Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2786882_0001.png
Notat
_________________________________
Kontor Retsenheden
Den 13. november 2023
CRBA
J.nr 20-10101.
Notat om Ankestyrelsens arbejde med kvalitet i
sagsbehandlingen
version november 2023
Det er Ankestyrelsens mission at styrke retssikkerheden blandt andet ved at træffe
korrekte afgørelser. Derudover vil styrelsen sikre klar kommunikation.
Derfor arbejder Ankestyrelsen løbende med at sikre og udvikle kvaliteten af styrelsens
sagsbehandling. Til brug for dette arbejde har Ankestyrelsen udviklet en model for
systematisk kvalitetsopfølgning.
Dette notat indeholder en overordnet beskrivelse af de måder, som styrelsen arbejder
med systematisk kvalitetsopfølgning på (pkt.1). Desuden indeholder notatet en kort
beskrivelse af Ankestyrelsens handleplan for at sikre et vedvarende fokus på den gode
begrundelse i Ankestyrelsens afgørelser (pkt. 2).
1. Systematisk kvalitetsopfølgning
For at understøtte at der hele tiden er fokus på kvaliteten i Ankestyrelsens afgørelser,
har Ankestyrelsen udviklet en model for systematisk kvalitetsopfølgning i forhold til
afgørelser og andre sagsbehandlingsskridt i de sagsbehandlende kontorer.
Med modellen sikres det, at alle sagsbehandlende kontorer løbende og efter samme
retningslinjer følger op på kvaliteten, så tilgangen til kvalitetssikring og
–udvikling
er
ensartet, uanset hvilket område og hvilken sagstype, det drejer sig om.
Systematisk kvalitetsopfølgning i Ankestyrelsen sker på forskellig vis og med fokus på
fire niveauer;
Medarbejderniveau
Kontorniveau
Afdelingsniveau
Styrelsesniveau
NOTAT-2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm. om tre konkrete praksisændringer i Ankestyrelsen, der gør livet med handicap sværere
1.1. Månedlig kvalitetsopfølgning for den enkelte medarbejder
(medarbejderniveau)
Kvalitetsopfølgning i forhold til den enkelte medarbejders arbejde gennemføres ved, at
alle sagsbehandlende medarbejdere mindst én gang om måneden får mindst én sag
gennemset af sin ankechef eller en anden relevant medarbejder i kontoret, som
ankechefen udpeger til det. Ledelsesteamet i kontoret skal kunne dokumentere, at
denne kvalitetsopfølgning er foretaget, og at der er givet feedback til hver enkelt
medarbejder.
De observationer, som ledelsesteamet har i forbindelse med kvalitetsopfølgningen hos
den enkelte medarbejder, indgår sammen med den nedenfor beskrevne
kvalitetsopfølgning af kontorets hovedområder til et samlet billede af kontorets kvalitet,
som afrapporteres til afdelingens vicedirektør én gang hvert halve år.
1.2. Kvalitetsopfølgning i forhold til bestemte sagstyper (kontorniveau)
For visse typer af udefrakommende henvendelser skal der ved den konkrete håndtering
af henvendelsen anvendes faste procedurer for at sikre, at Ankestyrelsen har en
ensartet tilgang til og høj kvalitet i behandlingen og besvarelsen heraf. Et vigtigt led
heri er ledelsesmæssig forankring af behandlingen af henvendelserne samt
efterfølgende fokus på at uddrage læring af henvendelserne, herunder
når det måtte
være relevant
at overveje tiltag i forhold til lignende sager.
Konkret er der tale om følgende fire områder:
Anmodninger om genoptagelse eller andre henvendelser fra borgere efter
afgørelsen er truffet
Henvendelser fra førsteinstanser i afsluttede sager
Henvendelser fra Folketingets Ombudsmand
Stævninger
1.3. Fast, jævnlig kvalitetsopfølgning i forhold til kontorets hovedområder
(kontorniveau)
Ledelsesteamet skal sikre kvalitetsopfølgning i forhold til kontorets hovedområder ved
jævnligt at gennemgå et antal sager på kontorets hovedområder for at vurdere
kvaliteten og den fælles praksis inden for udvalgte temaer.
Fokus i denne sammenhæng er det samlede billede af kvaliteten på de forskellige
områder i kontoret i modsætning til den faste kvalitetsopfølgning for den enkelte
medarbejder. Ledelsesteamets observationer af kvaliteten hos den enkelte medarbejder
kan bruges og lægges til grund i forbindelse med kvalitetsvurderingen af kontoret
samlet set. Kvalitetsopfølgning af udvalgte dele af kontorets hovedområder skal ske
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm. om tre konkrete praksisændringer i Ankestyrelsen, der gør livet med handicap sværere
jævnligt, dog mindst to gange om året, og kan tænkes ind i den månedlige
kvalitetsopfølgning på medarbejderniveau, jf. pkt. 1.1.
