Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2843794_0001.png
17-05-2023
Opsamling på København, Odense, Aarhus og Vejle kommuners afrappor-
teringer for 2022 om stofindtagelsesrum
1. Indledning
Siden lov nr. 606 af 18. juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer (Stofindtagelsesrum) trådte i
kraft den 1. juli 2012, har det efter tilladelse fra Sundhedsministeriet været muligt at oprette og drive kom-
munale stofindtagelsesrum og stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner med driftsove-
renskomst med kommunen. Med udgangen af 2022 blev der med Indenrigs- og Sundhedsministeriet tilla-
delse drevet stofindtagelsesrum i København, Odense, Aarhus og Vejle kommune (se Bilag 6).
Ud over en bemyndigelse til at meddele tilladelse til oprettelse og drift af stofindtagelsesrum indeholdt lov
nr. 606 af 18. juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer (Stofindtagelsesrum) også en bemyndi-
gelse for Indenrigs- og Sundhedsministeriet til at fastsætte nærmere regler om stofindtagelsesrum. Denne
bemyndigelse blev ændret med lov nr. 382 af 27. april 2016 om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Assisteret stofindtagelse i stofindtagelsesrum), som trådte i kraft den 1. juli 2016.
Med udgangen af 2022 udgjordes retsgrundlaget for oprettelse og drift af stofindtagelsesrum af § 3 b i lov
om euforiserende stoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1334 af 9. december 2019, og bekendtgørelse nr. 972 af
28. juni 2016 om stofindtagelsesrum.
Hensigten med indførelsen af stofindtagelsesrum er dels af nedbringe dødeligheden og reducere skadevirk-
ninger forbundet med stofmisbrug samt forbedre forholdene for personer med stofmisbrug, dels at be-
grænse generne for det omgivende samfund. Stofindtagelsesrum udgør derudover et potentiale for at
bygge bro mellem personer med stofmisbrug og social- og sundhedsvæsenet.
Denne opsamling er udarbejdet på baggrund af afrapporteringer fra de kommuner, hvori der drives stofind-
tagelsesrum. Endvidere er tal fra tidligere års afrapporteringer inddraget for at give et overblik over udvik-
lingen siden stofindtagelsesrummenes oprettelse.
2. Hovedoplysninger på landsplan
Fra stofindtagelsesrummenes oprettelse og indtil udgangen af 2022 var der på landsplan registreret 18.968
brugere af stofindtagelsesrummene jf. Bilag 5 figur 5. Der har fundet 2.667.154 stofindtagelser sted i rum-
mene siden deres oprettelse, jf. bilag 5, figur 6. I 2022 var der 3.781 aktive brugere, hvilket er et fald på
12,78% siden 2021, jf. figur 1. I 2022 blev der foretaget 256.936 stofindtagelser i stofindtagelsesrummene,
hvilket er en stigning på 52,58% i forhold til 2021, jf. figur 2.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0002.png
2.1. Flest brugere og flest stofindtagelser i Københavns kommune
Stofindtagelsesrummene i Københavns Kommune udgør størstedelen af aktiviteten, jf. figur 2 (se også Bilag
5 figur 6). Af det samlede antal registrerede brugere er 77,2% registreret i København, hvor ligeledes
91,74% af stofindtagelserne har fundet sted siden stofindtagelsesrummenes oprettelse. Det markant større
antal af brugere og stofindtagelser i Københavns Kommune relativt til de andre kommuner synes at afspejle
forskelle i stofindtagelsesrummenes antal, åbningstider og kapacitet, som må antages at være udtryk for de
lokale forhold, herunder misbrugsmønstrene samt stofmisbrugsproblemernes omfang og betydning.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0003.png
2.2. Svær overdosis
Fra stofindtagelsesrummene hver især blev oprettet og indtil udgangen af 2022, blev der foretaget 2.048
akutte behandlinger for overdosis/svær forgiftning i stofindtagelsesrummene (se også Bilag 5 figur 7 og 8).
Med overdosis/svær forgiftning forstås, at brugeren ikke kan trække vejret ved egen hjælp. I 2022 blev der
på landsplan foretaget 172 akutte behandlinger for overdosis/svær forgiftning i stofindtagelsesrummene,
hvoraf størstedelen var i København kommune jf. figur 3. Antallet af akutte behandlinger er steget over de
seneste tre år, hvor den seneste stigning fra 2021 til 2022 var på 13,9% (se Bilag 5 figur 9).
2.3. Interventioner og sundhedsfaglige råd og vejledning
Antallet af sygeplejefaglige interventioner, hvorved bl.a. forstås vurdering af helbredstilstand, var hen-
holdsvis 85 i H17, der er placeret i Københavns Kommune, og 121 for Aarhus Kommune. I stofindtagelses-
rummene i Odense og Vejle vurderes helbredstilstanden på alle, der benytter stofindtagelsesrummet, hvor-
for dette ikke registreres særskilt.
2.4. Henvisning til eksterne tilbud
Antallet af sundhedsfaglige råd og vejledning, hvorved bl.a. forstås råd og vejledning om stofindtagelse, var
311 for Københavns Kommune. Dette punkt registreres ikke selvstændigt i Aarhus, Odense og Vejle Kom-
mune, som dog oplyser, at dette finder sted ved hver kontakt med brugerne. Vejle oplyser, at 137 er hen-
vist til skadereducerende tilbud.
