Notat
_________________________________
Kontor Retsenheden
Den 13. november 2023
CRBA
J.nr 20-10101.
Notat om Ankestyrelsens arbejde med kvalitet i
sagsbehandlingen
–
version november 2023
Det er Ankestyrelsens mission at styrke retssikkerheden blandt andet ved at træffe
korrekte afgørelser. Derudover vil styrelsen sikre klar kommunikation.
Derfor arbejder Ankestyrelsen løbende med at sikre og udvikle kvaliteten af styrelsens
sagsbehandling. Til brug for dette arbejde har Ankestyrelsen udviklet en model for
systematisk kvalitetsopfølgning.
Dette notat indeholder en overordnet beskrivelse af de måder, som styrelsen arbejder
med systematisk kvalitetsopfølgning på (pkt.1). Desuden indeholder notatet en kort
beskrivelse af Ankestyrelsens handleplan for at sikre et vedvarende fokus på den gode
begrundelse i Ankestyrelsens afgørelser (pkt. 2).
1. Systematisk kvalitetsopfølgning
For at understøtte at der hele tiden er fokus på kvaliteten i Ankestyrelsens afgørelser,
har Ankestyrelsen udviklet en model for systematisk kvalitetsopfølgning i forhold til
afgørelser og andre sagsbehandlingsskridt i de sagsbehandlende kontorer.
Med modellen sikres det, at alle sagsbehandlende kontorer løbende og efter samme
retningslinjer følger op på kvaliteten, så tilgangen til kvalitetssikring og
–udvikling
er
ensartet, uanset hvilket område og hvilken sagstype, det drejer sig om.
Systematisk kvalitetsopfølgning i Ankestyrelsen sker på forskellig vis og med fokus på
fire niveauer;
•
•
•
•
Medarbejderniveau
Kontorniveau
Afdelingsniveau
Styrelsesniveau
NOTAT-2