Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2831314_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1062
Doknr.
819019
Dato
28-02-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 1. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
198 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 198:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Socialrådgivere:
- Vi blev truet med fyring,
hvis vi ikke ville fabrikere oplysninger og lægge navn til ulovlige beslutninger”
bragt på fyens.dk den 1. februar 2024 og svare på, om ikke Nordfyns kommune
bør sættes under tilsyn ud fra disse oplysninger, samt om der er tilstrækkelig
kvalitet i taskforce når både Nordfyns- og Nyborg kommune er i så alvorlig
tilstand allerede, når man samtidig kan læse i Taskforce rapporter fra
Langeland Kommune, at taskforce ikke formår at løfte det faglige niveau
sønderligt?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at jeg har bedt Nordfyns Kommune om en
redegørelse. På baggrund af redegørelsen vil jeg tage stilling til, om jeg finder
grundlag for at følge yderligere op på sagen. Jeg kan i den forbindelse henvise
til min tidligere besvarelse af SOU alm. del spm. nr. 137 (2023-24) (vedlagt
som bilag).
Det fremgår også af min besvarelse af SOU alm. del spm. nr. 137 (2023-24), at
Ankestyrelsen er kontaktet. Det er Ankestyrelsen, der varetager det
kommunale tilsyn med de danske kommuner.
Hvad angår Task Forcen kan jeg oplyse, at formålet med den permanente
Task Force på området for udsatte børn og unge er at understøtte kommunens
eget kvalitetsarbejde. Task Forcen er et samarbejde mellem Ankestyrelsen og
Social - og Boligstyrelsen, og et Task Force-forløb består bl.a. af rådgivning,
gennemgang af sager, sparring og kompetenceudvikling.
Den enkelte kommune beslutter i samarbejde med Task Forcen, hvilke
områder der skal prioriteres at arbejde med i forløbet, og hvert forløb er derfor
afhængigt af den specifikke kommunale kontekst, kommunens kvalitetsniveau i
sagsbehandlingen og ressourcer til at udvikle området.
Det er den enkelte kommune, der efter endt forløb med Task Forcen beslutter,
hvilke anbefalinger og udviklingsområder der skal arbejdes videre med. Det har
derfor stor betydning for resultatet af et Task Force-forløb, i hvor høj grad
kommunen selv er indstillet på og ønsker en forandring.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Socialrådgivere: - Vi blev truet med fyring, hvis vi ikke ville fabrikere oplysninger og lægge navn til ulovlige beslutninger
2831314_0002.png
I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at det med den politiske aftale om Børnene
Først i 2021 blev besluttet at styrke både den permanente Task Force på
området for udsatte børn og unge samt det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen.
Formålet med at styrke Task Forcen på området for udsatte børn og unge er
netop at understøtte, at de kommuner, som har vanskeligheder, kan få hjælp til
at kvalificere sagsbehandlingen. Fx hjælp til at forbedre rammerne for
sagsbehandlingen via procedurer og arbejdsgange, ledelsestilsyn med
sagsbehandlingen og faglig sparring. Betydningen for kvaliteten i
sagsbehandlingen lokalt afhænger i høj grad af, hvordan kommunen følger op
på et gennemført forløb og arbejder videre med de erfaringer og resultater,
kommunen har opnået i forløbet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1. SOU alm. del
svar på spm. 137 (2023-24).
2