I 2022 blev der foretaget 1.990 henvisninger til eksterne sundhedsfaglige tilbud, eksterne socialfaglige til-
bud og stofmisbrugsbehandling. Hovedparten af henvisningerne var til eksterne sundheds- og socialfaglige
tilbud, hvor antallet af henvisninger i 2022, var henholdsvis 790 og 899 jf. Figur 4. Der er på tværs af kom-
munerne forekommet en stigning i antal af henvisninger til sundhedsfaglige tilbud og stofmisbrugsbehand-
ling sammenlignet med 2021 (se også Bilag 5 figur 10).
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0004.png
2.5. Problemer og løsningsinitiativer
I det følgende er der fremhævet tre problemer og tilhørende løsningsinitiativer, som har været afprøvet i
stofindtagelsesrummene for at afhjælpe et pågældende problem. En nærmere udfoldelse af problemerne
og løsningsinitiativerne fremgår i de respektive kommuners stofindtagelsesafrapporteringsskema, jf. Bilag 3
og Bilag 4.
2.5.1. Ændret arbejdsgang ift. førstehjælp ved kokainindtag
I stofindtagelsesrummet i Odense kommune oplever personalet, at brugere med psykiske udfordringer bli-
ver udadreagerende og stofpsykotiske ved kokainindtag. Flere af brugerne har efterfølgende behov for
førstehjælp. I forbindelse hermed har personalet oplevet vold. Kirkens korshær i Odense har derfor ændret
arbejdsprocedure, således at medarbejderne beskyttes bedre, samtidig med at brugerne får den nødven-
dige hjælp. Læs mere i Bilag 3.
2.5.2. Forsøg med øget kapacitet i rygerummet
Som følge af, at der har været mange konflikter forbundet med den tidsmæssig begrænsning og kapacitet i
H17, har Københavns Kommunes afprøvet en forsøgsordning med fleksible tidsintervaller samt øget antal-
let fra 20 til op til 32 brugere, der kan benytte rygerummene samtidigt. De foreløbige erfaringer er 1) redu-
ceret ventetid for brugerne 2) antallet af konflikter er ikke steget 3) bedre arbejdsmiljø for personalet. Læs
mere om Københavns kommunes forsøg med øget kapacitet i rygerummet i Bilag 4.
2.5.3. Fokus på kvindelige brugere af stofindtagelsesrum
I stofindtagelsesrummet H17 har Københavns kommune iværksat et projekt, der har til formål at styrke
kvindelige brugeres sikkerhed og tryghed, når de anvender stofindtagelsesrummet. De kvindelige brugere
inddrages i processen med at identificere udfordringer og løsninger. Læs mere om projektet i Bilag 4.
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0005.png
Bilag 1: Vejle kommune – Afrapporteringsskema
Oprettelse og drift
Beliggenhed
Åbningstider
Kapacitet
Adgang
Adgang sker via varmestuen ved henvendelse v/ køkkenskranken.
Inklusions- og eksklusionskriterierne følger lovgivningen, herunder:
Inklusionskriterier
Inklusionskriterier:
Personalets vurdering af at der er en stærk afhængighed af
euforiserende stoffer og at disse bruges dagligt.
Alder over 18 år.
At stoffet udelukkende er til eget brug og ikke med henblik på
videresalg eller videregivelse.
Eksklusionskriterier:
Eksklusionskriterier
Salg af stoffer samt videregivelse af stoffer.
Mindreårige, førstegangsbrugere, lejlighedsvise brugere og andre
personer uden en stærk afhængighed, som følge af et længere og
vedvarende forbrug (hvis en af disse opsøger stofindtagelsesrummet vil
der blive henvist til social- og sundhedsmæssige foranstaltninger
herunder behandlingstilbud).
Der gives karantæne ved trusler, vold, videresalg og videregivelse af
stoffer.
Stoftyper og -indtagelsesmåder
Følgende stoftyper er der adgang til at benytte i stofindtagelsesrummet:
De stoftyper, som der er ad-
gang til at indtage i rummet
Kokain
Heroin
Ritalin
Morfin
Øvrige stoffer.
Metadon, Ketamin
Heroin/Kokain(Speedball)
Speed/Amfetamin
Benzodiazepin
Kirkens Korshærs varmestue Flegmade 10, 7100 Vejle
Åben mandag – fredag kl. 9.00 – 15.00 og lørdag kl. 9.00-14.00
3 pladser til intravenøst stofindtag og 2 rygekabiner
Alkohol og Hash
1
er ikke tilladt i stofindtagelsesrummet
Stofindtagelsesmåder der er
adgang til at benytte i sto-
findtagelsesrummene
Intravenøst
Nasalt
Rygning.
Oralt
Rektalt
Social og sundhedsfaglige tilbud
De social- og sundhedsfaglige
Stofindtagelsesrummet ligger i forbindelse med varmestuen, således at adgang
tilbud i stofindtagelsesrum-
sker igennem varmestuen. Ligeledes ligger sundhedsrummet ved siden af sto-
Med hash skal forstås alle former for cannabis.
