Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2786881_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 8266
Doknr.
781561
Dato
24-11-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 27. oktober 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
28 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 28:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad der ifølge ministeren kan ligge bag de tre
konkrete praksisændringer i Ankestyrelsen, der gør livet med handicap
sværere, som Muskelsvindfonden beskriver på muskelsvindfonden.dk, når
lovgivningerne er uændret? De tre ændringer er beskrevet her:
https://muskelsvindfonden.dk/eksempel-paa-aendret-praksis-sportskoerestol/
https://muskelsvindfonden.dk/eksempel-paa-aendret-praksis-handicapbil/
https://muskelsvindfonden.dk/eksempel-paa-aendret-praksis-bpa-ordning/”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Ankestyrelsen, som
har oplyst følgende:
”Muskelsvindfonden
anfører i sine artikler, at Ankestyrelsen har ændret praksis,
og at Ankestyrelsen træffer afgørelser med forskellige resultater i
sammenlignelige sager. Muskelsvindfonden henviser blandt andet til to
afgørelser om merudgifter til deltagelse i fritidsaktiviteter samt til to afgørelser
om personkredsen for borgerstyret personlig assistance.
Ankestyrelsen bemærker, at styrelsen ikke har kunnet identificere alle de
sager, Muskelsvindfonden henviser til i artiklerne.
Ankestyrelsen kan dog generelt oplyse, at sager, som umiddelbart fremstår
ens, vil kunne få forskellige udfald i forbindelse med Ankestyrelsens
klagesagsbehandling, bl.a. hvis de nærmere faktiske omstændigheder er
forskellige. For yderligere om Ankestyrelsens prøvelse henvises til styrelsens
bidrag til besvarelse af SOU alm. del spm. 27.
Ankestyrelsen kan derudover generelt oplyse, at styrelsen udmelder principielle
afgørelser via styrelsens principmeddelelser. Ændringer af Ankestyrelsens
offentliggjorte praksis sker typisk i en ny principmeddelelse. I enkelte
situationer kan en principmeddelelse dog ophæves uden offentliggørelse af en
ny principmeddelelse, f.eks. fordi reglerne på det område, principmeddelelsen
omhandler, er blevet ændret.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm. om tre konkrete praksisændringer i Ankestyrelsen, der gør livet med handicap sværere
2786881_0002.png
Ankestyrelsen har i principmeddelelse 18-18 blandt andet præciseret i forhold
til personkredsen for borgerstyret personlig assistance, at et højt
aktivitetsniveau ikke i sig selv kan medføre, at en borger er omfattet af
personkredsen for borgerstyret personlig assistance, hvis borgerens øvrige
behov kan dækkes på en fleksibel måde efter andre bestemmelser.
Ankestyrelsen har ikke efterfølgende udmeldt praksisændringer i forhold til
personkredsen for borgerstyret personlig assistance.
Ankestyrelsen har med principmeddelelse 8-19 blandt andet præciseret, at
merudgifter til fritidsaktiviteter kun kan dækkes, hvis mulighederne for at dyrke
andre former for fritidsaktiviteter er meget begrænsede som følge af borgerens
nedsatte funktionsevne. Kommunen kan dog ikke henvise til, at en borger kan
dyrke andre former for fritidsaktiviteter uden at kommunen har undersøgt, om
borgeren reelt kan deltage i andre fritidsaktiviteter end den, der søges om
merudgifter til. Ankestyrelsen har ikke efterfølgende udmeldt praksisændringer
i forhold til merudgifter til deltagelse i fritidsaktiviteter.
Ankestyrelsen kan i øvrigt oplyse, at styrelsen løbende arbejder med at sikre og
udvikle kvaliteten i Ankestyrelsens sagsbehandling. Styrelsen har til brug for dette
arbejde udviklet en model for systematisk kvalitetsopfølgning. Se bilag 1. Notat
Ankestyrelsens arbejde med kvalitet i sagsbehandlingen.
Med modellen sikres det, at der løbende og efter samme retningslinjer følges
op på kvaliteten, så tilgangen til kvalitetssikring og
–udvikling
er ensartet,
uanset hvilket område og hvilken sagstype, det drejer sig om.
Systematisk kvalitetsopfølgning i Ankestyrelsen sker på forskellig vis og med
fokus på fire niveauer; Medarbejderniveau, kontorniveau, afdelingsniveau og
styrelsesniveau.
Derudover overvåger Ankestyrelsen løbende styrelsens ankestatistik, herunder
omgørelsesprocenterne. Det fremgår bl.a. af statistikken, at Ankestyrelsen hvert
år behandler et større antal klagesager om borgerstyret personlig assistance, og
at styrelsen omgør en relativt stor andel af sagerne. I mange tilfælde hjemviser
styrelsen sagen til kommunen, fordi oplysningsgrundlaget ikke er tilstrækkeligt. En
hjemvisning betyder, at styrelsen har tilsidesat kommunens afgørelse som
ugyldig, og kommunen må træffe en ny afgørelse, hvor alle relevante oplysninger
indgår.
Ankestyrelsen inddrager også eksterne kvalitetsparametre som
ombudsmandssager og sager ved domstolene i vurderingen af styrelsens kvalitet
i arbejdet. Styrelsen traf i 2022 ca. 43.400 afgørelser i alt (ekskl. afgørelser fra de
6 nævn, som styrelsen sekretariatsbetjener). I 2022 afsluttede ombudsmanden
486 sager vedrørende Ankestyrelsens afgørelser, svarende til 1,1 pct. af
styrelsens samlede afgørelser i 2022, og udtalte kritik i 7 af sagerne. I 2021
modtog styrelsen kritik i 3 ud af 563 afsluttede sager hos ombudsmanden.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1. Notat
Ankestyrelsens arbejde med kvalitet i sagsbehandlingen
2