Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2837237_0001.png
Notat
_________________________________
Kontor Børn 2
Den 12. januar 2024
KHP
J.nr 23-107992.
Orientering om DIA’s samarbejde med Sydafrika/Impilo
og udvidelse af skærpet tilsyn med DIA’s adoptionsformidling
Som oplyst i e-mail af 14. december 2023 suspenderede Ankestyrelsen samme dato DIA’s
samarbejde med Sydafrika og indførte et skærpet tilsyn med DIA’s formidlingsarbejde fra alle
lande.
Ankestyrelsen har efterfølgende den 12. januar 2024 sendt en agterskrivelse til DIA, hvor
Ankestyrelsen oplyser DIA om, at styrelsen agter at indstille til ministeren, at DIA’s
godkendelse til at samarbejde med Impilo i Sydafrika tilbagekaldes. DIA har frist til at komme
med bemærkninger hertil inden 3 uger fra den 12. januar 2024. Vi vedlægger en kopi af
agterskrivelsen til orientering.
Det er Ankestyrelsens samlede vurdering, at DIA’s formidlingsarbejde i Sydafrika ikke finder
sted i overensstemmelse med DIA’s akkrediteringsvilkår og de danske og internationale
regler på området.
På baggrund af de samlede oplysninger forekommer det ikke realistisk for DIA at have et
fortsat samarbejde med Impilo uden at yde fortsat økonomisk støtte, hvilket efter
Ankestyrelsens vurdering ikke er muligt inden for de gældende regler og procedurer i
Danmark og Sydafrika.
DIA har imod bedre vidende handlet i strid med de danske regler for økonomisk støtte for at
opretholde samarbejdet. DIA har endvidere undladt at videregive væsentlige oplysninger i
behandlingen af en konkret sag fra Sydafrika.
Når Ankestyrelsen har færdigbehandlet DIA’s høringsvar, vil Ankestyrelsen enten sende en
indstilling til ministeren om samarbejdets ophør eller orientere ministeren om, at
samarbejdet efter Ankestyrelsens vurdering vil kunne fortsætte.
Ankestyrelsen har samtidig med agterskrivelsen den 12. januar 2024 udvidet det skærpede
tilsyn med DIA’s samlede adoptionsformidling og tillige bedt DIA om uddybende oplysninger
NOTAT-2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om ministerens kommentar til artiklen I januar suspenderede socialministeren international adoption. Nu kritiserer forskere hende for at »kortslutte processen og skrue op for dramatikken«
om organisationens genopretningsplan. Vi vedlægger en kopi af brevet til DIA til orientering
sammen med DIA’s genopretningsplan.
Ankestyrelsen vil efterfølgende foretage en vurdering af oplysningerne om DIA’s samlede
adoptionsformidling samt effekten af DIA’s genopretningsplan. Ankestyrelsen vil oplyse
ministeren om udfaldet. De initiativer i genopretningsplanen, der kræver yderligere
finansiering, vil ikke indgå i styrelsens vurdering, da det vil kræve en politisk beslutning om
at tildele DIA yderligere midler, før DIA kan iværksætte disse tiltag.
Vi kan supplerende oplyse, at DIA den 21. december 2023 har oplyst Ankestyrelsen om, at
DIA’s bestyrelse ønsker at stoppe for optag af nye ansøgere til adoption indtil videre på
grund af den usikkerhed, som Ankestyrelsens suspension af formidlingen af Sydafrika ifølge
DIA har medført. Ankestyrelsen er i gang med at behandle denne anmodning, der vil kræve
en ændring af DIA’s akkrediteringsvilkår. Ankestyrelsen forventer at forelægge denne
anmodning for ministeriet inden for kort tid.
DIA’s samarbejde med Sydafrika
Suspensionen og agterskrivelsen om DIA’s samarbejde med Impilo i Sydafrika er sket som en
reaktion på, at Ankestyrelsen i starten af december 2023 har modtaget en række
oplysninger fra DIA, som skaber tvivl om, hvorvidt DIA’s adoptionsformidling i Sydafrika er i
overensstemmelse med DIA’s akkrediteringsvilkår og reglerne på området.
DIA’s samarbejde med Impilo i Sydafrika er det samarbejde, hvorigennem DIA formidler flest
adoptioner. I 2022 har DIA hjemtaget 41 børn fra udlandet, hvoraf 18 er hjemtaget fra
Sydafrika. I 2023 har DIA til og med udgangen af december 2023 matchet 17 familier med
barn fra udlandet, hvoraf 11 børn er fra Sydafrika. En tilbagekaldelse af DIA’s godkendelse til
at samarbejde med Impilo i Sydafrika vil derfor have væsentlig betydning for DIA’s samlede
formidlingsvirksomhed.