1
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0006.png
met og sikring af adgang til
eksternt placerede tilbud
findtagelsesrummet. Personalet i varmestue og sundheds- og stofindtagsrum
fungerer som en samlet personalegruppe. Kirkens Korshærs gadeplansarbejde
Kvisten er ligeledes i tæt samarbejde med varmestuen.
Varmestuen tilbyder mad, bad, rent tøj og tøjvask, samværsaktiviteter, samta-
ler med socialfagligt personale, mv. I tilknytning til varmestuen er et gårdmiljø,
hvor mange opholder sig, og der må bl.a. indtages medbragt alkohol.
Sundhedsrummet med sundhedsfagligt personale, der tilser og kan udføre let-
tere sårpleje, samt foretage lettere helbredsundersøgelser. Endvidere brobyg-
ning til det etablerede sundheds– og behandlingssystem, hvor der særligt er
kontakt til sygehusets akutte visitationsafsnit (AVA), rusmiddelcentrets (RCV)
behandlere og gadeplansmedarbejdere.
Kirkens Korshærs hjemløsearbejde Kvisten (støtte, hjælp, rådgivning etc. i for-
bindelse med hjemløseproblematikker); der finansieres af Vejle Kommune, er
en integreret del i varmestuearbejdet og således en naturlig samarbejdspartner
omkring boligforhold.
Registrerede brugere siden oprettelse
Antal registrerede brugere si-
182
den stofindtagelsesrummenes
oprettelse
Resultater for 2022
Antal brugere
Stofindtagelser
Fordeling af indtagelsesmå-
der
71 (9 kvinder, 62 mænd)
24 brugere har oprettet sig i 2022.
I alt 1211 stofindtag.
Intravenøst: 531
Rygning: 600
Heroin: 893
Kokain: 125
Metadon: 27
Ritalin 110
Morfin: 4
Nasalt: 76
Oralt: 4
Heroin/Kokain (Speedball): 10
Benzodiazepin: 0
Speed/Amfetamin: 30
Andet stof: 5
Ketamin 7
Rektalt: 0
Stoftypefordeling
Antal assisterede stofindta-
gelser
Ingen.
Assisteret stofindtagelse er ikke tilladt i stofindtagelsesrummet i Vejle.
Akutte behandlinger for over-
1
dosis/svær forgiftning
Sygeplejefaglige interventio-
ner
Sundhedsfaglige råd og vej-
ledninger
Henvisninger til eksterne
sundhedsfaglige tilbud
Helbredstilstanden er blevet vurderet for alle, der har benyttet stofindtagelses-
rummet.
Der gives råd og vejledning til alle der kommer i stofindtag, herunder udleve-
ring af værktøj. Derudover er 137 henvist til skadesreducerende tilbud.
Sundhedsrummet: 3, andet: 12, i alt 15
Henvisninger til eksterne soci-
54
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0007.png
alfaglige tilbud
Henvisninger til stofmisbrugs-
21
behandling
Evt. problemer og status på løsning
Problemer og løsninger
Der har ikke været problemer i lokalområdet i relation til stofindtagelsesrum-
met i perioden.
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0008.png
Bilag 2: Aarhus Kommune – Afrapporteringsskema
Oprettelse og drift
Beliggenhed
Åbningstider
Kapacitet
Adgang
Indenfor stofindtagelsesrummets målgruppe regnes: Personer med stærk af-
hængighed af rusmidler, som selv kan håndtere indtagelse af stoffer
Personalet bedømmer, hvorvidt brugeren tilhører målgruppen, som den beskri-
ves i lovteksten. Personalet er opmærksomme på at tilbyde følgende bruger-
grupper en særlig indsats:
Inklusionskriterier
Brugere der injicerer i lyske eller hals tilbydes vejledning i mindre ska-
desvoldende injektionsteknik samt mulighed for afskærmning
Gravide, som tilbydes akut henvisning til Regionens Familieambulato-
rium
Kirkens Korshærs lokaler i Aarhus Midtby:
Kalkværksvej 43, 8000 Aarhus C
Tilbuddet drives i samarbejde med Kirkens Korshær, Aarhus
08-15 man.- søn.
