Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2850148_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2292
Doknr.
840453
Dato
11-04-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 13. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
319 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 319:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder en borger som ALS-ramte
Dorte
Harbo har for at stille kommunen til regnskab for, at hun skulle vente i 20
måneder på helt nødvendige timer til oplæring af hjælpere? Der henvises til
artiklen ”Kommune ændrer afgørelse efter halvandet års kamp: Nu kan Dorte
besøge sine
børnebørn” bragt på tv2nord.dk den 10. marts 2024.”
Svar:
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (retssikkerhedsloven), at kommunen skal behandle spørgsmål
om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp
og i så fald hvilken.
Dertil skal kommunen, jf. retssikkerhedslovens § 3 stk. 2, på de enkelte
sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af
en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres.
Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have
besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Det fremgår desuden af Ankestyrelsens tilsynsudtalelse om kommunernes
offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på det sociale område den 15.
december 2023, at de frister for sagsbehandlingen, som kommunen har
offentliggjort efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, også gælder for
kommunens behandling af sager, der er hjemvist fra Ankestyrelsen.
Det forhold, at de offentliggjorte frister for sagsbehandlingen også gælder for
sager, der er hjemvist fra Ankestyrelsen, indebærer dog ikke, at kommunen har
pligt til at offentliggøre særskilte frister for behandlingen af hjemviste sager,
ligesom der ikke gælder en pligt for kommunerne til at oplyse på kommunens
hjemmeside, at de offentliggjorte frister for sagsbehandlingen også gælder for
hjemviste sager jf. Ankestyrelsens tilsynsudtalelse om kommunernes
offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på det sociale område.
Det er ikke muligt for en borger at klage særskilt til Ankestyrelsen over
sagsbehandlingstiden. En sådan klage skal indgives til borgmesteren
i
kommuner med magistratsstyre
til rådmanden − som er ansvarlig for
tilrettelæggelsen af opgaverne i kommunen.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om, hvilke muligheder en borger som ALS-ramte Dorte Harbo har for at stille kommunen til regnskab for, at hun skulle vente i 20 måneder på helt nødvendige timer til oplæring af hjælpere
2850148_0002.png
Jeg kan herudover oplyse, at en borger kan rette henvendelse til Folketingets
Ombudsmand, hvis man er utilfreds med sagsbehandlingen i en konkret sag.
Ombudsmanden kan bl.a. vurdere, om den offentlige forvaltning har handlet i
overensstemmelse med god forvaltningsskik. Ombudsmanden bestemmer
selv, om en sag skal tages op til nærmere undersøgelse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2