Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2850862_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2346
Doknr.
841619
Dato
12-04-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 15. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
325 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 325:
”Vil ministeren redegøre for, om det er tilladt for en kommune at fjerne et
plejebarn,
fordi man ikke kan blive enig om lønforholdene med en plejefamilie?”
Svar:
Når et barn eller en ung er anbragt uden for hjemmet, skal kommunen på
baggrund af den løbende opfølgning og det løbende tilsyn med barnet eller den
unge på anbringelsesstedet være opmærksom på behovet for at træffe
afgørelse om ændring af anbringelsessted, hvis det må anses for nødvendigt
under hensyn til formålet med anbringelsen.
Hvis det er nødvendigt at træffe afgørelse om ændring af anbringelsessted,
kræver det samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er
fyldt 12 år. Inden der træffes afgørelse om ændret anbringelsessted, skal
kommunen også indhente en udtalelse fra det aktuelle anbringelsessted til
belysning af sagen.
Hvis parterne ikke samtykker til ændring af anbringelsesstedet, er det
kommunens børne- og ungeudvalg, der tager stilling til, om der kan ske en
ændring. Til brug for børne- og ungeudvalgets afgørelse skal kommunen
udarbejde en indstilling, der bl.a. skal indeholde barnets holdning til ændring af
anbringelsesstedet og en udtalelse fra det aktuelle anbringelsessted.
Børn på 10 år og derover samt forældremyndighedsindehaverne kan klage
over afgørelsen til Ankestyrelsen. Derudover er der med barnets lov indført
muligheden for, at barnets plejefamilie, støtteperson eller venskabsfamilie kan
anmode Ankestyrelsen om en vurdering af afgørelsen om ændring af
anbringelsessted, når der er tale om et barn under 10 år.
Når der er truffet afgørelse om ændring af anbringelsessted, skal
kommunalbestyresen træffe afgørelse om valg af nyt anbringelsessted. Også
denne afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen, og klagen har som
udgangspunkt opsættende virkning. Det betyder, at barnet som hovedregel
ikke kan flyttes, før Ankestyrelsen har behandlet klagen over valg af
anbringelsessted.
Der kan imidlertid være tilfælde, hvor det af forskellige årsager ikke er muligt
for barnet eller den unge at blive på anbringelsesstedet. Ankestyrelsen har
med principmeddelelse 49-19 fastslået, at en sag om ændret anbringelsessted,
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm., om det er tilladt for en kommune at fjerne et plejebarn
2850862_0002.png
hvor der ikke kan opnås samtykke, ikke skal forelægges for børne- og
ungeudvalget, når en udefrakommende begivenhed er årsagen til ændringen.
Der er tale om en udefrakommende begivenhed, når behovet for ændring ikke
skyldes barnets eller den unges forhold men forhold på anbringelsesstedet. Det
kan eksempelvis være situationer, hvor et anbringelsessted lukker, eller en
plejefamilie bliver opsagt, fordi plejefamilien og kommunen ikke kan blive enige
om kontraktmæssige forhold. Kommunen kan i de tilfælde træffe afgørelse om
valg af anbringelsessted. Denne afgørelse kan indbringes for Ankestyrelsen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2