Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2920091_0001.png
441
“-I
V..—
P.nI. ,j.nr.5.JD.88.b.
[FORTROLUT
NOTITS
I
Samtaler i København med
den
sydkareanske præsidents sær
lige rådgiver i internatio
nale spørgsmål, september 1976.
, blev under sit
Fræsidentrådgiveren, br. Kyong Won Kim
mber 1976 som
ophold i København i dagene ll.—15.septe forud for FN’s
de
led i en rundrejse til de nordiske lan redegøre for og
mål at
31. generalforsamling med det for
ter på Korea—
søge støtte til de sydkoreanske synspunk
teriet den 13. sep
spørgsmålet modtaget i udenrigsminis
ligesom
lan (A),
tember til en drøftelse på embedsmandsp til en kortere
en
han blev modtaget af udenrigsminister
enrigsministeriet
samtale (B). Den 14. september var ud
bilaterale spørgsmål
vært ved en frokost (0), hvor visse
blev berørt.
Chung Hyun Byun,
Rr. Kyong Won Kim var ledsaget af hr.
igsministerium,
east, kontorchef i det sydkoreanske udenr
ambassadør og ambas—
ligesom den herværende sydkoreanske
saderåd deltog i samtalerne.
embedsmandspian
Fra dansk side lededes drøftelàerne på
til stede ekspedi
af ambassadør P. Drvig. Endvidere var sattach N.—J.Schel—
del
tionssekretær A. Brandstrup og han
K..O.Kapel og refe—
de, begge fra H.III., samt fuldmægtig
renten.
(
af Korea—spørgsmålet
Kim betegnede sidste års behandling
ne havde debatten væ
i FN som en stor skuffelse. Ikke ale resulteret i en kon
ret ganske uproduktiv, men den havde
øge spændingen om
frontation og dermed bidraget til at e havde man derfor
kring spørgsmålet. Fra sydkoreansk sid
at undgå, at spørgs
og havde arbejdet for
helst set
en i år. Norclkorea
målet kom op under generalforsamling
som man ville vide, anmeldt et dags—
havde imidlertid,
dermed tvunget Syd—
ordensforslag om Korea—spørgsmålet og
til at fremlægge sit
gennem lo—landegruppen
korea
eget forslag.
slag som stort set
Han betegnede det “sydkoreanske” for
eholdent og fordra—
identisk med sidste års: det var måd cifikke fremgangs
spe
geligt af indhold og anviste ikke
men betonede som det
måder til en løsning af konflikten,
mellem parterne. Re—
centrale opfordringen til en dialog
holdning og i reali—
solutionsforslaget var upartisk i sin
Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del - supplerende svar på spørgsmål 366
Offentligt
SOU, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 366: Spm. om hvilke notater, korrespondancer og instrukser, som ligger mellem Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og den sydkoreanske regering
2920091_0002.png
teten parallelt til konsensusvedtagelsen i 1973.
Eet “nordkoreanske’t forslag fandt Kim helt uansvarligt.
En opløsning af FN—kommandoen, hvorved vå1oenstilstands—
aftalen ville bortfalde, uden at der var tilvejebragt
arrangementer af mere permanent karakter, ville være
uhyre farligt. Hele det etablerede, maskineri i henhold
til våbenstilstandsaftalen var nødvendig for at sikre
freden i området,
hvilket grænseincidentet den l.
august med al tydelighed havde vist. At ordene “real
parties” til forhandling om en endelig fredsaftale ikke
fandtes i dette års “nordkoreanske” resolutionsforslag,
skulle ikke forlede nogen til at tro, at der hermed var
givet udtryk for Nordjcoreas vilje til at forhandle med
Sydkorea. Det var klart fremgået af udtalelser fra nord—
koreansk hold i den senere tid, at Nordkorea fortsat
alene agtede at forhandle en fredsaftale med USA.
Sydkorea var taknemmelig for Danmarks interesse gennem
årene for det koreanske spørgsmål og for den forståelse
for den sydkoreanske position, man havde lagt for dagen.
