Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1846
Doknr.
833940
Dato
12-03-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 27. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
271 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 271:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er korrekt, at adoptionssagerne siden 2015
har været kontrolleret i forhold til udstedelsen af 17c-erklæringerne, hvor der
skal foreligge grundig dokumentation for, at de lokale myndigheder har afsøgt
alle muligheder for at få barnet placeret hos biologiske familiemedlemmer eller
til adoption i hjemlandet, inden det bliver opgivet til bortadoption? Såfremt det
ikke er tilfældet, vil ministeren da redegøre for, hvor mange af
adoptionssagerne, der er blevet afvist med den begrundelse, at man ikke har
kunnet afgive en 17c-erklæring?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra
Ankestyrelsen, der oplyser følgende:
”Det
følger af Haagerkonventionens artikel 17, litra c, at de kompetente
myndigheder i afgiver- og modtagerlandet skal godkende, at
adoptionsproceduren kan fortsætte, før ansøgerne kan få overdraget barnet i
sin varetægt. Denne bestemmelse anses for at være en af de helt centrale
sikkerhedsforanstaltninger i konventionen, da begge stater har mulighed for at
standse adoptionsprocessen, hvis en adoption rummer betydelige juridiske
udfordringer, eller fordi andre årsager, såsom betydelige helbredsproblemer
hos barnet, indikerer, at en adoption ikke vil være til barnets bedste.
Når et barn matches med de kommende adoptanter, skal myndighederne i
både afgiver- og modtagerlandet udstede en erklæring om, at adoptionen kan
fortsætte i overensstemmelse med Haagerkonventionens artikel 17c. Dette
kaldes for en 17c-erklæring.
Siden 1. januar 2016 har kompetencen til at foretage denne vurdering og
udstede en erklæring herom ligget hos Ankestyrelsen eller Adoptionssamrådet.
Der henvises til adoptionslovens § 31 a. Før 1. januar 2016 lå denne
kompetence hos de danske formidlende organisationer og Adoptionssamrådet.
17c-erklæringen er et udtryk for, at de danske myndigheder vurderer, at
oplysningerne i adoptionssagen viser, at adoptionen på det foreliggende
grundlag vil være til barnets bedste og ikke strider mod afgiverlandets
1