Til alle kommunalbestyrelser, KL
og Ankestyrelsen
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 8746
Doknr.
786204
Dato
24-05-2024
Orientering om personkredsen for borgerstyret personlig
assistance (BPA) efter servicelovens § 96
Som opfølgning på den seneste tids politiske fokus samt en række artikler i
pressen om konkrete sager, hvor borgere har fået afslag på eller frakendt en
tidligere bevilget BPA-ordning, skal Social-, Bolig- og Ældreministeriet hermed
tydeliggøre personkredsen for BPA efter servicelovens § 96, som opfølgning
på den seneste orientering om en række forhold vedr. hjælpeordningerne i
servicelovens §§ 95 og 96 d. 4. oktober 2022 (vedlagt som bilag).
Personkredsen for BPA efter servicelovens § 96
Det fremgår af servicelovens § 96, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde
borgerstyret personlig assistance. Borgerstyret personlig assistance ydes som
tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning
og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske
særlige støtte.
Det skal understreges, at der ikke er sket lovmæssige ændringer på området
siden indførelsen af BPA i dens nuværende form, som indsnævrer
personkredsen for BPA-ordningen.
Personkredsen for BPA er således uændret borgere med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det
nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte til pleje, overvågning eller
ledsagelse, for at kunne opbygge eller fastholde et selvstændigt liv med
mulighed for deltagelse i samfundslivet.
BPA-ordningen er som udgangspunkt rettet mod borgere med massive og
sammensatte hjælpebehov, hvor borgerens behov ikke kan dækkes ved
almindelig personlig og praktisk hjælp.
Det vil normalt sige borgere, som i høj grad er afhængige af hjælp til at udføre
almindelige daglige funktioner som eksempelvis madlavning, bad, læse, skrive
m.v., og som har et omfattende behov for pleje, overvågning, ledsagelse eller
praktisk bistand.
Det særlige hjælpebehov kan også f.eks. have baggrund i, at den hjælp, der er
behov for, har en så personlig karakter, at det er væsentligt selv at kunne
sammensætte sit hjælperkorps. Det kan være, at borgerens behov er så
1