6 pladser til injektion
6 pladser til rygning
Personalet er i øvrigt underlagt de almindelige underretningsforpligtelser for
kommunal virksomhed – fx i forhold til gravide brugere af stofindtagelsesrum-
met
Eksklusionskriterier
Udenfor målgruppen regnes:
Unge under 18
Brugere, der ønsker at indtage alkohol og/eller hash
Ledsagere
Stoftyper og -indtagelsesmåder
De stoftyper, som der er ad-
gang til at indtage i rummet
Stofindtagelsesmåder der er
adgang til at benytte i sto-
findtagelsesrummene
Injicerbare euforiserende stoffer samt rygeheroin og rygekokain (”crack”)
Injektion
Rygning
Nasalt
Assisteret indtag er ikke en del af tilbuddet
Social og sundhedsfaglige tilbud
De social- og sundhedsfaglige
tilbud i stofindtagelsesrum-
met og sikring af adgang til
eksternt placerede tilbud
Observation
Førstehjælp
Rådgivning og vejledning
Brobygning bl.a. til sundhedsrum, som er placeret umiddelbart i tilknytning til stofind-
tagelsesrummet
Registrerede brugere siden oprettelse
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0009.png
Antal registrerede brugere si-
3.342
2
den stofindtagelsesrummenes
oprettelse
Resultater for 2022
Antal brugere
Stofindtagelser
Fordeling af indtagelsesmå-
der
Unikke brugere registreret i 2022: 556
Stofindtagelser i alt: 25.309
Injektion: 7.083
Rygning: 18.007
Nasal: 219
Andet: 178
Heroin: 16.111
Kokain: 4.909
Metadon: 756
Ritalin: 2.241
Fentanyl: 2
Ketogan: 5
Oral: 0
Rektalt: 0
Benzodiazepiner:1
Ketamin: 6
Kokain/heroin: 932
Morfin: 3
Ritalin/metadon: 36
Speed/amfetamin: 101
Substitutionsmed: 28
Stoftypefordeling
Antal assisterede stofindta-
gelser
Assisteret indtag er ikke en del af tilbuddet
Antal akutte behandlinger / overdoisis, hvor 112 er blevet kaldt: 13 tilfælde
Akutte behandlinger for over-
Antal akutte behandlinger / overdosis, hvor personalet i stofindtagelsesrummet
dosis/svær forgiftning
har varetaget opgaven: 18 tilfælde
Antal sygeplejefaglige interventioner: 121 i sundhedsrummet
Sygeplejefaglige interventio-
ner
Derudover 10 tilfælde, hvor der er tilkaldt ambulance og 1 tilfælde, hvor akut-
teamet er tilkaldt og 3 henvendelser til psykiatrisk skadestue, 13 henvendelser
til skadestue, 3 til vagtlæge, 34 til praktiserende læge og 34 henvendelser til ga-
desygeplejerskerne
Vurderinger af helbredstilstand foregår desuden i den almindelige vurdering i
kontakten med brugerne.
Sundhedsfaglige råd og vej-
ledninger
Henvisninger til eksterne
sundhedsfaglige tilbud
Råd og vejledning om stofindtag foregår i den almindelige kontakt medbru-
gerne. Ydelsen registreres ikke særskilt, hvorfor antal ikke kan oplyses.
388
Henvisninger til eksterne soci-
289
alfaglige tilbud
Henvisninger til stofmisbrugs-
Antal henvisninger til stofmisbrugsbehandling: 89
behandling
Evt. problemer og status på løsning
Problemer og løsninger
2
Der har og er fortsat til tider en del uro i området pga. forandringer og ombyg-
ninger i hele Sydhavnsområdet.
Der er til tider uro omkring stofindtagelsesrummet pga. ”stærke” brugere –
Tallet er beregnet ved at sammenlægge antallet af brugere for hvert år siden stofindtagelsesrummets oprettelse. Der
personalet i stofindtagelsesrummet er opmærksomme på den problemstilling,
tages dermed ikke højde for gengangere på tværs af årene.
9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0010.png
og der samarbejdes tæt med Østjyllands Politi herom.
Der afholdes samarbejdsmøde hver 6. uge og ad hoc mellem medarbejderne i
stofindtagelsesrummet, de opsøgende medarbejdere, Østjyllands Politi, Rus-
middelcenter Aarhus, gadesygeplejerskerne (ad hoc) og repræsentanter fra
nærliggende væresteder.
10
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0011.png
Bilag 3: Odense Kommune – Afrapporteringsskema
Oprettelse og drift
Beliggenhed
Kirkens Korshærs Varmestue (Odense)
Østergade 55
5000 Odense C
Mandag – Fredag
Åbningstider
Lørdag
Søndag
3
Kapacitet
Adgang
Inklusions- og eksklusionskriterierne følger lovgivningen
Personalets vurdering af at der er en stærk afhængighed af euforiserende stof-
fer og at disse bruges dagligt.
Alder over 18 år.
At stoffet udelukkende er til eget brug og ikke med henblik på videresalg eller
videregivelse.
Salg af stoffer samt videregivelse af stoffer.
Mindreårige, førstegangsbrugere, lejlighedsvise brugere og andre personer
uden en stærk afhængighed, som følge af et længere og vedvarende forbrug
af stoffer. Hvis borgere fra en af disse målgrupper opsøger stofindtagelses-
rummet, vil denne blive henvist til social- og sundhedsmæssige foranstaltnin-
ger herunder behandlingstilbud.
Der gives karantæne ved trusler, videresalg og videregivelse af stoffer.
kl. 08.00-14.00
kl. 09.00-14.00
kl. 09.00-13.00
Der er 5 fysiske indtagelsespladser i stofindtagelsesrummet, hvor brugerne
maksimalt må opholde sig i 30 minutter.
