Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1157
Doknr.
822257
Dato
20-03-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 5. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
208 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 208:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Socialrådgivere fortæller, at
de skulle
skrive under på, de ikke ville sige noget kritisk om afdelingen: -
Det er helt vildt”
på fyens.dk den 3. februar 2024 og redegøre for, om ministeren finder brugen
af tavshedsklausuler i orden, herunder om disse er gældende, hvis en tidligere
medarbejder har kendskab til, at hun selv eller andre i kommunen begår
alvorlige lovovertrædelser, som endda er ledelsesbestemte, og som f.eks. gør,
at børn ikke får den hjælp de burde?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at jeg som minister ikke kan gå ind i en konkret
sag eller pålægge en kommune at træffe en bestemt afgørelse i en sag. Det er
kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for de sager, der behandles i
kommunen, og som er ansvarlig for, at kommunens forvaltning fungerer
tilfredsstillende og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Det fremgår af den artikel, der henvises til i spørgsmålet, at kommunen omtaler
en gensidig loyalitetsforpligtelse i forbindelse med fratrædelser, som af nogle
medarbejdere bliver udlagt som en ”mundkurv”.
Jeg kan henvise til, hvad Folketingets Ombudsmand skriver om emnet på
ombudsmanden.dk, hvor følgende fremgår:
”Offentligt ansatte har en udstrakt ytringsfrihed. Det betyder, at de på egne
vegne kan deltage i den offentlige debat og fremføre personlige meninger og
synspunkter. Det gælder også, når man som offentligt ansat udtaler sig kritisk
om ens eget arbejdsområde. Men beskyttelsen gælder ikke, når man udtaler
sig på myndighedens vegne. Her er det ledelsen, som beslutter, hvem der må
udtale sig, og hvad de må sige. Offentligt ansatte er desuden
–
ligesom alle
andre borgere
–
underlagt visse begrænsninger i deres ytringsfrihed.”
Om begrænsninger i offentligt ansattes ytringsfrihed fremgår bl.a. følgende på
Folketingets Ombudsmands hjemmeside:
”Offentligt ansattes
ytringsfrihed er begrænset af reglerne om tavshedspligt.
Offentligt ansatte må som det klare udgangspunkt ikke ytre sig om oplysninger,
der er omfattet af tavshedspligten. Hovedbestemmelsen om tavshedspligt
1