Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1595
Doknr.
834573
Dato
19-03-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 20. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
231 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rosa Lund
(EL).
Spørgsmål nr. 231:
”Vil
ministeren redegøre for det såkaldte personrettede tilsyn med indsatser for
voksne efter serviceloven samt hvilke specifikke krav, der er til kommunernes
varetagelse af denne tilsynsopgave (hyppighed, indhold i tilsynet mv.)?”
Svar:
Reglerne for det personrettede tilsyn er fastsat i servicelovens § 148.
Det personrettede tilsyn udføres af borgerens handlekommune, jf. §§ 9-9 b i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område, som fører tilsyn
med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i denne kommune har truffet
afgørelse om i forhold til den enkelte person.
Tilsynspligten i forbindelse med det personrettede tilsyn omfatter alle typer af
ydelser og indsatser, som kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om over
for den enkelte borger.
Det personrettede tilsyn har til formål at sikre, at den hjælp, der er truffet
afgørelse om at yde, fortsat opfylder sit formål. Det medfører, at
kommunalbestyrelsen løbende skal følge de enkelte sager for at sikre sig dette,
jf. servicelovens § 148, stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med
opfølgningen være opmærksom på, om der er behov for at yde andre former
for hjælp. Hvis det personrettede tilsyn viser, at forudsætningerne for ophold i
et tilbud eller for at modtage en vis type støtte ikke længere er opfyldt, er
kommunalbestyrelsen forpligtet til at reagere herpå. Den opfølgning, som
kommunalbestyrelsen foretager, skal ske ud fra modtagerens forudsætninger
og så vidt muligt i samarbejde med den, der modager ydelsen eller indsatsen.
Der er ikke fastsat krav om med hvilken frekvens, der skal foretages tilsyn. Det
bemærkes, at det i forhold til borgerstyret personlig assistance fremgår af
vejledning om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret
personlig assistance, at det er op til kommunalbestyrelsen at tage stilling til,
hvordan tilsynet konkret skal planlægges og udføres i kommunen og at
kommunalbestyrelsen derfor bør regelmæssigt og normalt mindst én gang
årligt sikre sig, at ordningen med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere eller
BPA fungerer efter hensigten.
1