Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2164
Doknr.
837811
Dato
05-04-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 8. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
313 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 313:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad sociale institutioner i henhold til
forvaltningslovens § 12 må skrive i interne dagbogsnotater, som borgeren ikke
har ret til indsigt i og hvordan oplysninger nedskrevet i dagbogsnotater skal
behandles, hvis borgere beder om indsigt heri? Der henvises til udsendelsen
“Familier må ikke få afgørende notater i egen børne-sag” bragt på 24syv
27.
februar 2024, hvor det fremgår, at oplysninger af betydning for en sag bliver
fritaget for retten til aktindsigt med henvisning til, at notaterne er interne
arbejdsdokumenter.”
Svar:
Jeg henviser i sin helhed til mit svar af 29. februar 2024 på SOU alm. del
spørgsmål nr. 229.
Det fremgår af svaret, at begrebet "dagsbogsnotater" ikke anvendes i barnets
lov og ikke på anden måde er formaliseret i bekendtgørelser eller vejledning
om anbringelsesområdet. Derfor er det heller ikke fastsat, hvilke oplysninger
dagbogsnotater indeholder, eller hvordan de anvendes.
Svaret på spørgsmål nr. 229 indeholder også en redegørelse for reglerne om
aktindsigt i interne arbejdsdokumenter. Det er bl.a. oplyst, at det vil afhænge af
en konkret vurdering af et dagbogsnotats anvendelse og oplysningerne deri,
om der kan gives aktindsigt, herunder i de forskellige oplysninger der indgår i
dokumentet.
I relation til forvaltningslovens § 12 kan det oplyses, at denne bestemmelse
alene regulerer, at retten til aktindsigt ikke omfatter en myndigheds interne
arbejdsdokumenter. Som interne arbejdsdokumenter anses dokumenter, der
ikke er afgivet til udenforstående. Bestemmelsen regulerer således ikke, hvilke
oplysninger interne arbejdsdokumenter kan indeholde.
1