Inklusionskriterier
Eksklusionskriterier
Stoftyper og -indtagelsesmåder
Heroin
Ketamin
Kokain
Ritalin
Morfin
Intra muskulært
Intravenøst
Benzodiazepin
Heroin/Kokain
Metadon
Speed/Amfetamin
Andet stof pånær hash
Nasal
Oralt
De stoftyper, som der er ad-
gang til at indtage i rummet
Stofindtagelsesmåder der er
adgang til at benytte i sto-
findtagelsesrummene
Social og sundhedsfaglige tilbud
Der afholdes gadeplansmøder mellem forskellige aktører såsom Bykirken, bo-
De social- og sundhedsfaglige
ligforeninger, Forebyggelsen i Fyens Politi, Rusmiddelcenteret, Reden og Bo-
tilbud i stofindtagelsesrum-
ligsocialt afsnit. for at sikre et godt samarbejde. Desuden består styregruppen
met og sikring af adgang til
for stofindtagelsesrummet af repræsentanter for politiet og Behandlingscenter
eksternt placerede tilbud
Odense.
Registrerede brugere siden oprettelse
3
Søndagsåbent i perioden 1. oktober til 31. marts
11
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0012.png
Antal registrerede brugere si-
Der har i alt siden åbningen af stofindtagelsesrummet i 2013 været 801 unikke
den stofindtagelsesrummenes
brugere.
oprettelse
Resultater for 2022
Antal brugere
Stofindtagelser
Fordeling af indtagelsesmå-
der
Samlet har der i 2022 været 14.822 besøg, af 270 besøg var af unikke brugere.
14.822 indtag
Intra muskulært: 2
Intravenøst: 13.414
Heroin: 3.645
Ketamin: 1
Kokain: 9.201
Ritalin: 86
Morfin: 23
Nasal: 1.322
Oralt: 84
Benzodiazepin: 178
Heroin/Kokain: 975
Metadon: 595
Speed/Amfetamin: 94
Andet stof: 24
Stoftypefordeling
Antal assisterede stofindta-
gelser
Det er ikke tilladt i stofindtagelsesrummet i Odense.
Akutte behandlinger for over-
Der har været 9 akutte behandlinger.
dosis/svær forgiftning
Sygeplejefaglige interventio-
ner
Sundhedsfaglige råd og vej-
ledninger
Foretages ved alle besøg i rummet.
Dette sker ved alle indtag, da personalet bl.a. udleverer værktøj til at bruge i
stofindtagelsesrummet, og er tilgængelige via fysisk ophold i stofindtagelses-
rummet.
Der har i alt været 19.571 henvisninger til andre sundhedsfaglige tilbud i 2022.
Herunder er 19.388 af ydelserne/henvisninger til Varmestuens egne tilbud og
personale. Antallet af henvisninger er en del højere i 2022 end 2021, da der ge-
nerelt er flere brugere. Derudover har stofindtagelsesrummet fået endnu
større fokus på at give sundhedsrådgivning og injektionsvejledning. Stofindta-
gelsesrummets medarbejdere oplever, at brugere rigtigt gerne vil tage imod
både rådgivning og vejledning.
Henvisninger til eksterne
sundhedsfaglige tilbud
Der har i alt været 3.629 socialfaglige ydelser og henvisninger i 2022, herunder
Henvisninger til eksterne soci-
er 3.215 af ydelserne/henvisninger til Varmestuens egne tilbud og personale.
alfaglige tilbud
Antallet er lidt højere i 2022 end 2021, da der har været flere brugere af sto-
findtagelsesrummet.
Henvisninger til stofmisbrugs-
Der har været 162 henvisninger til Behandlingscenter Odense i 2022.
behandling
Evt. problemer og status på løsning
Problemer og løsninger
Problemer
Kirkens Korshær oplever mange brugere med psykiske udfordringer, som bliver
udadreagerende og stofpsykotiske af indtag af kokain. Kirkens Korshær oplever
flere borgere, som har det virkelig dårligt efter indtaget. I forbindelse med ud-
førelsen af førstehjælp ved kokainindtag har personalet i stofindtagelsesrum-
12
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0013.png
met oplevet vold mod personalet. Generelt opleves en øget risiko for vold mod
personalet efter kokainindtag.
Kirkens Korshær oplever, at flere har ændret deres foretrukne indtagelses-
måde, så flere ryger Freebase. Da Kirkens Korshær på nuværende tidspunkt
ikke kan facilitere rygning i rummet, efterlades en stor gruppe til gaden for at
indtage deres stoffer uden social- eller sundhedsfaglige interventioner. Grundet
flere brugere af stofindtagelsesrummet i 2022, har Kirkens Korshær ikke haft
ressourcerne til at registrere, hvad der sker uden for rummet.
Gennem 2022 har Kirkens Korshær lavet brobygning 10.320 gange, men har
ikke nok viden om hvad der sker når brugeren forlader rummet på grund af
manglende ressourcer.
Løsningsinitiativer
Kirkens Korshær har ændret arbejdsprocedure i forhold til førstehjælp ved ko-
kain. Når førstehjælp med nødvendig fysisk nærkontakt er ydet, placerer med-
arbejderen sig udenfor slå/spark rækkevidde. Derefter ydes psykisk første-
hjælp.
Kirkens Korshær har uddannet 2 medarbejdere til interne førstehjælpsinstruk-
tører, så alle medarbejdere kontinuerligt, trænes i førstehjælp.