Man ville dog gerne opfordre til, at Danmark alvorligt
overvejede at tage en mere fast holdning
i
spørgsmalet
ved at tegne sig som medforslagsstiller til det “syd—
koreanske” forslag. Man var på sydkoreansk hold velbe—
kena.t med de overvejelser, der lå bag den danske hol1nrg,
men fandt ikke desto mindre, at upartiske lande, hvortil
Danmark måtte henregnes, måtte finde det muligt mere ak
tivt at støtte det “sydJcoreanske” resolutionsforslag
gen’em medforslagsstillerskab
i
betragtning af dette for—
slags helt upartiske indnold.
Dyvig redegjorde for de elementer, på hvilke den danske
holdning
i
Korea—sager baserede sig, og for de overvej
elser, der lå bag den danske beslutning om ikke at ville
stå som w.edforslagsstiller til det sydkoreanske forslag,
af hvilke som de væsentligste måtte fremhæves ønsket om
længst muligt at kunne virke for en konsensus i sagen
sammenholdt med det forhold, at Danmark i modsætning til
de fleste øvrige vesteuropæiske lande havde anerkendt
Nordkorea.
Såfremt man fra dansk side rigtigt havde be
dømt situationen, som den forelå i øjeblikket, som paral
lel til situationen forud for sidste års generalforsamling,
en bedømmelse, som man forstod deltes af Sydkorea
var
det ikke realistisk at regne med dansk medforslagsstiller—
skab. Hvis det under behandlingen i FN skulle vise sig,
at der ikke var mulighed for opnåelse af en konsensusved—
tagelse, og der skulle stemmes om de to foreliggende reso—
lutionsforslag, ville der dog på den anden side næppe være
tvivl om, at Danmark som sidste år ville stemme for det
sydkoreanske forslag.
—,
Dyvigs
spørgsmål om det for Sydkorea var
kommet
som en
overraskelse,
at Nordkorea
var kommet først med sit for
slag til aagsordenspunxc og resolution, svarede
tim,
at
man ikke var blevet overrasket, men skuffet over det
nord—
/
SOU, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 366: Spm. om hvilke notater, korrespondancer og instrukser, som ligger mellem Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og den sydkoreanske regering
2920091_0003.png
(
v
——
r
‘PT
koreanske initiativ.
Fra sydkoreansk side havde man som
nævnt håbet at kunne undgå en behandling i
FN
i år af
Korea—spørgsmålet, og man havde derfor været meget påpas
selig med ikke at foretage sig noget i sagen, der kunne
give Nordkorea anledning til et ud4spil. For at tilveje—
bringe balance havde man derfor ikke haft anden udvej end
selv at fremlægge et resolutionsforslag.
Det var Sydkoreas opfattelse, at de uforpligtede landes
statschefmøde i Colombo ikke havde været en ubetinget
succes for Nordkorea. Flere af de deltagende lande havde
således udtrykt stor utilfredshed med Nordkoreas holdning,
og det var en tilsnigelse at fremstille det således, at
der under mødet var opnået en konsensus om Korea—spørgs-
målet. Noget andet var, at Noråkorea selv fremstillede stats—
chefmødet som en sejr for sine synspunkter og derfor ikke
var indstillet på en kompromislinie, hvorfor udsigterne
for en dialog om sagen var meget ringe. Nordkoreanerne
måtte derfor tvinges til at indse, at en konfrontation
ikke var i deres interesse. Specielt for lande, der hav
de anerkendt Nord..korea, måtte det være en opgave at få
overbevist den nordkoreanske regering om, at der intet
alternativ var til forhandling.
Få Dyvigs spørgsmål om, hvorledes man på sydkoreanak side
vurderede udfaldet af en eventuel afstemning
i
FN, speci
elt hvorledes den tredje verdens lande måtte forventes at
stille sig, svarede Kim, at man ikke havde synderlig præ
cise forestillinger herom, men at man regnede med, at af—
stemningsmønstret formentlig ville blive nogenlunde det
samme som sidste år. Man havde dog indtryk af, at mange
udviklingslande var ved at få øjnene op for, at Sydkorea
havde mere at tilbyde end Nordkorea.
