Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2844717_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2022
Doknr.
838391
Dato
27-03-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 4. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
312 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 312:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Debat: Det er paradoksalt, at KL's
standardkontrakter på socialområdet udfordrer lønvilkår", Socialmonitor.dk, den
4. marts 2024, og redegøre for, om ministeren gør sig overvejelser om mulige
løsninger på problemstillingen og i givet fald hvilke?”
Svar:
I det følgende vil jeg opridse hovedpunkterne i socialtilsynets økonomiske tilsyn
med tilbud på socialområdet med fokus på de regler, som har sammenhæng
med tilbuddenes lønomkostninger. Derefter vil jeg opridse reglerne for
fastsættelse af takster for tilbuddene, som har betydning for de konkrete
aftaler, som indgås mellem en kommunalbestyrelse og et tilbud om at levere en
indsats til en borger, det være sig både et barn eller en voksen med handicap
eller et barn eller en voksen med et særligt socialt støttebehov.
Socialtilsynet skal i forbindelse med godkendelse af og driftsorienteret tilsyn
med tilbud, som er omfattet af anvendelsesområdet for lov om socialtilsyn
(socialtilsynsloven), vurdere, om et tilbud har den fornødne økonomiske
kvalitet, herunder om tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne
kvalitet i tilbuddet i forhold til prisen og i forhold til tilbuddets målgruppe, jf. § 11
a, stk. 1, nr. 2, i socialtilsynsloven.
Som led i denne vurdering skal socialtilsynet blandt andet sikre sig, at der
ifølge tilbuddets årsbudget er et rimeligt forhold mellem den forventede
omsætning og omkostningerne, og at tilbuddets årsbudget afspejler tilbuddets
målgruppe og metoder og tilbuddets planer for faglig udvikling og større
ændringer.
Hvis socialtilsynet i forbindelse med sin stillingtagen til, om tilbuddets økonomi
giver mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet i forhold til prisen og i
forhold til tilbuddets målgruppe, vurderer, at et tilbud er uforholdsmæssigt dyrt
sammenholdt med tilbuddets kvalitet, skal socialtilsynet bemærke dette i
tilsynsrapporten og på Tilbudsportalen, jf. § 11 a, stk. 5, i socialtilsynsloven.
Socialtilsynet skal som led i godkendelse og driftsorienteret tilsyn godkende
tilbuddets årsbudget. Betingelserne herfor er blandt andet, at årsbudgettet
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om ministerens kommentar til artiklen "Debat: Det er paradoksalt, at KL's standardkontrakter på socialområdet udfordrer lønvilkår"
2844717_0002.png
sikrer den nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte
økonomiske ressourcer, jf. § 11 b, stk. 1, i socialtilsynsloven.
Tilbud, der er omfattet af socialtilsynsloven, skal udarbejde en årsrapport om
tilbuddets virksomhed, som blandt andet skal indeholde økonomiske nøgletal
fra tilbuddets seneste årsregnskab.
I bekendtgørelse om socialtilsyn (socialtilsynsbekendtgørelsen) er der fastsat
nærmere regler om det økonomiske tilsyn med tilbud, herunder om indholdet af
tilbuddenes årsrapporter.
Tilbuddenes årsrapporter skal blandt andet indeholde nøgletal for
lønomkostninger til samlet ledelse, lønomkostninger til borgerrelateret
personale, lønomkostninger til administrativt og teknisk personale,
omkostninger til ikke-fastansat borgerrelateret personale og samlede
lønomkostninger opgjort i procent i forhold til omsætning, jf. § 14, stk. 1, i
socialtilsynsbekendtgørelsen.
Ovenstående giver mig anledning til at bemærke, at reglerne for socialtilsynets
økonomiske tilsyn skal være med til at sikre, at der føres tilsyn med
sammenhængen mellem tilbuddets kvalitet og pris, og at der er
gennemsigtighed i økonomien, herunder i tilbuddets lønomkostninger.
Efter § 174 i lov om social service (serviceloven) og § 195 i barnets lov
fastsætter den kommunale, regionale eller private leverandør vejledende
takster for ydelser og tilbud efter henholdsvis serviceloven og barnets lov.
Taksterne fastsættes på baggrund af samtlige budgetterede, direkte og
indirekte langsigtede omkostninger ved levering af ydelsen eller drift af
tilbuddet.
Der er fastsat nærmere regler for takstfastsættelse i bekendtgørelse om
finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service og barnets lov
samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner.
Efter bekendtgørelsens § 12, stk. 1, danner taksterne, som driftsherren
fastsætter, udgangspunkt for den konkrete aftale mellem kommunalbestyrelsen
og driftsherren om ydelse og pris. Taksterne, der beregnes for ét år ad gangen,
er altså alene vejledende.
Når kommunalbestyrelsen for eksempel træffer afgørelse om visitation til et
midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107, vil kommunalbestyrelsen skulle
finde et egnet tilbud til den konkrete person og aftale ydelse og pris med
driftsherren for botilbuddet.
Den konkrete forhandling og aftale mellem kommune og tilbud er ikke nærmere
reguleret i lovgivningen på socialområdet, men aftalerne skal indgås på en
måde, så både kommune og tilbud har mulighed for at opfylde deres
forpligtelser efter loven. Med dette forbehold er der ikke noget til hinder for, at
aftalerne indgås efter standardkontrakter.
Sammenfattende vil jeg bemærke, at socialtilsynet fører
bortset fra
vurderingen af tilbuddets udgifter til løn til ledelsen
ikke tilsyn med
personalets lønvilkår, men socialtilsynet skal som led i sit økonomiske tilsyn
med tilbud, der er omfattet af socialtilsynsloven, føre tilsyn med, at tilbuddets
økonomi sikrer den fornødne sammenhæng mellem kvalitet og pris, herunder
bemærke, hvis tilbuddet vurderes at være uforholdsmæssigt dyrt.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om ministerens kommentar til artiklen "Debat: Det er paradoksalt, at KL's standardkontrakter på socialområdet udfordrer lønvilkår"
2844717_0003.png
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3