Kirkens Korshær har gennem hele 2022 været i dialog med Odense Kommune,
Fyns Politi og øvrige relevante samarbejdspartnere omkring den gruppe af bru-
gere, som stofindtagelsesrummet i Østergade ikke kan håndtere eller tilbyde en
indsats grundet manglende rygekabiner. Stofbruget er ændret og giver nye ud-
fordringer, hvilket kalder på nye tiltag.
Status
Kirkens Korshær arbejder på en løsning på de manglende rygefaciliteter med
relevante aktører. Kirkens Korshær har sammen med Odense Kommune lavet
et budgetønske til ombygning af afdelingen på Østergade. Ombygningen skal
være med til at danne rammerne for rygefaciliteter. Tidshorisonten er således
tidligst 2025.
13
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0014.png
Bilag 4: Københavns Kommune – Afrapporteringsskemaer
Oprettelse og drift
Beliggenhed
Åbningstider
Kapacitet
Adgang
Inklusionskriterier
For at benytte de to stofindtagelsesrum skal man minimum være 18 år og have
et længerevarende problematisk brug/afhængighed af hårde stoffer.
I udgangspunktet er stofindtagelsesrummene åbne for alle i målgruppen jf. in-
klusionskriterierne. Borgere under 18 år anmeldes til de sociale myndigheder. I
stofindtagelsesrummene gives der ikke længerevarende karantæner, men der
findes nogle sanktioner, som benyttes, hvis personale og ledelse finder det nød-
vendigt af hensyn til sikkerheden for medarbejdere og andre brugere. Disse er
1) henvisning til næste vagt, 2) bortvisning i 24 timer, 3) ingen brug af rum før
der er blevet afholdt et konfliktråd eller samtale med leder og 4) tilhold (som
politiet giver).
Stoftyper og -indtagelsesmåder
De stoftyper, som der er ad-
gang til at indtage i rummet
Stofindtagelsesmåder der er
adgang til at benytte i sto-
findtagelsesrummene
I Skyen og H17 er alle stoffer tilladt. Der ses primært indtag af kokain, heroin,
metadon, men også ritalin, benzodiazepiner og andre pilletyper. Det er dog ikke
tilladt at ryge hash eller pot i rygerummene af hensyn til den begrænsede kapa-
citet og den store efterspørgsel på rygepladser.
I Skyen og H17 kan man indtage sine stoffer ved injektion, nasalt, oralt og rek-
talt. Desuden kan man i de to tilbud også ryge sine stoffer (dog ikke hash eller
pot jf. ovenfor).
Social og sundhedsfaglige tilbud
Der er i Skyen og H17 ansat både socialfaglige og sundhedsfaglige medarbej-
dere for at møde borgernes behov. Der arbejdes kontinuerligt med sundheds-
De social- og sundhedsfaglige
fremmende og skadesreducerende initiativer, såsom guidning til injektionstek-
tilbud i stofindtagelsesrum-
nik, hygiejne, væske og ernæringsindtag, søvn, mental sundhed, osv. Akut op-
met og sikring af adgang til
ståede sundhedsfaglige problemstillinger håndteres så vidt muligt på stedet.
eksternt placerede tilbud
Det kan fx være sårrensning, øjenskylning pga. fremmedlegemer eller kontakt
med salmiakspiritus, tabletbehandling ved for allergisk reaktion og behandling
af hjertestop, respirationsstop eller kramper på grund af overdosis.
Registrerede brugere siden oprettelse
Antal registrerede brugere si-
8.437
den stofindtagelsesrumme-
nes oprettelse
6.206
Skyen
Lille Istedgade 2, 1706 Kbh. V
10.00-18.00 (alle dage)
9 injektionspladser
8 rygepladser
Samlet kapacitet: 17
H17
Halmtorvet 17, 1700 Kbh. V
Døgnåbent (alle dage) (lukket 11-13)
10 injektionspladser
20 rygepladser
Samlet kapacitet: 30
Eksklusionskriterier
14
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0015.png
Resultater for 2022
Antal brugere
Stofindtagelser
323
1.379
2.561
214.215
Injektion: 56.960
Rygning: 156.937
Sniffet: 315
Oralt: 2
Rektalt: 1
Kokain: 86.401
Heroin/kokain: 39.926
Heroin: 31.868
Metadon: 1590
Ritalin: 897
Metadon/kokain: 2425
Speed/amfetamin: 186
Fentanyl: 2
Ketogan: 1
Katemin: 16
Heroin/metadon: 16
Piller opioide-gruppe: 45
Piller diazepine-gruppe: 19
Piller andet: 17
Ikke aktivt stof/bøf: 4
Ukendt stof: 50.572
Anden sammensætning: 215.212
Injektion: 449
Rygning: 928
Fordeling af indtagelsesmåde
Sniffet: 2
Oralt: 0
Rektalt: 0
Kokain: 832
Heroin/kokain: 296
Heroin: 181
Metadon: 26
Ritalin: 18
Metadon/kokain: 4
Speed/amfetamin: 4
Fentanyl
Ketogan
Katemin
Heroin/metadon
Piller opioide-gruppe
Piller diazepine-gruppe
Piller andet
Ikke aktivt stof/bøf
Ukendt stof: 18
Anden sammensætning
Stoftypefordeling
Antal assisterede stofindta-
gelser
Akutte behandlinger for over-
dosis/svær forgiftning
Sygeplejefaglige interventio-
ner
Sundhedsfaglige råd og vej-
ledninger
Henvisninger til eksterne
sundhedsfaglige tilbud
Henvisninger til eksterne soci-
2
alfaglige tilbud
Henvisninger til stofmisbrugs-
behandling
Problemer og løsninger
707
125 og 6 på udearealer
85
311
204
140
29
Evt. problemer og status på løsning
Dette afsnit følger op på de udfordringer, der tidligere har været afrapporteret
om i 2021, samt problematikker og løsninger som er opstået i løbet af 2022.
