Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1960
Doknr.
836286
Dato
20-03-2024
Folketingets Socialudvalg har den 1. marts 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
296 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 296:
”Under besvarelsen af SOU alm. del samrådsspørgsmål Q-U
den 29. februar
2024 oplyste ministeren, at børnenes værgemål var overdraget i henhold til
cirkulære af 19. marts 1965 om bemyndigelsen til adoptionsformidling uden for
norden, givet af det danske Socialministerium. Vil ministeren redegøre for, om
det var foreneligt med dansk lovgivning dengang og frem til i dag at overdrage
børn til ubestemt værgemål?”
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af 26. februar 2024 af SOU alm. del
spørgsmål 196, der vedlægges. Heraf fremgår det bl.a., at værgemålet
overdrages til den danske formidlende organisation, altså en bestemt enhed.
Denne overdragelse af værgemål var et led i adoptionsproceduren, hvor der
afslutningsvist skulle udstedes en adoptionsbevilling i Danmark til
adoptanterne.
Det var i 1970’erne og 80’erne ikke muligt at umiddelbart
anerkende en udenlandsk adoptionsafgørelse, sådan som det er i dag.
Det skyldes blandt andet, at der i dansk lovgivning på dette tidspunkt var krav
om en tre-måneders prøveperiode forud for de danske myndigheders
udstedelse af en adoptionsbevilling i internationale adoptionssager.
I betænkning nr. 1053 fra 1985 om ”Adoption af udenlandske børn og
adoptionsformidling” fremgår det på side 76 f om opgavefordelingen i
forbindelse med international adoption bl.a., at den danske organisationen
skulle
”…
sørge for, at samtykkekravene efter lovgivningen i barnets hjemland til
bortadoption af barnet opfyldes, at de andre eventuelle administrative og
judicielle procedurer med henblik på overførelse af værgemål, udstedelse af
adoptionsdekret og andet, som er nødvendige efter hjemlandets lovgivning, for
at barnet lovligt kan udrejse, gennemføres, og at der udstedes pas til barnet i
hjemlandet og opnås opholdstilladelse i Danmark. ”
Opgavefordelingen ved international fremmedadoption er i dag også sådan, at
afgiverlandet har ansvaret for, at frigivelsen til adoption og barnets udrejse af
1