkret og begrundet information om det, der
vedrører deres liv. Dette er ikke mindst vigtigt i situationer, hvor I træffer beslutninger,
som ikke er i overensstemmelse med barnets eller den unges ønske
42
.
Barnets eller den unges holdning og synspunkter skal tilvejebringes løbende, inden
der træffes beslutninger i barnets eller den unges sag
43
. Det er derfor centralt, at ind-
dragelsen sker løbende og bliver en integreret del af sagsbehandlingen
44
. Det er des-
uden vigtigt, at I er opmærksomme på, at børn og unge ofte har brug for tid til at
omsætte relevant information og viden og udtrykke følelser, tanker og meninger. Der
bør derfor skabes tid i forløbet til barnets eller den unges refleksion
45
. Endelig er det
vigtigt, at inddragelsesrummet er trygt og tillidsfuldt
46
.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0023.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
23
HVORDAN
Hvad betyder det for praksis?
Afdækning af kommunikationsform
-
I tilpasningen og planlægningen af barnets eller den unges inddragelse i forløbet er
det vigtigt, at I afdækker barnets eller den unges foretrukne kommunikationsform,
herunder eventuelle behov for hjælpemidler. Det kan eksempelvis være, at barnet
eller den unge har behov for at kunne give udtryk for synspunkter visuelt eller at
kunne besvare nogle spørgsmål ved hjælp af en skala.
Barnets eller den unges ønsker til mødested
-
For at understøtte, at mødet med rådgiver føles trygt for barnet eller den unge, bør I
være opmærksomme på, om barnet eller den unge har ønsker til, hvor jeres samtal-
er finder sted. Det kan eksempelvis være derhjemme, hos kommunen, i skolen, på
gaden m.v.
47
Barnet eller den unge kan også have ønsker til, hvem der kan støtte
ved deltagelse i møder, eller om han eller hun helst vil deltage uden forældre eller
netværkspersoner
48
.
-
Hvis mødet finder sted i kommunens lokaler, bør I være opmærksomme på, om de
fysiske rammer, som barnet eller den unge inviteres ind i, er tilpasset barnets eller
den unges alder, modenhed og behov. Det er vigtigt at overveje, om rummet opleves
trygt og roligt og er indrettet, så det understøtter, at barnet eller den unge kan give
udtryk for egne synspunkter. Rummet kan eksempelvis indeholde legetøj eller krea-
tive redskaber, som barnet eller den unge kan anvende til at komme til orde.
Forberedelse af barnet eller den unge til deltagelse i møder
-
Det er helt essentielt for inddragelsen, at barnet eller den unge så vidt muligt er
til stede på møder og inviteres til samtaler
49
. Barnets eller den unges blotte til-
stedeværelse er dog ikke ensbetydende med inddragelse, da barnet eller den unge
stadig skal understøttes i deltagelsen
50
. Konkret kan det bestå i, at I som rådgi-
vere forbereder barnet eller den unge bedst muligt til et møde ved at tale med
og inddrage barnet eller den unge i formålet med mødet, mødets varighed, ste-
det, hvor mødet holdes, hvem og hvor mange der deltager på mødet, hvor barnet
eller den unge har ønske om at sidde, hvilke spørgsmål barnet eller den unge vil
blive stillet, om der er noget, som barnet eller den unge gerne vil sige på mødet,
hvilke ønsker barnet eller den unge har til mødets udfald, hvem der efterfølgen-
de får oplysningerne m.m.
51
Mødets facilitering er også afgørende. Barnet eller
den unge skal føle sig inddraget og ikke blot som deltager i et “voksenmøde”.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0024.png
24
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Opbygning af en tillidsfuld relation
mellem barn eller ung og rådgiver
HVAD
Det anbefales, at I:
Arbejder fokuseret med at opbygge en tillidsfuld relation til det enkelte barn eller den
enkelte unge, så barnet eller den unge føler sig tryg i samarbejdet.
HVORFOR
Faglig begrundelse
Den tillidsfulde relation kan understøtte barnets eller den unges engagement i eget
forløb og vilje til at samarbejde
52
. Desuden at barnets eller den unges perspektiv
kommer i fokus og bliver et styrende element i sagsbehandlingen. Tilliden i relationen
bidrager til at øge barnets eller den unges selvfølelse, selvtillid og sikkerhed i forløbet,
fordi der i tilliden ligger et element af anerkendelse og respekt
53
.
Barnets eller den unges oplevelse af at have en positiv og tillidsfuld relation til jer
kan også bidrage til at øge barnets eller den unges generelle tillid til “systemet” og de
professionelle voksne omkring barnet eller den unge og smitte af på barnets eller den
unges samlede oplevelse af at være blevet hørt og inddraget i egen sag som helhed
54
.