Ombygning af Mændenes Hjem
Mændenes Hjems natcafé, herberg, botilbud og Skyen på Istedgade har som
15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0016.png
tidligere nævnt i 2022 været i gang med en stor ombygning. Det betyder, at
Skyen har været fuldstændig lukket fra 1. april og året ud, mens herberget og
botilbuddet på Mændenes Hjem har været midlertidigt genhuset i Valby. Skyen
åbnede igen d. 5. januar 2023 og er nu i fuld drift.
Lukningen af Skyen og Mændenes Hjem på Istedgade har betydet, at der har
været øget pres på de øvrige sociale- og sundhedsfaglige tilbud på Indre Vester-
bro og H17 har i den mellemliggende periode overtaget dele af de sociale funk-
tioner, der normalt varetages af Mændenes Hjem på Istedgade.
Covid-19 erfaringer
Starten af 2022 var igen præget af Covid-19 restriktioner. Mellem jul og nytår
2021 var der en markant smittestigning blandt medarbejdere. Omkring årsskif-
tet begyndte man for alvor at se en stigning i smitte blandt brugere.
For at mindske smittespredning blev faciliteterne nedskaleret, så det ikke var
muligt at opholde sig indenfor, udover ved stofindtag. Kapaciteten i rygerum-
mene blev i en kortere periode reduceret til 16 pladser.
Fokus på kvindelige brugere af stofindtagelsesrum
I februar 2022 igangsatte H17 et projekt om kvindelige brugere af stof-indtagel-
sesrummet med det formål at styrke sikkerheden og trygheden for kvinderne i
H17. Kvinder er en udsat gruppe i stofmiljøet på Vesterbro og er i særlig risiko
for vold og seksuelle overgreb. Gennem årene har forskellige tiltag været afprø-
vet for at højne sikkerheden for kvinderne, herunder særligt skærmede pladser
og personalefølgeskab ud af H17.
Projektet fortsætter i 2023 og skal udvikle en række initiativer for at styrke sik-
kerheden, så kvinderne trygt kan indtage deres stoffer H17. H17 videndeler i
den sammenhæng med forskellige samarbejdspartnere og inddrager kvinderne
i at identificere udfordringer og løsninger.
Forsøg med øget kapacitet i rygerummet
Fra medio 2022 har H17 haft et forsøg med et mere fleksibelt tidsinterval for
rygning samt antallet af borgere, der lukkes ind i rygerummene på samme tid.
Tidligere har praksis været, at rygerne lukkes ind i hold af max. 20 personer, og
skal forlade rummene igen efter 45 minutter, hvorefter der lukkes et nyt hold
ind. Erfaringen var, at dette skabte mange konflikter, dels mellem de ventende,
der stod udenfor og dels mellem brugere og personale, når brugerne skulle for-
lade rygerummene efter 45 minutter. Derfor har man forsøgt at rumme flere
brugere; op til 32 ad gangen. Dette antal vurderes at ramme behovet bedre og
samtidig at være sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Rygerummene ryddes ikke hver
45. minut, men ryddes stadig, hvis der eksempelvis opstår kø, ved rengøring,
hvis der opstår uro/ konflikter og ved vagtskifte.
Erfaringerne fra forsøget er indtil videre, at ventetiden er minimeret, at antallet
af konflikter ikke er steget, og at arbejdsmiljøet for personalet er blevet bedre. I
2023 skal der tages stilling til, om ordningen skal fortsætte.
16
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0017.png
Rekrutteringsvanskeligheder
I 2022 har H17 oplevet personalemangel som følge af rekrutteringsvanskelighe-
der. Disse vanskeligheder har været medvirkende til, at H17 har været nødsaget
til at holde lukket enkeltstående dage/aftener/nætter gennem året. Det er sær-
ligt vanskeligt at rekruttere sundhedsfagligt personale, og særligt stillingerne
som nattevagter er svære at besætte. H17 har bl.a. som følge af dette et øget
fokus på fastholdelse af medarbejdere, herunder øget fokus på arbejdsmiljø og
trivsel.
Konflikter på ”rampen”
”Rampen” er det afgrænsede område, som ligger foran H17, og som man går
igennem for at komme ind i H17. Rampen er et slags uofficielt opholdsrum,
hvor borgerne tager ophold både dag og nat, og hvor der handles og indtages
stoffer. Særligt gruppen af illegale migranter opholder sig størstedelen af tiden
på rampen.
