Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2859023_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2711
Doknr.
848342
Dato
30-04-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 3. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 389
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 389:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Opkald om ”udvidet indsats” kom ud af
det
blå: ”Jeg knækkede fuldstændig sammen”” bragt på dr.dk den 2. april 2024,
samt redegøre for om en kommune i årevis kan undlade at iværksætte en
bevilliget udvidet indsats herunder forholde sig til, om kommunen ikke har
forsyningspligt?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at det er kommunalbestyrelsen, der har
ansvaret for de sager, der behandles i kommunen. Kommunalbestyrelsen er
derfor også ansvarlig for, at kommunens forvaltning fungerer tilfredsstillende.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at det fremgår af § 10 i barnets lov, at det
er kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om tilbud efter loven. Det
fremgår endvidere at § 10, stk. 3, at en afgørelse efter stk. 1 skal iværksættes,
straks efter at afgørelsen er truffet af kommunalbestyrelsen, medmindre
særlige forhold gør det umuligt at iværksætte afgørelsen straks, eller at
afgørelsen indeholder flere forskellige tiltag, som ikke skal iværksættes
samtidig.
Udgangspunktet i lovgivningen er således, at en afgørelse
om f.eks.
familiebehandling, støtte i hjemmet eller en anbringelse
skal iværksættes
straks efter, at den er truffet af kommunalbestyrelsen.
Der er ikke i lovgivningen fastsat faste frister for, hvornår en afgørelse senest
skal iværksættes. Det vil således i hver enkelt sag skulle bero på en konkret og
individuel vurdering. Det fremgår i den forbindelse af lovbemærkningerne til
barnets lov, at en afgørelse skal iværksættes straks efter, at den er truffet,
medmindre særlige forhold gør sig gældende i den konkrete situation, som
umuliggør iværksættelse af tilbuddet straks. Særlige forhold kan f.eks. omfatte,
at der i en kortere periode afventes plads på et særligt tilbud, eller at barnet
eller den unge vil skulle have mulighed for at blive forberedt på eksempelvis en
flytning til et nyt anbringelsessted, så barnet eller den unge f.eks. får tid til at
tage afsked eller til at besøge det nye anbringelsessted.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det fremgår af lovbemærkningerne, at
hvis et tilbud ikke kan iværksættes straks, skal kommunen dog forsøge at finde
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Opkald om udvidet indsats kom ud af det blå: Jeg knækkede fuldstændig sammen
2859023_0002.png
et alternativt (midlertidigt) tilbud. Dette hænger sammen med kommunernes
forsyningsforpligtelse efter § 12 i barnets lov, hvorefter kommunalbestyrelsen
skal sørge for, at der er de nødvendige tilbud efter loven. Det indebærer bl.a.,
at kommunerne i tilfælde, hvor der eksempelvis er lang ventetid på et konkret
tilbud, skal være opmærksom på, om der bør iværksættes et midlertidigt eller
alternativt tilbud for barnet eller den unge eller den samlede familie. Det vil bero
på en konkret vurdering i den enkelte sag.
Når en kommune iværksætter støtte efter barnets lov, skal støtten være
baseret på barnets eller den unges behov. Hvis behovet ændrer sig, skal
kommunen tage stilling til, om der er behov for at justere i den iværksatte
hjælp, så barnet eller den unge og/eller familien får den rette indsats.
Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om der er behov for at foretage en
yderligere afdækning eller undersøgelse af barnets eller den unges behov.
Afslutningsvist kan jeg konstatere, at den i spørgsmålet omtalte artikel
beskriver en konkret sag i Nordfyns Kommune. Jeg kan i den forbindelse
henvise til min tidligere besvarelse af SOU alm. del spm. 227, der er vedlagt
som bilag 1. Af svaret fremgår, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet den 1.
marts 2024 på baggrund af en anmodning fra ministeriet har modtaget en
redegørelse fra Nordfyns Kommune om sagsbehandlingen på det
specialiserede børne- og ungeområde i kommunen. Det fremgår endvidere af
svaret, at ministeriet har videresendt kommunens redegørelse til Ankestyrelsen
med henblik på, at den kan indgå i tilsynets vurdering af, om de finder
anledning til at rejse en tilsynssag. Redegørelsen er i forbindelse med svaret
på SOU alm. del spm. 227 desuden oversendt til Socialudvalget til udvalgets
fortrolige orientering.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1. SOU alm. del
svar på spm. 227
2