Med udgangspunkt i Lundys model kan I som rådgivere anses som tilhører(e), der ind-
tager en nøgleposition i forhold til at lytte til barnet eller den unge og understøtte, at
barnet eller den unge bliver hørt
55
. Den positive og tillidsfulde relation mellem barnet
eller den unge og jer som rådgivere har da afgørende betydning for barnets eller den
unges deltagelse i sagsbehandlingen og barnets eller den unges oplevelse af at være
blevet inddraget
56
.
Det kræver fokuseret relationsarbejde at skabe et fundament for dialog og tillid, som
både understøtter, at barnet eller den unge kan komme til orde og føle sig hørt, og at I
som rådgivere kan opnå forståelse for og inddrage barnets eller den unges perspekti-
ver på eget liv og egen situation i sagsbehandlingen
57
.
Børn og unge fremhæver tilgængelighed, kendskab og kontinuitet i relationen som be-
tydningsfulde faktorer for, hvorvidt de oplever at kunne etablere en tryg og tillidsfuld
relation til den professionelle voksne, og hvorvidt de føler sig hørt og inddraget
58
.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0025.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
25
HVORDAN
Hvad betyder det for praksis?
Arbejdet med at skabe trygge og tillidsfulde relationer til det enkelte barn eller den
enkelte unge kræver, at de organisatoriske rammer understøtter dette. Der skal være
mulighed for at kunne arbejde løbende og fleksibelt med inddragelse og have den
fornødne tid til at etablere den tillidsfulde relation.
Relationelle kompetencer
-
Det handler om at være aktivt lyttende, opmærksomme og interesserede i mø-
det med barnet eller den unge. Det understøtter barnets eller den unges positive
oplevelse af relationen, når I udviser oprigtig interesse for at høre om og forstå de
bekymringer og ønsker, som fylder hos barnet eller den unge selv
59
. Her ligger både
en opmærksomhed over for det, som barnet eller den unge eksplicit udtrykker og
italesætter, og også en opmærksomhed over for det eventuelt usagte
60
. For barnet
eller den unge vil muligheden for at få kontakt med jer direkte eller telefonisk, når
barnet eller den unge oplever, at det er relevant, også være af betydning for opbyg-
ningen af en god relation.
-
Ydmyghed og respekt over for både barnets eller den unges livssituation, privatliv
og barnets eller den unges egne synspunkter og ønsker er også væsentligt for etable-
ringen af en positiv og tillidsfuld relation. Dette indebærer også at kunne rumme
barnets eller den unges fortællinger uden eksempelvis at blive skræmt af det, som
barnet eller den unge fortæller
61
.
-
Barnet eller den unge bør blive mødt med en empatisk, indlevende og personlig til-
gang, hvor I sætter jer i barnets eller den unges sted
62
. Det kan her være fremmende
for den positive relation, hvis barnet eller den unge oplever, at I som rådgivere kan
relatere jer til barnets eller den unges situation
63
. Når I interesserer jer for og spørger
ind til barnets eller den unges livsverden (indefra-perspektivet) – altså barnets eller
den unges hverdagsliv, tanker og bekymringer – bør I give noget igen, som modsvarer
de personlige fortællinger, I gerne vil have fra barnet eller den unge
64
.
Kendskab og kontinuitet
-
Behovet for kontinuitet i relationen mellem barn eller ung og rådgiver hænger sam-
men med behovet for, at I som rådgivere forpligter jer over for barnet eller den unge
og etablerer forbindelse via kendskabet til barnet eller den unge – og barnets eller
den unges kendskab til jer. Forpligtelsen indebærer at stille sig til rådighed og de-
dikere tid til barnet eller den unge, at I er tilgængelige og pålidelige, og at I står klar
til at hjælpe, når behovet opstår. Arbejdet med at etablere forbindelse til barnet eller
den unge indebærer bl.a., at I anvender det kendskab til barnet eller den unge, som
løbende opbygges, aktivt ind i samtalen med barnet eller den unge, så I følger op på
tidligere samtaleemner, og samtalen personliggøres
65
.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0026.png
26
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Tilpasning af kommunikationsformer
til det enkelte barn eller den
enkelte unge
HVAD
Det anbefales, at I:
Tilpasser og arbejder med kommunikationsformen med udgangspunkt i det enkelte barns
eller den enkelte unges modenhed, ressourcer og eventuelle funktionsnedsættelser, så barnet
eller den unge bliver set, hørt og forstået.
HVORFOR
Faglig begrundelse
Det enkelte barn eller den enkelte unge har ret til frit at kunne give udtryk for egne synspunk-
ter, hvorfor der bør være opmærksomhed på, hvordan barnet eller den unge bedst kan støttes
i at forme og give udtryk for disse synspunkter
66
. En række forhold vedrørende kommunika-
tionen med og om barnet eller den unge kan bidrage til, at barnet eller den unge føler sig
støttet i inddragelsesprocessen og reelt føler sig set og hørt.