Gennem årene har der været fokus på, hvordan man kan mindske uro, og for-
øge værdigheden og sikkerheden for borgerne på rampen. Personalet i H17
runderer blandt andet jævnligt rampen med henblik på at øge trygheden, men
det primære arbejdsområde er i selve stofindtagelsesrummet.
I 2022 har der været fokus på at inddrage brugerne i forhold til, hvordan ram-
pen kan gøres til et mere trygt og værdigt sted. Der er blandt andet blevet idé-
generet på forskønnelse vha. kunst og planter. Projektet fortsætter i 2023, hvor
ønsket er at søge fondsmidler for at komme videre med projektet.
Asylansøgere på Vesterbro
Som det også har været nævnt i afrapporteringerne de forgangne år, er det
fortsat en udfordring, at en gruppe mennesker fra asylsystemet tager ophold i
miljøet omkring stofindtagelsesrummene. Mændenes Hjem er fortsat i dialog
med den pågældende brugergruppe, og der arbejdes med at mindske uro og
lejrdannelse foran stofindtagelsesrummene.
Der er fortsat fokus på den politimæssige indsats, jf. meldepligten i asylcen-
trene, og den socialfaglige indsats, hvor medarbejdere fra Mændenes Hjem og
Københavns Kommunes opsøgende indsatser er i dialog med gruppen.
Økonomi
Som det fremgår af rapporten, er det kun en ganske lille andel af brugerne af
de to stofindtagelsesrum i København, der angiver at være københavnere. Som
det fremgår, er det samlet for de to stofindtagelsesrum ca. 27 af de brugere,
der er registreret kommune eller landetilhørsforhold på, der angiver at være
københavnere. Med forbehold for tallenes usikkerhed grundet selvrapporte-
ring, er det en mindre andel.
Københavns Kommune vil derfor igen gøre opmærksom på, at bortfaldet af den
statslige finansiering af stofindtagelsesrum betyder, at Københavns Kommune
løfter en statslig opgave uden finansiering, idet en betydelig del af brugerne af
17
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0018.png
stofindtagelsesrummene er borgere fra andre kommuner og borgere fra andre
lande. Stofindtagelsesrummene bør derfor finansieres af statslige midler.
18
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0019.png
Bilag 5: Figurer
19
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0020.png
20
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0021.png
21
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om stofindtagelsesrum i Danmark m.v.
2843794_0022.png
Bilag 6: Fakta om tilladelse og drift
Fakta om tilladelser til oprettelse og drift af stofindtagelsesrum
Københavns Kommune
Københavns Kommune fik den 2. juli 2012 tilladelse til oprettelse og drift af sit første stofindtagelses-
rum, ”Fixelancen”, som var mobilt med en fast placering først ved Lille Istedgade 2, København V, og si-
den ved Halmtorvet 9d, København V, hvor kommunen den 24. september 2012 fik tilladelse til at op-
rette og drive et midlertidigt stofindtagelsesrum. Københavns Kommune fik den 5. august 2013 tilla-
delse til oprettelse og drift af stofindtagelsesrummet ”Skyen” i Lille Istedgade 2, København V. Køben-
havns Kommune fik den 22. juli 2016 tilladelse til oprettelse og drift af stofindtagelsesrummet ”H17” på
Halmtorvet 17, København V. H17 blev sat i drift den 1. august 2016. Samtidig indstilledes driften af det
midlertidige stofindtagelsesrum på Halmtorvet 9d. Med udgangen af 2016 indstilledes også driften af
Fixelancen med fast placering ved Halmtorvet 9d. I 2021 var der således to stofindtagelsesrum i Køben-
havns Kommune; Skyen og H17, som begge drives af den selvejende institution Mændenes Hjem efter
driftsoverenskomst med Københavns Kommune. Indtil 1. juni 2019 drev kommunen selv H17.
Odense Kommune
Odense Kommune fik den 18. december 2012 tilladelse til oprettelse og drift af et stofindtagelsesrum,
som først var beliggende i Pantheonsgade 6, Odense C, og som siden den 15. oktober 2013 har været
beliggende på Østergade 55, Odense C. Stofindtagelsesrummet drives af den selvejende institution Kir-
kens Korshær Odense efter driftsoverenskomst med Odense Kommune.
Aarhus Kommune
Aarhus Kommune fik den 23. oktober 2013 tilladelse til oprettelse og drift af et stofindtagelsesrum, som
først var beliggende på Nørre Allé 25, 9000 Aarhus C, og som siden 1. juli 2018 har været beliggende på
Kalkværksvej 15, 8000 Aarhus C. Stofindtagelsesrummet drives af den selvejende institution Kirkens
Korshær Aarhus efter driftsoverenskomst med Aarhus Kommune.
Vejle Kommune
Vejle Kommune fik den 8. september 2016 tilladelse til oprettelse og drift af et stofindtagelsesrum på
adressen Flegmade 10 i Vejle. Stofindtagelsesrummet drives af den selvejende institution Kirkens Kors-
hær Vejle efter driftsoverenskomst med Vejle Kommune
22