Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Socialudvalg
Dato: 25-03-2024
Enhed: Psykiatri og Misbrug
Sagsbeh: lpe
Sagsnr.:2024 - 3760
Dok. nr.: 124290
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 274 (Alm. del), som Folketingets Socialudvalg
har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 29. februar 2024. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål 274:
”Vil
ministeren oplyse følgende om stofindtagelsesrum i Danmark:
–
Hvor mange stofindtagelsesrum er der i Danmark?
–
Hvor mange daglige brugere og stofindtag har de enkelte stofindtagelsesrum?
–
Hvilken kapacitet har de enkelte stofindtagelsesrum i forhold til antal ansatte og
åbningstider?
–
Hvad er udgiften til stofindtagelsesrummene?
–
Hvordan er de enkelte stofindtagelsesrum finansieret og drevet?
–
Hvilke øvrige tilbud har de enkelte stofindtagelsesrum?”
Svar:
Efter lov om euforiserende stoffer kan Indenrigs- og Sundhedsministeriet efter
ansøgning fra en kommune give tilladelse til oprettelse og drift af kommunale
stofindtagelsesrum og stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med kommunen for personer på 18 år eller derover med en
stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende
stoffer.
Med Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilladelse drives der stofindtagelsesrum i
Københavns, Odense, Aarhus og Vejle kommune. I Københavns Kommune er der to
rum,
som hedder henholdsvis ”Skyen” og ”H17”,
og som begge drives af Mændenes
Hjem. I hver af de tre øvrige kommuner er der et rum, som drives af Kirkens Korshær.
Ministeriet er ikke bekendt med udgifterne forbundet med driften, som finansieres af
kommunerne.
Efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse om stofindtagelsesrum skal
der i stofindtagelsesrum være adgang til relevante social- og sundhedsfaglige tilbud.
Det er ikke konkretiseret, hvilke tilbud der skal være adgang til. Det skyldes, at
tilbuddene bør afspejle misbrugsmønstrene samt stofmisbrugsproblemernes omfang
og betydning lokalt, hvorfor det er den enkelte kommune, som under hensyn til de
lokale forhold bør tage stilling til, hvilke tilbud der er relevante i det enkelte
stofindtagelsesrum.
Efter bekendtgørelse om stofindtagelsesrum skal indtagelse af euforiserende stoffer i
stofindtagelsesrum ske under overvågning af kvalificeret personale. Kravet til
personalets kvalifikationer er ikke konkretiseret, og der er ikke i bekendtgørelsen
fastsat krav til personalenormeringen. Det skyldes, at det er den enkelte kommune,
som under hensyn til de lokale forhold, herunder misbrugsmønstrene samt
stofmisbrugsproblemernes omfang og betydning, bør tage stilling til