Nogle børn eller unge kan have en oplevelse af, at de ikke har noget at bidrage med – at deres
oplevelser og synspunkter ikke er vigtige. Nogle børn eller unge kan have måder at kommuni-
kere på, som er svære at forene med det at indgå i en sagsbehandlingskontekst, ligesom nogle
børn eller unge kan være begrænsede i deres kognitive funktionsniveau og kommunikative
færdigheder
67
. Når I som rådgivere kommunikerer med og om barnet eller den unge, skal I der-
for understøtte, at barnet eller den unge forstår den information, som barnet eller den unge
får, at barnet eller den unge bedst muligt kan give udtryk for egne meninger og synspunkter,
samt at barnet eller den unge kan se sig selv i de beskrivelser, I som rådgivere udarbejder.
I den mundtlige og skriftlige interaktion med barnet eller den unge er det vigtigt, at der kom-
munikeres i et sprog, der er forståeligt for barnet eller den unge
68
. Hvis barnet eller den unge
til møder og i samtaler bliver talt til i et sprog, som barnet eller den unge forstår, eksempelvis
ved at barnets eller den unges egne begreber benyttes, forstærker det følelsen af, at barnet
eller den unge bliver set
69
.
I nogle tilfælde kan barnets eller den unges funktionsnedsættelser vanskeliggøre det at gen-
nemføre samtaler. Der kan derfor være brug for, at I hjælper barnets eller den unges perspektiv
frem på andre måder, eksempelvis gennem spørgeskema, observation eller visuelle, compu-
terbaserede, billed- og tegnbaserede tilgange til kommunikation
70
. Ved at gøre brug af flere
forskellige kommunikationsformer skabes der et grundlag for, at det enkelte barn eller den
enkelte unge kan komme til orde på den måde, der passer barnet eller den unge bedst, og
at I kan få vigtig viden om barnet eller den unge, som kan have stor betydning for det videre
sagsforløb
71
.
Når der er tale om mindre børn og børn eller unge med kognitive og kommunikative funk-
tionsnedsættelser, eller hvis barnet eller den unge ikke ønsker at deltage, kan forældre eller
andre betydningsfulde voksne bidrage med et såkaldt tilstræbt indefra-perspektiv, ved at de
giver et bud på, hvad der kan være barnets eller den unges perspektiv i en konkret kontekst
72
.
I forhold til det skriftlige materiale, der indgår i sagen, ved vi fra undersøgelser, at det, der
skrives om børn og unge i sagsakterne, kan få stor betydning for børn og unge, hvis de før eller
siden læser det. For nogle kan det opleves voldsomt, hvis de ser sig beskrevet på en måde, de
ikke kan genkende, og med en fremstilling, som de oplever ubehagelig eller urimelig
73
.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0027.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
27
HVORDAN
Hvad betyder det for praksis?
Variation i kommunikationsformer
-
Det enkelte barns eller den enkelte unges kommunikative behov betyder, at I som
rådgivere bør have viden om og adgang til forskellige kommunikationsformer. Det
kan være særlig aktuelt, når det drejer sig om mindre børn og børn eller unge med
kognitive og kommunikative funktionsnedsættelser.
-
Behovet for variation i kommunikationsformer betyder, at I som rådgivere kan være
nødt til at vælge en kommunikationsform, som I ikke er vant til eller har erfaring med
at benytte, og der kan være behov for at søge inspiration fra andre områder. Der findes
eksempelvis en del viden om visuelle, computerbaserede, billed- og tegnbaserede
tilgange til kommunikation i relation til inddragelse af barnet eller den unge i hver-
dagen, i hjemmet og i skole/dagtilbud
74
.
Brug af digitale kommunikationsformer
-
Det at I som rådgivere har mulighed for at kommunikere via sikre digitale plat-
forme, kan være med til at styrke relationen mellem jer og barnet eller den
unge
75
. Digitale kommunikationsformer giver mulighed for, at I kan have en
løbende og mere uformel kontakt med barnet eller den unge samt kommuni-
kere om andre forhold end blot sagsforløbet. Denne form for kommunikation styrker
jeres kendskab til og forståelse for barnet eller den unge og bidrager til, at bar-
net eller den unge nemmere kan bringe emner på bordet, som barnet eller den
unge synes er vigtige, og at I hurtigere kan følge op på emner, som barnet eller
den unge rejser. Dette bør altid ske med udgangspunkt i gældende GDPR-regler.
Inddragelse af barnet i forhold til det skriftlige materiale
-
Det er vigtigt, at barnet eller den unge så vidt muligt forstår det skriftlige materiale, der
indgår i sagen. Her kan der være behov for at forklare, hvad der står i et børnevenligt
sprog, hvem der er afsender af materialet, og hvad det skal bruges til.