Dette gjorde sig
særligt gældende i henseende til økonomisk samarbejde og
bistand, og man kunne konstatere en begyndende udvikling
i Sydkoreas relationer med den tredje verden.
f
Om situationen i Nordkorea udtalte Kim på Dyvigs fore
spørgsel, at de seneste ekstraordinære foranstaltninger,
der var truffet i Nordkorea, havde baggrund i den på
gående magtkamp inden for lederskabet, d.v.s. Kim 11 Sung
og hans familie. For at bortlede befolkningens opmærk
somhed fra magtkampen spillede man bevidst på krigstema—
et fra lederskabets side. Det var et meget farligt spil,
og i Sydkorea ville man ikke udelakke, at Nordkorea om
gikkes med planer om et angreb mod syd.
Både Kina og
USSR ønskede at undgå krig i Korea, men man tvivlede på,
at disse to lande ville være i stand til at hindre en
krig,hvis Nordkorea ønskede den, og at de næppe heller i
givet fald ville kunne holde sig uden for en eventuel
konflikt. Eet bedste værn herimod var den amerikanske
militære tilstedeværelse i Sydkorea, som var symbol på
USIs faste vilje til at støtte Sydkorea.
/
SOU, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 366: Spm. om hvilke notater, korrespondancer og instrukser, som ligger mellem Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og den sydkoreanske regering
2920091_0004.png
—4--
Dvig
foreslog at fortsætte
drøftelse
dagen efter, hvor man fra dansk sid rne ved frokosten
e endvidere ville
ønske at komme ind på et par konk
rete spørgsmål i re
lation til det bilaterale forhold,
’ der var godt, selv
om visse forhold i Sydkorea nok fra
mørkede himlen lidt. Udenrigspoliti tid til anden for
kken forudsatte i
hvert fald i Danmark, at opinionen
stod bag regeringen.
(B) Samtalen med udenrigsministeren
Kim gentog over for udenrigsministe
ren sin opfordring
til Danmark om at stå som medforsl
agsst
sydkoreanske resolutionsudkast. Herved iller til det
ville Danmark
bidrage til at formå Nordkorea til
at genoptage dialo—
gen, som var det centrale punkt i be
stræbelserne for
at komme en løsning nærmere.
Udenrigsministeren redegjorde for
Danmarks objektive aner—
kendelsespolitik, der var baggrunde
n for, at man i 1973
havde anerkendt Noråkorea og fået
etableret officielle
forbindelser med landet. Man havde
herigennem fået en mu
lighed for at fremføre synspunkter,
som heller ikke Syd—
korea kunne være uinteresserede i.
Dette gjaldt således
med hensyn til tilstedeværelsen af ud
enlandske styrker
i Sydkorea, der helt klart var et anlig
alene tilkom den sydkoreanske regering gende, som det
at træffe beslut—
ning om. Udenrigsministeren betegnede
lig beklageligt, at dialogen me1le No det som overordent
rd— og Sydkorea var
bragt til ophør, ligesom han fandt ud
målet under sidste års FN generalfor viklingen i spørgs
samling meget forsten—
mende. Fra dansk side håbede man fo
rtsat, at en konfron
tation kunne undgås, men det var
i øjeblikket svært at
se, at situationen afveg fra den, de
sidste år. Fra dansk side fandt ma r havde foreligget
n det væsentligt at
holde balance i sin holdning til No
rd— og Sydkorea i den
foreliggende fase, hvor et grundlag
for en forhandlings—
løsning endnu ikke helt kunne udelu
kk
ikke blive tale om dansk medforslag es. Der kunne derfor
sstillerskab til det
sydkoreanske resolutionsudkast. De
tte kunne præjudicere
vor stilling i FN til andre sager,
hvor et balancehensyn
ligeledes gjorde sig gældende, og de
rved ødelægge vore
muligheder for i givet fald at spi
lle en formidlende
rolle.