Der står aktuelt 21 ansøgere på DIA’s venteliste til barn fra Sydafrika. 10 af disse ansøgeres
sager er allerede sendt til Sydafrika. Nogle af ansøgerne er blevet overført til Sydafrika-
ventelisten fra Madagaskar-ventelisten, efter at samarbejdet med Madagaskar ophørte.
Ved udgangen af december 2023 havde DIA i alt 57 aktive formidlingssager. Det fremgår af
DIA’s hjemmeside, at DIA har i alt 37 ansøgere på DIA’s ventelister. Vi vedlægger DIA’s
seneste sagsstatus fra december 2023 til orientering.
DIA har oplyst, at der er 8 verserende sager i Sydafrika, hvor der er blevet matchet et
sydafrikansk barn med danske ansøgere. Ankestyrelsen vil foretage en konkret vurdering af
om adoptionsprocessen kan fortsætte for hvert enkelt matchningsforslag.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om ministerens kommentar til artiklen I januar suspenderede socialministeren international adoption. Nu kritiserer forskere hende for at »kortslutte processen og skrue op for dramatikken«
Ankestyrelsen har i agterskrivelsen af 12. januar 2024 om vurderingen af DIA’s samarbejde
med Impilo i Sydafrika, særligt lagt vægt på, at:
-
DIA’s ansættelse af en kontaktperson i Sydafrika udgør en indirekte støtte til Impilo,
som er i strid med DIA’s akkrediteringsvilkår punkt 4.6 og
adoptionsbekendtgørelsens § 59, stk. 3.
DIA og Impilo mod bedre vidende og i samarbejde har indgået en aftale om et
ansættelsesforhold af en kontaktperson med den hensigt indirekte at fortsætte
støtten til Impilo og dermed omgå de danske regler om adoptionsrelateret støtte.
DIA’s samarbejde med Impilo synes dermed ikke længere, at opfylde de gældende
krav og fastsatte standarder for samarbejdet om, at Impilo skal drives på et etisk og
fagligt forsvarligt niveau og uden økonomisk vinding for øje, jf.
akkrediteringsvilkårenes punkt 5.1. og 5.5.
DIA i en konkret matchningssag bevidst har undladt at give væsentlige oplysninger
til Ankestyrelsen til brug for sagens behandling og det generelle tilsyn med
formidlingen fra Sydafrika. Oplysningerne er egnede til at skabe tvivl om Impilos
håndtering af dokumenter i adoptionssagerne. Der er dermed også skabt tvivl om,
hvorvidt adoptioner fra Sydafrika til Danmark bliver gennemført på et lovligt, etisk og
fagligt forsvarligt grundlag.
-
-
Skærpet tilsyn med DIA’s samlede adoptionsformidling
Ankestyrelsen indførte den 14. december 2023 et skærpet tilsyn med DIA i form af et øget
oplysningskrav i alle DIA’s konkrete matchningssager. Ankestyrelsen har efterfølgende
vurderet, at det er nødvendigt at udvide det skærpede tilsyn til at omfatte flere aspekter af
DIA’s adoptionsformidling fra alle lande.
Det skærpede tilsyn med DIA’s samlede adoptionsformidling indebærer fra og med 12.
januar 2024, at Ankestyrelsen ud over at foretage en vurdering af samarbejdet med
Sydafrika, også vil foretage en gennemgang af DIA’s øvrige samarbejder, som omfatter
formidlingssamarbejdet med Thailand, Taiwan, Tjekkiet, Indien og Filippinerne.
Ankestyrelsen har derfor bedt DIA om at indsende en række oplysninger om DIA’s
samarbejder inden 6 uger fra den 12. januar 2024.
Ankestyrelsens beslutning om at udvide det skærpede tilsyn med DIA’s adoptionsformidling
er baseret på DIA’s formidlingsarbejde i Madagaskar og Sydafrika, som efter styrelsens
vurdering viser, at DIA gentagne gange mod bedre vidende har tilsidesat væsentlige regler,
hvilket på nuværende tidspunkt gør det vanskeligt med sikkerhed at konkludere, at DIA’s
manglende efterlevelse af akkrediteringsvilkårene alene omfatter adoptionsformidlingen fra
Sydafrika og Madagaskar.