-
Inddragelse af barnet eller den unge i udarbejdelsen af det skriftlige materiale kan
være med til, at det skrevne bliver mere dækkende og samtidig genkendeligt for bar-
net eller den unge. Det kan bidrage til, at barnet eller den unge får sat nogle flere ord
på sine oplevelser, og det kan give barnet eller den unge mulighed for at få svar på
vigtige spørgsmål om sagen og forløbet, herunder hvad der er indholdet i og årsagen
til de beslutninger, der træffes. Inddragelsen af barnet eller den unge i det skriftlige
materiale kan bidrage til, at I som rådgivere får vigtig viden om barnet eller den unge,
som kan være af stor betydning for det aktuelle sagsforløb. Ved at inddrage barnet
eller den unge i udarbejdelsen af skriftlige dokumenter kan I styrke barnets eller den
unges rettigheder og respekten for barnet eller den unge og sikre, at barnet eller den
unge senere i livet kan genkende sig selv og sin historie i de mange sagsakter
76
.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0028.png
28
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Involvering af forældre og netværk i
afdækningen af barnets eller den
unges perspektiv
HVAD
Det anbefales, at I:
Involverer forældre og netværk i afdækningen af barnets eller den unges perspektiv, så
der opnås værdifuld viden om barnet eller den unge, der kan understøtte barnets eller
den unges oplevelse af inddragelse samt støtte og tryghed.
HVORFOR
Faglig begrundelse
Forældre og andre personer i barnets eller den unges netværk, der har et indgående
kendskab til barnet eller den unge, kan, ved at bringe deres viden om barnet eller den
unge i spil, understøtte, at barnets eller den unges perspektiv synliggøres og bliver
hørt. Forældre eller andre voksne i barnets eller den unges netværk kan bl.a. bidrage
til at skabe tryghed for barnet eller den unge, hjælpe barnet eller den unge med at
formidle sit perspektiv og dermed tage aktiv del i at understøtte barnet eller den unge
i at samarbejde med rådgiveren
77
.
Hvor nogle børn eller unge oplever det som fremmende for deres deltagelse, at
forældre eller en anden fra barnets eller den unges netværk understøtter barnet eller
den unge i at deltage, kan det for andre børn eller unge opleves som en barriere for
deltagelsen. Det er derfor væsentligt for barnets eller den unges inddragelse, at I som
rådgivere har fokus på at undersøge, om barnet eller den unge ønsker, at forældre eller
netværk skal involveres i barnets eller den unges inddragelse
78
.
I de særlige tilfælde, hvor barnet eller den unge ikke kan inddrages aktivt, eller hvor
barnets eller den unges inddragelse er begrænset, eksempelvis på grund af kognitive
og kommunikative udfordringer eller barnets eller den unges eget ønske om ikke at
deltage, kan forældre eller netværk forsøge at tale barnets eller den unges stemme og
fremsætte barnets eller den unges synspunkter.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0029.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
29
HVORDAN
Hvad betyder det for praksis?
- I bør som rådgivere i samarbejde med barnet eller den unge afdække, om barnet eller
den unge ønsker at deltage i samtaler og dialog alene, sammen med forældre eller
andre voksne fra barnets eller den unges netværk
79
.
-
Hvis barnet eller den unge ønsker deltagelse af forældre eller netværk i samtaler og
dialog med rådgiver, er det en god idé at spørge om, hvilke konkrete voksne barnet
eller den unge ønsker skal deltage, samt hvordan disse voksne bedst bidrager til at
understøtte barnet eller den unge i dialogen med rådgiveren.
-
Forældres eller netværkspersoners rolle er i denne sammenhæng at støtte barnet
eller den unge i at komme til orde og udtrykke egne synspunkter. Det er derfor
væsentligt, at I som rådgivere får afstemt og tydeliggjort den voksnes rolle for at
forebygge, at den voksne kommer til at fremkomme med sit eget perspektiv på bar-
net eller den unge og barnets eller den unges behov frem for barnets eller den unges
eget perspektiv.
-
I de tilfælde, hvor barnets eller den unges direkte deltagelse er vanskeliggjort, ek-
sempelvis på grund af alder eller kognitive og kommunikative udfordringer, er det
vigtigt, at forældrene eller andre netværkspersoner tager udgangspunkt i, hvordan
den voksne forestiller sig, at det ser ud, når situationen iagttages fra barnets eller den
unges position
80
.
-
Det er vigtigt at skabe en fælles forståelse for vigtigheden af, at barnet eller den unge
inddrages. I dialogen med forældrene kan I med fordel have opmærksomhed på, at
forældrene selv føler sig inddraget og hørt i myndighedsarbejdet, så det gensidige
samarbejde styrkes til gavn for både barnet eller den unge og forældre
81
.
-
Som rådgiver bør I have opmærksomhed på, om barnet eller den unge oplever det
som en støtte at have forældre eller netværkspersoner med, eller om barnet eller
den unge eksempelvis står i en loyalitetskonflikt i forhold til forældre eller netværk,
som betyder, at barnet eller den unge undlader at give udtryk for egne holdninger og
oplevelser
82
. Hvis I vurderer, at sidstnævnte er tilfældet, bør I understøtte, at dette
dilemma håndteres, eksempelvis ved at have dialogen med barnet eller den unge om,
hvordan barnet eller den unge helst ser, at dilemmaet håndteres.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0030.png
30
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
Inddragelse af barnets eller den unges
perspektiver i beslutninger og
iværksættelse af passende tiltag
HVAD
Det anbefales, at I:
Inddrager barnets eller den unges perspektiver i de beslutninger, der træffes og i den
løbende opfølgning, så det sikres, at barnet eller den unge får indflydelse, og indsatsen
understøtter en positiv udvikling for barnet eller den unge.
HVORFOR
Faglig begrundelse
Når barnet eller den unge inddrages og får indflydelse på de endelige beslutninger,
øges sandsynligheden for, at indsatsen giver mening for barnet eller den unge, at bar-
net eller den unge er motiveret, og dermed at indsatsen får betydning for barnets eller
den unges positive udvikling
83
.
Ifølge Lundy er det centralt for reel inddragelse, at barnet eller den unge ikke blot
høres, men at I som rådgivere og andre beslutningstagere er opmærksomme på den
forpligtelse, I har til at vægte barnets eller den unges synspunkter, så barnet eller den
unge så vidt muligt opnår indflydelse på de beslutninger, der træffes
84
. Det indebærer
åbenhed om, hvad barnet eller den unge kan have indflydelse på, hvad der reelt kan
lade sig gøre, og endelig, at I drøfter med barnet eller den unge, hvad der i sidste ende
er den bedste, mest trygge og realistiske beslutning at træffe
85
.
I de tilfælde, hvor beslutningen adskiller sig fra barnets eller den unges ønsker, er det
særlig vigtigt, at I er transparente over for barnet eller den unge og kan fortælle, hvor-
for beslutningen er truffet og endt anderledes, end barnet eller den unge ønskede.
Samtidig er det vigtigt, at I er tydelige om, hvordan barnets eller den unges synspunk-
ter indgik i jeres vurdering
86
. Dette synliggør, at barnet eller den unge er blevet hørt, og
at synspunkterne er vægtet, hvilket kan styrke barnets eller den unges oplevelse af et
godt sagsforløb, selvom resultatet måske blev et andet end håbet
87
.
Når der er iværksat en indsats, er det vigtigt, at barnet eller den unge inddrages aktivt
i opfølgningen. På den måde kan barnet eller den unge fremkomme med sine egne
ønsker, og barnet eller den unge oplever at blive inddraget, hørt og taget alvorligt i sin
egen sag
88
. Det er medvirkende til, at indsatsen bliver en positiv oplevelse for barnet
eller den unge og dermed reelt får bedre effekt på barnets eller den unges udvikling
og trivsel
89
. Barnets eller den unges perspektiv er desuden vigtig i jeres vurdering af,
om den iværksatte indsats er den rette indsats for barnet eller den unge, om der skal
ændres i indsatsen, eller om indsatsen skal ophøre.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0031.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
31
HVORDAN
Hvad betyder det for praksis?
Barnets stemme i beslutningsprocessen
-
Det er afgørende, at I som rådgivere og andre beslutningstagere er villige til at handle på
det, som barnet eller den unge fortæller, så barnet eller den unge så vidt muligt får reel
indflydelse på de beslutninger, der træffes. Det indebærer, at I er reelt optaget af at lytte,
også selvom løsningen på de udfordringer og ønsker, som barnet eller den unge giver
udtryk for, ikke er kendte. Det handler om at være åbne over for de mulige løsninger, som
barnet eller den unge peger på, samt andre alternative løsninger
90
. Der kan være behov
for at anvende greb, som fremmer barnets eller den unges stemme i beslutningsproces-
sen. Det kan eksempelvis gøres, ved at barnets eller den unges perspektiv behandles som
et særskilt punkt på beslutningsmøder, eller at beslutninger, som barnet eller den unge
finder vigtigst, behandles først
91
.
Brug af barnets eller den unges plan
-
Med barnets lov skal der tages konkret stilling til, om der er behov for at udarbejde en
plan, når der træffes afgørelse om en støttende indsats
92
. Beslutningen om udarbejdelse
af en plan beror på en socialfaglig vurdering, som bl.a. tager udgangspunkt i en løbende
dialog med barnet eller den unge og forældrene. Der skal altid udarbejdes en barnets plan
eller en ungeplan, når der træffes afgørelse om anbringelse uden for hjemmet
93
.
- Når der arbejdes med barnets plan, skal denne så vidt muligt udarbejdes og revideres i
samarbejde med barnet eller den unge og forældrene
94
. Barnets plan (eller ungeplanen) er
et godt redskab til at beskrive indsatsen sammen med barnet eller den unge og benytte i
opfølgningen af indsatsen. Det er intentionen i barnets lov, at barnet eller den unge ind-
drages i formuleringen af og opfølgningen på de opstillede mål i planen. Barnets plan kan
benyttes løbende til at vurdere relevansen af målsætninger og indsatser samt som hjælp
til at følge op på, om fastsatte mål opnås.