Kim måtte beklage, at Nordkorea va
r
vestlige lande, idet ingen kommun blevet anerkendt a±’
istiske lande havde
reageret på Sydkoreas henvendelser
om normale forbin
delser, og at den af visse vestlige
lande ændrede hold
ning til Nordkoree ikke, som håbet,
havde ændret dette
forhold. Kim udtrykte håb om, at
det
ville være muligt
/
SOU, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 366: Spm. om hvilke notater, korrespondancer og instrukser, som ligger mellem Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og den sydkoreanske regering
2920091_0005.png
—5—
for Danmark at overtale andre nordiske lande (Finland
og Sverige) til også at stemme imod det nordkoreanske
forslag. Udenrigsministeren var ikke bekendt med de
motiver, der havde ligget bag den finske og svenske
afståelse sidste år, som dog muligvis var udtryk for
en vis afstandtagen fra den interne udvikling i Syd—
korea. Denne udvikling lå også Danmark på sinde, men
fra dansk side var man ikke indstillet på at bruge en
stemmeafgivning i FN til at give udtryk for misbilligel—
se al’ visse interne sydkoreanske forhold.
(0)
Under udenrigsministeriets frokost for hr. Kim gjorde
man fra dansk side opmærksom på den herskende skævhed
i samhandelen mellem Danmark og Sydkorea og nævnte dan
ske firmaers interesse for, men vanskeligheder ved at
få fodfæste på det koreanske marked. Specielt fremhæ—
vedes danske producenter af cementmaskineri samt skibs—
og hospitalsudstyr. Ikke mindst i sidstnævnte henseende
kunne de sydkoreanske myndigheder måske bidrage til et
for Danmark gunstigt udfald. For generelt at fremme dans
k
eksport til Sydkorea omtaltes planerne om at invitere
en sydkoreansk industridelegation til Danmark i løbet
af efteråret.
Kim gav udtryk for forståelse for de danske synspunkte
r
og ville notere sig de fremsatte bemærkninger. Ifølge
Kim kunne danske forretningsfolks svigtende succes i
Sydkorea hænge sammen med, at disse ikke var direkte og
kontante nok i deres “approach” til markedet, og at de
ikke i tilstrækkeligt omfang lagde konkrete forslag på
bordet under forhandlinger med potentielle sydkoreanske
aftagere. Specielt for så vidt angik cementmaskineri,
mente han at vide, at der i Sydkorea allerede var en
overskudsproduktion af cement, men at der måske besto
visse muligheder i forbindelse med større koreanske d
ingeniør— og eitreprenørprojekter uden for Korea, for
trinsvis i Mellemøsten.
Fra dansk side bragtes endvidere adoptionssagen på bane,
og man henstillede indtrængende, at det måtte blive ove
r
vejet i Sydkorea at ophæve kvoteringen for danske adoptio—
ner, således at Danmark ikke stilledes ringere i så hen
seende end andre lande. Der var stadig mange danske fam
i
lier, der ønskede at adoptere.
Kim lagde megen vægt på at fremhæve, at det bestemt ikke
var for at
diskriminere, at man havde fastsat en kvote
for adoptivbørn til Skandinavien. Kvotens størrelse var
i og for sig måske nok ret vilkårligt fastst, men bag
grunden for kvoteringsordningen var, at man i Sydkorea
var bange for, at antallet al’ koreanske adoptivbørn til
.
/
SOU, Alm.del - 2023-24 - Supplerende svar på spørgsmål 366: Spm. om hvilke notater, korrespondancer og instrukser, som ligger mellem Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og den sydkoreanske regering
2920091_0006.png
—0—
Skandinavien ellers kunne risikere at kone ud af pro—
portion ed disse landes befolkninger. Man følte lige—
at an måtte holde igen, indtil an fik et kla
ledes,
rere ‘cillede af, hvorledes de koreanske børn blev inte
greret i det danske sanfund. Kin ville holde den danske
henstilling i erindring, ien stillede herudover intet
konkret i udsigt.
Afsluttende takkede Kim for de nyttige samtaler. Atmos
færen havde været god og “frankt1.
(
E.
NIELSEN