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om ministerens kommentar til artiklen I januar suspenderede socialministeren international adoption. Nu kritiserer forskere hende for at »kortslutte processen og skrue op for dramatikken«
Omstændighederne omkring DIA’s adoptionsformidling fra Madagaskar og fra Sydafrika
medfører samlet set, at der efter Ankestyrelsens vurdering på nuværende tidspunkt er skabt
en betydelig usikkerhed om, hvorvidt DIA generelt er i stand til at løfte deres opgaver i
overensstemmelse med de danske og internationale regler på området. Det er tillige indgået
i Ankestyrelsens vurdering, at DIA i en konkret matchningssag bevidst har undladt at give
væsentlige oplysninger for sagens behandling og for det generelle tilsyn med formidlingen
fra Sydafrika.
Ankestyrelsens advarsel af 31. oktober 2023 om adoptionsformidlingen fra Madagaskar var
en advarsel til DIA om, at regelgrundlaget for formidlingsarbejdet, herunder reglerne for
adoptionsrelateret støtte og i behandlingen af de konkrete adoptionssager, skulle følges. Det
var styrelsens vurdering, at DIA i en række tilfælde mod bedre vidende havde handlet i strid
med principperne i Haagerkonventionen, adoptionsloven, de administrative forskrifter på
området og akkrediteringsvilkårene for DIA’s formidlingsarbejde.
Vi henviser til adoptionslovens § 31, litra i, stk. 2, hvoraf det fremgår, at ministeren kan
tilbagekalde en formidlende organisations samlede tilladelse til at yde adoptionshjælp ved
væsentlig eller gentagen tilsidesættelse af adoptionsloven, lovens forskrifter eller
organisationens vilkår.
DIA’s genopretningsplan
DIA’s bestyrelse har erkendt, at organisationen har betydelige udfordringer og har den 4.
december 2023 efter aftale med Ankestyrelsen indsendt en genopretningsplan.
Genopretningsplanen indeholder initiativer, der skal understøtte, at tilliden mellem
Ankestyrelsen og DIA kan genoprettes.
På baggrund af Ankestyrelsens bekymringer om DIA’s formidling fra Sydafrika holdt
styrelsen den 17. november 2023 et møde med DIA’s ledelse og efterfølgende den 23.
november 2023 med DIA’s bestyrelse. Mødet med bestyrelsen fandt sted på bestyrelsens
initiativ efter den daværende formand pludseligt fratrådte sin bestyrelsespost. På møderne
erkendte DIA, at organisationen havde betydelige udfordringer, og gav udtryk for et ønske
om at ville rette op på organisationen. Ankestyrelsen og DIA aftalte derfor, at DIA senest
den 4. december 2023 ville indsende en plan for DIA’s genopretning.
Af genopretningsplanen fremgår det bl.a., at DIA på sigt ønsker at skifte fra et
gebyrfinansieret formidlingsbureau til et videnscenter om international adoption vedrørende
Post Adoption Service (PAS) med en fast bevilling.
Ifølge genopretningsplanen vil DIA også foretage en tilpasning af organisationen, og DIA vil
bl.a. nedjustere antallet af årsværk og antallet af samarbejdslande. Derudover vil DIA
indføre en række tiltag herunder en stærkere ledelsesstruktur med tæt ledelsesmæssig
involvering, faglig ledelse af DIA’s opgavevaretagelse inden for PAS og formidling, der skal
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om ministerens kommentar til artiklen I januar suspenderede socialministeren international adoption. Nu kritiserer forskere hende for at »kortslutte processen og skrue op for dramatikken«
forestås af medarbejdere med juridisk kompetence, gennemførelse af foreløbig vurdering af
governance og compliance risikoanalyse med henblik på bl.a. fremadrettet at sikre
overholdelse af tilsynsopgaver.
Derudover nævner DIA i genopretningsplanen en række tiltag, der kræver en finansiering,
der rækker ud over den driftsstøtte, som allerede er tilgængelig for DIA.
Det er Ankestyrelsens vurdering, at den omstændighed, at DIA i november 2023 har
erkendt, at der er flere udfordringer i organisationen, samt den 4. december 2023 har
indsendt et forslag til en genopretningsplan og efterfølgende har iværksat forskellige tiltag
for at rette op ikke på nuværende tidspunkt har genoprettet Ankestyrelsens tillid til DIA’s
opgavevaretagelse. På denne baggrund har styrelsen har besluttet at iværksætte et skærpet
tilsyn med DIA’s samlede adoptionsformidling.
Det er ligeledes vanskeligt at identificere, hvilke konkrete tiltag, der nærmere er foretaget i
organisationen, ligesom hovedparten af punkterne i genopretningsplanen på grund af
behovet for finansiering, der ligger uden for DIA’s nuværende økonomiske rækkevidde.
Ankestyrelsen har bedt DIA om inden 6 uger fra den 12. januar 2024 at sende en status på
implementeringen af genopretningsplanen sammen med en uddybende beskrivelse af de
enkelte initiativer.
5