-
I de tilfælde, hvor der ikke er udarbejdet en barnets plan (eller ungeplan), må opfølgningen
i stedet tage afsæt i en dialog med barnet eller den unge om indsatsens overordnede
formål. Formålet skal fremgå af afgørelsen om en støttende indsats sammen med indsat-
sens forventede varighed
95
. Det fordrer, at I som rådgivere beskriver formålet med ind-
satsen præcist nok, til at det er muligt sammen med barnet eller den unge at vurdere, om
der er sket de ønskede forandringer, og om indsatsen på den baggrund fortsat er relevant.
Feedback på inddragelsen fra barnet eller den unge
-
Som led i at sikre reel børneinddragelse kan det være givtigt, at der regelmæssigt skabes
rum for, at barnet eller den unge kan komme til orde med sin oplevelse af samarbej-
det og inddragelsen. Barnets eller den unges feedback kan systematiseres ved hjælp af
eksempelvis opfølgningsskemaer eller formaliserede metoder som Feedback Informed
Treatment (FIT), som kan understøtte inddragelsen af barnets eller den unges feedback.
Systematiseringen af barnets eller den unges feedback kan hjælpe jer i arbejdet med
inddragelse som en kontinuerlig proces, der kræver vedvarende forpligtelse
96
.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0032.png
32
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0033.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
33
4. Hvordan er
anbefalingerne
blevet til?
Anbefalingerne er udarbejdet af en arbejdsgruppe med
repræsentanter fra det samlede partnerskab. Anbefalin-
gerne tager dels afsæt i de lovgivningsmæssige rammer
for inddragelse af børn og unge i sagsbehandlingen, dels i
litteratur fra forskning og praksis med fokus på børneind-
dragelse i egen sag. Det er Social- og Boligstyrelsen, der
har afdækket litteraturen på området. Herudover har vi i
partnerskabet ønsket at anvende Laura Lundys model for
børneinddragelse til forståelsen af børneinddragelse og de
særlige fokusområder, som reel børneinddragelse kalder på.
Der er for hver af de syv anbefalinger udarbejdet prak-
siseksempler, som tilbyder inspiration til, hvordan I som
rådgivere og ledelse konkret kan arbejde med og omsætte
anbefalingen i jeres praksis. Praksiseksemplerne findes i
et selvstændigt katalog til anbefalingerne. Eksemplerne er
hentet fra landets kommuner og er udarbejdet på baggrund
af interviews med ledere og medarbejdere samt udvalgte
børn og unge i de pågældende kommuner. Partnerskabet
vil gerne takke alle, som har medvirket i tilblivelsen af prak-
siseksemplerne.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0034.png
34
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
5. Litteraturliste
Ankestyrelsen (2021a):
Inddragelse af børn og unge ved valg
af indsats og opfølgning.
Ankestyrelsen (2021b):
Børn og unges oplevelse af møder i
børn og unge-udvalg og klageinstanser.
Antczak, H., & Steensbæk, S. (2020):
Samtaler med unge,
at balancere mellem relation og myndighed.
København:
Akademisk Forlag.
Antonovsky, A. (2000):
Helbredets mysterium: At tåle stress
og forblive rask.
København: Hans Reitzels Forlag.
Barnets lov (2023): Lokaliseret juni 2023 på https:/
/www.
ft.dk/ripdf/samling/20222/lovforslag/l93/20222_l93_
som_vedtaget.pdf.
Bengtsson, T.T., & Olsen, R.F. (2021):
Kortlægning af viden
om kvalitet i sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet: Et
litteraturstudie af danske publikationer.
København: VIVE.
Bengtsson, T.T., & Henze-Pedersen, S. (2022):
Vidensafdækning om børn og unges inddragelse i
sagsbehandlingen.
København: VIVE.
Berg & Christoffersen:
Projekt: Styrket inddragelse af
børn med psykiske funktionsnedsættelser (2019-2023).
Lokaliseret september 2023 på https:/
/www.ucviden.dk/
da/activities/temadage-inddragelse-af-b%C3%B8rn-og-
unge-med-handicap-i-egen-sag (artikel publiceres i 2024).
Bergman, A., & Sandahl, C. (2020):
Umgänge ur barnens
perspektiv: Erfarenheter av kontakt med anhöriga för barn
som bor i familjehem.
FoU Södertörn.
Børnecentret og VIA UC (2020):
Børn som Aktører –
håndbog.
Lokaliseret juni 2023 på https:/
/cfdp.dk/wp-
content/uploads/2020/10/Den-endelige-bog_faerdig1.
pdf.
Børnerådet (2016):
Håndbog i børneinddragelse.
Børns Vilkår (2017):
Ret til inddragelse. En kvalitativ
undersøgelse af børns oplevelse af inddragelse i deres
sagsforløb.
Fixsen, D. L.; Naoom, S.F.; Blase, K.A.; Friedman, R.M.;
Wallace, F.; Burns, B.; Shern, D. (2005):
Implementation
research: A synthesis of the literature.
University of South
Florida. The National Implementation Research Network.
