Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2824683_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Socialudvalg
Dato: 14-02-2024
Enhed: Demokratikontoret
Styrelsesenheden
Sagsbeh: npe
Sagsnr.:2024 - 1479
Dok. nr.: 94088
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 161 (Alm. del), som Folketingets
Socialudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 22. januar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 161:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan ordningen med en uvildig borgerrådgiver er
finansieret?”
Svar:
Borgerrådgiverfunktionerne er finansieret via de kommunale budgetter i de
kommuner, der har besluttet at etablere en borgerrådgiverfunktion.
Nogle borgerrådgiverfunktioner er derudover helt eller delvis finansieret af statslige
puljemidler. Der blev på finansloven for 2021 afsat 30,0 mio. kr. i 2021 og derefter
35,0 mio. kr. årligt for 2022-2024, i alt 135,0 mio. kr., til en ansøgningspulje, hvor
kommunerne havde mulighed for at ansøge om midler til en borgerrådgiverfunktion
efter § 65 i lov om kommunernes styrelse. Kontoen er blevet reduceret med 7,6 mio.
kr. i 2023 og 7,5 mio. kr. i 2024 (2022-pl). Det skyldes, at der ikke forventes fuldt afløb
for de afsatte midler i puljen.
Puljen retter sig særligt mod kommuner, der ikke før den 1. januar 2021 havde en
borgerrådgiverfunktion, og kommuner, der ønskede at opnormere en eksisterende
borgerrådgiverfunktion. De nærmere regler for puljen følger af bekendtgørelse nr.
1114 af 2. juni 2021 om ansøgningspulje til borgerrådgivning.
47 kommuner modtager penge fra puljen. En del af disse kommuner deltager i
mindre samarbejder om en fælles borgerrådgiver.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde