Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2853001_0001.png
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 332
Offentligt
Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 343
Offentligt
Socialudvalget 2023-24
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2449
Doknr.
842924
Dato
03-04-2024
Folketingets Socialudvalg har den 19. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
332 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 332:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Dokumenter afslører: Misvisende
oplysninger om stop for adoptioner i ministers pressemeddelelse” bragt i
Berlingske den 18. marts 2024 og samtidig sende en fuldstændig redegørelse
over forløbet? Redegørelsen bedes samtidig redegøre for, om det var
ministerens beslutning alene at stoppe for
adoption?”
Svar:
Jeg kan oplyse følgende om ministeriets håndtering af orienteringen fra
Ankestyrelsen den 12. januar 2024 og de beslutninger, der er truffet i
forlængelse heraf:
Den 12. januar 2024 modtog ministeriet en orientering fra Ankestyrelsen, som
er tilsynsmyndighed på området for internationale adoptioner.
Ankestyrelsen
anførte heri blandt andet, at omstændighederne omkring DIA’s
adoptionsformidling fra Madagaskar og fra Sydafrika samlet set medfører, at
der efter styrelsens vurdering er skabt en betydelig usikkerhed om, hvorvidt
DIA generelt er i stand til at løfte sine opgaver i overensstemmelse med de
danske og internationale regler på området.
Ankestyrelsen henviste samtidig til bestemmelsen i adoptionslovens § 31 i, stk.
2, hvorefter socialministeren kan tilbagekalde en formidlende organisations
tilladelse til at yde adoptionshjælp i tilfælde af væsentlig eller gentagen
tilsidesættelse af reglerne for international adoption. Bestemmelsen kræver
ikke, at der foreligger en indstilling fra Ankestyrelsen.
Sammen med denne orientering modtog ministeriet Ankestyrelsens to
skrivelser af 12. januar 2024 til DIA.
Den ene skrivelse er Ankestyrelsens høring af DIA (agterskrivelse). Det
fremgår heraf, at styrelsen agter at indstille til mig, at
DIA’s godkendelse til at
samarbejde med Impilo i Sydafrika
der havde været suspenderet siden den
14. december 2023
tilbagekaldes.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om, hvilke konkrete tiltag vil ministeren nu iværksætte for at korrigere fejlinformationen over for offentligheden, og mener ministeren stadig, at beslutningen om at suspendere adoptionsformidlingen var korrekt
2853001_0002.png
Den anden skrivelse er Ankestyrelsens beslutning i forhold til DIA om at udvide
det skærpede tilsyn, som styrelsen havde
iværksat med DIA’s
adoptionsformidling til Sydafrika, til at omfatte
DIA’s samlede
adoptionsformidling.
På baggrund af oplysningerne fra Ankestyrelsen og efter indstilling fra
ministeriet besluttede jeg at indlede en proces om en mulig suspension, dvs.
en midlertidig berosættelse, af DIA’s
formidlingsvirksomhed i medfør
af § 31 i,
stk. 2, i adoptionsloven. Styrelsen bekræftede ved brev af 14. januar 2024 efter
ministeriets henvendelse herom, at der var grundlag for at indlede en sådan
proces.
Processen var tilrettelagt på den måde, at DIA skulle have et høringsbrev med
en kort frist, så organisationen fik mulighed for at udtale sig om det materiale,
ministeriet havde modtaget fra Ankestyrelsen, inden jeg traf en endelig
beslutning om suspension.
Den 15. januar 2024 orienterede ministeriet telefonisk DIA om, at ministeriet
den efterfølgende dag på baggrund af Ankestyrelsens oplysninger af 12. januar
2024 til ministeriet ville iværksætte partshøring, jf. ovenfor. Ministeriet fandt det
rettest på forhånd at orientere DIA herom, inden det ville blive offentligt kendt.
Den 16. januar 2024 offentliggjorde DIA, at organisationens bestyrelse havde
truffet beslutning om at afvikle DIA’s adoptionsformidlende virksomhed.
Ministeriet vurderede, at det herefter ikke var påkrævet at tage de indledende
skridt i form af en partshøring af DIA med henblik på en mulig suspension.
Ministeriet offentliggjorde den 16. januar 2024 en pressemeddelelse om
situationen for international adoption.
Den 18. januar 2024 meddelte ministeriet blandt andet DIA, at ministeriet tog
bestyrelsens beslutning om afvikling til efterretning, og at ministeriet ikke på
nuværende tidspunkt ville foretage yderligere i forhold til en suspension af
DIA’s adoptionsformidlende
virksomhed. Ministeriet tilkendegav samtidig, at
ministeren fortsat ville kunne anvende adoptionslovens § 31 i, stk. 2.
Jeg kan for så vidt angår den formulering i ministeriets pressemeddelelse af
16. januar 2024, som problematiseres i Berlingskes artikel, oplyse, at
ministeriet den 15. marts 2024 har korrigeret formuleringen.
Følgende fremgår nu af pressemeddelelsen:
”… På baggrund af en orientering fra Ankestyrelsen har ministeriet indstillet til
social og boligministeren, at formidlingsarbejdet med alle lande suspenderes,
hvilket ministeren har imødekommet…”
Det fremgår også af pressemeddelelsen, at ordlyden af pressemeddelelsen er
ændret den 15. marts 2023.
Jeg kan afslutningsvis om forløbet i øvrigt henvise til den tidslinje, som er
tilgængelig på ministeriets hjemmeside sammen med pressemeddelelsen.
Tidslinjen er vedlagt.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om, hvilke konkrete tiltag vil ministeren nu iværksætte for at korrigere fejlinformationen over for offentligheden, og mener ministeren stadig, at beslutningen om at suspendere adoptionsformidlingen var korrekt
2853001_0003.png
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: Tidslinje over suspension af international adoption
3