Government of Ireland (2021):
Participation Framework
National Framework for Children and Young People’s
Participation in Decision-making.
Højbjerg, L. (2022):
Socialt arbejde med børn, unge og
familier.
København: Hans Reitzels Forlag.
Iversen, K.; Grønfeldt, S.T; Strandby, M.W. (2022):
Efterværn – afdækning af viden og erfaringer fra eksisterende
indsatser.
Jensen, B.S. (2014):
Inddragelse af udsatte børn og unge
i socialt arbejde – reel inddragelse eller symbolsk retorik?
PHD Publikation, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet,
Aalborg universitet.
Kornerup, I. & Petersen, M. (2021):
Børn som deltagere
i professionel praksis: åbninger, muligheder og rettigheder.
København: Hans Reitzels Forlag.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0035.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
35
Kvello, Ø. (2021):
Samtaler med barn og ungdom.
Medvirkning, kommunikasjon og metoder.
Bergen:
Fakboklaget.
Larsen, M. (2022):
Blikke fra dem du skriver om – børn og
unges aktindsigt.
København: Akademisk Forlag.
Lundy, L. (2007):
“Voice” is not enough: Conceptualising
Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of
the Child.
British Educational Research Journal, Vol. 33(6),
side: 927–942.
Nørrelykke, H. & Hansen, B. (2018):
Professionelle
samtaler og empatiske relationer.
København: Hans Reitzels
Forlag.
Paulsen, V. (2016):
Ungdommers erfaringer med
medvirkning i barnevernet.
Fontene Forskning, Vol. 9, side:
4-15.
Rask, L. (2011)
Børnesamtalen.
Frederiksberg:
Professionshøjskolen Metropolfile.
Rasmussen, P.S.; Villumsen; A.M.; Rossen, C.V. (2023):
Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i
myndighedssagsbehandling.
København: VIVE.
Shier, H. (2001):
Pathways to Participation: Openings,
opportunities and Obligations. A New Model for Enhancing
Children’s Participation in Decision-making, in line with
Article 12.1 of the United Nations Convention on the Rights
to the Child. Children & Society,
Vol. 15. Side 107-117.
Social- og Ældreministeriet (2021):
Aftaletekst Børnene
Først.
Lokaliseret marts 2023 på https:/
/sm.dk/
Media/637583203842999255/Aftaletekst_Boernene_
Foerst_maj2021.pdf.
Socialstyrelsen (2022):
Inddragelse af børn og unge med
autisme i egen sag – Et inspirationsmateriale.
Steensbæk, S.; Antczak, H.B.; Ebsen, F.C.; Mackrill,
T. (2019):
Vidensnotat om myndighedssamtaler mellem
unge og socialarbejdere.
København: Københavns
Professionshøjskole.
Sæbjørnsen, S.E.N. & Willumsen, E. (2017):
Service user
participation in interprofessional teams in child welfare in
Norway: Vulnerable adolescents’ perceptions.
Child and
Family Social Work, 22, side: 43-53.
Tusla Child and Family Agency (2016):
Child and Youth
Participation Toolkit.
ViBIS (2021):
Hvad er brugerinddragelse i sundhedsvæsnet.
Definitioner og Kriterier.
Videnscenter for
Brugerinddragelse i Sundhedsvæsnet.
Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv.
(2023):
Laura Lundys model for inddragelse af børn og unge
målrettet myndighedsområdet.
Social- og Boligstyrelsen
i regi af Videnscenter om børneinddragelse og udsatte
børns liv (under udgivelse).
Warming, H. (2011):
Børneperspektiver – børn som
ligeværdige medspillere i socialt og pædagogisk arbejde.
København: Akademisk Forlag.
Warming, H. (2019):
Børneperspektiv – en populær
flydende betegner.