1.4. Opfølgning på afdelingsniveau
Resultaterne af kvalitetsopfølgningen i kontoret i forhold til medarbejderne og i forhold
til kontorets hovedområder indgår i et samlet billede af kontorets kvalitet, som
afrapporteres til og drøftes med afdelingens vicedirektør to gange om året.
Afrapporteringen har fokus på, hvilke tendenser der kan udledes i forhold til kvaliteten,
både i forhold til den enkelte medarbejder og generelt på kontorets sagsområder.
I forbindelse med kvalitetsopfølgningen skal ledelsesteamet forholde sig til, om kontoret
har de rigtige og tilstrækkelige kompetencer, og herunder om der er behov for
ændringer i kontorernes kompetencer og fokusområder. Og det drøftes, hvordan der i
den kommende periode frem mod næste kvalitetsopfølgning skal følges op i kontoret på
resultatet af de foretagne observationer af kvaliteten. Den generelle tilbagemelding vil
også kunne danne grundlag for de tværgående temaer til kvalitetsmåling, udvælgelse af
udviklingsprojekter m.m.
1.5. Ankestyrelsens årlige centrale kvalitetsmåling (styrelsesniveau)
Hvert år gennemfører Ankestyrelsen en tværgående, primært kvantitativ
kvalitetsmåling. Målingen består af to dele, som afrapporteres samlet til direktionen.
Fokusområderne i målingen er:
Afgørelsens rigtighed og besvarelse af klagers bemærkninger (se nærmere i
afsnit ’rigtighed og besvarelse af klagers bemærkninger’).
Afgørelsens klarhed, begrundelsens forståelighed og
’udtryk’
(se nærmere i afsnit
’Klarhed,
forståelighed og udtryk’).
Det samlede resultat af kvalitetsmålingen er summen af de to scorer fra delmålingerne.
Resultaterne fra såvel målinger af rigtighed og besvarelse af klagers bemærkninger og
fra den samlede måling af klarhed og forståelighed samles i en tværgående
kvalitetsrapport. Her vil der også blive fremhævet eventuelle behov for tværgående
tiltag.
Rigtighed og besvarelse af klagers bemærkninger
Det er afgørende, at Ankestyrelsens afgørelser er rigtige.
Det er tilsvarende vigtigt, at borgeren oplever, at hans eller hendes synspunkter bliver
taget alvorligt og besvaret relevant.
Derfor gennemgår ledelsen for hvert sagsbehandlende kontor hvert år 20 tilfældigt
udvalgte sager fra kontoret (pt. i alt 300 sager) for at vurdere, om afgørelserne er
rigtige, og om klagerens bemærkninger til sagen bliver adresseret adækvat.
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm. om tre konkrete praksisændringer i Ankestyrelsen, der gør livet med handicap sværere
Udvælgelsen af sagerne sker centralt. Der måles ikke på sager, der afgøres i de nævn,
Ankestyrelsen sekretariatsbetjener.
For at styrke målingens kvalitet og for at udbrede læringspotentialet fra de enkelte
sager, skal målingen foretages med inddragelse af ledelsen fra et andet kontor.
Målingen kan, som det fremgår, dels omsættes som en temperaturmåling på styrelsens
kvalitet. Samtidig skal kontorets ledelse arbejde videre med den indvundne viden om
kvaliteten i kontoret med henblik på videre kvalitetsudvikling i kontoret. Således sikres,
at arbejdet med målingen også bliver omsat kvalitativt i kontorerne.
Hvert kontor afrapporterer dels resultatet af kvalitetsmålingen, dels fokuspunkter i
forhold til det kommende arbejde.
Klarhed, forståelighed og udtryk
Det er også vigtigt, at Ankestyrelsen afgørelser er klare og forståelige og signalerer, at
Ankestyrelsen arbejder professionelt og seriøst med sagerne.
Derfor måler Ankestyrelsen også på, om styrelsens afgørelser er lette at læse og forstå
for modtagerne, samt om det samlede udtryk er professionelt og tillidsvækkende.
Sidstnævnte dækker over, om afgørelserne er fri for dårlig sprogbrug, stavefejl,
kommafejl, fejl med typografier og lignende.
Målingen bliver gennemført ved, at kvalitetsmålere fra Ankestyrelsens administration
gennemgår 100 sager fra styrelsens sagsbehandlende kontorer. Denne del af
kvalitetsmålingen omfatter kun sager, hvor modtagergruppen er private borgere.
Kvalitetsmålerne er ikke sagsbehandlere og er derfor heller ikke i dagligdagen direkte
involveret i behandlingen af sagerne.
