Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1025
Doknr.
818496
Dato
28-02-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 31. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
194 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 194:
”Vil ministeren kommentere den fortrolige henvendelse af 16. januar 2024
omdelt under SOU alm. del - bilag 103, herunder redegøre for, hvorfor den
omtalte episode ikke er politianmeldt?”
Svar:
I henvendelsen af 16. januar 2024 berettes der om forhold i to sociale tilbud
–
Odinsgård og Kobbelgården. Det er forhold, som er aldeles uacceptable.
Ministeriet har i forhold til tilbuddet Odinsgård iværksat en proces, hvor der er
indhentet og behandlet redegørelser fra både Haderslev Kommune, der er
driftsherre for tilbuddet, og Faaborg-Midtfyn Kommune (Socialtilsyn Syd), der
fører driftsorienteret tilsyn med tilbuddet.
Redegørelserne og ministeriets svar til kommunerne er oversendt til udvalget i
forbindelse med besvarelserne af SOU alm. del spm. 68 (samling 2023-24) og
SOU alm. del spm. 71 (samling 2023-24), hvortil jeg kan henvise. Jeg kan
derudover også henvise til mit svar på SOU alm. del spm. 103 (samling 2023-
24), hvor jeg oplyste, at oplysninger fra henvendelser vedrørende Odinsgård,
som ministeriet modtager direkte fra pårørende, ansatte eller andre, bliver
videregivet i relevant i omgang og efter en konkret vurdering til de to
kommunalbestyrelser til videre foranstaltning.
Jeg er i forhold til tilbuddet Kobbelgården alene bekendt med sagen fra
pressen og gennem oplysninger om tilbuddet på Tilbudsportalen. Her fremgår
det bl.a., at Socialtilsyn Syd har iværksat skærpet tilsyn og truffet afgørelse om
tre påbud i perioden 18. december 2023 og frem til nu. I det seneste påbud
fremgår det af Tilbudsportalen, at "senest
6 uger efter afgørelsesdatoen skal
tilbuddet fremsende procedure for forebyggelse og håndtering af vold, overgreb
og krænkende handlinger i tilbuddet. Planen skal indeholde konkrete
handleanvisninger for forebyggelse og håndtering af sådanne handlinger,
herunder fast procedure for henvendelse til relevante myndigheder, pårørende
mv.”.
Om det skærpede tilsyn fremgår det af Tilbudsportalen, at ”på
baggrund
af bekymring for tilbuddets kvalitet vedrørende temaerne sundhed og trivsel
samt organisation og ledelse, træffer Socialtilsyn Syd hermed afgørelse om, at
tilbuddet underlægges skærpet tilsyn i 3 måneder fra afgørelsesdatoen.”.
1