Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2846608_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2173
Doknr.
838779
Dato
04-04-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 8. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
316 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Therese Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 316:
”Hvordan mener ministeren, at Social-,
Bolig- og Ældreministeriets lovforslag
om magtanvendelse harmonerer med ambitionen i »Børnene Først-aftalen«
om at styrke kvaliteten i anbringelser samt med anbefalingerne i rapporten
»Hvorfor stikker børn og unge af fra en anbringelse?« fra Børns Vilkår?”
Svar:
Med de foreslåede ændringer til voksenansvarsloven ønsker vi at sikre
personalets adgang til at anvende magt og foretage andre indgreb i anbragte
børn og unges selvbestemmelsesret med det formål at varetage den daglige
omsorg.
Lovforslaget indeholder bl.a. forslag om at indføre hjemmel til midlertidig
inddragelse af anbragte børn og unges mobiltelefoner og andet elektronisk
kommunikations- og spilleudstyr, hvis det er nødvendigt for at sikre barnets
eller den unges trivsel, sundhed og udvikling. Forslaget udspringer af, at bl.a.
interessenter på området har gjort opmærksom på, at nogle unge bruger
telefonen til køb og salg af euforiserende stoffer, sugardating og til at spille på
hele natten, hvilket udfordrer personalets adgang til at varetage den daglige
omsorg for de anbragte børn og unge
Derudover foreslås det at indføre hjemmel til, at personalet med fysisk magt
kan tage stoffer og alkohol fra de anbragte børn og unge. Vi foreslår dette, fordi
det skal være muligt for anbringelsessteder at håndhæve deres regler om
forbud mod alkohol og euforiserende stoffer, ligesom det skal være muligt at
fratage en ung en flaske spiritus, hvis dette er nødvendigt for at sikre den
unges trivsel, udvikling og sundhed. Det kan fx være, hvis den unge drikker i
hverdagene og dette går ud over dens unges evne til at passe sin skolegang.
Det er vigtigt at understrege, at magtanvendelse altid kun må anvendes
undtagelsesvist og aldrig må erstatte omsorg og en socialpædagogisk indsats.
Dette er et bærende princip i voksenansvarsloven, som vi naturligvis ikke
ændrer på i dette lovforslag.
Lovforslaget bygger bl.a. på resultaterne af undersøgelser og evalueringer af
rammerne for magtanvendelse over for anbragte børn og unge samt
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm., om at redegøre for kvaliteten i anbringelser og kommentere på de enkelte anbefalinger i rapporten fra Børns Vilkår: »Hvorfor stikker børn og unge af fra en anbringelse?«, offentliggjort den 27. februar 2024
2846608_0002.png
forholdende på forskellige anbringelsessteder, herunder sikrede
døgninstitutioner (vedlagt som bilag). Ud over lovforslaget vil vi arbejde videre
med ændringer til bekendtgørelsen til voksenansvarsloven samt præcisering af
vejledningen. Formålet er at styrke de anbragte børn og unges retssikkerhed
og skabe større klarhed omkring loven til gavn for både personale og de
anbragte børn og unge.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: Evalueringen af delvis lukkede afdelinger, Rambøll (2020)
Bilag 2: Evaluering af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge,
Rambøll (2020)
Bilag 3: Indsatsen på åbne anbringelsessteder for børn og unge, der er
kriminalitetstruede eller har begået kriminalitet, Ankestyrelsen (2020)
Bilag 4: Ydre sikkerhed og efteruddannelse på sikrede og delvis lukkede
døgninstitutioner/afdelinger, Socialstyrelsen (2020)
2