Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2824033_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 686
Doknr.
822828
Dato
12-02-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 18. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
153 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 153:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke forhindringer der er med Tilbudsportalen i
forlængelse af problemstillingen om borgerforløb fra psykiatrien til sociale
botilbud, der var emnet for det åbne samråd den 11. januar 2024, og vil
ministeren sikre, at disse bliver løst?”
Svar:
Rigsrevisionen konkluderer, at ministeriet ikke i tilstrækkelig grad har sikret, at
Tilbudsportalen lever op til formålet om at give kommunerne sammenlignelige
og gennemskuelige oplysninger, når de skal finde egnede pladser på botilbud.
Fx fremhæves at oplysninger om ledige pladser og årsrapporter ikke er
opdaterede.
Indledningsvist vil jeg oplyse, at Tilbudsportalen er bygget således, at alle
oplysninger skal godkendes af tilsynsførende myndighed, inden de gøres
tilgængelige for bl.a. sagsbehandlere i landets kommuner, der visiterer borgere
til botilbud. Det betyder, at når et tilbud ændre i deres oplysninger på
Tilbudsportalen, skal enten socialtilsyn, kommuner eller regioner påse og
godkende oplysningerne, inden de fremgår på Tilbudsportalen. Dette er for at
sikre, at tilbuddet samlet set opfylder betingelserne for godkendelse.
Konklusionerne i Rigsrevisionens beretning skal ses i sammenhæng med at
den tekniske opsætning af Tilbudsportalen i nogle tilfælde kan skabe et
uhensigtsmæssigt sagsflow, og der derfor kan opleves uhensigtsmæssig
ventetid, inden tilbuddenes opdaterede oplysninger fremgår på Tilbudsportalen.
Jeg har bedt ministeriet undersøge, hvilke muligheder der er for at ændre den
tekniske opsætning i Tilbudsportalen, så der for udvalgte oplysninger bliver et
hurtigere sagsflow.
På samrådet nævnte jeg,
at vi fra ministeriets side ville udsende et ”hyrdebrev”
eller en generel orienteringsskrivelse til alle tilbud, kommuner, regioner og
socialtilsyn om deres ansvar for løbende at sørge for at ajourføre
oplysningerne på Tilbudsportalen.
”Hyrdebrevet” er under udarbejdelse.
Derudover kan jeg oplyse, at ministeriet løbende arbejder på at forbedre
datakvaliteten på Tilbudsportalen. Det arbejde sker i et samarbejde mellem
Social-, Bolig- og Ældreministeriet og socialtilsynene, hvor muligheder for
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om hvordan der følges op på Tilbudsportalen, så borgerne får de tilbud, som de har krav på
2824033_0002.png
forbedring af datakvalitet og registreringspraksis drøftes. Derudover er der
udarbejdet et nyt og forbedret vejledningsmateriale, der skal gøre det nemmere
at finde relevant teknisk og faglig hjælp til indberetning, godkendelse og
ajourføring af oplysninger på Tilbudsportalen. Endelig gøres det via opfølgning
på Social- og Boligstyrelsens stikprøvekontroller, hvor det efterses, at tilbud og
tilsynsførende myndigheder løfter deres ansvar for at sikre retvisende
oplysninger. Stikprøvekontrollerne understøttes af data fra Tilbudsportalen og
input fra tilsyn, styrelser og departementet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2