Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2855546_0001.png
Folketinget Socialudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. april 2024
HR-kontoret
Klara Seirup Særkjær
2024-04560
3225081
Besvarelse af spørgsmål nr. 220 (Alm. del) fra Folketingets
Socialudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 220 (Alm. del), som
Folketingets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 9. februar 2024
og som er omtrykt og oversendt til Justitsministeriet den 2. april 2024.
Peter Hummelgaard
/
Rebecca Blomqvist Lund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om, hvad status er på flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023, i forhold til at sikre en forbedret indsats for tilskadekomne betjente
Spørgsmål nr. 220 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvad status er på flerårsaftalen for
politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023, i
forhold til at sikre en forbedret indsats for tilskadekomne
betjente, herunder om der er udarbejdet en model for forbedring
af vilkårene for polititjenestemænd, som har udviklet ptsd eller
pådraget sig andre skader som følge af arbejdet, jf. B 154,
folketingsåret 2021-22, Beretningen over Forslag til
folketingsbeslutning om udarbejdelse af en model for
ligestilling mellem politiveteraner og veteraner for forsvaret?”
Svar:
I 2019 udarbejdede Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd (VIVE) en undersøgelse af udbredelsen af psykiske
belastningsreaktioner hos polititjenestemænd og fængselsbetjente. På
baggrund af rapporten tog den daværende regering og Rigspolitiet en række
initiativer til at forbedre indsatsen for tilskadekomne betjente.
Dette skete bl.a. i forbindelse med
flerårsaftalen for politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023,
som et bredt flertal af
Folketingets partier i 2020 blev enige om. Af aftalen fremgår følgende afsnit
om hjælp til politibetjente med skader og belastningsreaktioner:
”Aftaleparterne vil sikre, at der tages bedst muligt hånd om de
politibetjente, der kommer til skade i tjenesten. Aftaleparterne har i
den forbindelse noteret sig, at Rigspolitiet som følge af bl.a. VIVE’s
rapport om PTSD blandt politi- og fængselsbetjente har igangsat en
række initiativer for at forbedre forholdene i politiet i relation til
arbejdsrelaterede belastningsreaktioner, ligesom flere af initiativerne
i flerårsaftalen generelt medvirker til at gøre politiet mere robust og
kan lette presset på politibetjentene.
Aftaleparterne er herudover enige om at følge udviklingen i
aftaleperioden.
Aftaleparterne er endvidere enige om, at der i aftaleperioden afsættes
1 mio. kr. årligt til foreningen Thin Blue Line, der yder støtte til
tilskadekomne ansatte i dansk politi samt deres pårørende og
efterladte.”
Rigspolitiet har oplyst, at indsatsen foregår fortløbende, og at de planlagte
initiativer for perioden frem til udgangen af 2023 er gennemført.
Side 2/4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om, hvad status er på flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023, i forhold til at sikre en forbedret indsats for tilskadekomne betjente
I august 2023 blev det besluttet at forlænge flerårsaftalen med et år, således
at aftalen også dækker 2024. Derudover blev regeringen og aftalepartierne
bag finansloven enige om at øge tilskuddet på finansloven for 2024 til Thin
Blue Line med 5,0 mio. kr. årligt i 2024 og 2025. Det øgede tilskud kommer
oveni i den støtte, som følger af flerårsaftalen. Det samlede tilskud til Thin
Blue Line i 2024 vil således være på 6,1 mio. kr.
I forhold til, hvad der nærmere er iværksat af initiativer i forlængelse af
VIVE’s rapport i 2019 og flerårsaftalen, kan det oplyses, at Rigspolitiet bl.a.
har styrket opfølgningen efter voldsomme hændelser samt øget fokus på det
psykiske arbejdsmiljø i lederudviklingsforløb. Politiets koncernledelse
besluttede i aftaleperioden at udvide psykologtjenesten gennem
omprioritering af politiets ressourcer. Dette indebærer, at Rigspolitiet har en
psykologtjeneste med egne psykologer, som har en særlig indsigt i politiets
forhold, og som leverer psykologiske støttetiltag til politiets nuværende
ansatte gennem bl.a.:
individuelle psykologiske støttesamtaler til alle ansatte,
debriefinger efter voldsomme hændelser,
supervision af udvalgte grupper med en kontinuerlig belastning,
undervisning og temaoplæg inden for belastningspsykologi og
mental parathed, og
kvartalsvise PTSD-netværksgruppemøder for både nuværende og
tidligere ansatte samt deres pårørende, hvor der både er faglige
oplæg og mulighed for at møde andre i lignende situation.