Efter målingens gennemførelse holder Retsenheden en
’kvalitativ
opfølgning’ med
kvalitetsmålerne, hvor de får lejlighed til at fremkomme med de observationer, de må
have gjort sig under målingen, som ikke nødvendigvis afspejler målingens
fokusområder, eller som ikke lader sig kvantificere i kvalitetsmålingen.
Afrapportering
Resultaterne fra såvel kontorernes målinger og fra den samlede måling af klarhed og
forståelighed samles i en rapport. Her vil der også blive fremhævet eventuelle behov for
tværgående tiltag. Rapporten forelægges direktionen til godkendelse.
1.6. Tematisk kvalitetsopfølgning (styrelsesniveau)
Udover ovennævnte centrale kvalitetsmåling gennemfører Ankestyrelsen én til to
tematiske kvalitetsopfølgninger om året.
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm. om tre konkrete praksisændringer i Ankestyrelsen, der gør livet med handicap sværere
Fokus i de tematiske kvalitetsopfølgninger er spørgsmål, hvor der er behov for en
undersøgelse eller tværgående kalibrering af et, flere eller alle kontorers tilgang til
håndtering af generelle, navnlig forvaltningsretlige, juridiske spørgsmål, for eksempel
Ankestyrelsens prøvelsesintensitet.
Temaerne for kvalitetsopfølgningerne besluttes af direktionen efter indstilling fra en
arbejdsgruppe bestående af retschefen, et antal ankechefer og vicedirektørerne for de
sagsbehandlende afdelinger.
Det vil ofte være relevant at indlede en tematiseret kvalitetsopfølgning med et kort
notat om temaet og det juridiske grundlag med fokus på, at notatet kan anvendes som
arbejdsredskab i kontorerne. Notatet udarbejdes af Retsenheden og forelægges
direktionen, før det videre arbejde gennemføres.
Som led i kvalitetsopfølgningen kan det være relevant at gennemgå et antal sager eller
indhente eksempler fra de relevante kontorer (antallet kan variere afhængigt af emnet
og antallet af involverede kontorer) inden for det givne tema. Antallet af sager eller
eksempler skal i så fald som udgangspunkt ikke være repræsentativt. Sagerne eller
eksemplerne gennemgås af medarbejdere fra Retsenheden og eventuelt det eller de
pågældende kontorer. Gennemgangen munder ud i et samlet notat. Den nærmere
udformning afhænger af temaet. Typisk vil det dog være relevant med oplistning af
gode og dårlige eksempler samt forslag og overvejelser til det fremtidige arbejde med
det konkrete spørgsmål.
Den konkrete opfølgning på overvejelserne afhænger af det undersøgte tema.
Opfølgning vil eksempelvis kunne ske ved, at det eller de relevante kontorer arbejder
videre med, hvorvidt og hvordan de gjorte observationer og forslag skal implementeres
i sagsbehandlingen. Kontorerne melder i givet fald tilbage om overvejelserne til
Retsenheden.
Det skal overvejes, om det er relevant at inddrage eksterne ressourcer, når konkrete
tematiske kvalitetsopfølgninger planlægges og gennemføres, med henblik på at
understøtte belysningen af og overvejelserne om et givent tema.
2. Vedvarende fokus på den gode begrundelse (styrelsesniveau)
I 2022 besluttede Ankestyrelsen at fastsætte en handleplan for at sikre et vedvarende
fokus på den gode begrundelse i det daglige arbejde i Ankestyrelsen.
Handleplanen består i, at Retsenheden hvert halve år gennemgår 20 sager fordelt på to
afdelinger med det formål at uddrage læring og eksempler fra det konkrete
kontor/sagsområde. De 20 sager udtages fra to kontorer fra Ankestyrelsens to
afdelinger, henholdsvis social- og beskæftigelsesområdet samt arbejdsskade- og
børneområdet, eller andre områder, herunder nævn.
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm. om tre konkrete praksisændringer i Ankestyrelsen, der gør livet med handicap sværere
Gennemgangen har til formål at bistå ledelsen i det enkelte kontor med at pege på
udfordringer i begrundelserne i de enkelte afgørelser, fremdrage gode og mindre gode
eksempler på gode begrundelser i de gennemgåede afgørelser og hjælpe med forslag til
forbedringer. Hensigten er, at en meget konkret indsats i forhold til det eller de
sagsområder, som det enkelte kontor arbejder med, giver et bedre resultat i forhold til
løbende at blive bedre til at skrive begrundelser.
Retsenheden udarbejder en rapport for hvert kontor, der udtages til gennemgang.
Rapporten bliver overdraget til ledelsesteamet i kontoret, som skal fremlægge
resultaterne på et chefmøde i den pågældende afdeling.
6