Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2853455_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Socialudvalg
Dato: 18-04-2024
Enhed: Demokratikontoret
Styrelsesenheden
Sagsbeh: msoa
Sagsnr.:2024 - 4649
Dok. nr.: 139027
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 347 (Alm. del), som Folketingets
Socialudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 21. marts 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 347:
”Vil
ministeren redegøre for sine overvejelser om at videreføre ordningen med
kommunale borgerrådgivere, herunder finansieringen heraf, samt uddybe sin
opfattelse af ordningen, og om den lever op til sin tiltænkte funktion?”
Svar:
En kommunalbestyrelse kan oprette en borgerrådgiverfunktion til bl.a. at rådgive og
vejlede borgerne i kontakten med kommunen og føre tilsyn med kommunens
administration. Det blev lovfæstet i 2009 og følger af § 65 e i lov om kommunernes
styrelse. Jeg mener grundlæggende, at reglerne sætter en god ramme, der
med
respekt for det kommunale selvstyre
muliggør, at den enkelte kommunalbestyrelse
kan beslutte at ansætte en uafhængig borgerrådgiver. En stor andel af kommunerne
(ca. 80 i alt
1
) har således i dag oprettet borgerrådgiverfunktioner efter styrelseslovens
§ 65 e. Den mulighed har jeg ingen planer om at ændre på.
Til den del af spørgsmålet, der angår finansieringen, kan jeg oplyse, at
borgerrådgiverne som udgangspunkt er finansieret af de enkelte kommuner.
Derudover er borgerrådgiverfunktionen i 47 kommuner helt eller delvis finansieret af
statslige puljemidler. Der blev på finansloven for 2021 afsat 30,0 mio. kr. i 2021 og
derefter 35,0 mio. kr. årligt for 2022-2024 til en ansøgningspulje til kommunernes
etablering eller udvidelse af en borgerrådgiverfunktion. Alle kommuner, der ansøgte
puljen og opfyldte kriterierne, fik tilsagn om tilskud fra puljen. Nogle kommuner har
undervejs i perioden nedjusteret timetalsnormeringen for deres borgerrådgiver pga.
en mindre efterspørgsel fra borgerne end forventet, og nogle nabokommuner har
herunder indgået samarbejder om en fælles borgerrådgiver. Jeg opfatter det som
positivt, at kommunerne således tilpasser ordningen efter de lokale forhold og
behov.
På den baggrund har jeg ingen planer om at foreslå at finde midler til at videreføre
ansøgningspuljen, efter at den udløber med udgangen af i år.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
1
Opgjort den 26. januar 2024 til brug for besvarelsen af SOU alm. del
spørgsmål nr. 160 på
baggrund af oplysninger fra borgerrådgivernes eget netværk.