Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2649
Doknr.
848179
Dato
29-04-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 2. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 383
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 383:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Familier risikerer at
blive ladt i stikken,
mens halvdelen
af landets kommuner kæmper med at overholde tidsfrister” på
dr.dk den 2. april 2024, og redegøre for, hvordan hun vil komme de urimeligt
lange ventetider til livs, samt forholde sig til, om det kan være dyrere for
kommunerne, at borgerne ikke hjælpes tidligt nok med rette indsats?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at det er kommunalbestyrelsen, der har
ansvaret for de sager, der behandles i kommunen. Kommunalbestyrelsen er
derfor også ansvarlig for, at kommunens forvaltning fungerer tilfredsstillende.
Jeg har som minister en klar forventning om, at kommunerne selvfølgelig
overholder lovgivningen. Som borger i enhver kommune skal man kunne stole
på, at kommunen foretager en korrekt sagsbehandling i sager på børne- og
ungeområdet. Det er helt afgørende for både børn, unge og forældres
retssikkerhed og trivsel.
I den omtalte artikel beskrives, hvordan nogle kommuner har udfordringer med
at overholde lovfastsatte tidsfrister, bl.a. i forhold til udarbejdelse af en
børnefaglig undersøgelse.
Når vi i lovgivningen har fastsat en frist på fire måneder for udarbejdelse af en
børnefaglig undersøgelse, er det fordi, vi gerne vil sikre, at børn og unge og
deres familier, som har behov for støtte, får den hjælp de har brug for.
Kommunerne skal selvfølgelig oplyse sagen tilstrækkeligt, men det mest
centrale må være, at de berørte børn og familier får den hjælp, de har brug for.
Derfor har vi med barnets lov fastholdt fristen på maksimalt fire måneder for
udarbejdelse af en børnefaglig undersøgelse. Samtidig har vi justeret på
reglerne for udredning, så kommunerne med barnets lov har større mulighed
for at tilrettelægge sagsbehandlingen mere fleksibelt. Det indebærer bl.a., at
kommunerne ikke skal udarbejde en børnefaglig undersøgelse i de mindre
komplekse sager, hvor det er tilstrækkeligt med en mere afgrænset afdækning.
Derudover er reglerne for opfølgning og udarbejdelse af planer for støtten
blevet mere fleksible, så det i højere grad er baseret på en socialfaglig
1