Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2615
Doknr.
850635
Dato
23-04-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 26. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
368 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 368:
”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange der i perioden 2005-2024
årligt
har gjort brug af DIA´s og tidligere formidleres Post Adoption Services samt
Ankestyrelsens PAS-rådgivning?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet følgende bidrag fra Ankestyrelsen:
”De
formidlende organisationers PAS-tilbud
Ankestyrelsen skal indledningsvis henvise til primært besvarelsen af spørgsmål
373 for en beskrivelse af de formidlende organisationers og Ankestyrelsens
PAS
–
rådgivning.
Der forefindes ikke en statistisk opgørelse over, hvor mange der gennem årene
har gjort brug af de tidligere formidlende organisationers eller DIA’s PAS-tilbud.
Ankestyrelsen kan dog oplyse, at DIA medio 2022 blev bedt om løbende at
oplyse, hvor mange PAS-henvendelser DIA har modtaget.
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på antallet af henvendelser. Antallet
af personer, der har henvendt sig, kan derfor samlet set være mindre, end
antallet af henvendelser, såfremt den samme person har henvendt sig flere
gange, hvilket ifølge Ankestyrelsens oplysninger ikke er ualmindeligt.
Tabel 1:
Antal henvendelser om PAS i DIA 2022-2024
2022 (Q3 og Q4)
2023 (hele året)
2024 (1. kvartal)
131
henvendelser
365
henvendelser
434
henvendelser
Ankestyrelsens PAS-rådgivning
Ankestyrelsens PAS-rådgivning startede i 2007 som et pilotprojekt under den
tidligere myndighed Familiestyrelsen (nu Ankestyrelsen). Pilotprojektet
omfattede rådgivning til adoptivfamilien inden for de første tre år efter barnets
ankomst i familien. Derefter blev der gennemført endnu et pilotprojekt i 2012-
1