Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1311
Doknr.
823855
Dato
06-03-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 8. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
218 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 218:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Mor fik tvangsfjernet sine børn
- udskældt
afdeling skrev i sagen, at hun havde 10 diagnoser: Men hun har ikke én
eneste” på fyens.dk/nordfyn den 8. februar 2024 og svare på, om man med de
metoder vi nu ved, der har været anvendt i Nordfyns Kommune, så kan vide sig
sikker på, at afgørelserne er korrekte, når Ankestyrelsen ikke prøver
oplysningernes rigtighed i hverken 1., 2. eller 3. instans?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist henvise til min besvarelse af SOU alm. del spm. nr.
137 (2023-24), der er vedlagt som bilag. Det fremgår af besvarelsen, at jeg har
bedt Nordfyns Kommune om en redegørelse om den generelle sagsbehandling
i kommunens børne- og ungeafdeling.
Jeg vil i forlængelse heraf gerne understrege, at jeg som minister ikke kan gå
ind i konkrete sager eller pålægge en kommune at træffe en bestemt afgørelse
i en sag. Det er kommunerne, der har myndighedsansvaret og dermed
ansvaret for sagsbehandlingen i sager om hjælp og støtte efter barnets lov,
herunder sager om anbringelse uden for hjemmet. Kommunerne er i den
forbindelse bl.a. forpligtet til at sikre en tilstrækkelig oplysning af sagen, så der
sættes ind med den rigtige hjælp.
Det er uden tvivl indgribende at anbringe barn uden for hjemmet, ikke mindst
når afgørelsen træffes tvangsmæssigt. Derfor er der også nogle klare kriterier i
lovgivningen for, hvornår en kommune kan anbringe et barn uden for hjemmet
uden samtykke.
Det fremgår af § 47, stk. 1, i barnets lov, at der kun kan træffes afgørelse om
anbringelse uden for hjemmet uden samtykke, når der er en åbenbar risiko for,
at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade. Det
fremgår derudover af stk. 2, at der kun kan træffes en afgørelse efter stk. 1, når
der er begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses under barnets
eller den unges fortsatte ophold i hjemmet.
Lovgivningen omfatter derudover nogle klare retssikkerhedsmæssige garantier
i forbindelse med behandlingen af en sag om anbringelse uden samtykke efter
barnets lov.
1