Nordisk tidsskrift for Pedagogikk &
Kritikk, 5, side: 62-76.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0036.png
36
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
6. Noter
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Iversen, Grønfeldt & Strandby, 2022
Warming, 2011; Børnerådet, 2016; Bengtsson & Olesen, 2021
Børnerådet, 2016; Warming, 2011
Politisk aftale om Børnene Først, Social- og Ældreministeriet, 2021
Ankestyrelsen, 2021a
Laura Lundys model beskrives på side 13
FN’s Børnekonvention, artikel 12, og FN’s Handicapkonvention, artikel 7 (3)
Berg & Christoffersen, 2023
Ankestyrelsen, 2021a
Warming, 2019
Barnets lov, Kapitel 2, § 5, stk. 3
Barnets lov, Kapitel 2, jf. § 5, stk. 4
Warming, 2019
Warming, 2019
Socialstyrelsen, 2022
Lundy, 2007
Lundy, 2007
I denne fremstilling af Lundys model er der taget udgangspunkt i Lundys egen beskrivelse af modellen samt modellens
anvendelse i Irland. Der er ud fra dette grundlag arbejdet med at omsætte modellens fire elementer i forhold til børneind-
dragelse i sagsbehandlingen. I denne omsætning er der supplerende lagt vægt på relationen mellem rådgiver og barn/
ung, inddragelse af forældre og netværk samt magtforholdet mellem rådgiver og barn/ung. Hvis du ønsker at vide mere
om Laura Lundys model for børneinddragelse, kan du se Irlands brug af modellen her: https:/
/hubnanog.ie/participa-
tion-framework/ https:/
/www.tusla.ie/uploads/content/Tusla_-_Toolkit_(web_version).pdf
Lundy, 2007; TUSLA, 2016
Lundy, 2007; TUSLA, 2016
Lundy, 2007; TUSLA, 2016
Lundy, 2007
Hanne Warming. Oplæg på Konference om børneinddragelse og udsatte børns liv i 2022
Kornerup og Petersen, 2021; ViBIS, 2021
Børnerådet, 2016
Børnerådet, 2016
Sheir, 2001
Barnets lov, Kapitel 1, § 15
Børnerådet, 2016
Bengtsson & Olsen, 2021
Fixen et al., 2005
Kornerup og Petersen, 2021; ViBIS, 2021; Sheir, 2001
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0037.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
37
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
ViBIS, 2021; Tusla, 2016
Lundy, 2007; ViBIS, 2021
Rasmussen, Villumsen & Rossen, 2023
Lundy, 2007
Tusla, 2016
Ankestyrelsen, 2021a; Bengtsson & Olsen, 2021; ViBIS, 2021
Ankestyrelsen, 2021a; Bengtsson & Olsen, 2021; ViBIS, 2021
Bergman & Sandahl, 2020; Kvello, 2021; Højbjerg, 2022; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Antczak & Steensbæk, 2020; Socialstyrelsen, 2022
Jensen, 2014; Sæbjørnsen & Willumsen, 2017; Antczak & Steensbæk, 2020; Bergman & Sandahl, 2020;
Ankestyrelsen, 2021a; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Folketinget, 2023
Antczak & Steensbæk, 2020
Steensbæk et al., 2019; Tusla, 2016
Lundy, 2007
Ankestyrelsen, 2021a; Ankestyrelsen, 2021b
Ankestyrelsen, 2021a; Ankestyrelsen, 2021b
Antczak & Steensbæk, 2020
Paulsen, 2016; Steensbæk et al., 2019
Jensen, 2014; Tusla, 2016; Børnerådet, 2016; Antczak & Steensbæk, 2020; Ankestyrelsen, 2021b; Højbjerg, 2022;
Socialstyrelsen, 2022
Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Steensbæk et al., 2019; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Lundy, 2007
Steensbæk et al., 2019; Antczak & Steensbæk, 2020; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Steensbæk et al., 2019; Antczak & Steensbæk, 2020; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Steensbæk et al., 2019; Ankestyrelsen, 2021a; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Steensbæk et al., 2019; Bengtsson & Olsen, 2021; Ankestyrelsen, 2021a; Ankestyrelsen, 2021b; Bengtsson &
Henze-Pedersen, 2022
Warming, 2019
Steensbæk et al., 2019; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Ankestyrelsen, 2021a; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Ankestyrelsen, 2021a; Rask, 2011; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Børnecentret og VIA UC, 2020
Steensbæk et al., 2019
Lundy, 2007
Tusla, 2016
Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Kvello, 2021; Ankestyrelsen, 2021b
Socialstyrelsen, 2022; Rasmussen; Villumsen; Rossen, 2023
Tusla, 2016
Warming, 2011
Larsen, 2022
Børnerådet, 2016; Rasmussen; Villumsen; Rossen, 2023
Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0038.png
38
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
Nørlykke & Hansen, 2018; Larsen, 2022
Ankestyrelsen, 2021a; Ankestyrelsen, 2021b; Socialstyrelsen, 2022; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Jensen, 2014; Bengtsson & Henze-Pedersen, 2022
Warming, 2011; Socialstyrelsen, 2022
Socialstyrelsen, 2022
Jensen, 2014
Warming, 2011; Børnerådet, 2016; Bengtsson & Olesen, 2021; Antonowsky, 2000; Jensen, 2014
Lundy, 2007
Government of Ireland, 2021; Tusla, 2016
Jensen, 2014; Rask, 2011; Børns Vilkår, 2017; Antczak & Steensbæk, 2020; Ankestyrelsen, 2021a
Rask, 2011; Børns Vilkår, 2017
Ankestyrelsen, 2021a
Ankestyrelsen, 2021a
Government of Ireland, 2021
Antczak & Steensbæk, 2020
Barnets lov, § 91
Barnets lov, § 91, stk. 2
Barnets lov, § 92 og § 95, stk. 6
Barnets lov, § 32, stk. 3
Bengtsson & Olsen, 2021
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0039.png
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
39
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om, hvordan det nedsatte partnerskab for implementering af Børnene Først forholder sig til aktuelle udfordringer
2859442_0040.png
40
Anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen
PARTNERSKAB OM
BØRNENE FØRST