I august 2022 blev Rigspolitiets Psykologtjeneste desuden udvidet med en
akuttelefon, der sikrer adgang til en psykolog døgnet rundt. Denne kan
benyttes af politifolk ved eksempelvis skudepisoder, livstruende episoder,
alvorlig tilskadekomst blandt kolleger eller hændelser, der involverer
tilskadekomst af børn.
I relation til B 154, som der henvises til i spørgsmålet, kan det oplyses, at
Folketinget i foråret 2022 behandlede beslutningsforslag nr. B 154 om
udarbejdelse af en model for ligestilling mellem politiveteraner og veteraner
fra forsvaret. Et flertal i Folketingets Retsudvalg afgav i den forbindelse en
beretning, der pålagde den daværende regering at udarbejde en model for
forbedring af vilkårene for polititjenestemænd, som har udviklet PTSD eller
pådraget sig andre skader som følge af arbejdet.
Side 3/4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om, hvad status er på flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023, i forhold til at sikre en forbedret indsats for tilskadekomne betjente
Flertallet i udvalget noterede sig i øvrigt, at der er flere andre
personalegrupper, såsom fængselsbetjente, for hvem det vil være relevant at
foretage lignende overvejelser. Det fremgår af beretningen, at modellen skal
være færdiggjort inden udgangen af folketingsåret 2022-23 og indgå i
forhandlingerne om en ny flerårsaftale for politiets og
anklagemyndighedens økonomi, når den nuværende udløber.
På den baggrund arbejder Justitsministeriet – i samarbejde med Rigspolitiet
– på et forslag til en model for forbedring af vilkårene for
polititjenestemænd, som har udviklet PTSD eller pådraget sig andre skader
som følge af arbejdet, med henblik på, at det kan indgå i forhandlingerne
om den næste flerårsaftale for politiets og anklagemyndighedens økonomi.
Henset til beslutningen om at forlænge den eksisterende flerårsaftale, er
arbejdet med modellen ikke færdiggjort. Når forhandlingerne om den nye
flerårsaftale går i gang, vil Justitsministeriet præsentere de forskellige
mulige tiltag, således at de kan indgå i en samlet prioritering af politiets og
anklagemyndighedens økonomi.
Som led i arbejdet med modellen er der allerede identificeret en række
mulige initiativer. Bl.a. henset til udskydelsen af forhandlingerne om en ny
flerårsaftale, er det besluttet at iværksætte et af disse initiativer allerede
inden indgåelsen af en ny flerårsaftale. Dette betyder, at initiativet
finansieres inden for Rigspolitiets eksisterende økonomiske ramme.
Tiltaget, som både Rigspolitiet og Politiforbundet ønskede at iværksætte
hurtigst muligt, går ud på at tilknytte en psykiatrisk konsulent til
Rigspolitiets psykologtjeneste, som derved får mulighed for mere
systematisk og hurtigere at kunne trække på privatpraktiserende psykiatrisk
rådgivning og konsultation.
Jeg vil gerne understrege, at det er vigtigt for mig som justitsminister, at der
tages bedst muligt hånd om de politibetjente, der kommer til skade i
tjenesten. Politiet passer godt på os. Derfor skal vi også passe godt på dem,
og der skal ydes en støtte, der står mål med den store indsats, politiet yder
for at holde os alle sammen trygge. Derfor har Justitsministeriet og
Rigspolitiet også fokus på løbende at tilpasse og forbedre indsatsen for de
tilskadekomne betjente.
Side 4/4